Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Naar vast voedsel via Rapley-methode/baby-led weaning

Nu we begonnen zijn met de introductie van vast voedsel, laten we ons 7-maand oud zoontje graag mee-eten met wat wij eten. We gebruiken dus de Rapley-methode/baby-led weaning. Dat is goed te doen als we zelf koken, maar als we ergens naartoe gaan of als we iets kant-en-klaar willen eten, dan zitten we met het probleem dat er (teveel) zout in het eten zit. Dus koken we nu vaker zelf... maar tijd & energie daarvoor blijft moeilijk te vinden. (Zeker als je dan nog eens lokaal/gevarieerd voedsel wil voorschotelen.)

Heeft nog iemand die ervaring? En wat doe jij er aan?


Hier at ze op dagen dat we iets aten wat niet geschikt was een potje. Dat was misschien 1 keer per week ofzo. Ik had geen zin moeilijk te doen. Vooral niet op dagen dat je een keer zelf een diepvries pizza in de oven schuift.

zo veel eten ze toch nog niet op die leeftijd? Ik had vaak een zak worteltjes oid in de koelkast liggen, waar ik snel wat van kon koken. Of in de vriezer. En je kunt ook restjes van eerdere maaltijden invriezen. 

Ik doe zelf nergens zout bij, dus heb me nooit druk gemaakt om zout in eten elders. Een baby eet toch weinig en in een restaurant was dat een beetje van ons bord: wat groente of pasta of zo. Maar hij kreeg toch nog voornamelijk borstvoeding toen hij zo klein was, dus het was meer oefenen met eten en geen hele maaltijden. Als wij iets aten wat niet geschikt was, kreeg hij fruit of brood of zo, of niks. 

Tara82 schreef op 09-11-2021 om 16:42:

Hier at ze op dagen dat we iets aten wat niet geschikt was een potje. Dat was misschien 1 keer per week ofzo. Ik had geen zin moeilijk te doen. Vooral niet op dagen dat je een keer zelf een diepvries pizza in de oven schuift.

Zo deden wij het ook, of ze kreeg fruit/avocado/of diepvries iets.

Maar zo'n potje ging er altijd prima in. Dus langzaam werd dat steeds vaker en at ze voor de lol rapley mee als wij aten.


dan kreeg dochter iets van groente ofzo. Niet heel veel werk, kan ook komkommertje of tomaat zijn. 

Naar een restaurant nam ik altijd wat mee: fruit/groente/pannenkoekje. Avocado of stukken meloen deden het altijd goed of een broodje. Meestal iets waarvan ik wist dat ik ze er lang mee aan tafel kon houden. Toen er eenmaal zalm werd gegeten. heb ik in een restaurant gevraagd of ze voor haar een klein mootje wilden bakken zonder zout etc. Vond het personeel heel leuk en dochter heel lekker! 


Thuis bij een makkelijke avondvoor ons, kookte ik gewoon een aardappel,wat pasta of wat stronkjes broccoli of zak worteltjes inderdaad.  Gedroogde linzen warm maken ging ook makkelijk en vond mevrouw heerlijk. Of voorgekookte bietjes deden het ook altijd goed. Was altijd snel klaar en werd er een keer wat minder gegeten vond ik ook geen probleem. 

Ik nam wat rauwkost mee / crackers /soepstengels oid. 

Ik geef een stuk brood, wat groente van ons (over dat evt zout maak ik me dan niet zo druk) of rauwkost. Of ik neem wat groente van de dag ervoor of fruit mee.

Onze zoon at absoluut niet als hij gevoerd werd, dus een potje was geen oplossing. Nu zou hij (13 maanden) het wel ok vinden om gevoerd te worden. Zelf lepelen doe ik het personeel van het restaurant niet aan. Maar aangezien het voorgaande prima werkte, ook op vakantie, begin ik daar niet meer aan. Juist zo fijn dat ik mijn eigen eten kan eten als het nog warm is!

Mijn zoon vond (en vindt) veel eten vies. Eigenlijk alle soorten gekookte groenten. Hij heeft jarenlang vooral geleefd op boterhammen en komkommer.
Tegenwoordig geef ik een soepje of smoothie om voldoende gezondheid bij hem binnen te krijgen.

Wij koken zelf wat voor en nemen dat mee naar restaurant oid. Kleine moeite om thuis even pannetje op te zetten met wat groente. Het was dan koud maar ze eten er niet minder om.

Levert soms wel gekke blikken op als mensen denken dat een baby al harde wortels kan opeten

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.