Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Hombre

Hombre

29-05-2012 om 20:59

Momo het apenlampje

Ik schreef al eerder dat we er een gekocht hadden, maar door een vakantie waren we er nog niet aan toe gekomen hem te gaan gebruiken. Inmiddels hebben we hem zo'n 2 weken in gebruik.

Even samenvatten. Kindje van 2,5 jaar slaapt perfect met een klein probleempje: hij wordt 30 tot 60 min eerder wakker dan zijn ouders zouden willen (6:30) en zet het dan op een roepen en even later huilen.

Momo, hier bekend als het apenlampje, officieel de babyzoo sleeptrainer is een soort wekker met een aapje waarvan de oogjes opengaan als de tijd is aangebroken dat het kindje uit bed mag. Je vertelt het kind dat het pas mag roepen of huilen als Momo wakker is en zijn oogjes open heeft.

Hoe werkt het in de praktijk? Het is natuurlijk afhankelijk van het kind, maar bij ons ventje werkt het perfect. Op dag 1 verwende hij ons al door 'maar' 15 minuten te vroeg te beginnen met zijn concert. In de loop van de twee weken ging het eigenlijk steeds beter. Hij had duidelijk wat moeite om te wachten, maar de laatste drie dagen riep hij ons precies op tijd dat Momo wakker was. Zonder huilen!

Het apparaat werkt technisch goed. Het zou wel fijn zijn als je de wekker op afstand wat zou kunnen verzetten als pappa en mamma graag nog even 10 minuutjes wat anders zouden doen, want als je afgesproken hebt dat hij uit bed mag als de oogjes opengaan moet je natuurlijk doen wat je beloofd hebt.

Bedankt voor de tip dus! Dit is precies zoiets waar zo'n forum handig voor is: Het uitwisselen van praktische tips en ervaringen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

30-05-2012 om 09:04

Mooi

Mooi dat het werkt, en mooi dat je af en toe toch nog min of meer tevreden met het forum bent

Kiki

Kiki

30-05-2012 om 18:58

Heel flauw irene

Wij hebben ook zo'n lampje en hij werkt bij ons ook best. Ik vind alles voor 7 uur geen ochtend, vandaar de apenlamp

Rafelkap

Rafelkap

31-05-2012 om 09:31

Ook voor het kind

In al die verkleinwoordjes kan ik de ergernis begrijpen, maar om je er nou zo druk over te maken..
Natuurlijk is het voor de ouders fijn dat het kind niet te vroeg opstaat. Maar als het kind overdag moe is, is het voor het kind ook niet fijn. En ook weer niet voor de ouders
Overigens Hombre, nooit te vroeg juichen, voordat je het weet gaan ze aan de knopjes zitten om het klokje te verstellen of verzinnen weer wat anders
En voordat iedereen naar de winkel rent (dat hoeft natuurlijk ook weer niet met het www), een gewone lamp met een tijdschakelaar werkt net zo goed en is een stuk steviger dan zo'n lampje. Wij hebben er ook zo 1 (konijntje) en voor ons werkt het overigens niet (kind is jonger qua ontwikkelingsleeftijd), dus wij moeten zelf vroeg naar bed..

Hombre

Hombre

31-05-2012 om 09:56

Rafelkap

Goeie kans inderdaad, maar voorlopig ben ik blij. Alleen al het feit dat al hij bijna een week niet gehuild heeft bij het opstaan is fijn. Want dat blijft vreemd. Het is een heel stabiel kind(je) dat zeer zelden huilt. Alleen bij het wakker worden en dat doet hij al zo'n beetje sinds zijn geboorte. Zodra je hem eruit haalt is het trouwens weer prima.

Irene

Irene

31-05-2012 om 11:06

Wouw

Overigens is het vrij normaal voor baby's en dreumesen om huilend wakker te worden (al doen ze dat zeker niet allemaal). Het is iets wat zo rond de 2 a 3 jaar over het algemeen vanzelf over gaat. Niets om je zorgen over te maken!

