Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Oei wat fout [tweeling slaapt in één bedje]

Ik weet het ik weet het, zou niet moeten maar...sinds afgelopen nacht hebben wij onze tweeling meiden samen in een bed gedaan ( wel ieder in eigen slaapzak, model "ik-kan-geen-kand-op") en opeens: RUST.
Ze meldden zich wel keurig om te eten halverwege de nacht, maar vooral ELine was altijd ( sinds we haar thuis hebben, maar liefst een hele tien dagen) zo onrustig en druk, en huilen, en krampjes, en pruttelen...er was geen houden aan.

Inmiddels waren mijn man en ik goed bekaf, koortslip van vermoeidheid en hadden we een ingeving ( mjaaa, gelezen van andere tweeling mams, Gemma mocht je dit lezen: BEDANKT): laten we het eens proberen.

Echt een super nacht achter de kiezen, ik schrok opeens wakker op 06:30, borsten liepen leeg omdat ik een uur te laat was met kolven :oops: :shock: :oops: en de meisjes meldden zich weer om te eten.

Maaar... het is mij eigenlijk niet eens goed duidelijk waarom het eigenlijk wordt afgeraden: ik kan er eigenlijk niets over terug vinden waar dat nou echt op gebaseerd is. Weet iemand dat toevallig?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Astertje

Astertje

01-09-2009 om 10:31 Topicstarter

5 weken

ze zijn met 31 weken geboren en zijn nu 5 weken oud...wegen 2,5 kg, echt nog ukkies.
en het maakt hier echt een wereld van verschil.

wordt in ieder geval afgeraden door ziekenuis

Minet

Minet

01-09-2009 om 11:58

Heerlijk!

Ook hier een tweeling, geboren met 31.4 weken, en piepklein bij thuiskomst. In de box hadden we ze altijd bij elkaar liggen, vonden ze reuze gezellig, in bed lagen ze apart, maar wel op een heerlijk dikke schapenvacht waarin ze zich zeer geborgen voelden.
Alleen onder het hoofdje een dubbele hydrofielluier, met je neus in zo'n dikke vacht leek me niet helemaal de bedoeling.
In het ziekenhuis legden ze de kinderen niet samen, echter wel toen ze van het ene ziekenhuis naar het andere moesten, samen in een reiscouveuse.

Inmiddels zijn de heren alweer 17 jaar!
Geniet van de kindjes astertje!

Minet

Minet

01-09-2009 om 12:49

Haha

Je mag me heel veel vragen, heb momenteel veel tijd
En nee, ze zijn zeer waarschijnlijk niet één-eiïg, maar lijken wel heeeeel erg veel op elkaar, met name het uiterlijk (tot en met de haarinplant) Echter, op de eerste echo's (eerste bij 9 weken) werd heel duidelijk dat het een twee-eiïge tweeling betrof. Na hun geboorte hebben de vele artsen die we destijds troffen wel sterk hun twijfels gehad

Hun karakters verschillen wel iets.
En die van jou?

Astertje

Astertje

01-09-2009 om 13:33 Topicstarter

Maar minet

wat ik van de gynecoloog heb gehoord in het ziekenhuis, en hij was ewr zeer stellig in, is dat je aan de hand van een echo nooit met 100% zekerheid kunt stellen dat een tweeling tweeeiig is.Wel eeneeig.

Voor zover ik weet zit het zo:
- Twee vruchtzakken, twee placenta's: kan beide type tweelingen zijn, of 2 of 1 eiig.
- Twee vruchtzakken, een placenta: per definitie eeneiige tweeling
- 1 vruchtzak, 1 placenta: per definitie eeneiige tweeling, dat was die van ons.

Dussss wie weet zijn jouw grote jongens toch eeneiig?

Minet

Minet

01-09-2009 om 20:03

Onze situatie

Bij 9 weken kreeg ik mijn eerste echo. Daarop waren 2 vruchtzakjes en placenta's (in ontwikkeling) te zien die zover uit elkaar lagen dat de gynaecoloog zonder twijfel zei dat dit een twee-eiige tweeling moest zijn.
Wij gingen daar dan ook 100% vanuit, tot ze geboren waren en ook wij heel vaak de kinderen verwisselden.

