Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

driftbuien

Ons zoontje is ruim 20 maanden.
Hij heeft heel veel last van driftbuien, als hij iets niet mag word hij boos en gaat hij ook dingen doen die niet mogen, zoals spullen op de grond gooien, de waterbak van de hond omgooien enz......
bij mijn ouders en mijn vriend heeft hij het Veel minder, ik vind het wel lastig om echt boos op hem te worden als hij doet als iets niet mag. Hebben jullie tips of adviezen deze zijn zeker welkom.

Helpt boos worden dan?

https://www.ouders.nl/forum/4-dreumes-en-peutertijd-1-4/ongewenst-gedrag-14-maanden
Pas dit draadje gehad. Misschien handig om even te lezen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

28-08-2016 om 13:08

Boos

Boos worden is natuurlijk ook niet de juiste reactie dus het is maar goed ook dat je dat niet doet. Voor je zoontje is het veel vervelender dat hij zo gefrustreerd raakt.

Sukran

Sukran

28-08-2016 om 23:47

Peutergedrag

Praktische tips zijn genoeg te vinden op dit forum. Van mij deze bijdrage: ik heb in die eerste jaren heel veel gehad aan het boek 'Kleine Ontwikkelingspsychologie' van Rita Kohnstamm. Ik zie dat er ook een website is, link hier, als het mag van forumbeheer?: http://www.kleineontwikkelingspsychologie.nl/kleine_ontwikkelingspsych/groei_rijping_en_ontwikkeling/
De boeken zijn niet goedkoop (wellicht Marktplaats of zo?) maar voor mij was het mijn 'opvoedbijbel'. Er wordt vooral heel goed uitgelegd wat je kunt verwachten op een bepaalde leeftijd en hoe dat te maken heeft met de ontwikkeling van de neurologische ontwikkeling van het kind. Het is geen boek waarin staat hoe je het moet doen, wel wat er door wetenschappelijk onderzoek is geleerd over het gedrag van een kind. Ik vind het een aangenaam boek om te lezen, alle onderzoeken die worden beschreven maken het leuk en duidelijk.
Ik had de neiging om de lat veel te hoog te leggen voor zoon, zeker toen hij nog zo klein was, denkend dat hij 'heus wel wist dat iets niet mocht' en meer van dat soort aannames. Dit boek heeft me vaak weer met beide voeten op de grond gezet, ik werd er geduldiger van en het gaf me handvatten om oplossingen te bedenken die werkten in onze situatie.
Tot slot, wat veel invloed heeft bij zoon is wat en wanneer hij eet. Er moet regelmatig iets substantieels in, bruin brood met (pinda)kaas, pasta, om het gezellig te houden.

Driftbuien dreumes

Hallo iedereen,
Ik heb ook een zoon van 17 maand en hij heeft sinds een goede twee
Weken ook verschrikkelijke driftbuien, bij bijna alles wat hem niet aan staat.
En dat is bijna alles na een paar minuten wordt hij erg boos!
Het begint met het zeggen van neen mama neen, daarna gaat hij gooien met
om het even wat hij voor handen heeft in mijn richting.
En geloof me dat kan aankomen bij plastik speelgoed!
Ook gaat hij slaan en briesen en wenen en zichzelf pijn doen.
Wat eigenlijk nog het ergste is.
Je kan alles negeren maar een kind dat zegzelf slaat of zijn hoofd ergens
tegen klopt tot het blauw ziet kan je niet meer negeren!
Ik heb drie kinderen de oudste 16 jaar de tweede 5 jaar en de jongste nu
17 maand maar die laatste heeft wel de meest intensive driftbuien.
Eerlijk gezegt is het normaal dat ze op die leeftijd driftbuien hebben en dat weet
ik als geen ander, maar ik weet niet hoe ik moet om gaan met het fijt dat hij zegzelf
Bezeerd tijdens de buien!
Weet iemand hier raad mee?

Een ten einde raad moeder

sara

sara

11-12-2016 om 10:44

beschermen

Ja, vond ik ook lastig.
Want enerzijds wil je er niet teveel bovenop zitten, dat kind leert dat 'ie zich kan laten gaan, ik doe me toch geen pijn, anderzijds wil je beschermen.
Ik koos toch meestal voor bescherming.
Ze hebben de woorden nog niet, dus veel taal op dat moment kan helpen, vooral veel rust.
Er kan ook iets aan vooraf zijn gegaan, overprikkeling, onrust, onduidelijkheid.
Sowieso heb ik driftbuien eigenlijk nooit genegeerd (ganbbare opvatting) behalve als het heel mild was of duidelijk dat kind even alleen tot rust moest komen. Dochter wilde van kleins af aan liefst even alleen zijn, dan was het ook zo over. (maar ze deed zichzelf nooit pijn) Zoon had dan juist behoefte aan nabijheid.
Als het zo erg is misschien handig even goed te focussen op betreffend kind, goed te observeren hoe alles gaat. Fase duurt meestal kort. (maar nieuwe staat al klaar (maar die nieuwe kun je dan beter handelen omdat je je kind beter hebt leren kennen)

dc

dc

11-12-2016 om 10:57

knuffelen tot het overgaat

Dat doe ik als ze zichzelf pijn doen. Gewoon rustig vasthouden tot ze kalmeren.

En als je denkt dat het niet het juiste signaal afgeeft... mijn grootste driftkikker is nu 8 en een hele lieve jongen.

nav dc

Bij mijn dochter (die veel ouder is) merk ik dat die soms even tijd nodig heeft. Eerst is ze nog zo boos dat haar vasthouden het alleen maar erger maakt. Maar op een gegeven moment is ze vooral overstuur en met zichzelf in de knoop en dan werkt vasthouden juist uitstekend. Ze heeft zichzelf nooit pijn gedaan trouwens (is ze veel te kleinzerig voor )

groeten,

Temet

SdG

SdG

03-05-2017 om 12:07

Functie gedrag

Het is belangrijk te achterhalen wat de functie van het gedrag is, zodat je weet wat je kind ermee bereikt/wil bereiken. Dat gaat misschien tegen je gevoel in of kan confronterend zijn, maar driftbuien hebben altijd een functie. Als je daar achter bent, kun je ook beter inspelen op de driftbui (reageren) en zou het in no-time moeten afnemen.
Dat is in het kort een beschrijving van een heel complex probleem waarschijnlijk. Ik help graag verder mocht je dat willen om mee te denken. (emailadres verwijderd door forumbeheer) kun je een bericht achterlaten.

De driftbuien zouden bij een goede aanpak in ieder geval duidelijk moeten afnemen danwel veranderen in een gewenste manier van communiceren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.