Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Jeugdzorg?

Izza schreef op 27-06-2026 om 19:43:

[..]

Kinderen krijgen terwijl er geen inkomen is en je schulden hebt is gewoon onverantwoord. Wat doe je zo'n kind aan? Ieder kind heeft recht op een veilige stabiele omgeving. En niet op ouders die continu afhankelijk zijn van toeslagen en potjes voor armoede. Opgroeien in armoede brengt schade toe. De overheid is er niet om verantwoordelijk te zijn voor jouw kinderen. Dat ben je zelf. Ze kunnen wel helpen en dat doen ze naast toeslagen ook met jeugdzorg.

Het ligt eraan hoe je met schulden omgaat. Maar TO heeft niets gezegd over schulden.

Dat jeugdzorg ingrijpt als er een probleem is met schulden hebben we gezien in de toeslagenaffaire. Mind you: dat heeft kinderen zeker niet 'gered', maar gezinnen kapot gemaakt, heel erg kapot. Hopelijk heeft iemand daarvan geleerd.  

Kampeerder schreef op 27-06-2026 om 20:12:

[..]

Schulden of langdurig structureel precies uitkomen geeft stress en dat is niet goed voor kinderen. Echter opgroeien in een gezin dat met een minimum inkomen (en dus een minimum uitgavenpatroon) precies rondkomt is verder prima natuurlijk. Met drie spijkerbroeken ben je net zo gelukkig als met tien tegen elkaar, zolang een kapotte of te kleine broek wel gewoon vervangen kan worden. Een tweedehands fiets rijdt meestal net zo prima als een nieuwe. Etc etc

Niks mis met een tweedehands broek maar je moet wel in staat zijn om alle benodigdheden voor je kind te bekostigen. Ik vind het knap als je dat lukt van een minimuminkomen. Kinderen zijn echt duur. Als ze klein zijn valt het nog mee maar als ik zie hoeveel noodzakelijke kosten ik heb gemaakt voor mijn 16 jarige dit jaar....... Dat kan je niet betalen van een minimuminkomen. 

Wat stel je voor: verplichte anticonceptie voor mensen die nu of in de toekomst, vóór de 18de verjaardag van hun kind op een minimumloon terecht komen? 
Voor alle duidelijkheid: een echtpaar met een uitkering op sociaal minimum krijgt, met alle toeslagen erbij ruim 3000 euro. Daarnaast is er toegang tot de voedselbank, soms ook kleding, soms ook extra dingen vanuit de gemeente zoals een laptop als het kind naar de middelbare school gaat. 
Je leeft naar wat je hebt. Bij een 16-jarige hoef je niet meteen alle behoeftes te voldoen, een 16-jarige kan een bijbaantje nemen en daarmee eigen wensen betalen, zodat jij je kunt beperken tot de minimaal noodzakelijke dingen zoals kleding, schoenen, fiets en eten. Daarvoor heb je in elk geval de kinderbijslag (4 x 421 = 1684 euro). Als je geen kindgebonden budget krijgt heb je een inkomen met partner van meer dan 80.000 euro. Als je minder inkomen hebt krijg je KGB inkomensafhankelijk.  

Anne1234! schreef op 27-06-2026 om 23:37:

[..]

Niks mis met een tweedehands broek maar je moet wel in staat zijn om alle benodigdheden voor je kind te bekostigen. Ik vind het knap als je dat lukt van een minimuminkomen. Kinderen zijn echt duur. Als ze klein zijn valt het nog mee maar als ik zie hoeveel noodzakelijke kosten ik heb gemaakt voor mijn 16 jarige dit jaar....... Dat kan je niet betalen van een minimuminkomen.

Het is geen vetpot maar het kan. Het betekent vaak wel dat uitgaven voor jezelf als ouder ook on-hold staan in de dure puberjaren van je kinderen. Dat je zelf nauwelijks nieuwe kleding koopt. Je jas kan (moet) dan nog wel een jaartje mee.

En GBRFL05, kun je iets met de antwoorden? Kun je misschien de vragen nog beantwoorden? En forum is pas een fijn medium als je als topicstarter mee blijft praten. Dan komen er vragen en antwoorden en wordt het probleem steeds een beetje duidelijker voor de mensen die reageren en dan komen er antwoorden waar je echt iets aan hebt. 

tsjor schreef op 28-06-2026 om 08:23:

