Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hij slaapt niet door....

Mijn anderhalfjaar oude benjamin heeft in heel zijn leven tot nu toe denk ik nog geen 5 nachten echt helemaal doorgeslapen.

Af en toe begint het er een beetje op te lijken (dan haalt ie net van 11 tot 5 ofzo), maar dan wordt ie weer ziek of zit hem iets anders dwars en dan is het weer het oude 3 uurs ritme.

Wie heeft voor mij de gouden tip? Laten blèren is eigenlijk niet wat ik wil horen, behalve dan als dat echt de enige oplossing is... Dat vind ik namelijk zo zielig.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

21-05-2010 om 20:18

Ik niet

Nee, ik heb geen tip. Sinds kort slaapt mijn zoontje meestal door, hij is nu 2 jaar en 2 maanden. Mijn dochter sliep trouwens vanaf 6 weken door.

Wat mij soms hielp was te bedenken dat ik niet de enige was en dat de meeste nachtbrakers voor hun vierde (zucht) wel doorslapen.

Sterkte.

Wat is doorslapen?

Toen ik laatst een draadje hierover startte bleek mij dat er verschillende definities van doorslapen bestaan. Ik noem het doorslapen als je het kind de hele nacht niet hoort, maar er zijn mensen die het ook doorslapen noemen als het kind wel huilt, maar daar weer mee ophoudt na speentje terugstoppen, aai over de bol etc.

Is hij echt aan het spoken 's nachts, of wordt hij gewoon regelmatig kort (maar wel luid blerend) wakker om daarna snel weer in te slapen? Dat laatste doet mijn dochter dus, en mijn zoon deed het ook en hield daar pas na zijn derde verjaardag mee op.

Sterkte ermee,

Temet

rozenstruikje

rozenstruikje

21-05-2010 om 21:31

Hier

Mijn dochter sliep ook vrijwel nooit de nacht door. Toen ik echt op was van het slaapgebrek, ze was toen geloof ik 11 maanden, zijn we het anders aan gaan pakken. Ik ben gestopt met borstvoeding snachts en tussen 2100-700 uur zou ik niet bij haar langsgaan. Haar vader wel. Maar die wilde ze perse niet aan haar bed. Ook wilde ze geen flesje water in plaats van de borst. Na een paar nachten met heel veel gehuil, vader ging wel steeds langs bij haar, heeft ze de situatie geaccepteerd en is ze vrij goed gaan slapen. Natuurlijk ging het eten en drinken overdag goed anders had ik niet die borstvoedingen eraf durven halen.

Rozenstruikje

Kiki

Kiki

21-05-2010 om 21:43

Mijn oudste begint nu pas een beetje door te slapen

Hij is 2 jaar 3 maanden.
Mijn baby slaapt ook niet door.
Sorry, ik heb geen tips wel heel veel medeleven.

Het enige wat ik kan zeggen is dat je niet de enige bent en dat je ze met zestien jaar waarschijnlijk uit hun bed moet schoppen zoveel als ze dan slapen

Er bestaat geen gouden tip

Hier drie jaar lang een kind wat niet doorsliep. En een aai over d'r bol was echt niet genoeg 's nachts

De allerbeste tip: volg je gevoel. Kijk wat je kind 's nachts nodig heeft en kijk in hoeverre dat past bij je eigen slaap-behoefte.

Zo heeft onze jongste een tijdje bij ons in de kamer in een campingbed geslapen en later toen het beter ging af en toe bij ons in bed.

Nu is ze ruim 4 en gaat het zo goed als perfect!

Dees *

Dees *

22-05-2010 om 00:29 Topicstarter

Hij wil eten

Het verhaal van Rozenstruikje is wel enigszins herkenbaar, zo gaat dat hier ook ongeveer.

Afgelopen nacht vroeg hij meer voeding dan ik kon leveren en bleef hij dus krijsen, ook nadat ik een beker ranja langsbracht. Hij moest en zou moedermelk hebben en niets anders. Ik ben op een gegeven moment toch in slaap gevallen en toen ik weer wakker werd was ie nog aan het krijsen. Geen idee of ie dat de hele nacht heeft gedaan, maar hij viel vanmorgen wel boven zijn boterham in slaap .

De tip van Rozenstruikjes is dus wat ik eigenlijk niet zou willen, behalve als ik er echt doorheen zit en geen andere oplossing meer zie. Ik hoopte eigenlijk meer op tips in de trant van maak hem om 11 uur wakker en dan leert ie een ander ritme aan.... Dream on, dream on?

