Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Tussendoortjes

Goedemorgen,
Mijn dochter (16 maanden) is sinds eergisteren van 2 slaapjes op een dag naar 1 slaapje gegaan. Qua eten zat ze op:
8.00 ontbijt
10.00 fruit
12.30 (na haar slaapje) lunch
15.00 koekje en drinken
18.00 avondeten.

Nu ze naar 1 slaapje gaat wil ik de lunch voor het slapen gaan doen en dat is om 11.30 uur. Maar om 10 uur heeft ze haar fruit al op. Ik vraag me af: is het raadzaam fruit en koekje+drinken om te draaien omdat fruit meer vult of denken jullie dat het weinig uitmaakt wanneer ik welk tussendoortje doe?


Limi

Limi

28-01-2014 om 12:05

nemen zoals het komt?

Ik had helemaal geen schema met de kinderen en ze hadden zelf ook geen vaste tijden met slapen (ze gingen ook niet van het ene op het andere moment van 2 naar 1 slaapje, maar hebben maandenlang nu eens dit, nu eens dat gedaan), dus ik bekeek per moment wat er aan eten inging. Liep het tegen de lunch en waren ze wakker, dan kregen ze eten. Sliepen ze rond de lunch, dan kregen ze pas iets als ze wakker werden. Hadden ze een inhaaldagje en moesten ze na een paar dagen maar 1x slapen, weer 2x slapen, dan kon het zijn dat ze een maaltijd misten.

Met 16 maanden aten ze gewoon met mijn eetmomenten mee, tenzij ze sliepen. En ik eet geen koekjes, dus dat moment hadden ze al niet

Vera

Vera

28-01-2014 om 12:45 Topicstarter

structuur

Oke, ik bied mijn dochter liever structuur in haar dagritme. Ik merk ook dat ze zich daar lekker bij voelt

Wikke

Wikke

28-01-2014 om 13:58

waarom koekje?

Waarom moet je kind een koekje krijgen?

Geef liever iets gezonds, waar voedingswaarde in zit. Wat, dat kun je zelf uitzoeken, ook afhankelijk van de voorkeuren van je kind natuurlijk. Bijv. nog een keer fruit, of groente, een volkorenboterham, volkorencracker, een restje van de lunch, yoghurt met of zonder muesli, wat je in huis hebt.

En tussendoortjes zijn ook niet verplicht hoor. Laat kind met de maaltijden mee-eten, en geef alleen zo nodig (als kind honger heeft dus) iets tussendoor. En dan iets met voedingswaarde.

mama2

mama2

28-01-2014 om 14:45

Structuur maar

Ik geef mijn kind (18 maanden) absoluut wel stuctuur, maar niet in een vast eet/drink patroon. Ontbijten is standaard, evenals lunch en diner maar daar tussen zien we het eigenlijk. De ene keer namelijk heeft hij geen zin om in de ochtend fruit te eten, liever een koekje of rijstwafel en de andere keer andersom. Inderdaad, wanneer hij honger heeft. Het komt ook wel eens voor dat hij zo lekker aan het spelen is dat hij helemaal om niets vraagt. Waarom zo strak het aanbieden van het eten?

Vera

Vera

28-01-2014 om 21:12 Topicstarter

antwoord op mn vraag zou fijn zijn...

Mijn dochter kan niet aangeven wat ze graag wilt dus wat ze krijgt hangt af van wat ik aanbied. Ik merk dat ik eigenlijk geen antwoord krijg op mn vraag. Ik heb ervoor gekozen om structuur aan te houden en om de ene keer als tussendoortje fruit en de andere keer drinken en een koekje te geven. Mijn vraag is alleen of het handig is in de ochtend fruit te geven of dat ik dat beter in de middag kan doen. Niemand die daarop ingaat. Dat vind ik jammer want nu weet ik nog niet wat ik graag wil weten. Dus nee ik wil niet de structuur loslaten, ik wil niet op zoek gaan naar andere dingen dan koekjes, ik wil het niet laten afhangen van mn dochter want dat kan niet. Ik wil alleen antwoord op mn vraag...

Mijn structuur

Heb het fruithapje altijd 's middags gegeven

Ontbijt, drinken met iets erbij, lunch (soms iets vervroegd), bed, fruit, drinken, avondeten, drinken bed.

