Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Morgana Fata

Morgana Fata

12-05-2009 om 00:28

To speen or not to speen

Gebruiken jullie baby's een fopspeentje? En als je mocht kiezen, had je dan liever een baby met een speen, of een duimende baby?

Bij kind nr. 1 was ik overtuigd, zoontje moest een speen. Man had geduimd tot zijn 16e, en dat leek me echt helemaal niks.
Kind nr. 2 volgde vrij kort daarop en die moest ook aan een speen. Bovendien had kind 1 er ook nog een, dus dat was wel zo eerlijk.

Maar nu, kind nr. 3, bijna drie weken oud. Ook een stevige zuigbehoefte. En eerlijk gezegd heb ik geen zin in nachten eruit voor het speentje, wat weer eens gevallen is. Duimen dan maar? Maar hoe leer ik dat ooit weer af? Speen hebben we destijd stuk geknipt, maar met een duimpje wordt dat zo'n drama...
Zijn er ook kinderen die geen van beiden doen? En hoe vallen die ooit in slaap?
Tot nu toe is eigenlijk alleen mijn pink goed genoeg, maar ja, die heb ik eigenlijk ook gewoon nodig in het dagelijks gebruik....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

12-05-2009 om 07:01

Geen

hier duimen ze niet en willen ze ook geen speen. Bij beide wel aangeboden, maar dat ging er met een vaart weer uit.

Ik heb in het begin heel veel aangelegd, en dat bleek voldoende te zijn voor de zuigbehoefte denk ik. Ze hebben wel allebei een knuffel nodig om in slaap te vallen. Die leggen ze tegen hun gezichtje aan.

Miep

Miep

12-05-2009 om 07:19

Hier ook twee keer geen en nu wel

Wel zuigbehoefte, bij de eerste baby, maar duim ging er niet in en speen vloog er ook zo weer uit. Doek werkte wel prima, en gewoon lekker tegen me aan. Hij heeft wel tot 4 jaar verlangd naar zuigflesjes en tuitbekers ipv "gewone" bekers (en soms gaven we daar dan aan toe.. ondanks CB tips!)

Nu, nummer drie, probeert wel zijn duim en speen werkt ook prima, net als mijn pink, om hem rustig te krijgen.

Hoe we het afleren zien we dan wel weer, als hij het "nodig" heeft, dan is het zo, toch?

Hanne.

Hanne.

12-05-2009 om 09:21

1x wel 1x niet

Kind 1: ik wilde geen speen, kind wel (en won), want had een giga zuigbehoefte. Uiteindelijk op de compromis, speen alleen in bed uitgekomen, en met 20 maanden de speen weggegooid.

Kind 2: wilde mijn pink (of de borst), ik wilde liever een speen. Wederom won het kind. De eerste paar weken vaak aan de borst in slaap gevallen, daarna gewoon zonder.

Beide kinderen hebben nooit geduimd (terwijl ik vroeger een fanatiek duimer was)

En hier

Ik heb ze allemaal een speen aangeboden, een duim is volgens mij slechter voor het gebit en moeilijker af te leren.

Oudste was er met 15 maanden alweer vanaf. Niet mijn verdienste overigens, hij wilde gewoon niet meer en heeft ook nooit geduimd.

Tweede kind heeft gespeend tot ze bijna 4 was. Toen waren we haar speen een keer kwijt en moest ze maar zonder gaan slapen. Dat ging zo goed dat ik nooit meer een nieuwe gekocht heb en ze heeft er ook nooit meer om gevraagd. Toen we de oude speen terugvonden (3 weken later ofzo) heb ik hem zonder het tegen haar te zeggen weg gegooid.

Derde kind is nu 26 maanden en speent nog steeds. Maar als hij hem 's nachts kwijt is roept hij niet meer en valt gewoon zonder weer in slaap. Dat scheelt al een hoop. Heb ook het idee dat hij ook vanzelf een keer afleert.