Hij heeft trouwens net gedronken en is nu weer niet happy, ben benieuwd wat dat gaat worden. Het zit misschien ook meer tussen mijn oren, ik kan me gewoon niet goed voorstellen dat ik zo kan blijven functioneren. Terwijl ik dat dus eigenlijk al anderhalf jaar doe. Had ik me vooraf niet kunnen voorstellen, want de oudste twee sliepen heel snel door en ik zag vooraf heel erg op tegen de slapeloze nachten. En kon me toen echt niet voorstellen dat ik dat anderhalf jaar zou kunnen volhouden en dan ook nog als een soort van volwaardig mens functioneren.

Mmmm, ik ben dus niet alleen en ooit gaat het over. Ik zal eens kijken of dat perspectief helpt.

Biene M.

Biene M.

22-05-2010 om 06:32

Ups and downs

In de afgelopen twee jaar heb ik periodes gehad waarin ik stomverbaasd was dat ik ondanks de gebroken nachten en het slaapgebrek nog zo goed functioneerde. En periodes waarin ik dacht dat er geen rek meer in zat en dat het kaartenhuis binnenkort zou instorten. Gelukkig is dat nooit gebeurd. Ik ben eens een week lang iedere dag een uur later begonnen met werken en ik heb denk ik twee keer een halve of hele dag vrij genomen om bij te slapen en dat was het.

Verder ben ik het probleem in de loop der tijd wat meer bij mijn man gaan neerleggen (die heel lang op de bank geslapen heeft). Dus als zoon na drie kwartier aan de borst weer onrustiger/wakkerder werd, dan bracht ik hem voor twee uur naar zijn vader. Desnoods hadden we dan om en om twee uur dienst. Zo kregen we in elk geval ook nog wat slaap.

Toevallig was het hier vannacht ook weer zo ver: het kleine spook was wakker van 2.00 tot 4.15 uur en vervolgens vanaf 5.30 uur. Bij off-topic loopt een draadje over het winnen van een grote prijs in de staatsloterij; ik zou het wel weten: een huis met een geluidsgeïsoleerde kamer en een oppas speciaal voor de nachtelijke uren die ik uiteraard met een vorstelijk salaris zou belonen.

Doorslapen?

Onze zoon sliep met 3 maanden opeens door. Een maand later was het over en was het een drama. Met een maand of 8 hebben we "controlled crying" gedaan, omdat het bij ons echt een probleem van niet zelf in slaap kunnen vallen was. Dat is ons ontzettend meegevallen (3 avonden 45m, 25m en 5m huilen) en toen kon hij zelf in slaap vallen EN begon 's nachts ook een stuk beter te slapen want als hij dan eens wakker was en er was niets, dan sliep hij zelf verder.

Ik noem het trouwens doorslapen als hij mij niet wakker maakt, of dat nou voor 2 uur of 5 minuten is. Hier moet ik er dus gemiddeld nog 2 keer uit per week? Zoon is bijna 3.5 en ik word er soms een beetje gek van. Gelukkig ga ik zelf vroeg naar bed.

Kiki

Kiki

22-05-2010 om 11:20

Natuurlijk

noemde ik slapen en oudste zoon in een zin en prompt deze nacht was het een drama. Hij is wel zes keer wakker geweest geloof ik en maar huilen. Maar hij is ook niet helemaal lekker.

Dees, ik heb hem die melk gewoon gegeven iedere keer als hij wat wilde drinken. Dan sliep hij veel sneller en waren mijn nachten een stuk beter dan als ik principieel hem niets gaf.
Bovendien werkt zoon zich dan in zo'n vorm van razernij dat hij gaat spugen en dat is iets wat je helemaal niet wil.

En inderdaad, je went aan de onderbroken nachten en het is verbazend met hoe weinig slaap je nog toe kunt.

rozenstruikje

rozenstruikje

22-05-2010 om 12:13

Dees *

Je schrijft:
< >

Ik kan je dus echt aanraden om het eerder te doen dan pas wanneer je er helemaal doorheen zit. Achteraf was het maar een paar dagen flink huilen en toen steeds minder gehuil en toen was het dus klaar(!).
Ik wilde dat ik het eerder had gedaan want uiteindelijk was ik dus kapot van het slaapgebrek en ook had ik een PPD. Of die depressie nou echt door het slaapgebrek kwam, is natuurlijk de vraag. Maar: goed kunnen slapen zou zeker een positief effect op mij gehad hebben.