Wat stel je voor: verplichte anticonceptie voor mensen die nu of in de toekomst, vóór de 18de verjaardag van hun kind op een minimumloon terecht komen?
Voor alle duidelijkheid: een echtpaar met een uitkering op sociaal minimum krijgt, met alle toeslagen erbij ruim 3000 euro. Daarnaast is er toegang tot de voedselbank, soms ook kleding, soms ook extra dingen vanuit de gemeente zoals een laptop als het kind naar de middelbare school gaat.
Je leeft naar wat je hebt. Bij een 16-jarige hoef je niet meteen alle behoeftes te voldoen, een 16-jarige kan een bijbaantje nemen en daarmee eigen wensen betalen, zodat jij je kunt beperken tot de minimaal noodzakelijke dingen zoals kleding, schoenen, fiets en eten. Daarvoor heb je in elk geval de kinderbijslag (4 x 421 = 1684 euro). Als je geen kindgebonden budget krijgt heb je een inkomen met partner van meer dan 80.000 euro. Als je minder inkomen hebt krijg je KGB inkomensafhankelijk.

Wat een belachelijke reactie. Het enige wat ik wil is dat mensen zich bewust zijn van de kosten die kinderen met zich meebrengen en zorgen dat ze het financieel (en natuurlijk ook op andere vlakken) goed voor elkaar hebben voordat ze aan kinderen beginnen. Dat is toch logisch. Tuurlijk kan je ooo naar de voedselbank om aan eten te komen maar als je het kan plannen dan lijkt me dat niet de voorkeur hebben. De paar mensen die ik ken met zeer beperkte financiele middelen voelen zich daar heel vervelend over naar hun kind toe en hebben echt wel eens het idee dat ze hun kind tekort doen en niet kunnen bijdragen aan 'normale' dingen terwijl ze dat wel zouden willen. En die kinderen voelen zich ook vervelend over de beperkte financiele middelen van hun ouders (schamen zich, zeggen activiteiten af omdat ze het niet kunnen betalen etc). Dat wil je toch niet. TO's vriendin is nog niet zwanger. We weten niks over hun finaciele situatie maar als deze niet op orde is dan kunnen ze toch beter nog even wachten met kinderen. Dan ga je toch niet zeggen; o maakt niet uit dat je geen geld hebt je kan ook naar de voedselbank.

Anne1234! schreef op 28-06-2026 om 09:18:

[..]

Wat een belachelijke reactie. Het enige wat ik wil is dat mensen zich bewust zijn van de kosten die kinderen met zich meebrengen en zorgen dat ze het financieel (en natuurlijk ook op andere vlakken) goed voor elkaar hebben voordat ze aan kinderen beginnen. Dat is toch logisch. Tuurlijk kan je ooo naar de voedselbank om aan eten te komen maar als je het kan plannen dan lijkt me dat niet de voorkeur hebben. De paar mensen die ik ken met zeer beperkte financiele middelen voelen zich daar heel vervelend over naar hun kind toe en hebben echt wel eens het idee dat ze hun kind tekort doen en niet kunnen bijdragen aan 'normale' dingen terwijl ze dat wel zouden willen. En die kinderen voelen zich ook vervelend over de beperkte financiele middelen van hun ouders (schamen zich, zeggen activiteiten af omdat ze het niet kunnen betalen etc). Dat wil je toch niet. TO's vriendin is nog niet zwanger. We weten niks over hun finaciele situatie maar als deze niet op orde is dan kunnen ze toch beter nog even wachten met kinderen. Dan ga je toch niet zeggen; o maakt niet uit dat je geen geld hebt je kan ook naar de voedselbank.

Zouden de organisatoren van de activiteiten nou niet eens rekening kunnen houden met de wat minder bedeelde kinderen? 

En dan bedoel ik niet de organisatoren van festivals maar gewoon degene in een groepje vrienden die iets verzinnen. 

Wij gingen vroeger op de fiets naar stand, boterhammen en drinken mee, kochten nog een ijsje en voor 2 gulden de man hadden we een geweldige dag. Nu zie ik zestienjarigen lunchen op een terras op de boulevard. Mijn zoon ging met vrienden naar de plaatselijke camping voor zijn eerste vakantie zonder ouders. Wij ouders brachten de spullen, zij fietsten er heen. Mijn neefje vliegt naar Kreta. 

Anne1234! schreef op 28-06-2026 om 09:18:

[..]

Je mag best iets doen aan bewustwording over kosten en kinderen, maar ik zou dat niet doen in de voorwaardelijke sfeer (eerst zorgen dat je inkomen hebt). Bovendien: ik vind ruim 3000 euro per maand voor een gezin met twee kinderen niet echt zo laag eerlijk gezegd. Het kromme is dat mensen er vaak op achteruit gaan als ze gaan werken of meer gaan werken. 

Het moet de zorg van de samenleving als geheel zijn dat mensen die kinderen krijgen ook de financiële middelen krijgen om voor die kinderen te zorgen. Gelukkig gebeurt er op dat gebied ook al heel veel. 

