Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
kaatjuh

kaatjuh

23-03-2011 om 00:22

Hoeveel vers maken voor 1 voeding bijv. 1 aardappel en enkele worteltjes

Graag zou ik even wat tips willen over zelf groentehapjes maken,ik wil dat graag doen,naar hoe weet ik hoeveel aardappeltjes ikmoet koken en hoeveel worteltjes of sperzieboontjes erbij moeten?
(kan beter ook bij aardappels geen zout gebruiken of wel?)en hoe zit het met vlees,hoeveel kipfilet en wat mag een baby van 6 maanden nog meer?

En welke apparaat hebben jullie om babyvoeding zoals fruit,groente aardappelen vlees,erg fijn te krijgen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

23-03-2011 om 07:15

Een vork en een mes

Iets anders heb ik nooit gebruikt om de voeding klein te maken voor mijn kinderen. Is echt voldoende, fijnmalen hoeft echt niet als ze al zes maanden zijn.
Hoeveel je moet koken hangt echt af van hoeveel je dochter eet. Dat moet je dus gewoon uitproberen. Ik kookte alles zonder zout, en liet de baby zoveel mogelijk mee-eten van wat wij ook aten.

Hanne.

Hanne.

23-03-2011 om 08:19

Staafmixer, hakmolentje

Alles zonder zout is inderdaad aan te raden. Qua hoeveelheden is het moeilijker.

Bij mijn oudste maakt ik vaak op zondag avond een aantal dingen en vroor het dan in. En ik gebruikte de staafmixer en het bijbehorende hakmolentje om't fijn te maken. Invriezen in ijsblokjes bakjes, en dan pakte ik op de dag zelf een aantal van die blokjes. Zo kon ik verschillende combi's maken. In het begin was het dan maar 1 blokje, later werd het meer.

Mijn jongste heeft vrijwel altijd met de pot meegegeten. Kookte inmiddels toch zoutloos. En fijn maken inderdaad alleen nog maar vork en mes.

Vlees is er pas later bij gekomen, pas met een maand of 8 denk ik, en dan in eerste instantie rul gebakken gehakt.

Clowntje

Clowntje

23-03-2011 om 21:13

Niet fijn snijden kan ook

Ik heb mijn kinderen vanaf 6 mnd zelf laten eten en het eten dus niet fijn of klein gesneden. Is ons erg goed bevallen en lekker makkelijk. Kinderen eten wat wij ook eten. Wel zoutloos en later zoutarm koken, went op zich wel. Met name aardappel pasta en groente gaat heel makkelijk hoewel ze ook nasi en rijst met kipragout heel goed zelf met handen kunnen eten.
In het begin krijgen ze nog niet heel veel binnen maar dat ging bij ons verbazingwekkend snel beter.

Sunja

Sunja

23-03-2011 om 21:28

Opperdepop

Hoi Kaatjuh, bij mijn oudste vond ik het ook lastig, de hoeveelheden en ook de combinaties. Ik heb toen het kookboek Opperdepop gekregen van iemand en daar heb ik wel veel aan gehad. Het is van AH en je kunt het in de meeste AH's nog kopen of anders bestellen (kosten: 8,99). Een echte aanrader wat mij betreft want er staan heel veel hapjes in, met duidelijke hoeveelheden. En je weet snel genoeg of iets 'veel' uitpakt of niet, maak je de volgende keer gewoon een beetje minder of meer.
Ik vond het vooral fijn omdat de combinaties je ook weer op andere ideeen brengen. En het gaat in fases dus je kunt het nog jaren ter inspiratie gebruiken.
Ik gebruik het nog zeer regelmatig, voor mijn jongste maar ook voor ons allemaal want dat kan ook goed. Dan eten we bijvoorbeeld taco's en dan doe ik voor de jongste bruine bonen met verse tomaat (uit Opperdepop). Zoiets!
En er staat ook info bij over zoutloos en bepaalde andere dingen, zoals niet elke dag paksoi en met welk vlees/welke vis wanneer te beginnen. Nuja, ik vind het een handig en goed kookboek (overigens haal ik de ingredienten gewoon bij de Bas en op de markt )
Wat ik ook doe is af en toe een kipfilet halen of een vis die ik bak en in babyporties invries, dan heb ik altijd een stukje achter de hand als ik 'simpel' doe: een aardappel met wat broccoli bijvoorbeeld, gooi ik zo'n ingevroren stukje bij. Ik prak meestal met een vork, ik geef ook wel 'stukjes' maar mijn jongste neemt dat wat minder dan mijn oudste dus prak ik uiteindelijk toch meestal. Soms pureer ik met de staafmixer.
Succes want het is wel heel leuk dat beginnen met vast voedsel vind ik!

