Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Broodje eten in de supermarkt

Peiling

Mag een dreumes/peuter een broodje eten in de supermarkt nog voordat het is afgerekend?
312 stemmen
34%
66%

Mijn moeder deed dit wel eens toen we klein waren, maar zelf doe ik het nooit met mijn kind. Ik vind het niet netjes en met die losse broodjes is het ook niet te controleren of iemand netjes betaald.

Mijn man heeft lang bij een tankstation gewerkt en daar heeft hij regelmatig gehad dat mensen al vanalles aan het opeten waren voor het betaald te hebben. Als hij er wat van zei dan moest hij niet zeuren, want ze gingen zo toch betalen. Dat vind ik dan nog veel asocialer dan een broodje in de supermarkt voor een kind. 

Ik erger me niet, verbaas me slechts. 
Maar bezighouden in een supermarkt deed ik met een speelgoedje, een meegenomen doosje rozijntjes of zoon had zich maar gewoon te gedragen. 

En nee, iets openmaken in de supermarkt dat doe je niet want het is op dat moment niet jouw eigendom.

Bisou schreef op 26-05-2023 om 12:53:

Ik vind het heel erg raar. Je opent toch ook geen verpakkingen voordat je het hebt afgerekend?

Oh jawel hoor. Heb de chipszak al leeg voordat ik de kassa bereik.. grapje

Broodje geef ik mijn zoon zeker wel in de winkel, waar wij iedere dag komen. (Andere winkels niet) en reken ik daarna netjes af. Heb er gewerkt en ze kennen mij. Hij krijgt ook heel vaak gewoon een broodje of een plakje kaas of worst van de meiden die daar werken (dat is dan gratis) Voordeel is dat hij even stil is en niet uit de winkelwagen klimt. Het is echt een geweldige supermarkt. Was eens mijn portemonnee vergeten (voordat ik er werkte) en mocht de boodschappen toen gewoon meenemen en de volgende dag betalen. 

 Mijn kind is nu anderhalf. Als hij iets ouder is, dan ga ik hem leren dat we eerst moeten betalen. 

Ik heb er geen problemen mee en heb het zelf ook wel gedaan.

Nee,  je leert ze iets wat je ze moeilijk weer kan afleren. Kind leert dat mama en broodje pakt en dat ze dat mag opeten. Dat jij het scant heeft ze nog geen benul van. Als ze straks met zo'n kinderkarretje zelf die de supermarkt loopt ziet ze haar favoriete koekjes, maakt het pak open en begint te eten.  Heb je dat als moeder even niet in de gaten (dat zou kunnen) dan ligt er een open pak koek in het schap dat niemand meer wil hebben. 
Ik heb altijd stug volgehouden dat we nog geen brood, banaan of koek gingen eten. Lag mijn kind dwars te janken in de kar: Die kind mag wel banaan eten!!!!!!

Ben het zojuist eventjes gaan vragen bij de plaatselijke AH
Vind het namelijk wel schattig, die kleintjes zo lekker happend door de winkel en had er ook nooit bij stilgestaan 😊

Vestigingsmanager vertelde dat AH er geen problemen mee heeft
“Zie het een beetje als de bakkerij, waar ze gratis een broodje krijgen - alleen deze wel afrekenen, graag!” 
Verder gaf ze aan dat bakkers van de AH het soms zelfs aanmoedigen en dat vanzelf de leeftijd komt dat ze met centjes een broodje mogen afrekenen aangezien ze het volwassenen en grote kinderen zelden zag doen 😄

Toen mijn kinderen klein waren kregen ze bij de kaasboer een plakje kaas, bij de slager een plakje worst en bij de bakker lag ook vaak iets te proeven. In de supermarkt kregen ze van mij niets maar daar vroegen ze ook nooit om.
Eten tijdens het boodschappen doen vonden wij dus vrij normaal.
Als een kind netjes eet maakt het mij niet uit. De winkel moet zelf maar bepalen of het mag eigenlijk heb ik daar niet echt een mening over.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-05-2023 om 13:26

Nee. Omdat je op deze manier verkeerd/onwenselijk/ongezond gedrag aanleert. Namelijk dat je iets mag pakken en opeten zonder te betalen, én jengelen = iets lekkers krijgen. Dat werkt weer een ongezonde relatie met eten in de hand, waar al zoveel mensen mee worstelen (troosteten).

