Anna88
18-05-2025 om 13:43
Terug verhuizen / dichterbij familie?
Een onderwerp dat voor velen misschien wel speelt of heeft gespeeld: blijven wonen in de stad waar je hebt gestudeerd en je volwassen leven hebt opgebouwd? Of terugverhuizen naar je familie (buiten de randstad)?
Het stond voor mij eigenlijk altijd wel redelijk vast dat ik in de stad wilde blijven wonen. Maar nu mijn partner en ik een jong kindje hebben, en vrienden ook kinderen krijgen, knaagt het toch steeds meer om dichterbij familie en die vrienden te gaan wonen.
Maar in deze stad heb ik ook vrienden. Die misschien wel meer van mijn gedachtengoed en leefstijl delen. Ook heb ik hier mijn werk waar ik erg van hou en dat eigenlijk alleen hier bestaat. En niet in/dichtbij geboorteregio.
Mijn partner staat voor veel open. (Komt zelf wel uit een andere regio) Maar ik weet zelf eigenlijk niet goed wat mijn voorkeur heeft.
Het is ongeveer een uur rijden naar familie en oude vrienden. Dat maakt dat je toch altijd voor langere afspraken of zelfs logeren gaat. En eigenlijk alleen in het weekend want doordeweeks na werk is geen optie met file etc.
Aan de ene kant lijkt het me leuk om elkaar vaker en makkelijker te zien. Aan de andere kant ben ik helemaal niet zo van het spontaan bij elkaar naar binnenlopen etc. Ben best wel gesteld op mijn eigen tijd/plan.
En dat het nu ook juist vaak uitgebreide bijzondere momenten zijn als je elkaar wel ziet kan ook een voordeel zijn.
Iemand hier ervaring mee?
Ik vind het maar moeilijk om te bedenken: heb ik nou eenmaal mijn eigen leven hier en is dat goed zo. Of wil ik mijn leven en dat van mijn partner en kind misschien wel liever dichterbij familie/vrienden doorbrengen?
Nu met een kindje merk je wel dat het leven toch niet meer draait om uitgaan of uren aan je hobby’s besteden. En juist meer om gezellige momenten doorbrengen met anderen / andere kinderen etc. Dus dat maakt wel dat ik soms denk: misschien is dichterbij familie/oude vrienden wonen wel wenselijk.

wil40
18-05-2025 om 15:52
Persoonlijk zou ik liever een (halve) dag in de week minder gaan werken en die dag gebruiken om wat makkelijker op bezoek te gaan bij familie en vrienden.
Als jullie samen gelukkig zijn in de stad en je daar qua werk en sociale contacten op je plek bent zou ik dat niet opgeven.

Anouk1234
18-05-2025 om 15:52
Ik zou blijven. Je zegt dat je werk niet in je geboorte regio zit. Zou beteken dat je meerdere dagen in de week hier ver voor moet reizen, terwijl bezoek aan familie meestal hooguit 1 keer in de week is.
Daarnaast geef je aan dat je vrienden op de plek waar je nu woont dezelfde leefstijl en gedachtegoed hebben (en de vrienden in je geboorteregio dus niet?). Dat vind ik persoonlijk belangrijker dan dat de vrienden uit je geboorteland regio ook kinderen hebben. Want als het jou vrienden zijn worden de kinderen ervan niet automatisch vrienden van jouw kinderen.
En je geeft aan dat je er niet van houdt als bezoek onaangekondigd langs komt. Ik houd daar ook niet van. En heb daar met verder weg wonende familie geen ‘last’ van.

yette
18-05-2025 om 17:19
Ik had bij nader inzien moeten blijven. Maar toen we een gezin kregen, leek het een goed plan om vanuit Amsterdam weer richting familie in Zuid Limburg te verhuizen. Helaas kon ik er niet meer aarden. Ik miste mijn vrienden - studiegenoten en collega's met dezelfde achtergrond en passie. Na twee jaar zijn we vanuit Limburg richting Gelderland vertrokken. Amsterdam was vanwege de wachtlijsten en woningprijzen niet mogelijk. Vanuit Gelderland zou ik er in elk geval makkelijker naartoe kunnen, voor mijn contacten en hopelijk werk. In de praktijk kwam dat er niet echt van.
We wonen hier verder wel erg fijn en ik heb ook vrienden kunnen maken. Ik ben best gelukkig. Maar ik heb hier niemand met dezelfde achtergrond en passies zoals mijn achtergebleven vrienden - die 25 jaar later nog steeds heel veel samen doen, zowel sociaal- als op werkgebied. Als ik bedenk hoe mijn leven en carrière er waarschijnlijk uit hadden gezien als ik in Amsterdam was gebleven, kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan.

