Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Leren lezen voor de 4e, normale potentie of Hoog begaafd?


MaGNuM schreef op 01-07-2025 om 22:24:

[..]


ik wilde initieel kijken of het gewoon mogelijk was.
Vanuitgaand dat mijn kind niet hoogbegaafd is, neig ik nu meer te denken dat de meeste of het "gemiddeld" niveau van kinderen het toe staat om te leren lezen.

Als dat zo is, dan hoort gewoon het kunnen lezen niet het doel te zijn, maar een middel voor kinderen om sneller te ontwikkelen (= beter en eerder in staat worden om bijvoorbeeld gedachtes en concepten te bevatten en die te integreren in eigen levensbesef, ontplooiing, doelstelling en daardoor zelfstandigheid).
Want dan zou de theorie zijn, simpel weg: hoe sneller hoe beter.

Lieve help wat kun je met veel woorden weinig zinnigs zeggen.

Je vier jarige kan dus technisch lezen de volgende stap gaat pas echt verschil maken voor de toekomst, goed begrijpend lezen.

Stardust schreef op 01-07-2025 om 22:35:

voorlopen op de rest is heel vaak geen voordeel.

En hoogbegaafdheid is vaak een handicap, ik zou het prima vinden als zoon 20 punten lager scoorde...

Poezenmeisje schreef op 01-07-2025 om 23:18:

[..]

En hoogbegaafdheid is vaak een handicap, ik zou het prima vinden als zoon 20 punten lager scoorde...

Yups. Ik snap je. Hopelijk vindt hij een baan die hem goed past. Het wordt dan ineens een stuk makkelijker. School(systeem) is nog steeds vaak een worsteling voor iedereen buiten de middenmoot. 

MaGNuM schreef op 01-07-2025 om 22:24:

[..]


ik wilde initieel kijken of het gewoon mogelijk was.
Vanuitgaand dat mijn kind niet hoogbegaafd is, neig ik nu meer te denken dat de meeste of het "gemiddeld" niveau van kinderen het toe staat om te leren lezen.

Als dat zo is, dan hoort gewoon het kunnen lezen niet het doel te zijn, maar een middel voor kinderen om sneller te ontwikkelen (= beter en eerder in staat worden om bijvoorbeeld gedachtes en concepten te bevatten en die te integreren in eigen levensbesef, ontplooiing, doelstelling en daardoor zelfstandigheid).
Want dan zou de theorie zijn, simpel weg: hoe sneller hoe beter.

Waarom probeer je iets dat je met je peuter doet omdat jij het zelf leuk vindt, te verdedigen alsof het een investering is in zijn toekomst? Dat is toch helemaal niet nodig? 

Volgens mij maakt het niet uit of je nou graag musea bezoekt, taarten bakt, Snoop Dogg grijs draait of woordjes oefent. Als je zelf ergens enthousiast over bent en je kind daarbij weet te betrekken, heb je hele fijne momenten samen. En ja, dan wordt je peuter op dat gebied tussendoor een begaafde peuter. Dat is leuk. Maar meer zou ik er persoonlijk niet van maken.

@TO

Koop ouderwets montagespeelgoed en leer je peuter alvast rekenen met aantallen plankjes en gaatjes. Misschien wekt het meteen zijn interesse in techniek.

Een stepapparaat is leuk om te leren tellen. Als je kind woest wordt omdat het ding na 9999 weer terugspringt naar 0000 en er nooit weer op wil steppen heb je misschien ook een aardige indicatie voor hb.


IMG-8837-195100136.jpg


MaGNuM schreef op 01-07-2025 om 22:24:

[..]


ik wilde initieel kijken of het gewoon mogelijk was.
Vanuitgaand dat mijn kind niet hoogbegaafd is, neig ik nu meer te denken dat de meeste of het "gemiddeld" niveau van kinderen het toe staat om te leren lezen.

Als dat zo is, dan hoort gewoon het kunnen lezen niet het doel te zijn, maar een middel voor kinderen om sneller te ontwikkelen (= beter en eerder in staat worden om bijvoorbeeld gedachtes en concepten te bevatten en die te integreren in eigen levensbesef, ontplooiing, doelstelling en daardoor zelfstandigheid).
Want dan zou de theorie zijn, simpel weg: hoe sneller hoe beter.