En ons vierde kindje is nu 2 maanden en hij wil overdag zijn speentje wel als hij de slaap niet kan vatten, maar 's nachts heeft hij er, tot nu toe, geen enkele behoefte aan. Hij duimt ook niet en valt zonder problemen in slaap.

Ik had weinig in te brengen

Bij de oudste hield iedereen me voor dat een speen beter was, maar oudste zelf dacht er anders over. Die heeft iedere vorm van speen geweigerd en geduimd tot zijn 6e (en nu heel af en toe 's nachts).
Bij tweede herhaalde zich dit verhaal exact zo.
Bij de derde dacht ik: 't is toch wel handig, zo'n duim, valt er 's nachts niet uit en spenen tot je vierde is het ook niet helemaal. Maar deze spruit was niet van plan te gaan duimen, zodat we die uiteindelijk een speen hebben gegeven. Daar was hij met 15 maanden zonder problemen af.
Moraal van mijn verhaal: bij onze kinderen hadden wij wel leuke ideeën, maar onze kinderen dacht anders dan wij. En zij hebben gewonnen.

Wel en niet

Bij de 1e wel aangeboden en die kokhalsde er telkens weer van. Ik wou dat hij toen de fopspeen gebruikte want hij huilde veel en de duim pakte hij ook niet. Hij was een doekjeskind, lekker sabbelen op doekjes.
Nu bij de 2e gebruik ik hem wel, maar alleen overdag en om hem in slaap te krijgen (wanneer dit nodig is) maar ik ga er absoluut niet telkens uit om hem die speen weer in zijn mond te doen. Dan gebruik ik de 2e optie en dat is weer een tutdoekje, waarvan hij ook weer wild is. Maar die mag graag friemelen en likken aan die dingen.

Dees 68

Dees 68

12-05-2009 om 11:46

Bij ons:

Kind 1: gebruikte de eerste paar maanden van zijn leven niets, totdat hij naar het kdv ging. Daar hebben ze hem aan de speen gebracht . Met 2,5 jaar was hij er klaar mee.

Kind 2: heeft van kleins af aan geduimd. Begon pas met de speen toen ze een jaar of 3 was en zag dat andere kinderen zo'n ding wel hadden. En soms duimde en speende ze dan tegelijk, een erg grappig gezicht. Ze is nu 7 en duimt nog heel af en toe in haar bed.

En dan kind 3: pakte incidenteel zijn duimpje en wil tegenwoordig soms de speen. Maar meestal hoeft hij helemaal niets. Behalve mij dan. Hij is nu 7 maanden en drinkt doorgaans nog steeds om de 3 uur. Ik vermoed dus dat hij helemaal geen zuigbehoefte meer heeft als hij klaar is met mij.... Hij valt namelijk nog steeds het liefst aan de borst in slaap.

Moraal van het verhaal. Alle 3 mijn kinderen hebben zelf gekozen. Daar heb ik dus helemaal niets bij in te brengen gehad. Zelf vond ik het duimen van mijn dochter het allerschattigst, en de speen vond ik vroeger ook helemaal niets. Maar ja een voorkeur voor het een of ander laat zich blijkbaar dus niet leiden.

Hier

In het begin wilde zoonlief de pink. Speen geprobeerd maar dat werd niks en op een gegeven moment vond hij zijn duimpje. Heb zelf tot mijn 17e geduimd. En eerlijk gezegd vind ik het superschattig. Een kind met een speen weer niet maar dat is mijn mening en helemaal niet belangrijk. "ze" zeggen dat een speen beter is omdat deze weer af te leren is. Maar ik maak me er niet zo druk om. Je kan over duimzuigen ook zeggen dat ze dat alleen op bedje mogen doen als ze wat ouder zijn. Ik zou gewoon kijken wat de kleine aangeeft.

mee1977

mee1977

12-05-2009 om 13:12

Mijn meiden

De oudste kreeg een speentje maar verkoos haar vingers boven de speen. Ze word nu bijna 10 en ze duimt (of zoals zijzelf zegt vingert)alleen nog bij in slaap vallen.
Middelste kreeg ook speentje en die verkoos ook haar vingers boven de speen. Dit deed ze tot ze bijna 2 was en daarna nooit meer gedaan..