Katniss

Katniss

28-01-2014 om 21:38

Zelfde als op het kdv

Ik had vroeger ook een vast ritme voor de kinderen, en ik sloot daarmee aan bij het ritme op het kdv. Voor zover ik me herinner deden ze daar 's morgens het koekje met melk/diksap en 's middags het fruit. Het tienuurtje was overigens al vroeger dan 10 uur (09.30 uur?) en dan gingen ze ook ruim voor 12.00 uur al aan tafel voor het broodje zodat de kinderen iets na 12 in bed konden liggen. Ik denk trouwens dat een koekje meer vult dan fruit, maar of je nu het een 's morgens doet en het ander 's middags lijkt me om het even.

Vera

Vera

28-01-2014 om 21:47 Topicstarter

Jasam

Dankje voor je reactie. Je hebt 3 drinkmomenten op een dag zie ik. Dat zou ook nog een idee zijn om het drinken wat ze nu in de middag in 1x krijgt (is best veel maar ze drinkt het allemaal op dus ze heeft het nodig) te verdelen over 2 momenten. Naast het drinken krijgt ze ook vocht binnen via pap en yoghurt dus het is niet 1 moment per dag dat ze vocht binnenkrijgt, maar het drinken zelf verdelen is idd ook een goede optie.

Vera

Vera

28-01-2014 om 21:52 Topicstarter

Katniss

Dankje. Nu ik erover nadenk klopt het idd dat dat de structuur van het kdv is. In een ver verleden heb ik daar vakantiewerk gedaan. En daar was het idd in de ochtend drinken met een babykoekje of cracker met beleg en 's middags fruit.

Wikke

Wikke

28-01-2014 om 21:58

kdv

Bij ons kdv aten ze in de regel 's ochtends fruit (om 9u30) en 's middags een cracker (nooit koek dus).
Maar dit werd gerust omgedraaid als dit beter uitkwam, om praktische redenen (soms was het fruit 's ochtends nog niet gearriveerd bijv.).

Ik snap werkelijk niet waarom je hier een probleem van maakt. Doe toch gewoon wat jou goed uitkomt en wat bij je kind past. Als het omgedraaid niet werkt, dan merk je dat toch wel?

Vera

Vera

28-01-2014 om 22:22 Topicstarter

Wikke

Ik maak er geen probleem van. Ik stel een vraag. Das heel wat anders.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-01-2014 om 23:12

Vera

Dan denk ik dat het antwoord op je vraag is dat het niet uit maakt. Er zijn mensen die 's ochtends fruit geven en die 's middags fruit geven. En het een is niet beter dan het ander, dus kijk wat jij het prettigste vindt. En mocht dat toch niet goed bevallen, dan kun je het altijd weer omdraaien.

Marie

Marie

28-01-2014 om 23:21

ook kdv

onze meiden gingen ook naar een kdv en dat ritme hield ik ook thuis aan, vond de structuur wel handig.
Op die leeftijd kregen ze ongeveer dit:
7.00 uur papfles (kon ik even wakker worden)
9.30 uur fruithap met wat drinken
11.30 uur lunch
direct daarna middagdut
15.00 uur rijstwafel/craquotte/cracker met wat drinken (thuis ook wel een koekje)
17.00 uur idem op kdv
18.00 uur warm eten
19.30 uur naar bed

Vera

Vera

28-01-2014 om 23:30 Topicstarter

Tijgeroog: ja idd, dat zie ik ook. Wel merk ik dat het me helpt structuren van anderen te zien. Gewoon om te weten hoe anderen het doen. Daar kan ik eventueel ideetjes uithalen.

Dankje Marie

Tijgeroog

Tijgeroog

28-01-2014 om 23:39

Vera

Inge loof dat er hier juist veel moeders zijn met geen of weinig structuur. Dat was bij mij ook: ze kwamen uit bed als ze wakker werden, kregen dan vaak wat te eten en te drinken, en gingen naar bed als ze moe waren. En als de periode dat ze wakker waren langer werd kwam er tussendoor nog wat extra te eten en drinken.

Het overgaan van twee naar een slaapjes ging ook geleidelijk: dan waren ze later moe en gingen later naar bed, maar sliepen dan langer door. En de volgende dag waren ze dan juist weer wat vroeger moe, dus was er weer een tweede slaapje nodig. En het fruit kon dan ook zomaar van de ochtend naar de middag schuiven, omdat er 's ochtends opeens geen tijd meer was om het fruit te eten.

Ik denk dat er bij ons trouwens wel structuur was, maar dat de structuur was dat ik reageerde op de kinderen en niet op de klok. Maar ik ben ook nogal chaotisch en sowieso slecht in de tijd in de gaten houden.

Limi

Limi

29-01-2014 om 07:43

aanwijzen

Mijn zoontjes konden op die leeftijd trouwens wel voor de ijskast gaan staan. Dan was het duidelijk. Na optillen en laten aanwijzen nog duidelijker

Hier kregen ze trouwens ook nog BV op die leeftijd en zo zullen er wel meer zijn.

poeh, relax!

