Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Op creche teruggetrokken en onbenaderbaar, thuis een lief en ondeugend jongetje


suzanne74

suzanne74

12-08-2013 om 11:21 Topicstarter

Verdriet

Hoi iedereen,
Ik zal op al jullie reacties proberen te antwoorden.
Omdat op basis van de observaties thuis en op het kinderdagverblijf geen concrete uitspraak te doen valt, is het waarschijnlijk noodzakelijk om ons zoontje wat langer in de gaten te houden. Uit de scores op de vragenlijst die wijzelf en het kinderdagverblijf hebben ingevuld, komt een verhoogde kans op een ass naar voren. Tegelijkertijd laat ons zoontje gedragingen zien, die je nu juist niet bij een ass verwacht. Hij laat ons met enige regelmaat delen in de dingen die hij leuk vindt, we kunnen hem meerdere opdrachten in één zin geven die hij dan ook allemaal uitvoert (doe de lamp maar uit en de deur dicht en kom dan maar aan tafel, etc.), reageert met oogcontact als we hem roepen en lijkt geen moeite te hebben met een wijziging in de bezigheden of plannen. Kortom: veel vragen, waar met een langere observatie mogelijk antwoorden op komen. De verandering van omgeving is dan een noodzakelijk kwaad, maar hopelijk voelt hij zich op die plek (als het allemaal doorgaat) beter in zijn vel. Als hij daarna op het gewone kdv verder kan met hooguit wat extra begeleiding: prima.
Inmiddels denk ik ook: als dat nou nodig is, zo'n speciaal kdv, waarom dan ook niet. De mogelijkheid dat hij daar minder wenselijke dingen oppikt van de andere kinderen neem ik dan voor lief. Hij is nog geen 2,5 jaar oud, in hoeverre hij beïnvloed wordt door de gedragingen van andere kinderen weet ik niet.
Op dit moment ben ik erg verdrietig om alles wat ons zoontje en ook ons nog te wachten staat/kan staan. Ik heb op internet filmpjes gekeken van de NVA over schoolkinderen met een ass. Bij het zien van die filmpjes dacht ik nog: met (een hoop) extra aandacht en trainingen kan een kind met een ass een, ook en vooral voor hemzelf, waardevol en prettig leven leiden. Maar toen zag ik een film, "Een verrassend begin" waardoor ik nu behoorlijk van de wap ben. De mate waarin de gefilmde kinderen een ass hebben is wel even andere koek.
Daar komt bij dat ik me ontzettend schuldig voel naar ons zoontje toe: ik gebruik al zo'n 12 jaar antidepressiva en ben die blijven doorslikken tijdens de zwangerschap. Omdat ik toen ook nog eens in een stressvolle periode zat op het werk en niet wist of ik mijn baan wel zou behouden, moest ik zelfs aan een hogere dosis. Ik heb na jarenlang wikken en wegen samen met mijn besloten dat we, ondanks mijn medicijngebruik, toch wilden proberen een kind te krijgen. In eerste instantie was ik bang voor problemen in de cognitieve ontwikkeling, maar later, toen ons zoontje al geboren was dacht ik: ik hoop maar dat mijn medicijngebruik niet tot een ass bij hem leidt. Een oorzakelijk verband tussen gebruik van antidepressiva tijdens de zwangerschap en autisme is (nog) niet aangetoond, maar ik verwijt mezelf desondanks toch dat ik uitvoering heb gegeven aan mijn kinderwens.

Suzanne

Tip

Je priveinformatie over je gebruik van antidepressiva evenals lifeevents die minder goed zijn verlopen zou ik niet delen met hulpverleners rondom je kind. Het is een waarschuwing. Het helpt je kind niet maar kan door hulpverleners gebruikt worden als verklaring zonder dat er hulp komt. Zelfs kan er dan toezich of uithuisplaatsing volgen in tijden dat het slechter gaat met je kind omdat jou persoon dan ontregelend zou kunnen werken op je kind. Dat is niet zo hoor Suzanne. Al zou het zo zijn, het helpt jou niet en je kind niet om jou daarvan te beschuldigen.

Een verrassend begin


http://www.youtube.com/watch?v=P2KXOTvNcsY
Bedankt voor je verwijzing naar de film Suzanne. Ik kan me voorstellen dat je er verdrietig van wordt. Ik herken er ook veel in. Ik ben ook wel een beetje jaloers op de vanzelfsprekende hulp en begrip die de ouders in deze film gehad hebben en nog steeds krijgen met hun kinderen. Voor ons was dat ook een hele zware tijd. Maar je kunt er zelf een hoop aan doen. Je verdiepen in je kind, de ontwikkelingsuitdagingen serieus nemen, geduldig zijn en rustig communiceren met je kind, neutraal. Er zijn hier diverse draadjes ook in het archief waar je wat aan kunt hebben. En uiteindelijk werd het bij mij wel een soort sport waar ik ook plezier in heb. Ik had een logee met Asperger en die is nog echt tamelijk in crisis maar ik vond het gewoon een sport om te zorgen dat de communicatie en de gang van zaken gewoon plezierig verliep. Het word een tweede natuur. Maar dat is met alles zo natuurlijk. Loslaten en accepteren en wat je aandacht geeft groeit. Het blijft onvoorspelbaar hoe zaken zich gaan ontwikkelen maar je kunt er wel zijn voor je kind elke dag en doen wat er nodig is zodat het goed gaat met je kind.
Maar ik heb inderdaad ook weleens gedacht: wat een argeloosheid om kinderen te krijgen als je nu weet wat je toen nog echt niet kon beseffen.

suzanne74

suzanne74

12-08-2013 om 15:12 Topicstarter

Anne

Hoi Anne,

Heb je nooit gedacht: ik wil dit niet en ik kan dit niet?
Dat is het gevoel dat me nu bekruipt. Ik weet verstandelijk wel dat ik wel zal moeten als het nodig blijkt te zijn, maar op dit moment lijkt alle energie weg te zijn. Ik heb een baan waarvoor ik drie uur per dag reis, ik ben kostwinner, ons zoontje slaapt erg slecht (is om 5 uur 's ochtends al wakker) en hoewel mijn man me al een hoop uit handen neemt wat het huishouden betreft, denk ik nu al: ik kán niet meer, ik ben op. Mijn man kan wat beter met weinig slaap omgaan dan ik, maar ook hij raakt zo langzamerhand aan het eind van zijn Latijn.