Dit lijkt mij niet helemaal te kloppen. Je ontwikkeld alleen leesvaardigheid. Rekenen, fijne motoriek, grove motoriek ed blijven dan mogelijk achter. Daardoor creëer je een kind dat op het ene gebied voorloopt en op het andere achter. Dat lijkt me helemaal niet wenselijk. Als je je kind echt wil stimuleren dan zou ik juist zoveel mogelijk verschillende activiteiten aanbieden. Dan kan een kind straks lezen, maar niet schrijven omdat de fijne motoriek onvoldoende ontwikkeld is.

Jillz schreef op 02-07-2025 om 07:58:

[..]

Dit lijkt mij niet helemaal te kloppen. Je ontwikkeld alleen leesvaardigheid. Rekenen, fijne motoriek, grove motoriek ed blijven dan mogelijk achter. Daardoor creëer je een kind dat op het ene gebied voorloopt en op het andere achter. Dat lijkt me helemaal niet wenselijk. Als je je kind echt wil stimuleren dan zou ik juist zoveel mogelijk verschillende activiteiten aanbieden. Dan kan een kind straks lezen, maar niet schrijven omdat de fijne motoriek onvoldoende ontwikkeld is.

Dit ja.  Van familie in het onderwijs hoor ik dat er kinderen binnen komen op school die motorisch echt achterlopen.  Zowel op de fijne als op de grove motoriek. 

"Heel fijn" als je kind dan al letters kent en woordbegrip heeft maar het nog nooit een potlood of een verfkwast in de handen heeft gehad of iets moois gemaakt heeft met klei. 

De bakfiets/achterbank kinderen die nu opgroeien missen sowieso al wat motoriek en uithoudingsvermogen ten oud zichte van de eerdere generaties. Wij liepen nare school,  omdat mijn moeder geen die kinderen onder de 6 jaar mee kon nemen op haar fiets en ze geen auto kon rijden.

In Duitsland zagen we dat zevenjarigen gewoon zelf naar huis liepen/fietsten, met van die mega schooltassen op de rug of in het fietsmandje.

Geen ouder te bekennen.

Jillz schreef op 02-07-2025 om 07:58:

[..]

Dit lijkt mij niet helemaal te kloppen. Je ontwikkeld alleen leesvaardigheid. Rekenen, fijne motoriek, grove motoriek ed blijven dan mogelijk achter. Daardoor creëer je een kind dat op het ene gebied voorloopt en op het andere achter. Dat lijkt me helemaal niet wenselijk. Als je je kind echt wil stimuleren dan zou ik juist zoveel mogelijk verschillende activiteiten aanbieden. Dan kan een kind straks lezen, maar niet schrijven omdat de fijne motoriek onvoldoende ontwikkeld is.

Heb je een aanleiding om te denken dat TO enkel focust op dat lezen en daardoor andere zaken laat vallen? 

Het lijkt me stug. De gemiddelde peuter heeft namelijk maar een aandachtsspanne van een paar minuten. Dus de tijd die TO en zijn peuter met dat leren lezen bezig zijn, zal wel meevallen. Geen idee wat ze verder doen. Met peuters rol je van het een in het ander. 

Bakblik schreef op 02-07-2025 om 08:19:

[..]

Dit ja. Van familie in het onderwijs hoor ik dat er kinderen binnen komen op school die motorisch echt achterlopen. Zowel op de fijne als op de grove motoriek.

"Heel fijn" als je kind dan al letters kent en woordbegrip heeft maar het nog nooit een potlood of een verfkwast in de handen heeft gehad of iets moois gemaakt heeft met klei.

De bakfiets/achterbank kinderen die nu opgroeien missen sowieso al wat motoriek en uithoudingsvermogen ten oud zichte van de eerdere generaties. Wij liepen nare school, omdat mijn moeder geen die kinderen onder de 6 jaar mee kon nemen op haar fiets en ze geen auto kon rijden.