Na hun geboorte kwamen de placenta's er in 1 keer uit, aan elkaar gegroeid volgens de gynaecoloog.

Astertje, hier lees je heel exact hoe het zit met 1 of 2 eiige tweelingen, jouw opsomming:
Twee vruchtzakken, een placenta: per definitie eeneiige tweeling
klopt niet helemaal.

http://www.nvog.nl/files/tweeling_en_andere_meerlingen.pdf
Wij hebben geen onderzoek laten doen via navelstrengbloed of DNA, simpelweg omdat hier in onze familie geen noodzaak voor is. Daarnaast hebben wij hen altijd gezien als 2 kinderen die toevallig tegelijkertijd werden geboren.

En vrienden?? ja, dat zijn ze, door dik en dun! Maar....ze hebben ook veel andere vrienden, gezamelijke, maar ook per persoon.

Minet ( ot een-eiig vs twee-eiig)

Je kan op basis van echo-beelden van een tweeling met hetzelfde geslacht nooit met zekerheid zeggen dat een tweeling twee-eiig is. In sommige gevallen splitst het ei zich voor er innesteling in de baarmoeder heeft plaatsgevonden. Beide vruchtjes (1-eiig ontstaan) zijn daarna naar de baarmoeder gegaan en hebben zich op verschillende plaatsen ingenesteld. Ook al ziet het er op de echo dan uit als twee-eiig (met eigen vruchtzak en placenta, al dan niet later vergroeid), het is dan toch een 1-eiige tweeling. Op een engelstalig website kwam ik tegen dat dit bij circa 25-30% van de 1-eiige tweelingen het geval is, en dat ongeveer 10% van de tweelingen die bij echo twee-eiig zijn toch 1-eiig zijn.
Daarom staat ook in de folder die je als link gaf dat je bij een tweeling van hetzelfde geslacht en twijfel over 1 of 2-eiig naar bloedgroep en rheusfactor kan kijken. Als deze verschillen dan zijn ze twee-eiig, zijn deze hetzelfe, dan is volgens de folder de kans groot dat de tweeling 1-eiig is.
Ik ben nu wel benieuwd of je bloedgroep en rhesusfactor van je tweeling weet ..
Hier kan het nog alle kanten op (7 wkn oude tweeling, beide jongetjes, veel overeenkomsten, op echo twee-eiig, maar zelfde bloedgroep en rhesusfactor). Ik wacht de komende maanden af om te zien of er duidelijke verschillen gaan komen, maar heb geen idee of ik bij twijfel 17 jaar geduld heb voor een definitief antwoord.

Amaryllis

Jakiro

Jakiro

02-09-2009 om 09:03

Aanvulling

Zelfs een tweeling van een verschillend geslacht, kan een ééneiige tweeling zijn....
Hier een iets andere tweeling, gewoon op tijd geboren, maar sliepen 's nachts in hun eigen wiegje naast mijn bed (ivm borstvoeding).
Als ze overdag in hun eigen ledikantje sliepen, sliepen ze wel (tot een maand of 2, dus bij jou corrigeren) bij elkaar. Ze werden er inderdaad heel erg rustig van.
Jakiro

Minet

Minet

02-09-2009 om 10:13

Reaktie

jakiro, jij zegt: zelfs een tweeling van verschillend geslacht kan een-eiig zijn???? Waar heb je dat gevonden? Hoe kan uit 1 eitje zowel een jongen als een meisje ontstaan? Ik denk dat je je vergist.

Amaryllis, wij weten van 1 kind de bloedgroep, omdat hij in zijn couveusetijd bloed nodig had. Van de ander is het voor zover ik weet nog niet onderzocht, ik zal het eens navragen, loop met hem wel regelmatig in het ziekenhuis.
En verder maakt het mij echt niet uit of ze nou 2 of 1 eiig zijn, zolang het niet nodig is om te weten, bv. bij erfelijke aandoeningen, leg ik het naast me neer. Zelf interesseert het hen ook niet, wie weet blijkt er toch ooit in de toekomst dat ze toch wel een-eiig zijn, maar vooralsnog ga ik daar niet vanuit.