Als je iets krijgt aangeboden, vind ik het wat anders. Dan heb je het gekregen en is het dus van jou, dat hoef je ook niet meer eerst af te rekenen. Met het geven, geef je ook toestemming om het op te eten. 
Het lijkt me ook niet dat een winkel er schoner op wordt als er massaal broodjes worden gegeten tijdens het winkelen en overal etensresten op de kar vind ik ook niet zo fijn.

waar ik me wel aan erger zijn kinderen die niet in het kinderzitje zitten maar in de Kar zelf, met hun vieze schoenen. Zeker bij onverwacht fruit en groenten hoeven mijn producten niet besmet te worden met buiten bacterien en ander gespuis. Niet alle producten worden gekookt of via andere route afgedood, wassen alleen is niet altijd voldoende.

Dus past het kind niet meer in het zitten dan kan het zelf naast de kar lopen.

Tuinfluiter schreef op 26-05-2023 om 13:24:

Toen mijn kinderen klein waren kregen ze bij de kaasboer een plakje kaas, bij de slager een plakje worst en bij de bakker lag ook vaak iets te proeven. In de supermarkt kregen ze van mij niets maar daar vroegen ze ook nooit om.
Eten tijdens het boodschappen doen vonden wij dus vrij normaal.
Als een kind netjes eet maakt het mij niet uit. De winkel moet zelf maar bepalen of het mag eigenlijk heb ik daar niet echt een mening over.

Was vroeger bij ons ook zo, althans bij de slager maar daar bieden ze het zelf aan. Dat vind ik toch iets anders dan een zak broodjes nemen en er alvast een uithalen om aan je kind te geven voordat het betaald wordt. 


Vroeger toen de kinderen in de leeftijd dat ze in het kinderzitje zaten, heb ik ze wel eens ter hoogte van de kassa waar ook alle zoetigheid etc uitgestald staan,  even een kapje van een gesneden brood uit de winkelwagen in hun handen gestopt. Ze vonden dergelijke boterhammen tevredenheid prima. 
Maar ik vind dit wat anders dan de croissants of worstenbroodjes die meer troep op de grond geven of de situaties waarin kinderen reeds chips uit de zak eten of uit blikjes drinken drinken, maar wel door de hele winkel lopen te eten.

Bisou schreef op 26-05-2023 om 12:53:

Ik vind het heel erg raar. Je opent toch ook geen verpakkingen voordat je het hebt afgerekend?

Ik beken: 1 keer gedaan: had opeens een loopneus en geen zakdoekje op zak. Toen heb ik toch maar een pak zakdoekjes opengemaakt. aar verder niet, nee

ik pak geen broodje uit de verpakking/schap om dat later af te rekenen. Maar de keren dat de boodschappen niet thuis worden bezorgd en kind mee gaat, ligt er bij onze AH wel altijd een appeltje of banaantje die ze mogen pakken. 
daarnaast krijgen ze bij de vers afdeling vaak een stukje kaas/worst van het personeel. 
Maar zelf iets al uit de verpakking halen voordat het betaald is zou ik niet doen. Wat anderen doen op dat gebied maakt mij niet zoveel uit. 

Ik was degene die dat toen heeft geschreven. En ik vind dat nog steeds niet goed. Je geeft je kind het verkeerde voorbeeld. Gewoon eerst betalen en dan pas is het van jou.
Kun je niet zelf iets meenemen voor in de winkelwagen? Een doosje rozijnen van thuis ofzo?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.