Vera, hoe hou jij je schema aan als je een dagje uit bent? Of als het boodschappen doen een beetje uitloopt? Of als onverhoopt het fruit of de koekjes een keer op zijn? Mij komt je schema en je opmerking dat je geen antwoord op je vraag kreeg nogal rigide over. Ik sluit me verder aan bij Tijgeroog.

Verder valt mij iets op, krijgt je kindje echt maar 2-3 keer op een dag wat te drinken, of zit er ergens nog een fles tussen in het schema? Dat lijkt me zo weinig namelijk, zelf drink ik ook zeker 6 keer op een dag wat.
Mijn kinderen kregen op die leeftijd nog wel 5 keer op een dag borstvoeding, wanneer ze daar behoefte aan hadden. Daarnaast ook nog wel water of sap bij een tussendoortje. Voor het slapen gaan en 's avonds als wij naar bed gingen werden ze ook nog wakker gingen ze ook aan de borst.

Vera

Vera

29-01-2014 om 11:19 Topicstarter

Laat maar...

Laat maar mensen...

Mijntje

Mijntje

29-01-2014 om 11:34

maakt niet uit

hoi Vera
Het maakt niet uit!

Ik stel me er echt niet bij voor dat je op de secondewijzer nauwkeurig te eten geeft en natuurlijk: als alles er weer uit komt, pas je daarop je tactiek aan.
Maar het is toch ook interessant om hier te lezen hoe anderen het doen? Dat je nadenkt over het koekjes geven bv? Je hoeft toch niks op te volgen?

Juline

Juline

29-01-2014 om 17:38

We kunnen toch ook reageren zonder oordeel?

Hallo Vera,

Jammer dat er reacties komen op jouw manier van omgaan met je kind, in plaats van reacties op de inhoud. Er zijn al goede tips voorbij gekomen. Ik ben zelf ook een moeder die van structuur houd. Mijn kinderen kregen 's ochtends fruit en 's middags een koekje.
Bedoel je trouwens dat ze om 11.30 gaat slapen, of dat je dan een broodje wil geven?

Groetjes, Saskia

meer aan de hand

Hoi Vera,

Niet iedereen die hier reageert op dit topic weet dat je in een eerdere posting hebt geschreven over de zorgen rond je dochtertje. Dat verklaart denk ik waarom veel mensen zich verbazen over de in hun ogen strakke structuur. Ze reageren echter met de beste bedoelingen.
Het ritme dat je nu hanteert is prima. Als blijkt dat je dochtertje niet goed eet tussen de middag kun je nog altijd de volgorde koekje/fruit omdraaien. Echt, het is zoals iedereen hier schrijft: het maakt niet zoveel uit. Als ze maar genoeg drinkt, dat is heel belangrijk.

Groeten, Suzanne

Vera

Vera

29-01-2014 om 17:48 Topicstarter

Juline

Precies Saskia, Ik voel zoveel veroordeling in de reacties in plaats van dat men gewoon antwoord geeft op mn vraag... Ik ben een goede moeder, de structuur die mijn man en ik aanhouden werkt hartstikke goed voor onze dochter en dus voor ons allemaal. Ik voel me daar juist relaxed bij (ik heb het idee dat dat niet doordringt tot mensen, dat ik juist een relaxe moeder ben doordat het op deze manier goed voelt). Al die oordelen vind ik zo naar... Zelfs dat ik een koekje geef wordt hier afgekraakt. Ongelooflijk. Dus bij deze aan iedereen een oproep om gewoon je mond te houden als je iets tegen mijn manier van omgaan met m'n kind hebt. Je helpt me er niet mee.

Maar goed, om antwoord te geven op je vraag Saskia: om 11.30 uur gaat mn dochter lunchen en daarna (ongeveer 12.15 uur) gaat ze slapen.

Vera

Vera

29-01-2014 om 17:49 Topicstarter

Suzanne

Het komt niet doordat mensen informatie missen, het ligt in mijn ogen aan de manier van communiceren. Zo veroordelend. De toon waarop men mij aanspreekt vind ik zo naar. Als ik een gezond kindje had gehad had ik het waarschijnlijk net zo gedaan en had ik deze reacties net zo vervelend gevonden. Dat staat naar mijn idee los van de zorgen omtrent mijn dochter

amk

amk

29-01-2014 om 17:56

Vera

Als ik je eerste berichtje lees lees ik ook een strakke structuur.
Dat klinkt niet relaxed en daarom krijg je die adviezen juist om JOU het leven makkelijker te maken. Medeleven ipv veroordelen.