Klopt, en er komen ook steeds meer kinderen binnen in groep 1 met een taalontwikkelingsachterstand. En dan bedoel ik niet lezen, maar mondelinge taal en interactie. Voor peuters is dat essentieel, het taalvermogen ontwikkelt zich tegelijk met het denkvermogen. Kun je nog zoveel aan technisch lezen doen, maar zeker jonge kinderen moeten de wereld ter plekke leren begrijpen door interactie, door het vinden van woorden en vooral door veel te worden voorgelezen. Ze zoethouden met een ipad op de bank helpt ook niet echt bij de taalontwikkeling.

Ik heb niet alles gelezen maar toevallig heb ik met mijn jongste een dergelijke ervaring. Die kreeg op een bepaald moment interesse in letters dus in een paar dagen heb ik haar de beginselen van het vormen van woorden uitgelegd. Twee weken later ging dat al aardig vlot dus ruim voor haar vijfde kon ze echt lezen. Over het algemeen werd ze op school niet als een voorlijk kind beschouwd en uit een latere iq-test kwam een bovengemiddelde score maar niet HB. De academische carrière van dit kind is vooralsnog gestokt bij een mavo-diploma. Ik troost me met de gedachte dat wat in het vat zit, niet verzuurt.
Het antwoord is dus ja. Leren lezen is een kunstje en daar hoef je niet per se heel slim voor te zijn.

Bakblik schreef op 02-07-2025 om 08:19:

[..]

De bakfiets/achterbank kinderen die nu opgroeien missen sowieso al wat motoriek en uithoudingsvermogen ten oud zichte van de eerdere generaties. Wij liepen nare school, omdat mijn moeder geen die kinderen onder de 6 jaar mee kon nemen op haar fiets en ze geen auto kon rijden.

Ik begreep van gymleraren dat op het vlak van motoriek en uithoudingsvermogen de huidige 10procent beste leerlingen vergelijkbaar zouden presteren als de 10procent slechtste leerlingen van ca. 30 jaar terug... 

Ik liep vroeger ook 1,5 km naar (lagere) school, 4x (want tussen de middag thuis eten).

Als een kind zichzelf leert lezen, is dat zeker een teken van potentie.

Als een kind het aangeleerd krijgt, is dat niet zo bijzonder. Met voltijd een-op-een-onderwijs door een bevoegde leerkracht gaat een kind twee standaarddeviaties hoger presteren dan in de klas. Dus een kind dat bij de laagste 15% hoort, gaat bij de hoogste 15% presteren; en een gemiddeld kind gaat tot de beste 3% behoren. Dat is het "two sigma"-probleem van Bloom (1984).

Ik ben benieuwd hoe vlot jouw kind leest. Mijn ervaring is dat het instantaan herkennen van eerder gelezen woorden bij veel lezende peuters/kleuters niet op gang komt. Die blijven lang op groep 3-niveau hangen qua leestempo. Maar op het moment dat er structureel aandacht komt voor schrijven en spelling (meestal vanuit school maar dit kan ook vanuit het kind of vanuit de ouders komen), dan gaan ze opeens woorden onthouden en raakt de leesontwikkeling in een versnelling.

TineWinkel schreef op 02-07-2025 om 10:09:

[..]

Ik begreep van gymleraren dat op het vlak van motoriek en uithoudingsvermogen de huidige 10procent beste leerlingen vergelijkbaar zouden presteren als de 10procent slechtste leerlingen van ca. 30 jaar terug...

Ik liep vroeger ook 1,5 km naar (lagere) school, 4x (want tussen de middag thuis 

Ik geloof niet dat dit zo is. Maar ik denk wel dat er meer laag scoren. Ik denk dat mijn kinderen nu niet onder hadden gedaan voor mijn broers op die leeftijd. Ons neefje is motorisch wat zwakker maar ik gok dat zijn vader ook geen hoogvlieger was.

Onze zoon kon in groep 2 alle letters, maar als er bijvoorbeeld vis stond kon hij daar geen woord van maken. Onze dochter heeft zichzelf leren lezen in groep 1, las alles wat ze tegenkwam. In groep 5 waren ze allebei klaar met Avi lezen en uiteindelijk zijn ze allebei geslaagd voor het vwo. Dus dochter had wel even een voorsprong, maar die is snel ingehaald door zoon, allebei zijn ze slim, maar ik denk niet hoogbegaafd, ze zijn nooit getest, we zagen daar de meerwaarde niet van in. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.