Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
18-05-2025 om 13:43
Een onderwerp dat voor velen misschien wel speelt of heeft gespeeld: blijven wonen in de stad waar je hebt gestudeerd en je volwassen leven hebt opgebouwd? Of terugverhuizen naar je familie (buiten de randstad)?
Het stond voor mij eigenlijk altijd wel redelijk vast dat ik in de stad wilde blijven wonen. Maar nu mijn partner en ik een jong kindje hebben, en vrienden ook kinderen krijgen, knaagt het toch steeds meer om dichterbij familie en die vrienden te gaan wonen.
Maar in deze stad heb ik ook vrienden. Die misschien wel meer van mijn gedachtengoed en leefstijl delen. Ook heb ik hier mijn werk waar ik erg van hou en dat eigenlijk alleen hier bestaat. En niet in/dichtbij geboorteregio.
Mijn partner staat voor veel open. (Komt zelf wel uit een andere regio) Maar ik weet zelf eigenlijk niet goed wat mijn voorkeur heeft.
Het is ongeveer een uur rijden naar familie en oude vrienden. Dat maakt dat je toch altijd voor langere afspraken of zelfs logeren gaat. En eigenlijk alleen in het weekend want doordeweeks na werk is geen optie met file etc.
Aan de ene kant lijkt het me leuk om elkaar vaker en makkelijker te zien. Aan de andere kant ben ik helemaal niet zo van het spontaan bij elkaar naar binnenlopen etc. Ben best wel gesteld op mijn eigen tijd/plan.
En dat het nu ook juist vaak uitgebreide bijzondere momenten zijn als je elkaar wel ziet kan ook een voordeel zijn.
Iemand hier ervaring mee?
Ik vind het maar moeilijk om te bedenken: heb ik nou eenmaal mijn eigen leven hier en is dat goed zo. Of wil ik mijn leven en dat van mijn partner en kind misschien wel liever dichterbij familie/vrienden doorbrengen?
Nu met een kindje merk je wel dat het leven toch niet meer draait om uitgaan of uren aan je hobby’s besteden. En juist meer om gezellige momenten doorbrengen met anderen / andere kinderen etc. Dus dat maakt wel dat ik soms denk: misschien is dichterbij familie/oude vrienden wonen wel wenselijk.
20-05-2025 om 08:22
Je zou graag zien dat je moeder veel tijd met je dochter kan doorbrengen. Dan is ze weer aan het zorgen he. Ik zou haar wensen dat ze zelf keuzes kan gaan maken.