Izza
18-05-2025 om 18:04
Ik zou het niet doen. Jij voelt je prettiger hier en je hebt fijne mensen om jullie heen. Daarnaast past jullie leefstijl veel beter in deze omgeving en komt je partner daar niet vandaag. Wat moet zij daar nu doen? Ook krijg je veel reistijd of moet je ander soort werk zoeken.
Familie kan je op verschillende momenten toch zien. En alleen om te gaan mantelzorgen zou ik niet teruggaan. Daar zijn andere oplossingen voor.

Madamecannibale
18-05-2025 om 18:10
Als ik je post lees denk ik alleen maar “je kan niet alles hebben”. Als je terug verhuist zal je dingen op moeten geven. Als je blijft waar je nu woont zal je moeten accepteren dat je niet zo vaak bij je moeder langs kan, zij jullie kind minder vaak zal zien, en je haar minder tot steun kan zijn bij de dagelijkse dingen.
Is er geen middenweg zoals een grote stad in de buurt van je moeder? Ook al zal je dan je vrienden in je huidige stad achter moeten laten.

Due-scimmie
18-05-2025 om 20:18
Twee vriendinnen van vroeger zijn allebei terugverhuisd naar ons dorp toen de kinderwens er was of nadat er kinderen kwamen. Bij een is schoonmoeder zelfs ook naar dat dorp verhuisd. Dus nu hebben de kinderen grootouders van beide kanten dichtbij.

Anna88
18-05-2025 om 21:43
Dankjulliewel voor jullie reacties en ook het delen van eigen ervaringen. Waardeer ik heel erg want het geeft weer andere inzichten.
Zoals bijvoorbeeld feestjes of sportclubs in het weekend van kinderen, over een aantal jaar. Daar heb ik nu nog geen enkele keer bij stilgestaan.
En ook dat ik / we niet nu hoeven te beslissen. Misschien liefst wel voor schoolgaande leeftijd kind(eren)?
En dat een dag extra vrij ook een mogelijkheid zou zijn om familie meer te zien. Ook een goeie. Alhoewel dat financieel maar moet kunnen natuurlijk en ook qua ambities. (Werk al niet fulltime. Nog minder werken zou niet zomaar kunnen.)
Misschien is het inderdaad een kwestie van niet alles kunnen hebben. En dat hier leven nou eenmaal met een paar nadelen komt maar dat dat niet wil zeggen dat ik daarvoor ons leven hier op zou moeten willen geven. Ik denk ook niet dat ik nu kan overzien wat ik dan allemaal zou missen. Juist veel uit ons eigen dagelijkse leven denk ik. Werk, woonomgeving, etc.

MarvelousM
18-05-2025 om 21:44
Een uur is toch heel goed te doen? Dat is niet bepaald een afstand waarvoor je altijd moet blijven logeren.

Anna88
18-05-2025 om 21:55
@Yette, Dankjewel voor het delen!
Ik kan me voorstellen dat je zo’n stap inderdaad niet zomaar meer terugdraait. Door de huizenprijzen en ook omdat je misschien niet zomaar weer je (geliefde) baan/werk oppakt. En nog veel meer redenen.
Ik worstel best met veel schuldgevoel over niet dichterbij mijn moeder en broer zitten. Voel ook wel veel druk om zeker mijn moeder minstens om de week te zien. Wat op dit moment vaak veel van me vraagt omdat mijn moeder dus eigenlijk niet van huis kan ivm mantelzorg. En ik dus heel regelmatig met mijn baby haar kant op ga. Wat iedere x best een onderneming is, met alle spullen.
Misschien is het ook vooral een levensfase waarin je je prioriteiten moet kiezen? Dus liever die spaarzame weekenddagen doorbrengen met directe familie en beste vrienden. En niet ook nog met die ene collega van jaren terug en die ene half verloren vriend of vriendin die je eens per zoveel jaar ziet. Alhoewel dat juist ook weer zulke dierbare contacten kunnen zijn om te houden.
Hoe zien jullie dit?
Misschien al met een stukje meer levenservaring?
Ik probeer mezelf ook wel te zeggen dat ik ook alle recht heb op me te focussen op ons eigen leven hier. En vooral dat van onze dochter en haar toekomst. Zoals mijn eigen ouders ook ooit minder tijd hebben gehad voor hun ouders. Maar zoals ik zei: het gaat gepaard met de nodige schuldgevoelens.