Ely

Ely

31-05-2012 om 14:07

Jemig irene & apelampje

Irene:
'Overigens is het vrij normaal voor baby's en dreumesen om huilend wakker te worden (al doen ze dat zeker niet allemaal). Het is iets wat zo rond de 2 a 3 jaar over het algemeen vanzelf over gaat. Niets om je zorgen over te maken! '
Heb je hier onderzoeksresultaten bij of is dit jouw ervaring of mening? Je hebt me nu bewust gemaakt van het verschil (die laatste heb ik nou weer geleerd in draadje hierboven )

Qua apelampje; Hombre goed om te horen dat het bij jullie werkt, ik hou m zeker in gedachten. Hier wordt dreumes overigens niet huilend wakker maar soms nog wel veel te vroeg. Ik ga eens opletten hoe vaak dat 'soms' eigenlijk is, het lijkt meer te worden maar hoopte eigenlijk dat dat tijdelijk zou zijn
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sunja

Sunja

31-05-2012 om 14:35

Momo

Momo werkt hier totaal niet. Mijn zoontje heeft 'm gekregen van zijn tante, gewoon omdat ze het leuk vond een wekker geven. Ik las de gebruiksaanwijzing en dacht: grappig, kijken of het werkt. Onmogelijk vroeg staat mijn ventje vervolgens aan ons bed, ik vraag: 'heeft aap zijn oogjes open?' Hij knikt, ik zeg: dat kan niet. Moet ik meelopen om te kijken naar zijn demonstratie van hoe de wekker werkt! Ja hoor, dat knopje kan gemakkelijk door kleine vingertjes bediend worden en die hersentjes hadden het ook heel snel door.

Momo

Hier werkte Momo niet. momo deed midden in de nacht zijn oogjes open. Tja, en toen zat onze zoon midden in de nacht met duplo te spelen.

Wij hadden zo'n lampje gekocht omdat onze zoon altijd voor dag en dauw wakker is. En papa en mama moeten toch echt langer slapen. Anders zijn wij geen leuke ouders. En met langer bedoelen wij dat wij voor half 7 niemand willen horen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Forumbeheerder Ouders Online

Forumbeheerder Ouders Online

01-06-2012 om 00:52

Berichten verwijderd.

Geachte Forumdeelnemers,

metadiscussies zijn niet toegestaan op dit Forum. Daarom heb ik een aantal (delen van) berichten verwijderd. Graag alleen nog on-topic berichten plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Heidi Steven
Forumbeheerder Ouders Online
[email protected]

Zelfde probleem

Hire werd Momo soms ook plotseling wakker en stond heel het huis op stelten. Daarna hebben wij een Thomas de Trein klok gekocht en die werkt perfect. Ik vind er overigens niks mis mee om afspraken over het tijdstip van de ouders wakker maken af te spreken, zodra het kind daaraan toe is.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

03-06-2012 om 21:04

Ik vind het zielig

Wat mij betreft, als ze te jong zijn om de klok te lezen, dan zijn ze te jong om op de ouders te wachten. Ik pas mijn ritme gewoon aan.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

03-06-2012 om 21:36

Net als dc

Ik vind het niet echt zielig, ik vind mezelf zieliger als ik met viereneenhalf uur slaap achter de kiezen moet lesgeven, maar ik pas mijn ritme ook aan. Ik ga vroeger naar bed en sta dus om half zes op, of zes uur. En de laatste week (echt letterlijk 1 week) slaapt zoon min of meer helemaal door en word ik eerder wakker dan hij. Heel vreemde gewaarwording en erg leuk .
Zonder klokje is het wel een verrassing elke nacht (hoe laat word ik gewekt?) en dat kan erg vermoeiend zijn.

Ach

Hier hebben we al jaren zo'n soort lampje en het werkt bij zoon perfect. Ik weet niet meer hoe oud hij was toen we begonnen maar voor hem was het gewoon duidelijkheid. Hij weet gewoon niet beter. Hier mag hij om 7 uur uit bed, ook in het weekend. Toen hij nog erg klein was zaten we idd wel om half 6 beneden, maar vanaf een jaar of 2 geloof ik werkte dit.

dc

dc

04-06-2012 om 09:39

Ik denk dat 5 minuten voor een kind een eeuwigheid is, en ze gaan al zo vroeg naar bed. Zo houden ze geen dag over

Mijn zus deed het ook, maar ik kan me er gewoon niets bij voorstellen dat je niet je bed uit wilt als je kinderen wakker zijn. Ik zou me echt ongelukkig voelen als ik een kleintje van 2 jaar op me zou laten wachten. Zelfs voor die van 6 sta ik met liefde op, de ene keer is het wat makkelijker dan de andere keer, maar ik laat ze echt niet meer dan 10 minuutjes alleen beneden.