Superknap dat je al anderhalf jaar doorgaat met zo weinig slapen, terwijl je dus drie kinderen hebt en naar ik aanneem ook overdag weinig aan je rust toekomt!
En wat zou je man willen, want die heeft denk ik ook gebroken nachten of slaapt hij overal doorheen?
En ik ben ook eens op de matras naast haar bedje in slaap gevallen terwijl ze zo hard brulde, en later werd ik dan wakker en dan huilde ze nog steeds. Zielig voor haar maar het gaf ook wel duidelijk aan hoe moe ik was. En jij dus ook bent; zorg goed voor jezelf!

Rozenstruikje

rozenstruikje

rozenstruikje

22-05-2010 om 12:14

Huh, tekst weg?

Nou een deel van mijn posting is weg, misschien omdat het tussen driehoek-haakjes stond?
In elk geval reageerde ik op dit stukje van jou:
De tip van Rozenstruikje is dus wat ik eigenlijk niet zou willen, behalve als ik er echt doorheen zit en geen andere oplossing meer zie.

Ter verduidelijking,

Rozenstruikje

Honger dus?

Hij wordt dus wakker omdat ie honger heeft? Geen probleem toch als ie na wat drinken weer verder slaapt. Onze slaap-draak dronk ook nog 's nachts tot 1,5 jaar of was het nou langer? En zelfs nu krijgt ze nog steeds een beker warme melk voor het slapen. We hebben een tijdje zonder geprobeerd maar dan slaapt ze dus soms ineens niet meer door.......

Eva Jolie

Eva Jolie

23-05-2010 om 21:21

Boekje

tja doorslapen... er zijn verschillende definities. Ikw eet niet meer hoe lang het bij ons duurde, ook tot hij anderhalf- 2 was denk ik?

Maar wij hebben hem altijd een aangelengd flesje melk gegeven (of eigenlijk warm water met een drupje melk) dan hadden we hem en onszelf binnen tien minuten weer in slaap. uiteindelijk steeds kleinere hoeveelheden en op een dag was het niet meer nodig...

Laten huilen hebik nooit tegen gekund en een boekje wat me daarin heeft gesteund was van elizabeth Pantley Lekker slapen zonder huilen. Het is volgens mij niet meer leverbaar maar in de bieb is het wel of misschien tweede hands.

ik heb er in ieder geval door geleerd wat wel en niet te verwachten qua slapen, en dat hielp.

Gouden tips zijn er helaas niet, maar mij hielp het ook dat ik ergens had gelezen dat kinderen die slecht slapen de eerste twee jaar niet de kinderen zijn die later slaapproblemen hebben. Die slapen later juist prima!

Gewoon te koop

Dat boekje is gewoon te koop bij Bol:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/lekker-slapen-zonder-huilen/1001004008564273/index.html#product_images

(babyslaap boeken zijn een goeie business volgens mij)

Het begint weer lekker met een hoofdstuk (kun je online lezen) om ouders die zo onmenselijk zijn hun kind te 'laten huilen' even lekker een schuldcomplex aan te praten met horrorverhalen over baby's die daardoor 11 dagen lang 3 uur per nacht moesten huilen. Als het zo ging zouden wij het ook niet gedaan hebben. Maar de realiteit was bij ons dat het na een paar (2!) moeilijke dagen al zeer snel veel beter ging en de baby overdag enorm opfleurde. Dus Pantley kan lekker de pot op met haar schuldcomplex. Wij houden het bij Ria!

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/regelmaat-en-inbakeren/1001004000009080/index.html

(na de interventie heeft hij van 3 mnd tot - nu - 4 jaar trouwens goed geslapen)

jessica meggelaars

jessica meggelaars

26-05-2010 om 10:31

Slaapprobleem

onze zoon van ruim 2 sliep geen enkele nacht door, wel 4 a 5x elke nacht wakker en wij en onze oudste zoon dus ook.We hebben alle opvoedtips uitgeprobeerd en alle adviezen ook.Echt niets hielp en wij doodop.Omdat ik zwanger van de 3e ben en we het echt niet meer trokken(maar je moest we)heeft de huisarts zelfs medicatie gegeven aan onze zoon.Nu hebben we iemand laten komen om wateraders op te sporen en stil te laten leggen,mensen kunnen hier op allerlei manieren gevoelig voor zijn en allerlei klachten door krigen. Nu hebben we magneten in huis en onze zoon slaapt stukken beter, af en toe komt hij 1x, maar dat is nu acceptabel.misschien dat dit een idee is?
Heel veel succes, we weten hoe uitgeput je raakt van niet slapen en alle goed bedoelde adviezen van je omgevong.Jessica

Vergeet de aardstralen niet, jessica!