Marit!
18-05-2025 om 21:57
hier niet verhuisd zoals jij beschrijft maar wij zijn (al jaren) een stel dat destijds op een uur reizen van elkaar woonden. We zijn uiteindelijk na studie bij mijn woonplaats in de buurt gaan wonen, uiteindelijk ook weer in het (grote) dorp waar ik vandaan kwam. Schoonouders op een uur rijden, mijn ouders in hetzelfde dorp. Onze 2 kinderenzijn inmiddels pubers. Met beide opa's en oma's is er een fijne band. Daar heeft de afstand niet zoveel in gedaan, wel wat je inelkaar investeert. Mijn ouders zie ik ook niet elke week en eerder korter, naar schoonouders gaan we eerder een middag en avond, wel minder vaak. Logeren hebben we eigenlijk nooit gedaan, een uur is daarin echt te overzien. Ik zou vooral daar willen wonen waar je je fijn voelt en leuk werk hebt. Evt. Nog iets erbuiten als je wat meer rust en ruimte zou willen, maar kinderen passen zich prima aan.
Edit: wij gaan dus zeker niet tweewekelijks, daar is geen tijd en ruimte voor, al ist nou ook niet zo dat we sociaal een mega vriendenkring hebben. Met werk, studie, gezin, huishouden etc kom je al heel ver in je weekplanning.Maar dat was toen de kinderen jonger waren ook niet heel anders. We namen ze wel overal mee naar toe, wel in t ritme vd kleintjes (dus op tijd naar huis, zeker toen ze naar school gingen)

Izza
18-05-2025 om 22:22
Je kunt ook mantelzorg vanaf afstand tzt. Bijvoorbeeld zaken regelen of financiën als ze dat zelf niet meer kunnen. En natuurlijk kiezen je ouders zelf voor waar ze gaan wonen. Ik ken ouderen die thuis willen blijven in een veel te groot huis en dan van alles van de kinderen verwachten. Maar ook mensen die bewust kleiner gaan wonen met hulp dichtbij.
En in dit geval draait het niet om jouw familie. Jouw kind en partner hebben hun leven in je huidige omgeving. En jouw kind krijgt steeds meer eigen activiteiten als ze eenmaal 4 is. Vanaf de basisschool zijn er in het weekend zwemles, kinderfeestjes en sportactiviteiten. En daarna komen vrienden en bijbanen. Die willen echt niet meer continu mee naar oma ergens in een dorp ver weg. Stel je daar dus op in. Een baby kan je zelf verplaatsen een ouder kind niet meer.
Ik ken ook mensen die terug zijn gegaan. Maar de tijden zijn veranderd. Ze zijn zelf veranderd en mensen daar ook natuurlijk. Dat paste niet altijd meer.

Tuinfluiter
18-05-2025 om 22:55
Wij zijn ooit voor werk verhuisd en woonden toen op een uur rijden van ouders en familie en hadden toen net een baby. Langsgaan moet je dan altijd goed plannen en zeker toen de ouders mantelzorg nodig hadden en wij nog een jong gezin hadden was dat best lastig en zwaar maar dagelijks voor werk reizen was ook geen optie. Ik voelde best een morele plicht om te zorgen en het werd ook wel echt verwacht. Ik ging dus best vaak heen en weer en dat brak mij regelmatig toch wel op.
Onder tussen zijn mijn kinderen volwassen en wonen we ongeveer een half uur bij elkaar vandaan. We hebben een goede band met elkaar maar we hoeven echt niet om de week af te spreken. Ik vind het belangrijk dat ze tijd hebben voor hun eigen leven, juist omdat ik dat regelmatig te weinig had.
Je zegt dat je schuldgevoelens hebt maar hoe staat jouw moeder er in. Verwacht ze dat jullie om de week langskomen of vindt zij het ook prima om regelmatig te bellen of te appen.

Meander
18-05-2025 om 23:17
Die schuldgevoelens ken ik nauwelijks. Ik vind dat kinderen niets verplicht zijn aan hun ouders: zíj kozen voor kinderen...
Als ouder ben je wel verantwoordelijk voor je kinderen: daarvoor maakte je zelf de keuze.
Dit gevoel heb ik naar mijn ouders en evengoed naar mijn volwassen kinderen: fijn als mijn kinderen er voor me kunnen zijn, maar ze zijn me helemaal niets verplicht. Zo voel ik dat echt.

mana_sutiyuq
18-05-2025 om 23:23
ik woon op 1,5 uur van mijn ouders, beiden in de 80. Ik ben enig kind en ik mantelzorg op afstand. En daar varen we alle drie heel goed op.
Mijn ouders zijn opgegroeid in de regio waar ze wonen, hebben daar hun vrienden.
Mijn vrienden van de basisschool en middelbare hebben hun eigen leven, sommigen nog daar, anderen aan de andere kant van de wereld.
Terug is geen optie, ik pas daar niet meer, mijn kinderen staan op punt van uitvliegen, ze willen op 40 minuten van mij gaan wonen. Dat zal wennen zijn maar ik begrijp ze goed dan wonen ze tussen al hun ouders in.
Grote kans dat je het leven in de buurt van je familie romantiseert.

Dolfje
19-05-2025 om 06:53
Mij lijkt dat je beter dichter bij je werk waar je zowat dagelijks heen moet woont dan bij familie /vrienden voor die paar keer in de maand.