Dat je een zorgenkindje hebt maakt voor die adviezen niet uit. Je leest veel meer tussen de regels dan de schrijfsters er in bedoelen. Dat is het nadeel van platte tekst. Ik heb er (op 2 na) geen veroordelingen in gelezen.

Angela67

Angela67

29-01-2014 om 18:17

daarbij . . .

misschien is het voor kinderen wel beter als er meer flexibiliteit is. Juist op een discussieforum kun je daarover van gedachten wisselen en/of discussies hebben. In real life zou ik nooit op die manier met vriendinnen erover spreken want dat ligt dan teveel in de persoonlijke sfeer. Maar op forum kun je makkelijker op een punt komen dat je zegt: waarom zou het zo goed zijn om structuur te hebben? Zou het niet beter zijn om het wat minder belangrijk te vinden? Dat jij daar geen behoefte aan hebt wil niet zeggen dat dit niet naar voren gebracht mag worden. En het is dus geen veroordeling, ook al voel jij dat zo.
gr Angela

@Vera

Ontbijt=met drinken, drinken met iets erbij, lunch=met drinken (soms iets vervroegd), bed, fruit, drinken, avondeten, drinken bed.

Nee 5 drink momenten

Katniss

Katniss

29-01-2014 om 18:37

Vera

Ik had niet uit je bericht opgemaakt dat je een zorgenkind had, maar de adviezen hier zijn echt niet bedoeld als kritiek. Waarschijnlijk ben je er zelf gevoelig voor, want anders zou je natuurlijk ook kunnen denken 'toedeloe, ik maak zelf wel uit of ik haar koek geef'. Verder zijn hier nogal wat moeders van oudere kinderen die zijn vergeten hoe 'dwangmatig' (in de goede zin van het woord!) ze zelf waren toen hun oudste kind klein was. Ik maakte daar werkelijk een hele studie van en keek bijna wekelijks in het voedingsboekje van het cb om te kijken wat er 'moest' op een bepaald moment. Ieder zijn eigen manier en soms heb je wat meer tijd nodig om dingen te leren relativeren.

Vera

Vera

29-01-2014 om 18:56 Topicstarter

ik ben er klaar mee...

Ik stop met reageren hier want ik irriteer me hieraan. Dan begrijpen jullie me maar niet en ligt het maar allemaal aan mij. Ik zie vast spoken dat er veroordelend gecommuniceerd wordt. Ik ben er vast heel 'gevoelig' voor. Ik kan niet relativeren. Het is vast beter voor kinderen flexibeler te zijn... Het zal allemaal wel. Allemaal adviezen waar ik niet om gevraagd heb. Waarom zou ik iets veranderen waar ik me goed bij voel? Waarom moet ik het oke vinden dat mensen hun negatieve mening geven over iets waar ik me helemaal goed bij voel en niets in wil veranderen? Als ik had geweten dat er zo spastisch gereageerd zou worden op mijn manier van omgaan met mn kind bij een heel simpele vraag had ik em hier nooit gesteld... Hoe moeilijk is het nou om gewoon te zeggen 'het maakt niet uit welk tussendoortje je in de ochtend en in de middag doet'. Waarom worden er 'goedbedoelde adviezen' gegeven op iets wat ik niet wil veranderen? Zinloos vind ik. En irritatie-opwekkend.

Katniss

Katniss

29-01-2014 om 19:01

Ach jee

En ik bedoelde het toch hartstikke goed. Nou ja, hopelijk heb je tussen alle ruis door toch nog antwoord op je vraag gekregen.

omdat

De adviezen en opmerkingen niet alleen maar voor jou bedoeld zijn. Elke vraag die hier langskomt wordt door heel veel mensen gelezen. En juist doordat er ook weer een heleboel mensen op reageren en hun visie op geven (waar je uiteraard mee kunt en mag doen wat je wilt!) is dit zo'n waardevol forum. Anderen hebben misschien wel wat aan een opmerking over ritme, flexibiliteit, het wel of niet geven van koekjes en noem maar op. Zo wordt je steeds weer aan het denken gezet en dat is vind ik nou juist erg nuttig en prettig.
Nogmaals: alles wat voor jou niet van toepassing is, kun je langs je heen laten glijden. En als een ander daar dan wel weer iets nuttigs uit kan halen is dat toch alleen maar mooi meegenomen?

En om antwoord te geven op je concrete vraag: het maakt niet uit wat je wanneer geeft. En de periode rond een verandering in aantal slaapjes is altijd wat rommeliger. Dat kan soms best een poosje duren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.