Hoe zei je het ook alweer?

"Heel veel succes, we weten hoe uitgeput je raakt van niet slapen en alle goed bedoelde adviezen van je omgevong." (sic)

Eva Jolie

Eva Jolie

26-05-2010 om 22:17

Nou almonde

er zijn in opvoedingsland altijd twee kanten van een verhaal, en wel alten huilen of niet laten huilen is daar een van.

Dees heeft heel duidelijk aangegeven dat laten huilen om wat voor reden niet bij haar past, en dan is het boekje van Pantley een welkomen ondersteuning.

Past het laten huilen wel bij je, dan is Blom inderdaad een goede duidelijke handleiding.

Kies je voor de ene methode dan kun je de andere beter links laten liggen want die auteurs zijn het inderdaad niet met elkaar eens. en ook blom kan je zo lezen dat je een schuldgevoel krijgt als je je kind niet even kan laten huilen.

En allebei de manieren zijn te onderbouwen met wetenschappelijk onderzoek, dus is het uiteindelijk aan de ouders om te beslissen wat er binnen hun gezin past.

Dees hoe is het nu?

Eva

Dat Pantley verhaal chargeert enorm en bovendien worden ouders die hun kind laten huilen bijna gedemoniseerd (modern woord).

Ik geloof niet dat de Blom-methode bij ieder kind werktt en ook zeker niet dat ieder kind het nodig heeft. Bij ons was het binnen enkele dagen volkomen duidelijk dat het werkte en dat het kind er enorm van opknapte en dat we allemaal begonnen te lachen in plaat van huilen.

Er zijn nogal wat ouders die volledig van streek raken als hun kind even huilt. Ik wens ze veel sterkte voor de rest van de opvoeding, ze zullen het zwaar krijgen. Helaas vinden die ouders het vaak ook nodig om ouders die wel bereid zijn hun kind zelf in te laten slapen af te schilderen als een soort monsters. Je ziet in het Patley verhaal dat ze baby's blijkbaar iedere nacht, 11 nachten lang 2 tot drie uur laten huilen. Dat is een belachelijke karikatuur en daar word ik boos over.

Ik heb de tip om regelmaat en inbakeren te gaan toepassen van dit forum en ik ben daar nog steeds heel blij mee. Het was drie maanden een hel en dat was goddank heel snel over.

Ik word een beetje boos als de 'gevoelsmoeders' desinformatie inzetten om anderen er vanaf te houden om deze (in ons geval) fantastische methode te proberen.

Proberen betekent wat mij betreft dat je binnen een paar dagen resultaat ziet, zoniet dan werkt het blijkbaar niet en kun je beter stoppen. Vergeet niet dat het kind toch wel huilt. Of je er nou mee rondloopt in een draagdoek, mee zit te wiegelen op je schoot of in z'n wipstoel, het kind huilt toch!

Dees gaf aan dat ze het alleen wilde horen als het echt de enige oplossing is. Nou, dat is precies onze ervaring. We hebben de meest krankzinnige dingen geprobeerd (behalve aardstralen en wateraders) maar niets werkte. Helaas is dat de ervaring van de meeste huilbaby ouders.

Dus mijn advies aan Dees: Koop het boek. Lees het samen met je man en hou het in je achterhoofd voor als het echt niet meer lukt. Beslis dan of je het wilt proberen.

Dees *

Dees *

28-05-2010 om 16:58 Topicstarter

Hoe het nu is...

Tja het rommelt nog steeds hier. Zijn waterpokken zijn weg en zijn eczeem is terug en hij wordt de laatste dagen rond middernacht pas moe, wil dan eenmaal per nacht (zo rond 4 uur) drinken en slaapt dan tevreden verder tot een uur of 9.
Zou allemaal op zich wel te doen zijn denk ik als ik er niet al om half 8 uit zou moeten om de oudste twee op school te krijgen.... Ach ja, dit ritme zal ook wel weer tijdelijk zijn, denk ik.

Iemand vroeg wat mijn man er van vond. Nou die vind het helemaal niks en is erg voor het laten huilen (maar kan dat zelf ook niet opbrengen als het erop aankomt). Hij kan trouwens helemaal niet tegen die gebroken nachten en slaapt regelmatig op zolder bij.