Astertje en minet

Hoi Astertje,
Helemaal vergeten in mijn eerder reactie te schrijven hoe het hier gaat qua slapen. Onze a term geboren tweeling is vanaf hun geboorte in het ziekenhuis al bij elkaar in een kribje gelegd en hebben sinds thuiskomst een bedje gedeeld. We hebben nu het idee dat ze daar soms onrustig van worden, en ze elkaar wakker maken. We gaan de komende dagen kijken of we de situatie moeten veranderen.

Minet, het klinkt heel gezond en normaal zoals jullie ermee om gaan. Ik weet ook niet of ik daadwerkelijk tot testen over zou gaan, tenzij medische noodzaak. Wel zou deze informatie het makkelijk maken om mensen die ernaar vragen te kunnen antwoorden. Ik ben heel benieuwd naar de komende jaren, 7 weken is zo jong/klein, we zullen hun karakters de komende tijd wel beter gaan kennen.

Amaryllis

Jakiro

Jakiro

02-09-2009 om 13:01

Minet

Sommige zaadcelletje hebben 2 geslachtschromosomen (foutje van de natuur) en soms is dat een X én een Y chromosoom.
Na de bevruchting met het eitje (X-chromosoom) valt het derde geslachtschromosoom eruit, wordt opgeruimd en blijft er dus een XY (jongen) of een XX (meisje) over.
Als je nu eerst de bevruchting hebt en dus een XXY, dan eerst de deling voor de één-eiige tweeling en dan pas het opruimen van het extra chromosoom, kan het dus zijn dat de ene de X opruimt en de ander de Y. Dan heb je een ééneiige jongens/meisje tweeling.
Zie : http://channel.nationalgeographic.com/series/in-the-womb/2824/time-line#tab-Videos/02360_00
(Identical twins can each be of a different sex.)
Jakiro

Minet

Minet

02-09-2009 om 13:04

Voor anderen

Om vragen van anderen te kunnen beantwoorden, dat zou voor echt nooit een reden kunnen zijn om mijn kinderen te laten testen.
'Anderen' menen ineens allerlei rechten te hebben bij het zien van een tweeling. De vraag: aaahhhh, wat liefffff, is het een tweeling?? ging mij dan ook op den duur flink de keel uithangen. In het begin niet hoor, dan ben je apetrots, mag iedereen kijken maar op een gegeven moment baalde ik er erg van als een boodschap doen ineens 30 minuten kostte ipv 10 omdat 'anderen' zo nodig hun hoofd in de wagen moesten steken en mij het hemd van het lijf gingen vragen.

Eén meneer vergeet ik nooit meer: doordat ze bijna 9 weken te vroeg waren, leken ze natuurlijk de eerste maanden een stuk jonger dan dat ze al waren. Een oudere man vroeg mij naar de leeftijd van de kinderen, toen ik vol trots zei dat ze 2,5 maand oud waren vond hij het nodig om te zeggen dat ik me vooral niet moest gaan indenken dat er iets van die kinderen terecht zou gaan komen, zo vroeg geboren, dat zorgde onherroepelijk voor handicaps.........

Mijn man ging er ludieker mee om: zodra hij de vraag kreeg of het een tweeling was zei hij: nee, hoor, de andere 4 liggen nog thuis! Dan liepen die 'anderen' meteen verder

Minet

Minet

02-09-2009 om 13:07

Jeeee

Jakiro, we tikten blijkbaar net tegelijk bij onze laatste postings
Dit is voor mij echt nieuw. Heb daar echt nooit eerder van gehoord. Ik ga het niet aan mijn man vertellen.....die is altijd zo trots dat ik niet alleen 2 eitjes leverde, maar dat ook hij 2!! zaadjes had die de juiste weg vonden )

Jakiro

Jakiro

02-09-2009 om 14:03

Mijn man

Mijn man zag het als eerste; "Hee, het is helemaal niet zeker dat het door jou komt (2 eitjes), dat we een j/m tweeling hebben !! Het kan ook aan mijn superzaad liggen !!!"
Nu ze bijna 4 zijn, kan hij dat scenario vergeten. Ze lijken totaal niet op elkaar, hebben een hele andere bouw.
Bovendien had mijn dochter van de tweeling een ééneiig tweelingzusje (euh, kan dus ook broertje geweest zijn), wat een miskraam geworden is en een ééneiige drieling is wel heeeeel bijzonder...
Jakiro

