Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Broodje eten in de supermarkt

Peiling

Mag een dreumes/peuter een broodje eten in de supermarkt nog voordat het is afgerekend?
312 stemmen
34%
66%

nlies schreef op 26-05-2023 om 13:48:

[..]

Ik beken: 1 keer gedaan: had opeens een loopneus en geen zakdoekje op zak. Toen heb ik toch maar een pak zakdoekjes opengemaakt. aar verder niet, nee

Dat zou ik ook gedaan hebben. En me dan excuseren bij de kassa. Maar ik geloof ook dat ik de loopneus prioriteit zou geven in dit geval.

Herfstappeltaart schreef op 26-05-2023 om 13:56:

Ik was degene die dat toen heeft geschreven. En ik vind dat nog steeds niet goed. Je geeft je kind het verkeerde voorbeeld. Gewoon eerst betalen en dan pas is het van jou.
Kun je niet zelf iets meenemen voor in de winkelwagen? Een doosje rozijnen van thuis ofzo?

Als je iets van thuis meeneemt, wordt het voor het winkelpersoneel moeilijker te controleren en is het lastiger om je op je woord te geloven dat het van huis is. Ze zien liever een open zakje met rozijnen doosjes, welke nog afgerekend gaat worden.

Een noodgeval is iets anders. Maar in beginsel gewoon niet. En leer ik mijn kind ook aan dat je eerst iets moet afrekenen voordat je het op eet.

Toen wij laatst een ijsje haalden en het pinapparaat eerst een paar keer error gaf, likten we ook alvast aan ons ijsje omdat het begon te smelten.

Flanagan schreef op 26-05-2023 om 14:02:

[..]

Als je iets van thuis meeneemt, wordt het voor het winkelpersoneel moeilijker te controleren en is het lastiger om je op je woord te geloven dat het van huis is. Ze zien liever een open zakje met rozijnen doosjes, welke nog afgerekend gaat worden.

Niet als de rozijntjes in een andere winkel zijn gekocht. Ze hebben niet allemaal dezelfde doosjes. Bovendien vind ik 'niks' ook gewoon een optie. Of een speelgoedje ofzo. Iets wat niet betaald is, is niet van jou. Wat het beleid van de winkel is doet er niet toe. Jij voedt je kind toch op?

Daglichtlamp schreef op 26-05-2023 om 12:38:

Nee, het geeft gewoon een slecht voorbeeld. Eerst betalen dan consumeren.

Aan de andere kant: in het café consumeer je eerst, dan betaal je. 

Ik heb het nooit gedaan. Je creëert er ook een soort aangeleerd gedrag en honger/trek van. 

Mevrouw75 schreef op 26-05-2023 om 14:07:

[..]

Aan de andere kant: in het café consumeer je eerst, dan betaal je.

Daar is de zaak op ingericht hè, dat is niet te vergelijken.

Ik vind verpakkingen open rukken in de winkel om daar van te gaan zitten eten/drinken/spuiten/likken/plakken etc etc voor je het afgerekend hebt echt heel raar ja. Maar ik stoor me er niet aan, het is niet mijn winkel en mijn geld. Tenzij het een noodgeval is, zoals een diabeet of iemand die op flauwvallen staat en de uitgang anders niet meer gaat redden bijvoorbeeld.

Mijn kinderen (inmiddels bijna volwassenen) kregen vaak tijdens het boodschappen doen het kapje van het brood wat ik ging kopen. 
En hiermee hebben ze echt niet geleerd dat ze dingen open mogen maken voor het afgerekend is en trokken ze niet ongecontroleerd allerlei verpakkingen open 😉

Mevrouw75 schreef op 26-05-2023 om 14:07:

[..]

Aan de andere kant: in het café consumeer je eerst, dan betaal je.

Bij een café is de taak van personeel om bij te houden wie wat en hoeveel consumeert.
Bij een winkel niet. Vroeger wel, in de tijd van de kleine middenstanders met kruidenierswinkeltjes, bakkers, slagers etc. In een dorp kende iedereen elkaar, vrouwen haalden gewoon wat ze nodig hadden, dat werd in een schriftje genoteerd en eens per week ging je dat afrekenen. En als je dat niet deed, dan ging dat wel rond in het dorp en had je geen leven meer omdat je overal als 'wanbetaler/dief/oplichter' te boek stond.

Ik vind dat niet vreemd en zie het veel in de supermarkt. Ik zou het zelf ook zo doen. Nou erger ik mij sowieso niet snel aan mensen. Als dit voor jullie werkt zou ik het gewoon zo blijven doen.

nlies schreef op 26-05-2023 om 13:48:

[..]

Ik beken: 1 keer gedaan: had opeens een loopneus en geen zakdoekje op zak. Toen heb ik toch maar een pak zakdoekjes opengemaakt. aar verder niet, nee

Bij de verse sinaasappelpersmachine is ook papier. Verder waarschijnlijk ook wel achter iedere balie in de winkel en bij de kassa's. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

26-05-2023 om 14:34

het stoort me niet, valt me ook niet op als mensen het doen. Maar ik vind het wel raar, zeker om als gewoonte te hebben. Je leert je kinderen dat boodschappen doen en eten bij elkaar horen, en dat ze voor het betalen al mogen eten. Vind ik niet fatsoenlijk, maar ach. Er zijn genoeg ergere dingen om je druk om te maken.

Hier in de supermarkt krijgen de kinderen vaak van de dame van het brood een klein krentenbolletje.
Ook ligt er vaak bij de ingang fruit juist bedoeld voor kinderen. Zou niet weten waarom ze dit niet zouden mogen eten. Net zoals vroeger plakje worst bij de slager, stukje kaas in de kaaswinkel. Dit laatste krijgen ze overigens nog steeds.

Waarom moet een kind iedere keer bij het boodschappen doen een luxe broodje krijgen? Geef het dan voor of na het boodschappen doen een gesmeerde volkoren boterham. Dat is nog veel gezonder ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.