Het is niet dat ik niet wil horen dat laten huilen de oplossing is. Het is alleen dat ik dat niet wil gaan doen voordat ik zeker weet dat het echt de enige optie is. Zolang ik nog redelijk functioneer en de hoop heb dat het ooit goed komt kan ik het nog wel een tijdje opbrengen om hem 's nachts even op te pakken, aan te leggen en weer terug te leggen. Uitgezonderd de tijdelijke dipjes, dan.

Ik denk dat het voorlopig inderdaad neerkomt op acceptatie en af en toe wat rust voor me zelf inplannen. Af en toe een bijslaap dagje inplannen is wellicht geen gek idee denk ik. 's Avonds wat voordutten onder een dekentje op de bank trouwens ook heb ik gemerkt. Maar ja, dan moet mijnheertje natuurlijk niet de hele avond door de kamer rondspoken, want dat komt er ook niet veel van dat slapen.

Bedankt voor alle tips. Ik heb nu in ieder geval weer de hoop dat het ooit overgaat en ik hoop dat ik tot die tijd het zo vol kan houden. Het is blijkbaar mogelijk...

Dees...

Er zit wel een erg groot leeftijd- en ontwikkelingsverschil tussen 3 maanden en anderhalf jaar. Ik denk dat adviezen voor babies in jouw geval minder nuttig zijn. Het boek wat ik noemde is volgens mij vooral op babies gericht. Is dus waarschijnlijk minder relevant voor jou.

Emmawee

Emmawee

30-05-2010 om 21:11

Wilson

Dees, al eens van de Wilson-methode gehoord? Ik hoorde er vrij laat over, maar bij Blik van toen net 2 heeft het goed gewerkt.
Als je googled vind je iets zoals ik hieronder heb geplakt. Hier heb ik een paar avonden in het donker met een heel klein lampje zitten lezen, net zo lang tot Blikkie sliep. 's Nachts legde ik hem weer rustig terug, niets zeggen, niet aankijken, aai over z'n bolletje en erbij blijven zitten.
Ik vind het echt de moeite van het uitproberen waard.

Groeten, Maw.

De Wilson-methode
Als je uk nog steeds moeite heeft met slapen, kun je de methode van de Engelse dokter Olwen Wilson proberen. Hij is van mening dat baby’s alleen gaan slapen als ze zich volkomen veilig voelen. En jouw aanwezigheid geeft ze dat veilige gevoel. Met zijn methode leer je, volgens Wilson, je kindje in drie nachten doorslapen. De methode is geschikt voor kinderen vanaf zes maanden tot vier jaar.

Hoe werkt het?
Je maakt je kindje klaar om naar bed te gaan, volgens jullie vaste bedritueel. Maar je blijft in de kamer – in het zicht maar niet in de buurt van het bed. Als je uk begint te huilen, geef je hem een kusje, maar haal hem niet uit bed. Na het kusje ga je weer bij het bed vandaan. Blijf bij hem totdat hij diep slaapt. Geef niet op, wordt niet boos en geef niet toe door je kindje toch uit bed te halen. Misschien heb je twee of drie zware nachten, maar daarna zal je kindje slapen ‘als een baby’.

Doorslapen

Hoi Dees,

Kom ik jou hier tegen
Wij hebben ook baat gehad bij de methode die Emmawee beschrijft, al wist ik niet dat het een methode-met-naam was.
's Avonds naar bed brengen ging meestal goed, het 's nachts wakker worden was een probleem. We bedachten dat het uit bed halen zelf een beloning moest zijn (want 's nachts voeden deed ik niet meer). Dus tilden we hem niet meer uit bed (nog steeds niet trouwens). We aaiden hem over zijn bol, gaven hem water te drinken, als nodig bleven we in de deuropening staan (steeds verder weg, geen contact maken, niet reageren op gepraat).
Toen we in januari in NL waren was M van slag en wilde hij ook niet inslapen. Toen werkte dit regime uiteindelijk ook om hem in te laten slapen.

Kan mijn kind best horen huilen als dat qua opvoeding noodzakelijk is (hij krijgt vaak genoeg niet zijn zin ) Net als jij geloof ik dat het laten huilen om eenkind in te laten slapen een optie is. Ik denk dat je op andere manieren een kind kunt leren zichzelf comfortabel te maken en leren in/door te slapen. Ik geloof dat vooral kleine baby's huilen om iets duidelijk te maken en dat onze taak als ouders is om daarop te reageren. Na een maand of 6 gaan baby's patronen herkennen en kunnen ze gaan manipuleren (dat klinkt negatief maar dat bedoel ik niet, ze beinvloeden hun omgeving om te krijgen wat ze willen/gewend zijn/nodig hebben)

Ik hoop dat je het patroon met S kunt doorbreken. Ik denk dat de borstvoeding een grote beloning is 's nachts. Denk je dat hij die nog steeds nodig heeft (eet hij genoeg vast voedsel bij de avondmaaltijd?) of is het de snelste manier om hem 's nachts stil te krijgen?