Nancy

Nancy

02-09-2009 om 14:22

Samen slapen

Onze meidentweeling leek tot hun 4e jaar erg veel op elkaar. Inmiddels zijn ze 10 jaar en lijken ze helemaal niet meer op elkaar. Ze werden geboren na 26 weken. We hebben ze nooit in één bed gelegd omdat we hadden begrepen dat ze van wel eens "op elkaar" konden rollen en derhalve elkaar pijn zouden kunnen voel of elkaar klem kunnen leggen of iets dergelijks en we waren gezien hun vroeggeboorte erg voorzichtig. Ik vaag me af of dat inmiddels niet is achterhaald. Hun bedjes en bedden hebben overigens altijd tegen elkaar aangeschoven gestaan zodat dicht bij elkaar konden liggen. Nu is dat nog zo. Hun 2 1-persoonsbedden staan als een tweepersoonsbed tegen elkaar aan geschoven. Ze slapen vaak hand in hand of liggen samen in 1 bed nu ze ouder zijn.

elsje78

elsje78

02-09-2009 om 20:25

Zelf tweeling

Hoi

Ben zelf van een tweeling en hoorde van mijn moeder dat wij ook veel rustiger werden als we samen lagen. We lagen ieder apart maar toevallig even bij elkaar gelegd ivm bedje verschonen en hup allebei in slaap.
Is toch ook wel logisch, eerst lig je maanden heel dicht tegen elkaar aan en dan opeens ben je alleen...

Nog steeds hebben we een hele speciale band, aan 1 blik genoeg zeg maar. Wij zijn wel 1 eiig en lijken ook echt op elkaar.

Groetjes Elske

Nasha 1st

Nasha 1st

02-09-2009 om 22:04

Jakiro?

>>Zelfs een tweeling van een verschillend geslacht, kan een ééneiige tweeling zijn.... < <

oh?

Minet

Minet

03-09-2009 om 08:38

Nasha

Als je het draadje verder leest vindt je meer informatie hierover.

Astertje

Waarom wordt het afgeraden? De drie tweelingen die ik van baby af aan ken, hebben hun eerste maanden in één bed gelegen. Nog nooit gehoord dat dat niet zou "mogen".

mirreke

mirreke

03-09-2009 om 19:38

Ja ik snap het ook niet

Als in de praktijk overduidelijk blijkt dat de babies er baat bij hebben, waarom zou het dan niet mogen? Je bent er als ouder toch altijd zelf bij? En ook al 'mag' iets niet, dat betekent toch niet dat je het dan ook niet doet... Als ouder voel je toch meestal wel wat goed is, je merkt het ook als het niet meer werkt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-09-2009 om 10:39

Ach...

Het lijkt erg op de discussie 'mag de baby bij de ouders in bed slapen'. En ach, daar lopen de meningen enorm over uiteen...
Ik denk dat we in de westerse wereld op een zéér rationele manier omgaan met mogelijke gevaren voor onze babies. Overal is wel onderzoek naar gedaan. Dat heeft natuurlijk heel veel goeds opgeleverd, maar ook een neiging tot het (soms bijna dwangmatig) uitsluiten van alles wat ook maar een beetje risico meebrengt. Dat 'mag' dan niet meer.
Je zou bijna vergeten dat er ook nog iets bestaat als 'moedergevoel'. Durf ook daar op te vertrouwen!
Mijn kids zijn inmiddels alweer een stuk ouder (7 en 12). Als ik terug kijk naar de babytijd, denk ik dat ik mij vooral erg druk heb gemaakt over dingen waarvan ik later dacht: ach...
Zo heeft onze oudste een aantal maanden 's nachts in de maxicosi geslapen. Dat mag niet! riep iedereen in koor. Maar hij sliep gewoon NIET als je hem op zijn rug of zij in bed legde. Wat gaf het een rust toen de kinderarts ons groot gelijk gaf en alles weer wat nuanceerde. Dat heb je soms echt nodig op zulke momenten.

Groetjes, ijsvogeltje (zelf deel van 1-eiige tweeling)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.