Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Ik zag gisteren een geboortebord met de naam Mil. Zou mijn keuze niet zijn (hoeft ook niet)

Apiejapie schreef op 23-04-2022 om 08:21:

[..]

Dat zal zo zijn, maar ik denk dat de meerderheid van de ouders hun kinderen namen geven die ze mooi vinden met de spelling erbij die ze mooi vinden. En waar het van afgeleid is, zal niet altijd relevant zijn.

De naam van onze zoon betekent 'triest'. Kreeg hij voor zijn geboorte ook nog eens een boom; een treurwilg. Gelukkig vrolijk manneke en hebben we gekozen voor een naam die we beiden al jaren prachtig vonden en ons niet tegen laten houden door de achtergrond van zijn naam.

Vergelijkbaar met Lea (vermoeid) of Mara (bitter). Maar allebei mooie namen.

Ginevra schreef op 22-04-2022 om 14:35:

Grappig, dat vind ik nog steeds geen mooie schrijfwijze. Ik vind alleen Jamie een mooie variant. Djaimie, Jamey, Jaimy vind ik allemaal van hetzelfde laken een pak.

Jamie vind ik wel mooi bij een meisje, voor een jongen vind ik de schrijfwijze Jaimy leuker. 

Valeria schreef op 23-04-2022 om 05:41:

[..]


Ik vind iets als Jaimy overkomen alsof de bedenker geen idee had hoe je James spelt of zelfs maar dat het een afkorting van James is.
Het is dus de spelling en niet zozeer de klank die dom aandoet.

Hier zelf een Jaimy en dat was de enige naam die zowel man als ik mooi vonden, James vonden we niet mooi. Voor een meisje hadden we de schrijfwijze Jamie gekozen. 

Jaimy en Jamie is in nl een onzijdige naam: 

https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Jaimy

https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Jamie 

Persoonlijk vind ik een ie-klank op het eind geen naam voor jongens. Meer een koos/verklein/peuternaam vd gewone roepnaam: Bob-Bobbie James-Jaimy Henk-Henkie

Aiden schreef op 23-04-2022 om 09:43:

Jaimy en Jamie is in nl een onzijdige naam:

https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Jaimy

https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Jamie

Persoonlijk vind ik een ie-klank op het eind geen naam voor jongens. Meer een koos/verklein/peuternaam vd gewone roepnaam: Bob-Bobbie James-Jaimy Henk-Henkie

Gelukkig nog nooit klachten gekregen hierover. De naam van mijn man eindigt overigens ook op een y

Het raarste vind ik nog de Amerikaanse gewoonte kinderen de achternaam van iemand anders als voornaam te geven. Bijvoorbeeld McKenzy, of Morris, of Madison, of Hunter, of Kennedy. Wie verzint zoiets?

Pejeka1 schreef op 23-04-2022 om 10:47:

Het raarste vind ik nog de Amerikaanse gewoonte kinderen de achternaam van iemand anders als voornaam te geven. Bijvoorbeeld McKenzy, of Morris, of Madison, of Hunter, of Kennedy. Wie verzint zoiets?

Heb je ooit gelezen hoe mensen in IJsland aan hun achternaam komen? Zo kan in een gezin van 4 iedereen een andere achternaam hebben.

Poezekat schreef op 23-04-2022 om 10:44:

[..]

Gelukkig nog nooit klachten gekregen hierover. De naam van mijn man eindigt overigens ook op een y

Die van mij ook maar hij gebruikt altijd de korte versie, dus zonder de ieklank. En he, ik was toch duidelijk dat het mijn mening is? Iedereen heeft toch zo zijn eigen voorkeuren? 

Pejeka1 schreef op 23-04-2022 om 10:47:

Het raarste vind ik nog de Amerikaanse gewoonte kinderen de achternaam van iemand anders als voornaam te geven. Bijvoorbeeld McKenzy, of Morris, of Madison, of Hunter, of Kennedy. Wie verzint zoiets?

Hier heb je ook veel achternamen die ook gewoon een voornaam zijn. Waarom zou Madison geen voornaam mogen zijn en Thomas wel een achternaam? 

Brabeau schreef op 23-04-2022 om 11:32:

[..]

Heb je ooit gelezen hoe mensen in IJsland aan hun achternaam komen? Zo kan in een gezin van 4 iedereen een andere achternaam hebben.

Hoezo? Iedere jongen heeft dezelfde naam en ieder meisje ook, de jongens met son en de meisjes met dóttir. https://www.vg.no/spesial/2016/islandsk-navnegenerator/?lang=en

Aiden schreef op 23-04-2022 om 11:45:

[..]

Hoezo? Iedere jongen heeft dezelfde naam en ieder meisje ook, de jongens met son en de meisjes met dóttir. https://www.vg.no/spesial/2016/islandsk-navnegenerator/?lang=en

Klopt. Maar het begint met de voornaam van de vader. Dus als vader Karl heet dan heet zijn zoon Karlsson en zijn dochter Karlsdottir met de achternaam. Maar de vader zelf heet niet Karlsson maar bijvoorbeeld Eriksson. En de moeder bijvoorbeeld Bjornsdottir. Dus een familie achternaam is er niet echt.

Overigens hadden wij vroeger wel het fenomeen van een tussenvoegsel als Jan Pieterszoon Coen. 

Aiden schreef op 23-04-2022 om 11:36:

[..]

Die van mij ook maar hij gebruikt altijd de korte versie, dus zonder de ieklank. En he, ik was toch duidelijk dat het mijn mening is? Iedereen heeft toch zo zijn eigen voorkeuren?

Ja, dat was duidelijk. Bij mijn man slaat het nergens op als hij de y op het eind weg laat. Het is ook geen afkorting van een andere naam die hij kan gebruiken. En niemand kiest zijn eigen naam uit, ik vind mijn naam niet lelijk maar zou zelf liever anders geheten hebben. 

MamaE schreef op 23-04-2022 om 11:55:

[..]

Klopt. Maar het begint met de voornaam van de vader. Dus als vader Karl heet dan heet zijn zoon Karlsson en zijn dochter Karlsdottir met de achternaam. Maar de vader zelf heet niet Karlsson maar bijvoorbeeld Eriksson. En de moeder bijvoorbeeld Bjornsdottir. Dus een familie achternaam is er niet echt.

Overigens hadden wij vroeger wel het fenomeen van een tussenvoegsel als Jan Pieterszoon Coen.

Ja en dat Pieterszoon en janszoon is nu afgekort naar Pietersen en Jansen. Vraag me nu trouwens ineens af hoe de zus van jan Pieterszoon heette, of het belangrijk was dat zij Pieters dochter was

Brabeau schreef op 23-04-2022 om 11:32:

[..]

Heb je ooit gelezen hoe mensen in IJsland aan hun achternaam komen? Zo kan in een gezin van 4 iedereen een andere achternaam hebben.

Klopt, maar die gebruiken ze dan niet als voornaam, en ze gebruiken al helemaal niet de achternaam van een andere familie als voornaam. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.