Hanne.

Hanne.

23-03-2011 om 21:32

Niet fijn snijden - wel snijden

Ook als je je kind zelf laat eten heb je volgens mij toch minimaal vork en mes nodig.

De bloemkool groeit hier toch echt niet in 'roosjes' die zal ik echt moeten snijden. En de kipragout bevat vast ook kleinere stukjes dan een hele kipfilet

Ijsblokjes

Wat ik destijds wel eens deed was inderdaad groenten pureren (fijnprakken of met de staafmixer) en dan in ijsblokjesvorm invriezen. Idem met vis of vlees, eerst gaar maken (meestal kookte ik het of gaarde het in de magnetron) en dan pureren, waarbij het vaak helpt er een scheut water of melk bij te doen.
Aardappels moet je niet staafmixeren, dat wordt vies, maar dat laat zich weer makkelijk prakken. Bij aardappels deed ik nog wel eens 1 aardappeltje in stukjes in de magnetron, lekker snel klaar.

Vaak gooide ik dan 's ochtend een paar ijsblokjes van de verschillende soorten bij elkaar, zette dat in de ijskast om te ontdooien en dan ging het 's avonds de magnetron in. Ik voegde geen zout toe, kruiden soms wel.

Wat ik ook wel eens deed - tip van een vriendin, was ipv vlees een plakje worst of ham kleinsnijden. Daar zit echter vrij veel zout in, dus al te scheutig moet je daar denk ik ook niet mee zijn bij hele kleintjes.

Met de pot mee-eten vond ik niet altijd makkelijk trouwens, wij eten nogal eens stevig gekruid (rijst met rendang etc) en dat is wat heftig voor zo'n uk. Dan waren die ijsblokjes makkelijker.

Groeten,

Temet

Clowntje

Clowntje

24-03-2011 om 10:39

Niet fijn snijden idd

Of pureren bedoelde ik daar natuurlijk mee
Ach het scheelt ook per kind wat werkt en per ouder. Mij is het in ieder geval goed bevallen dat de kinderen meteen zelf eten, geeft mij ook een rustigere maaltijd en ik denk dat kinderen zelf wel goed kunnen bepalen hoeveel ze willen eten. Nu hebben mij kinderen genoeg reserves, paar keer wat minder eten maakt niet zoveel uit. Is misschien wel anders als je kind al klein/mager is, maar dat weet ik niet.

Het boek opperdepop heb ik ook, staan echt leuke dingen in.
Veel plezier met eten!

Fransien

Fransien

24-03-2011 om 18:01

Melkpoedertorentjes

In zo'n melkpoederbakje van zo'n torentje (hema, gekregen van een vriendin onder het motto handig) past precies een half babypotje aan groente of fruit als je tot de onderkant van het schroefdraad vult. Ik prakte altijd gewoon met een vork, bij gekookte groente gaat dat prima, aardappel is zelfs veel lekkerder (staafmixer maakt er lijm van), vlees sneed ik erg fijn, gewoon met mes en vork. Hard fruit zoals appel deed ik wel met de staafmixer, banaan kun je veel sneller gewoon prakken, zeker als je begint, gewoon een klein beetje nemen en de rest van de banaan eet je lekker zelf op, heb je je fruit ook weer binnen.
Mijn kinderen hebben altijd zoveel mogelijk vers gegeten, ook direct met groene kruiden erdoor zoals peterselie, tijm, rozemarijn, etc. Ui pas veel later, die van mij kregen daar heel snel krampjes van, maar dat verschilt heel erg per kind en is gewoon een kwestie van uitproberen. Waar ik hier altijd vrij snel mee begon was courgette, smoren in een beetje olijfolie, tijm, marjolein, rozemarijn, basilicum erdoor (potjes in de vensterbank). Heel gemakkelijk en voor jezelf doe je er nog wat peper en zout door.

Vader

Vader

25-03-2011 om 06:19

Stomen en pureren

Op internet kwam ik een stomer/blender apparaat tegen speciaal voor babyvoeding. Had ik die maar gehad toen de kinderen klein waren! Superhandig. Ik kookte altijd vers voor de kinderen maar zij aten, in verband met werk vaak vooraf (tot een jaar of 3). Vond ik toch een heel gedoe al die pannen en pannetjes per dag!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.