Toi-toi Dees, ik vond een jaar al zo lang en jij bent nog steeds bezig ((

(kleine dame L sliep gisteren trouwens van 10 tot 5 door - het ligt ook echt aan het soort kind hoor, doe niet veel anders dan bij M ....)

Liefs,
Sprinkel

Dees *

Dees *

02-06-2010 om 14:19 Topicstarter

Hee sprinkel

Ja de borstvoeding 's nachts is wel een beloning denk ik zo. Het is de laatste dagen overigens anders dan anders. Voorheen werd hij een of twee keer per nacht wakker, dronk dan even en sliep dan weer vrolijk verder. En toen was de borstvoeding inderdaad de snelste manier om hem weer stil te krijgen.

De laatste dagen is het echter zo dat ie rond middernacht wakker wordt even wil drinken en dan na een paar minuten rozig en tevreden ligt rond te kijken. En dan leggen we hem terug in bed en dan is ie even stil en dan begint het: krijsen, krijsen, krijsen. De eerste nacht heb ik het een dik uur aangezien/aangehoord en hem daarna weer opgepakt, nog een keer laten drinken en toen was het goed. Vannacht was dat zelfs niet goed genoeg want na de tweede keer ging ie weer als een gek te keer.

Ik denk dus dat er nu, naast het rotte slaapritme, ook iets anders begint mee te spelen. Maar wat dan? Is ie bang in het donker? Heeft ie last van zijn eczeem? Of iets anders ????

De door Emmawee genoemde methode ken ik ook wel, die heb ik vroeger ook wel eens bij mijn dochter toegepast. Maar dan in de avond. En overigens zonder succes, maar ja toen wist ik ook nog niet dat er bij haar nog iets anders meespeelde.

Ik zit te dubben om 's nachts bij hem te gaan liggen, maar ik ben zo bang dat ik hem dan weer iets ga aanleren waar ik later spijt van ga krijgen.

Het opstaan, even aanleggen en weer terugleggen vind ik opzich nog niet zo erg. Als we daarna tenminste maar weer kunnen gaan slapen...

Na de tweede keer voeden had ik wel zoiets van: honger kan het niet meer zijn dus gevoed gaat er niet meer worden.

Hij is daarna overigens toch nog in slaap gevallen (geen idee hoe laat want ik kan blijkbaar toch door het huilen heen slapen) en vanmorgen om 9 uur moest ik hem wakker maken.

Ik weet het echt even niet. Hij wil echt maar een ding en dat is bij mij liggen. En alle andere dingen die ik doe worden radicaal van de hand gewezen. Een fles hoeft ie niet, een speen wil ie niet, een aai over de bol is ook niet wat ie wil.

Kan hem toch moeilijk 's nachts twee uur aan een stuk laten krijsen, dat gaat dan toch echt wel even verder dan even laten huilen totdat ie inslaapt. En de hele nacht in mijn bed aan de borst gaat ook niet werken. En dat wil ik trouwens ook niet. Maar wat dan hè!

De methode op de stoel heb ik nog niet geprobeerd. Ik moet zeggen dat daar ook niet echt voor sta te trappelen. Ik wil 's nachts eigenlijk maar een ding en dat is lekker in mijn bedje liggen. Als ie zo te keer blijft gaan 's nachts is het denk ik echter wel het proberen waard.

Ik wist trouwens niet dat jij het zo aangepakt had. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat je hem wel uit bed pakte en mee naar beneden nam.

Dees *

Dees *

02-06-2010 om 14:21 Topicstarter

En nu

Ligt ie ook alweer een hele tijd in zijn bed te krijsen. Terwijl ik zeker weet dat ie moe is.

Gaat ie over van een doorslaapprobleem naar een algeheel inslaapprobleem ofzo?

Zucht.....

Dees

Ik heb niet alles gelezen maar wat ik wel zag is dat je Flip om 09.00 uur wakker moet maken, volgens mij heb je dat ook al eens eerder gemeld in onze eigen draad. Als hij tot 09.00 uur slaapt dan kan ik me voorstellen dat hij om 14.00 uur niet weer in slaap kan vallen.