Waarschijnlijk ook jeugdtrauma, bedenk ik me net. Ik heb mijn moeder nooit voor 11u gezien, en ik en m'n zussen moesten alles van hele jonge leeftijd zelf rooien. Ik snap dat niet, en ik wil dat echt niet ook doen.

Limi

Limi

04-06-2012 om 10:10

Hier zelf uit bed

Mijn 2-jarige komt geruisloos zelf uit bed. Die van 5 gaat zelf spelen als hij als eerste wakker is, maar die van 2 begint dan in mijn gezicht te tikken. Gelukkig maar. Ik heb toch liever niet dat hij geruisloos de zoldertrap opklimt of zo.
Ze zijn geen uren eerder wakker dan ik. In zo'n geval zuo ik mijn bedtijd aanpassen.

Kiki

Kiki

04-06-2012 om 10:23

Een kind mag best leren dat alles voor 7 uur te vroeg is

Vind ik niets zieligs aan Als je kinderen hebt waarmee dat kan bedoel ik uiteraard.

Ik weiger in het weekend voor 7 uur op te staan als het niet noodzakelijk is, dus mogen mijn kinderen dat ook niet. Ze gaan dus ook niet alleen naar beneden, ze blijven in hun bed of in mijn bed wachten tot het 7 uur is
Negen van de tien keer vallen ze trouwens weer in slaap, de tiende keer lezen ze maar wat boekjes in hun bed of pakken de doos met auto's die er staat. Tussen 2000 en 0700 is het mijn tijd in huis en dat vertel ik ze ook rustig.

(Alleen moeten we dat nummer 3 nog even vertellen, die heeft dat nog niet begrepen, hahaha)

Ze mogen wel als ze wakker zijn voor die tijd bij mij in bed, mits ze stil zijn. Dan knuffelen we wat of ze lezen bij mij in bed een boekje.

Gelukkig zijn ze trouwens ook heel vaak na 7 uur pas wakker.
Ik ben blij dat mijn jongens redelijk makkelijk wachten tot 7 uur, want als nummer 3 besluit dat 5 uur ochtend is en het huis bij elkaar gaat gillen (ik hoop het niet) is het weer een ander verhaal.

Er is een flink verschil hoor tussen tot 11 uur wachten of tot 7 uur. Ik vind 7 uur helemaal niet zo gek. En misschien hebben we geluk maar zoon heeft nooit gebruld ofzo, hij gaat of nog even liggen dommelen of hij zingt of speelt wat. Nu hij kan lezen verslindt hij tig boeken en vermaakt zich echt wel.

Irene

Irene

04-06-2012 om 13:23

Och

Iedereen moet het vooral zelf weten natuurlijk, maar het is wel goed je te realiseren dat je het voor jezelf doet, en niet voor je kind. Je kunt dan wel aanvoeren dat het goed zou zijn voor een kind om te leren dat het soms even moet wachten ofzoiets, maar daar zijn wel geschikter momenten voor lijkt mij. Veel kinderen zijn nou eenmaal vroeg wakker, en voor een 2 of 3 of 4 jarige lijkt het me niet erg leuk om dan in je eentje te zitten.
Hier zijn we dus altijd opgestaan, ook vaak genoeg om 6 uur, of half 6. Dan maar 's avonds wat vroeger naar bed. Naarmate ze ouder worden kunnen ze zich steeds beter even zelf vermaken 's ochtends, zeker als ze eenmaal kunnen lezen. Het is een fase die er in mijn ogen bij hoort.
En dan komt er weer een andere fase: na de zomer gaat onze oudste naar een middelbare school op een eind reizen van huis, en zal hij rond half 7 op moeten staan. Dan ga ik niet tegen mijn net 11 jarige zoon zeggen: zoek het maar zelf uit en doe een beetje zachtjes! Maar dan sta ik gewoon ook maar weer op.

Eens

Ik ben het met Irene eens. Het hoort erbij de eerste jaren: vroeg opstaan. Ook ik ga in de avond eerder naar bed zodat ik het kan 'hebben'.
Laatst vertelde een collega mij dat ze haar zoontje van nog geen jaar oud met een speeltje in zijn eigen kamertje had teruggelegd zodat vader en moeder nog even konden gaan slapen. Ik was met stomheid geslagen!