Jongste wilde geen speen, wilde alleen mij, en omdat ze ook de fles al niet wilde, heb ik de speen weg gegooid en zij (bijna 6 maanden) duimt nu. Toen ze net begon met duimen nog wel een keer de speen geprobeert maar ze wilde hem echt niet..
En ergens vind ik het wel heel erg makkelijk, de duim is nooit kwijt, je hoef geen ene keer je bed uit voor een uitgevallen speentje (als ik soms om me heen hoor hoe vaak moeders daarvoor hun bed uit "moeten").

Celine*

Celine*

12-05-2009 om 13:56

Hier

De oudste heeft niets en ook nooit wat gehad. Zij is nu bijna 4. En hoe ze in slaap valt? Uhh, weet ik niet. Ze ging altijd gewoon lekker slapen. Ze heeft pas sinds een half jaar dat ze af en toe een knuffel wil. Die wisselt ook nogal eens.

Onze jongste (10 maanden) heeft z'n duim en een doek met nijntje eraan. Hij gebruikt die doek eventjes om mee te tutten en te duimen, dumpt em dan uit bed en gaat slapen. Als ik ga kijken terwijl hij slaapt ligt hij ook niet te duimen. Hij zuigt ook niet echt. Hij likt er meer aan. Hij gebruikt em als hij moe is of verdrietig. Toen hij nog heel klein was had hij enorme zuigbehoefte maar kon z'n duim nog niet vinden. Speen wilde hij niet dus ik zat soms uren met mijn pink in zijn mond. Ik was dus dolblij toen hij op een dag doorhad hoe dat werkte met z'n duim.

Ikzelf geef de voorkeur aan de duim. Vind het wel een natuurlijk iets. Mijn kinderen wilden beiden geen speen en ik vind het ook wel makkelijk. De duim heb je altijd bij je. En hoe het af te leren? Dat zie ik dan wel weer hoor. Ik heb zelf tot mijn 9e geduimt en ben uiteindelijk omgekocht )). Gevolg was wel een beugel. Maar dat is ook niet het einde van de wereld. En een duimelot, je doet er niets tegen op deze jonge leeftijd.

Groetjes Celine

Kind 2

krijgt net als kind1 weer een speentje zodra ik het idee heb dat dat ons leven drastisch vergemakkelijkt. Alleen zijn we van plan deze keer het speentje eerder weg te nemen, dochter1 was 3 jaar en toen hadden we het helemaal gehad met dat nachtelijke gezoek naar dat verrekte ding.

Dus ik hoop zodra de baby geen krampjes of andere ongemakken heeft dan weer zonder kan.

Duimen wil ik liever niet, we hebben een neefje die werkelijk het huid van zijn duim eraf kloof.

Speen en duim

Nummer 1: Wilde geen speen, wel erge zuigbehoefte, had binnen no time zijn duim. Een regelrechte duimelot. Altijd geweest, gebleven en nog steeds. is nu 10 jaar. Ik vond het makkelijk, nooit je bed uit, hij kon zelf beslissen wanneer ie hem nam. Alleen.....dus ook met spelen, op de bank tv zitten kijken altijd die eeuwige duim. ZIjn tanden staan enorm naar voren en ook al duimt hij nu alleen in bed, hij duimt met 10 jaar nog steeds.

Nummer 2: zuigbehoefte, duimde de eerste dagen van zijn leven. Daarna niet meer en hebben we speen aangeboden. EN die heeft ie nu nog veel in met 6 maanden. Hij valt er mee in slaap en huilt wel als ie uitvalt, maar 's nachts huilt ie er niet om.

Toch, als ik eerlijk ben en je hebt het voor het kiezen (wat denk ik bijna niet het geval is) dan zou ik gaan voor de duim.

