Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Aiden schreef op 23-04-2022 om 11:37:

[..]

Hier heb je ook veel achternamen die ook gewoon een voornaam zijn. Waarom zou Madison geen voornaam mogen zijn en Thomas wel een achternaam?

Thomas, Pietersen, Jansen, zijn dan ook geen achternamen, maar patroniemen.

nlies schreef op 23-04-2022 om 12:26:

[..]

Ja en dat Pieterszoon en janszoon is nu afgekort naar Pietersen en Jansen. Vraag me nu trouwens ineens af hoe de zus van jan Pieterszoon heette, of het belangrijk was dat zij Pieters dochter was

Ik denk dat die eerder pietersdochter heette. Of dat het helemaal niet gebruikt werd. Aangezien vrouwen in die tijd toch behoorlijk in de marge leefden.

Pejeka1 schreef op 23-04-2022 om 12:29:

[..]

Thomas, Pietersen, Jansen, zijn dan ook geen achternamen, maar patroniemen.

In Nederland mag je achternamen niet als voornaam gebruiken tenzij het ook een gebruikelijke voornaam is. Thomas mag dus wel. Jan en Pieter ook maar Jansen of Pietersen als voornaam mag niet.

Het mogen dan wel patroniemen zijn, ze worden wel als achternaam gebruikt.

MamaE schreef op 23-04-2022 om 12:41:

[..]

Ik denk dat die eerder pietersdochter heette. Of dat het helemaal niet gebruikt werd. Aangezien vrouwen in die tijd toch behoorlijk in de marge leefden.

Vrouwen leefden niet zozeer in de marge. Maar de naam werd nu eenmaal doorgegeven in de mannelijke lijn. Vrouwen hadden best veel te vertellen destijds: zij beslisten over het huishouden, waren de baas van het huishoudelijke personeel, bepaalden de keuze van leveranciers voor het huishouden en de prijzen die daarvoor moesten worden betaald onderhandelden de vrouwen. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

23-04-2022 om 13:01

Pejeka1 schreef op 23-04-2022 om 12:46:

[..]

Vrouwen leefden niet zozeer in de marge. Maar de naam werd nu eenmaal doorgegeven in de mannelijke lijn. Vrouwen hadden best veel te vertellen destijds: zij beslisten over het huishouden, waren de baas van het huishoudelijke personeel, bepaalden de keuze van leveranciers voor het huishouden en de prijzen die daarvoor moesten worden betaald onderhandelden de vrouwen.

Jij bent echt een ster in off-topic gaan en in het onjuist interpreteren van kanttekeningen van anderen. En wat je schrijft is nog onwaar ook. Best ergerlijk, naar mijn mening.

"Vrouwen in de Middeleeuwen werden vaak ten opzichte van de mannen benadeeld. Een duidelijk voorbeeld daarvan is de middeleeuwse opvatting van de rol van de vrouw. Die werd voornamelijk bepaald door de invloed van de kerk. Met argumenten uit de bijbel werd de gehoorzaamheid en ondergeschiktheid van de vrouw aan de man geëist. Met teksten uit de bijbel werd verondersteld dat de man boven de vrouw stond."

"Vrouwen konden echter niet zomaar elk beroep uitoefenen. Ze werden niet toegelaten tot de universiteit en mochten geen chirurgijn worden. Ook in het familieleven waren er allerlei wetten die de vrijheid van een vrouw aan banden legden."

Pejeka1 schreef op 23-04-2022 om 12:29:

[..]

Thomas, Pietersen, Jansen, zijn dan ook geen achternamen, maar patroniemen.

En waar is Thomas de patroniem van dan? Bedoel je niet Thomassen? 

Hier staan overigens heel wat achternamen die ook voornamen zijn: https://achternamen.net/Diverse-Thema-s/Voornamen/

Ik vond het, jaren geleden, een verschrikking als namen afschuwelijk werden gemaakt doordat bepaalde kringen die zich misdragen hun kinderen zo noemen. Rebecca/Rivka en Priscilla zijn, waren, bijvoorbeeld hele normale Bijbelse namen...

Sara_ schreef op 23-04-2022 om 13:15:

Rebecca/Rivka en Priscilla zijn, waren, bijvoorbeeld hele normale Bijbelse namen...

Wat is er met die namen gebeurt dan? En wat doe je er aan? Erger is als iemand jouw naam op een niet leuke manier in een liedje gebruikt, daar kan die zanger ook over nadenken toch? 

niet_rechts schreef op 23-04-2022 om 13:01:

[..]

Jij bent echt een ster in off-topic gaan en in het onjuist interpreteren van kanttekeningen van anderen. En wat je schrijft is nog onwaar ook. Best ergerlijk, naar mijn mening.

"Vrouwen in de Middeleeuwen werden vaak ten opzichte van de mannen benadeeld. Een duidelijk voorbeeld daarvan is de middeleeuwse opvatting van de rol van de vrouw. Die werd voornamelijk bepaald door de invloed van de kerk. Met argumenten uit de bijbel werd de gehoorzaamheid en ondergeschiktheid van de vrouw aan de man geëist. Met teksten uit de bijbel werd verondersteld dat de man boven de vrouw stond."

"Vrouwen konden echter niet zomaar elk beroep uitoefenen. Ze werden niet toegelaten tot de universiteit en mochten geen chirurgijn worden. Ook in het familieleven waren er allerlei wetten die de vrijheid van een vrouw aan banden legden."

Een maatschappij van 600 jaar geleden door de bril van de hedendaagse maatschappij bekijken is zelden een goed idee. Zowel mannen als vrouwen hadden in die tijd een leven/verplichtingen die niet meer passen bij ons hedendaagse maatschappijbeeld.

Sara_ schreef op 23-04-2022 om 13:15:

Ik vond het, jaren geleden, een verschrikking als namen afschuwelijk werden gemaakt doordat bepaalde kringen die zich misdragen hun kinderen zo noemen. Rebecca/Rivka en Priscilla zijn, waren, bijvoorbeeld hele normale Bijbelse namen...

Tja, die kinderen zullen toch een naam moeten hebben. en associaties zijn zo gemaakt. En dat geldt ook voor namen in liedjes en tv-series. Vraag me wel eens af of er de laatste 25 jaar nog baby's in België zijn geboren die Marc(ske) genoemd zijn. Dat was nou niet bepaald de slimste bij De Kampienen

nlies schreef op 23-04-2022 om 18:09:

[..]

Tja, die kinderen zullen toch een naam moeten hebben. en associaties zijn zo gemaakt. En dat geldt ook voor namen in liedjes en tv-series. Vraag me wel eens af of er de laatste 25 jaar nog baby's in België zijn geboren die Marc(ske) genoemd zijn. Dat was nou niet bepaald de slimste bij De Kampienen

En hoe heet Dutroux ook alweer 🤔?

nlies schreef op 23-04-2022 om 18:09:

[..]

Tja, die kinderen zullen toch een naam moeten hebben. en associaties zijn zo gemaakt. En dat geldt ook voor namen in liedjes en tv-series. Vraag me wel eens af of er de laatste 25 jaar nog baby's in België zijn geboren die Marc(ske) genoemd zijn. Dat was nou niet bepaald de slimste bij De Kampienen

Of Ludo sinds gtst.

Bijtje82

Bijtje82

23-04-2022 om 20:11

Of Barbie sinds.. Oh oh Gerso 😅

Bijtje82 schreef op 23-04-2022 om 20:11:

Of Barbie sinds.. Oh oh Gerso 😅

Haha maak je een geintje? Ze heet Samantha. Sorry als ik tergend dom ben en je idd een geintje maakte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.