Wij hebben wel eens kindertelevisie vd bbc voor ze aangezet om 6.30 zaterdagochtend. Maar.. daar worden ze gaar en nukkig van. Dan is het ontbijt al niet gezellig meer.
Dus inderdaad, nog even knuffelen in het grote bed en dan hup, samen broodjes halen bij de bakker! Soms gaat oudste even knutselen.

dc

dc

04-06-2012 om 22:02

Petal

of 7 uur vroeg is, hangt echt af van het kind. Ik heb een periode gehad dat mijn oudste echt om 5 uur wakker was. Dat was even moeilijk, maar tot de klok verzet werd, was ik dus om 5u op. Hij slaapt nog steeds niet veel trouwens

Nu is de baby het vroegste wakker, dus ben ik met haar om 6u beneden. En dan is ze echt vrolijk aan het spelen en gaat ze door tot een uur of 10. De oudsten komen rond 6.30u beneden. Blijkbaar is het voor mijn kinderen een gewone tijd om op te staan, en het grote voordeel is dat we 's ochtends nooit hoeven te stressen. Als ik moe ben, dan ga ik gewoon een paar avonden vroeg mijn bed in.

Ik vind juist het vechten om een ritme te veranderen zo energievretend. Geklooi met lampen, tig keer het idee uitleggen, boos worden omdat ze toch geluid maken of je wakker komen maken, etc. Nee, gewoon lekker vroeg de dag beginnen bevalt me nog het meeste. Maar goed, als ik veel slaap en rust had gewild in mijn leven, dan had ik zeker niet voor 3 kinderen moeten gaan

Irene

Irene

05-06-2012 om 11:13

Nou p

"Het is duidelijk dat hier ochtend- en avondmensen aan het woord zijn".
Ik vermoed dat je mij dan onder de ochtendmensen zult scharen. En nee, dat ben ik dus absoluut niet. Nou ja... na 11 jaar in de kleine kinderen die allemaal wel ochtendmensjes lijken te zijn weet ik eigenlijk niet meer wat ik ben ;o)

Irene

Irene

05-06-2012 om 12:14

"Ik zei toch niet dat er alleen maar ochtend/avondmensen tegen/voor zijn?"
Sorry, dan snap ik je opmerking niet, wat bedoelde je dan wel?
En waar vind je dat ik hard veroordeel? Dat doe ik volgens mij namelijk helemaal niet, ik geef alleen aan hoe ik erover denk.
Overigens: als een kind om 4 uur al wakker is (en blijft) zul je dat volgens mij overdag heus wel merken. Het komt dan echt slaap tekort en dat is voor het kind zelf niet goed/prettig. Dat vind ik zelf dus wat anders dan een kind dat om -zeg- 6 uur gewoon uitgeslapen is.

Kiki

Kiki

05-06-2012 om 13:18

Irene, ik snap serieus het probleem niet zo

Mijn kinderen zijn doorgaans rond zevenen (of later) wakker.

Ik zie er niets zieligs in dat in de gevallen dat het voor zevenen word ze maar wachten tot het wel 7 uur is.
Ze lijden er niet onder, ze mogen ook niet alleen naar beneden, ze lezen een boekje of ze komen er gezellig bij liggen.

Iedereen doet toch wat voor haar het beste werkt. Ik geef geen service voor 7 uur, anderen gaan om 5 uur naar beneden met hun kinderen. Onze manier werkt voor mij, de andere manier voor hun.

Sascha2

Sascha2

05-06-2012 om 13:24

Ieder zijn/haar ding

Ach, met een man als ochtendmens, zelf een avondmens en vier kinderen die altijd vroeg wakker zijn, weet ik soms van voor niet meer hoe het van achter gaat. Mijn oudste werd de eerste jaren standaard om 05.00 wakker. Mijn tweede 'gelukkig' ook, zodat zij hetzelfde ritme hadden. Uiteindelijk is het wat verschoven naar 06.00/06.30. De derde sliep lange tijd niet door, maar werd wel wat later wakker, zo rond 08.00. Inmiddels slaapt zij wel door en wordt ze standaard rond 06.30 wakker. Mijn vierde slaapt nog niet door, en is 's ochtends rond 06.30 wakker.
Wij hebben ook een soortgelijk lampje gehad en dat werkte prima voor mijn oudste twee. Die bleven dan tot het gewenste tijdstip in bed. Inmiddels hoeft het lampje niet meer, oudste kijkt klok en regelt in de weekeinde dat alle kinderen boven blijven totdat het 07.30 is. Ze mogen spelen, lezen, keten etc, maar wij staan pas om 07.30 op. Ik ben na zeven jaar nog steeds geradbraakt anders en heb gewoon ook een rustige start nodig in het weekeinde. Dit werkt voor ons prima. Ik dwing mijn kinderen niet in een slaapritme, maar zorg er wel voor dat ik ergens ietwat rust kan pakken. Iedereen blij.