Je weet dat ik een ontzettende muts ben als het gaat om een strak ritme dus je hoeft je echt niks van mij aan te trekken, maar waarom maak je hem niet gewoon om een uur of 7 's ochtends wakker, dan begint de dag, klaar. Als hij 's nachts steeds wakker wordt haalt hij dat dus gewoon 's ochtends in.

Ik las ooit ergens "uitgeruste kinderen slapen het best". Daar moest ik wel even over nadenken maar als ik naar mijn kinderen kijkt klopt dat wel. Oudste nam ik makkelijk overal mee naar toe en wat een waardeloze slaper was dat zeg. Middelste ging al een stuk beter, er was een duidelijker ritme met kdv en zo. Truusje is een ritme-kind, geeft dat ook echt zelf aan. Helaas is ze dus ook gewoon op zondag om 06.00 uur wakker, maar ja, kan ik haar dat kwalijk nemen? Zij weet tenslotte niet dat het zondag is (al vertellen we dat haar wel heel vaak hoor ).

Over dat drinken: zou dat nou toch niet gewoonte zijn? Truusje ging eigenlijk al heel lang gewoon slapen, pas bleef ze op een avond miepen, het was warm dus wij gaven haar een flesje water. En wat denk je: sindsdien krijst mevrouw 's avonds in bed tot ze een fles water krijgt! Twee slokken en ze gaat slapen.

Dees *

Dees *

07-06-2010 om 14:10 Topicstarter

Uitgeruste kinderen....

Hoi Savon,

Bedankt voor het meedenken, maar volgens mij zit het 'm daar niet in. Flipjes probleem is volgens mij meer dat hij moeilijk 12 uur aan een stuk kan slapen. Hij slaapt dus van 8 tot 4 en van kwart over 4 tot 9 (of een variatie daarop).

En ik vat het niet verkeerd op hoor ofzo, maar Flipje ligt tocht echt ook meestal in zijn eigen bed te slapen. Met 3 kinderen lukt het niet zo goed meer om de hele dag van hot naar her te gaan dus ik plan mijn uitjes ook meestal onder schooltijd en om Flipjes slaapjes heen. De keren dat hij niet in zijn eigen bed slaapt zijn echt op een hand te tellen hoor. Geen slechte score toch in anderhalf jaar tijd . Overigens heb ik wel gemerkt dat overdag weinig slapen geen garantie is voor een goede nachtrust. Integendeel zelfs, als ie overdag niet genoeg geslapen heeft, wordt het 's nachts meestal helemaal niets. Vandaar dus dat ik hem wel laat doorslapen tot 9 uur, om hem dan wakker te maken. Ik denk trouwens ook dat Truusje wat vroeger naar bed gaat, dus dat dat in zijn geheel eigenlijk ook niet zo veel verschil maakt. Ik merk aan alle drie mijn kinderen dat ze meer van het mediteriaanse ritme zijn. En manlief en ik zijn ook niet zo van die ochtendmensen dus om 7 uur 's ochtends is hier niemand echt vrolijk wakker.

Dat het een gewoonte is van Flipje om 's nachts te drinken dat zou wel kunnen kloppen ja. Dat was eigenlijk ook de hamvraag: wat doe ik om die gewoonte te doorbreken? Ik krijg de laatste tijd akelig vaak te horen: stoppen met (borst)voeden (al dan niet 's nachts). Dat komt dus neer op laten krijsen. En daar heb ik dus echt moeite mee. Maar goed, een betere tip dan go with the flow en slaap in halen heb ik er hier ook nog niet uit kunnen slepen, dus ik denk dat ik het daar toch mee zal moeten gaan doen.

Overigens is het niet willen inslapen weer over (klop klop klop). De truk was volgens mij het afschaffen van de slaapzak. Sinds hij die niet meer aanheeft slaapt hij weer zonder problemen in. Ik zag het van de week ook gebeuren. Hij was bij mij in bed in slaap gevallen, draaide zich om, kwam met zijn benen vast te zitten in de zak en begon meteen te piepen. Zak opengedaan en zo in zijn eigen bed gelegd en hij was stil tot de volgende ochtend. Ik hoop toch zo dat dit het was. Oooh, als ze toch eens zouden kunnen vertellen wat er aan de hand is....

Dees *

Dees *

11-06-2010 om 22:59 Topicstarter

Hoi 123ik

Komt op mij over dat ie echt in paniek is (dat zeg je zelf eigenlijk ook al). Ik herken wat jij beschrijft wel van onze dochter, die kon ook helemaal hysterisch worden als ze alleen gelaten werd.

