Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kleuter zit de hele dag buiten


clivia53 schreef op 28-04-2022 om 17:06:

En hoe bepaal jij wat zorgelijk is
Bij een 4 jarige

We weten helemaal niet hoe oud hij is. Daarom is het ook handig om ff te kletsen 😉. Leeftijd is soms heel lastig inschatten. Maar ook als hij 6 zou zijn is de hele dag alleen op een pleintje niet wenselijk.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

28-04-2022 om 18:16

Precies en dus een taak voor een wijkagent 
Maar dat vind ik

Ik heb een paar delen van die documentaire (Jojanneke?) over jeugdzorg gezien, dat wil je ook niet…

clivia53 schreef op 28-04-2022 om 17:00:

nee hoor een wijkagent gaat zelf even kijken

Dit ja. Ik ken de wijkagent hier, die bij ons buurtregisseur heet. Voor mij is haar benaderen heel laagdrempelig inderdaad, ze houdt spreekuur in de buurt, heeft een mailadres en een mobiel nr wat voor iedereen online staat. 

Ik vind mezelf niet bevoegd om in te schatten wat nodig is en of de situatie zorgelijk is, en haar wel.

Nee, vroeger kwamen ook andere kindjes naar buiten en daarna speelde je zoiets als samen.
Maar ik zou toch eerst proberen contact te maken met het kindje, als je weer beter bent.

Tsjor

In de OP staat dat dit verhaal al enkele maanden speelt, en niet pas sinds een paar dagen.

In sommige buurten is het normaal dat de kinderen de hele dag buiten rondhangen. Met name in buurten met naoorlogse portiekwoningen omdat de kinderen binnen geen eigen kamer en ook nauwelijks ruimte hebben.

Ik vind het trouwens niet normaal dat een (klein) kind buiten zit en, op soms tegen een bal schoppen na, eigenlijk niks doet. Vanaf 5 jaar is er ook leerplicht, of dit kind moet een thuiszitter zijn. Misschien kan je contact proberen te leggen met het kind, of kijken hoe laat en waarheen die naar huis gaat en dan contact met de verzorgers proberen te leggen?

clivia53 schreef op 28-04-2022 om 18:16:

Precies en dus een taak voor een wijkagent
Maar dat vind ik

Een wijkagent kan ouders met weinig geld voor spullen thuis ook helpen met de aanvraag erin zodat het kind thuis wél wat te doen heeft. Als armoede de reden is dat het kind maar buiten zit. Wijkagenten zijn echt niet allemaal boemannen die direct meldingen gaan doen bij VT (wat ook zeker geen slechte organisatie is).

Rondstruiner schreef op 28-04-2022 om 20:18:Ik vind mezelf niet bevoegd om in te schatten wat nodig is en of de situatie zorgelijk is, en haar wel.


Tjemig ik vind het wel opvallend dat je tegenwoordig voor elke scheet van normale betrokkenheid eerst "bevoegd" moet zijn of dat alles linea recta via een bevoegde instantie moet.

Als je een vrouw op straat van haar fiets ziet vallen, ga je dan even kijken of ze hulp nodig heeft of bel je direct de ambulance omdat alleen die bevoegd zijn medisch te handelen? Je kan toch eerst zelf even kijken en dan naar bevind van zaken handelen? En bij twijfel alsnog die ambulance bellen?

Het lijkt mij volstrekt aanvaardbaar om zelf even een babbeltje met zo'n kind te maken, "bevoegd" of niet. En als de situatie twijfelachtig is kun je altijd alsnog de wijkagent bellen.

Het lijkt me anders zo'n rare maatschappij worden, als alles wat je voorheen gewoon als buur voor elkaar kon doen alleen nog maar via bevoegde instanties mag. Ik snap wel dat die instanties het druk hebben dan.

Bijtje82

Bijtje82

29-04-2022 om 15:47

Ginevra schreef op 29-04-2022 om 15:12:

[..]


Tjemig ik vind het wel opvallend dat je tegenwoordig voor elke scheet van normale betrokkenheid eerst "bevoegd" moet zijn of dat alles linea recta via een bevoegde instantie moet.

Als je een vrouw op straat van haar fiets ziet vallen, ga je dan even kijken of ze hulp nodig heeft of bel je direct de ambulance omdat alleen die bevoegd zijn medisch te handelen? Je kan toch eerst zelf even kijken en dan naar bevind van zaken handelen? En bij twijfel alsnog die ambulance bellen?

Het lijkt mij volstrekt aanvaardbaar om zelf even een babbeltje met zo'n kind te maken, "bevoegd" of niet. En als de situatie twijfelachtig is kun je altijd alsnog de wijkagent bellen.

Het lijkt me anders zo'n rare maatschappij worden, als alles wat je voorheen gewoon als buur voor elkaar kon doen alleen nog maar via bevoegde instanties mag. Ik snap wel dat die instanties het druk hebben dan.

De maatschappij is nu eenmaal raar geworden. Alles ligt onder een vergrootglas. 

Ginevra schreef op 29-04-2022 om 15:12:

[..]


Tjemig ik vind het wel opvallend dat je tegenwoordig voor elke scheet van normale betrokkenheid eerst "bevoegd" moet zijn of dat alles linea recta via een bevoegde instantie moet.

Als je een vrouw op straat van haar fiets ziet vallen, ga je dan even kijken of ze hulp nodig heeft of bel je direct de ambulance omdat alleen die bevoegd zijn medisch te handelen? Je kan toch eerst zelf even kijken en dan naar bevind van zaken handelen? En bij twijfel alsnog die ambulance bellen?