Dit topic ging meer om het maken van een goed geïnformeerde keuze, door de potentiële ouder zelf. 

Mensen zouden bewust aan kinderen moeten beginnen. Het is heerlijk simpel en naïef dat ze alleen liefde nodig hebben. De praktijk is dat kinderen veel geld kosten. En dat je een kind tekort doet of kunt beschadigen als je als ouder je zaken niet voor elkaar hebt. Je hoeft er niet aan te beginnen he? Het is gewoon een keuze. En je kunt prima wachten tot omstandigheden beter zijn. Je kunt prima werken aan je situatie waardoor de start voor een kind ook beter is. In dit geval bijvoorbeeld eigen woonruimte. Ipv nog meer mensen in een klein huisje bij oma neerzetten. Want in dit geval is het de vraag waarom zowel to als zijn partner geen eigen woonruimte hebben. Waarom zijn vriendin niet bij de eigen ouders meer kan wonen. En waarom bij de moeder van to destijds de kinderen uit huis zijn gehaald. Dat wijst allemaal niet op een stabiel leven. 

Veel aannames Izza. 

Ik kan dit topic niet serieus nemen hoor. Lijkt mij meer een           "ikverveelmeopvrijdagmiddag" tekst.   

Dan moet de rest van werkend Nederland dus voor jouw kind betalen? En heb je een best wel grote inkomensdaling als je kind 18 wordt en kgb en kb wegvallen. De voedselbank is meestal maar voor een periode van 3 jaar. Ik ben van mening dat je genoeg moet verdienen om je kind zelf te kunnen onderhouden.

tsjor schreef op 28-06-2026 om 12:41:

[..]

Je mag best iets doen aan bewustwording over kosten en kinderen, maar ik zou dat niet doen in de voorwaardelijke sfeer (eerst zorgen dat je inkomen hebt). Bovendien: ik vind ruim 3000 euro per maand voor een gezin met twee kinderen niet echt zo laag eerlijk gezegd. Het kromme is dat mensen er vaak op achteruit gaan als ze gaan werken of meer gaan werken.

Het moet de zorg van de samenleving als geheel zijn dat mensen die kinderen krijgen ook de financiële middelen krijgen om voor die kinderen te zorgen. Gelukkig gebeurt er op dat gebied ook al heel veel.

Daar kunnen ze zelf ook voor zorgen hè 

Nick90 schreef op 28-06-2026 om 18:56:

[..]

Dan moet de rest van werkend Nederland dus voor jouw kind betalen? En heb je een best wel grote inkomensdaling als je kind 18 wordt en kgb en kb wegvallen. De voedselbank is meestal maar voor een periode van 3 jaar. Ik ben van mening dat je genoeg moet verdienen om je kind zelf te kunnen onderhouden.

Die grote inkomensdaling klopt, als je daar niet op voorbereid bent is dat ernstig, maar dan heb je de zorg voor de kinderen in elk geval niet meer. Voedselbank klopt.

Genoeg verdienen om zelf je kind te onderhouden. Dat betekent dat alleen mensen met een inkomen van 80000 of meer dan kinderen mogen krijgen. En de kinderbijslag afgeschaft mag worden. 

Kinderen zijn niet alleen iets goeds voor de ouders. Het is ook de toekomstige generatie die zorgt voor de samenleving als jij dat niet meer kunt. Zij houden de samenleving dan draaiend. Teveel kinderen is een probleem voor de samenleving, maar nu worstelen veel landen met het probleem dat er te weinig kinderen zijn. Waarom zou dat? Want de mensen die geen kinderen krijgen of maar 1 of 2 kinderen zijn wel gelukkig. Daling van het kindertal onder het vervangingsniveau treedt vooral op als de welvaart stijgt, en dan met name als vrouwen beter onderwijs krijgen en meer kansen op werk. Dus juist de mensen die het zouden moeten kunnen betalen, die krijgen liefst geen kinderen of hooguit 1. Ingewikkelde paradox. 

Ondertussen weet iedereen dat investeren in kinderen een investering is in de toekomst van de samenleving waar iedereen van profiteert. Ouders zouden geen onderwijs voor hun kinderen kunnen betalen als de samenleving daar niet in investeert. Ondertussen zijn de wensen/eisen vanuit de samenleving hoger geworden: niet alleen eten, maar ook gezond eten; hobby's, ontspanning, sport, goede medische zorg, beugels, testen, behandeling etc. etc. Een kleine selecte groep kan dat allemaal betalen, maar het zou niet prettig zijn als dat de enge groep is die de samenleving uitmaakt. De rest krijgt ondersteuning bij het vervullen van al die wensen/eisen die de maatschappij stelt aan de toekomstige generatie. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.