Ik heb bij haar geprobeerd om er bij te blijven zitten, maar bij haar werkte dat niet. Waarschijnlijk omdat dat te veel prikkels gaf. Hoe we er precies uitgekomen zijn weet ik eigenlijk niet meer, maar ik weet wel dat zij pas echt goed ging inslapen nadat ze melatonine ging gebruiken.

Ik ben benieuwd wat de dokter zegt. Ik vraag me wel eens af of er ook niet ergens een speciale slaappoli voor kindjes is, net zoals de poeppoli. Ik heb nog niks kunnen ontdekken.

Onze Flip slaapt nu weer goed in, maar wordt wel weer minimaal een keer per nacht wakker. Het oude ritme dus weer. Ben op zich al lang blij dat ie weer slapen gaat. Maar ik ben nog steeds redelijk gesloopt. Ik lig al de hele week 's middag op de bank te luieren. En dat helpt me wel een beetje.

Tis ook wat hè...

Toch normaal? (helaas)

afgezien van 123ik, die met spruitje naar kinderarts gaat: het is toch eigenlijk normaal dat kinderen nog niet doorslapen? Wij worden er ook doodmoe van hoor, onze beide kinderen zijn 's nachts niet van die doornroosjes. Oudste is nu vier en sinds die 's nachts niet meer in bed plast hebben we daar rust van, maar de jongste (16 maanden) 's avonds rond 22.00 en 's ochtends rond 6.00 wakker, en als we pech hebben ook nog daar tussen een keer (we hebben vaak pech Ik geef ook nog borstvoeding dan, dus bij ons is er ook vast sprake van een (hinderlijke) gewoonte en wij denken ook wel eens dat jongste met een paar nachten laten huilen zou kunnen doorslapen..... maarja, tot nu toe geen zin gehad om dat te doen, tis toch zielig én je hebt een paar nachten geen rust, en de oudste wordt er wakker van.

En wat is doorslapen? Mijn ervaring met andere mensen die zeggen dat hun kinderen doorslapen dat ze het ook wat rooskleuriger afspiegelen dan het is; bijvoorbeeld een kind dat van 24.00 tot 5.30 slaapt, of dat ze er 4 keer uitmoeten om een speentje aan het te kind geven. In beide gevallen krijg je zelf te weinig rust, toch?
Mijn schoonzus heeft 4 kinderen en zegt altijd dat je pas nachtrust hebt als de jongste 4 is klopte helaas voor onze oudste)

Sterkte (gaap....)

Janna3

Janna3

25-06-2010 om 14:41

Volgens mij wel

Hier slapen ze ook niet door. Ze beginnen altijd in hun eigen bed, maar als ze wakker worden mogen ze bij ons in bed. Ik herken die paniek rond 1,5 jaar wel, volgens mij komt dat wel vaker voor. Ze hebben dan behoefte aan geborgenheid, in bed nemen is dan bij ons de beste en minst slapeloze oplossing. En inderdaad, vanaf ongeveer 3,5 jaar hebben ze je niet meer nodig als ze even wakker worden.

Dees *

Dees *

26-06-2010 om 20:21 Topicstarter

Tja wat is normaal....

Ik ken alleen maar kinderen die wel doorslapen en dan ook echt doorslapen bedoel ik dus niet amper 6 uurtjes of 3 keer per nacht wakker worden. Nee gewoon om 19 uur naar bed en om 8 uur weer vrolijk wakker. Mijn oudste twee waren ook zo.
De jongste dus niet, helaas. Het is nu inderdaad ook een gewoonte geworden. Hij wordt 's nachts wakker en denkt: Mama! Drinken! Ben ook bang dat dit niet overgaat zonder hem te laten krijsen. Ben nu moed aan het verzamelen om hem te laten liggen 's nachts. Voorlopig ben ik nog niet zo ver. Want hij gaat zo tekeer als ie wakker is, het gaat me echt door merg en been....
We hebben van de week wel een paar goede nachten gehad (van 21 tot 6), zomaar opeens. En vannacht was het weer 4 uur, 5 uur en 6 uur. Of was het nu 3 uur, 4 uur en 5 uur? Ik weet het niet meer, ik weet wel dat ik hem de laatste keer niet heb opgepakt en dat ie toen wel weer redelijk snel in slaap viel. Maar ja toen had ie in een uur tijd ook al 2x bij mij gedronken dus de dorstfactor kon ik gevoeglijk uitsluiten. Er is verder ook geen peil op te trekken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.