Het lijkt mij volstrekt aanvaardbaar om zelf even een babbeltje met zo'n kind te maken, "bevoegd" of niet. En als de situatie twijfelachtig is kun je altijd alsnog de wijkagent bellen.

Het lijkt me anders zo'n rare maatschappij worden, als alles wat je voorheen gewoon als buur voor elkaar kon doen alleen nog maar via bevoegde instanties mag. Ik snap wel dat die instanties het druk hebben dan.

Blij om te zien dat iemand het met me eens is. Ik vind de meeste reacties hier echt raar.

Inderdaad. En dan wordt het gek gevonden als iemand een paar weken dood in huis ligt. 

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

29-04-2022 om 17:13

Ginevra schreef op 29-04-2022 om 15:12:

[..]


Tjemig ik vind het wel opvallend dat je tegenwoordig voor elke scheet van normale betrokkenheid eerst "bevoegd" moet zijn of dat alles linea recta via een bevoegde instantie moet.

Als je een vrouw op straat van haar fiets ziet vallen, ga je dan even kijken of ze hulp nodig heeft of bel je direct de ambulance omdat alleen die bevoegd zijn medisch te handelen? Je kan toch eerst zelf even kijken en dan naar bevind van zaken handelen? En bij twijfel alsnog die ambulance bellen?

Het lijkt mij volstrekt aanvaardbaar om zelf even een babbeltje met zo'n kind te maken, "bevoegd" of niet. En als de situatie twijfelachtig is kun je altijd alsnog de wijkagent bellen.

Het lijkt me anders zo'n rare maatschappij worden, als alles wat je voorheen gewoon als buur voor elkaar kon doen alleen nog maar via bevoegde instanties mag. Ik snap wel dat die instanties het druk hebben dan.

En dan praat je met het kind

En dan ?   

Een wijkagent is nogmaals heel laagdrempelig. Maar nu stop ik ermee. Ik val in herhaling 

Ginevra schreef op 29-04-2022 om 15:12:

[..]


Tjemig ik vind het wel opvallend dat je tegenwoordig voor elke scheet van normale betrokkenheid eerst "bevoegd" moet zijn of dat alles linea recta via een bevoegde instantie moet.

Als je een vrouw op straat van haar fiets ziet vallen, ga je dan even kijken of ze hulp nodig heeft of bel je direct de ambulance omdat alleen die bevoegd zijn medisch te handelen? Je kan toch eerst zelf even kijken en dan naar bevind van zaken handelen? En bij twijfel alsnog die ambulance bellen?

Het lijkt mij volstrekt aanvaardbaar om zelf even een babbeltje met zo'n kind te maken, "bevoegd" of niet. En als de situatie twijfelachtig is kun je altijd alsnog de wijkagent bellen.H

et lijkt me anders zo'n rare maatschappij worden, als alles wat je voorheen gewoon als buur voor elkaar kon doen alleen nog maar via bevoegde instanties mag. Ik snap wel dat die instanties het druk hebben dan.

We zijn en kunnen nou eenmaal niet allemaal hetzelfde hè? Fijn dat het voor jou volstrekt aanvaardbaar is, maar dat hoeft het voor een ander gewoon niet zo eenvoudig te zijn.

Ik weet van mezelf dat ik helemaal niet handig ben met kinderen en ik ben daarnaast sowieso niet de meest sociaal vaardige persoon, dus ik ga dat gesprek niet aan nee. Je kunt veel van me zeggen, maar niet dat ik geen zelfkennis heb.

Als iemand in mijn omgeving hulp nodig heeft met andere dingen waar ik wel iets kan bijdragen, goed in ben en/of verstand van heb, dan help ik altijd graag. Het zou zomaar kunnen dat jij daar dan misschien weer geen kaas van heb gegeten, en het liever aan instanties overlaat. 

Als we accepteren dat we niet allemaal hetzelfde kunnen en zijn, kunnen we elkaar misschien helpen en aanvullen 

Marie111 schreef op 29-04-2022 om 15:56:

Inderdaad. En dan wordt het gek gevonden als iemand een paar weken dood in huis ligt.

Grappig dat je dit nou noemt, want ik ben nou juist in een situatie geweest waarin ik de enige in de straat was die de politie durfde te bellen toen we een bejaarde buurvrouw die nogal op zichzelf was en die we al een tijd niet gezien hadden. Het licht in huis was opeens dag en nacht aan. De rest van de buren, oh zo sociaal en van de kletspraatjes allemaal, durfde niets te doen en wilde zich er niet mee bemoeien. Buurvrouw bleek in het ziekenhuis te liggen en zowel buurvrouw als haar dochter vond het zo ontzettend fijn dat ik wel iets gedaan had en niet gewoon mijn schouders ophaalde. 

Dus het feit dat ik de wijkagent zou bellen en niet zelf met een kind zou gaan praten zegt niets over mijn betrokkenheid bij de maatschappij en andere mensen. Die betrokkenheid is groter dan gemiddeld, durf ik wel te stellen.

Rondstruiner schreef op 29-04-2022 om 17:28:Ik weet van mezelf dat ik helemaal niet handig ben met kinderen


Maar dat is toch heel wat anders? Je reageert nu gepikeerd alsof ik je wil dwingen tot iets waar je niet goed in bent.

Maar jij had het over "niet bevoegd" en iemand anders had het erover dat je in deze tijd niet meer met een kind mag praten of zoiets want dan krijg je een klacht. Dus alsof het verbóden is om zelf op een kind af te stappen. En dat vind ik vreemd.

Ik ben helemaal niet superbehulpzaam of sociaal handig of zo. Ik vind het alleen logischer om (tenzij het gevaarlijk is) eerst eens even zelf te kijken wat ergens aan de hand is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.