Asa Torell

Asa Torell

12-05-2009 om 20:48

Hier twee duimers

Wel de speen aangeboden, maar die werd door de oudste niet zo enorm gewaardeerd en door de jongste resoluut kokhalzend uitgespuugd met voeding en al. Vooral bij de jongste had ik het wel handig gevonden omdat oudste inmiddels nog steeds een fanatieke duimerd was... maar gelukkig is hij daar toch gewoon vanzelf mee gestopt het afgelopen jaar (met 4 jaar).
Wat slapen betreft, zoon sliep inderdaad lekker in met zijn duimpje maar dochter kan (bijna 2) nog steeds wel s nachts spoken en dan helpt de duim toch echt niet. Dan is er echt drinken/mama/knuffel nodig. Dus ik denk dat het daarvoor ook nauwelijks uitmaakt. Kortom ik zou de speen gewoon proberen.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

13-05-2009 om 09:35

Geen

Onze eerste kreeg een fopspeen als kraamcadeau maar spuugde die direct uit. Wel had hij een gezonde zuigbehoefte. Als aanleggen niet hielp, dan zoog hij op een schone pink. Voordeel vind ik dat je die altijd weer terug wil en de kans op gewenning dus klein. Hij heeft nooit geduimd.
Onze tweede en derde kregen bewust geen speen. Wat ze niet kennen, missen ze niet. De tweede heeft tussen de 10 weken en vijf maanden veel troost gehad aan zijn duim, daarna was het afgelopen want speelgoed was veel interessanter.
Mijn tandarts is overigens anti-speen. Als kinderen lang blijven duimen, is het gebit altijd orthopedisch te herstellen, maar een kind dat lang en veel gespeend heeft, krijgt een hard en hoog gehemelte wat onherstelbare invloed heeft op de stand van de tanden, aldus mijn tandarts.
Ergo: duimen en spenen is niet schadelijk, maar wen het op tijd af.
Elisabeth.

Ach

Hoeveel heb je eigenlijk te kiezen vraag ik me af, als je ziet dat sommigen werkelijk hemel en aarde moeten bewegen om hun kind van de speen af te krijgen - en als ik bij een paar mensen zie dat juichen dat hun kind van de speen af is en dat kind gaat nog geen week later vol overtuiging duimen.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

13-05-2009 om 16:44

Zuigbehoefte vs gewenning

De de meeste baby’s zullen (ver) voor het eerste levensjaar vanzelf stoppen, omdat de zuigbehoefte met het klimmen van de maanden vanzelf afneemt. Het gevaar van gewenning ligt echter op de loer bij veelvuldig gebruik en een baby (en later dreumes of peuter) een fopspeen of duim ‘nodig’ heeft in zijn mond. Dan is het geen zuigbehoefte meer maar gewenning en dat is lastig om weer af te wennen.
Elisabeth.

angel3

angel3

13-05-2009 om 21:17

Hier

zoon had al vrij snel een speen maar die hebben we afgewend rond zijn 1e verjaardag. Ging vrij makkelijk want had zo veel pijn door de doorkomende tanden dat hij NIETS in zijn mond duldde. Geen eten, geen speen, niets. Na 2 dagen dachten we: ach dan helemaal niet meer.

Dochter nu ruim 3 heeft nog steeds een speen. Ergens baal ik er wwel van want afwennen wordt moeilijk al vind ik straks school een mooie grens. Ze krijgt hem alleen in bed. Ze heeft er 4 liggen en we hebben er nooit uit gehoeven voor de speen. Ze kon hem al heel snel zelf pakken.
Ik ben toch wel bang dat ze over gaat schakelen op de duim maar dat zullen we zien. Dat heeft zoon niet gedaan. Toen die geen speen meer had sabbelde hij op zijn knuffel (jekkie stink ding

Er zijn veel kinderen die een doekje ofzo hebben.
Ik ken ook veel kleuters doe duimen en sorry ik vind het geen gezicht, die hangende koppies in de klas met duim in de mond.... maar ja je hebt er weinig invloed op...
Ik zou dus voor de speen gaan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.