dc

dc

05-06-2012 om 15:50

Vette pech

Ik geef gewoon mijn mening. Je doet ermee wat je wilt, dat is toch fijn van een forum. Ik zal nooit en te nimmer tegen mijn zus zeggen wat ik er echt van vindt, dus is dit een fijne uitlaatklep.

Irene

Irene

05-06-2012 om 15:58

Ja maar p

Je citeert: 'niet leuk om in je eentje te zitten', terwijl ik nou juist zeg: HET LIJKT MIJ niet leuk om in je eentje te zitten. Geen oordeel, gewoon mijn menig. Die evenveel waard is als de jouwe.

jeltje

jeltje

05-06-2012 om 21:28

Ohoh

Als ik niet beter wist zou ik me van deze draadjes toch echt heel schuldig gaan voelen...
Toen mijn kinderen heel klein waren gaven we boekjes of speeltjes in bed als wij nog wilden doorslapen/dommelen. En niet tot 7 uur, welnee, zo lang als het lukte, dus ook tot ver na 7 uur.
Vanaf een jaar of 3 mochten ze in het weekend s ochtends tv kijken (of in hun geval vooral Disney-films). Eerst nog op de slaapverdieping in de studeerkamer, nu gewoon beneden.
In het weekend zet ik ze dus als ze wakker worden, tussen 7 en 8, voor de tv, met een boterham, een glas melk en wat lekkers (rozijntjes of zo). Als de film af is gaan ze spelen. Op een gegeven moment maken ze zoveel herrie dat mijn man opstaat (zo rond half tien) en met ze aan de slag gaat. En ik blijf meestal tot na 11-en liggen.

Tja, het zal een gruwel zijn in de ogen van velen. Zonde van je dag en vooral, zielig voor de kinderen. Ik vind het zalig en relaxed. De kinderen zijn enorm gehecht aan hun rommeluurtjes waarin er niets hoeft. En het zal snel genoeg voorbij zijn als er sportwedstrijden op de zaterdagochtenden komen...

Vic

Vic

05-06-2012 om 21:44

Tegengeluid (en best pittig ook

Voor zover ik me kan herinneren heb ik nog nóóit in het weekend voor 7 uur in de huiskamer gezeten. En van de laatste 5 jaar (jongste is 7) weet ik zeker dat het nooit vroeger is geweest dan 8 uur. We hebben hier in huis nu eenmaal de regel dat het doordeweeks voor 7 uur nacht is, en in het weekend voor 8 uur. Dat wil nog helemaal niet zeggen dat ik dan ook om 8 uur op ben. Het wordt gerust wel eens 10 uur, of later. Ook toen de kinderen klein waren. Toen ze heel klein waren kregen ze wel hun voeding als ze wakker werden, maar daarna gingen ze lekker weer hun bed in.
Overigens heb ik er ook helemaal geen problemen mee om mijn brugklasser 's morgens alleen op te laten staan (6 uur). En of ze wel een beetje zachtjes doet, want mijn wekker gaat pas om 7 uur.
Niets zieligs aan, en de kinderen hebben er ook nog nooit over geklaagd. Ze vinden het volgens mij wel prettig, even 'eigen tijd'
En ik ben benieuwd of de tegenstemmers ook 's morgens weer naar hun werk moeten, 4 of 5 dagen. Dat lijkt me dan nogal pittig, 5 uur opstaan en dan nog werken vanaf een normaal tijdstip.

dc

dc

05-06-2012 om 22:50

Werken

De maanden dat oudste om 5 u wakker was, werkte ik voltijd en had ik ook een baby die s nachts nog een paar keer kwam. Was best pittig ja. Maar ik vind het nog steeds minder vermoeiend om moe te werken dan om moe thuis te zijn met kleine kinderen. Wat ik nu dus doe. Maar dat is weer een andere discussie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.