Zwaar suzanne

Inderdaad, wat kun je doen om het voor jezelf behapbaar te houden. Ik wil het niet kan ik me ook wel voorstellen hoor. Het is allemaal wat overweldigend dat snap ik.
Ik weet niet of het voor jou nodig is want misschien is het wel allemaal een storm in een glas water, dat sluit ik nog steeds niet voor je uit hoor. Het is de onzekerheid hoe serieus de huidige problemen van je kind zijn en voorspellen is niet goed mogelijk.
Maar om eerlijk te zijn heb ik er ook heel wat bochten voor gewrongen om het allemaal op elkaar af te stemmen. Ik heb een baan gezocht dicht bij huis om inderdaad minder reistijd te hebben. Ik had een werkster. Ik was gelukkig nogal fit en we gingen er elk weekend op uit naar het park, de kinderboerderij, een museum, als het maar in beweging bleef. Zo bleef ik zelf ook fit. Verder deed ik er alles aan om zo efficiënt mogelijk het huishouden onder controle te houden, je moet wel, je wil snel iets van de plank kunnen trekken e.d.
Gelukkig had ik ook veel hulp van familie en vrienden als de kinderen ziek waren of er was iets.
Bedenk oplossingen waardoor er wat meer rust in komt. En natuurlijk, nu lekt je energie gewoon weg van de emoties. Maar je kunt ook bijvoorbeeld om de beurt wakker blijven met je kind. Een gaat vroeg slapen en neemt je kind 's morgens vroeg, de ander doet de 'late dienst'. Net wat in je huishouden goed uitkomt. Neem vitaminepillen, verwen jezelf. Stel je in op veel contact met je kind als je bij je kind bent. Ik weet dat als ik van alles van mezelf verwachtte op het gebied van huishouden en koken dat dat heel frustrerend was als mijn kind mij nodig had. Afijn, zo zijn er van die uitdagingen die om jou breinkracht vragen. Maar het is intensief. Ik denk dat er nog wel meer adviezen mogelijk zijn. Iedere ouder met een zorgenkind loopt tegen dit soort dingen aan.

De praktische dingen

Droger, begane grond woning, ouderschapsverlof opgenomen en 4 dagen gaan werken. Gelukkig had ik mijn werkgever mee en kon ook weleens schuiven met tijden.
Toch is het voor alle ouders wennen als het eerste kind er is. Je weet niet hoe rustig je leven was voor je kinderen kreeg. Maar met een zorgenkind komt daar nog een paar schepjes bovenop.

suzanne74

suzanne74

12-08-2013 om 16:56 Topicstarter

Storm in een glas water

Pff, als het eens een storm in een glas water kon zijn! Ik ben niet gelovig maar ik zou spontaan een dankgebedje doen als blijkt dat er niets aan de hand is, althans niet in de richting van een stoornis. Het lijkt af en toe net alsof ik in een film zit: dit kan toch niet waar zijn??!! Ik hoop zo dat de eerste ingeving van mijn man waar blijkt te zijn: hij ziet het gedrag van ons zoontje als een karaktertrek die overlast oplevert, maar waaraan we wel kunnen werken samen met ons kind. Je hebt gelijk als je zegt dat mijn energie nu wordt weggezogen door alle emoties en onzekerheid, dat is ook waar mijn man zo'n moeite mee heeft. Ik ben het met hem eens als hij zegt dat al mijn zorgen en angsten nu niets opleveren, en dat ons zoontje misschien zelfs wel door heeft dat er allerlei heftige dingen in mij omgaan. En toch...
Wat de praktische tips betreft: gelukkig springen mijn ouders wel eens bij, al wonen ze op een uur reizen van ons vandaan (of anderhalf uur als ze met het OV gaan). Verder hanteren we "weekendshifts": zaterdag slaap ik uit, zondag mijn man. Gaat niet altijd naar wens, want ons zoontje is nogal claimend naar mij toe (hoe zou dat toch komen, zo toegeeflijk ben ik toch niet?! ) en komt dan continu bij mij om te zeggen dat ik uit bed moet komen. Nu begon de consulente van Integrale Vroeghulp over melatonine. Had ik ook al overwogen, maar ik voel er niet veel voor om zelf te gaan dokteren. Visolie idem dito. Eerst maar eens voorleggen aan de huisarts.

suzanne74

suzanne74

12-08-2013 om 17:37 Topicstarter

Steeds maar hetzelfde vragen

Nog een vraag:
mijn zoontje kan wel 10 keer kort elkaar hetzelfde vragen. Op dit moment is zijn standaard vraag: keer bus? Met andere woorden: wanneer gaan we weer een keer met de bus op pad? Zo ook: keer trein?
En bij het opstaan begint het al: keer bus? Ja hoor, we gaan een keer met de bus. Keer trein? Ja hoor, we gaan ook een keer met de trein. Douche? Nee, eerst eten. Bad? Nee, eerst eten. Aankleden? Nee, eerst eten. Zandkasteel kijken? Nee, vanavond pas. En zo werkt hij een standaard rijtje vragen af, sinds een week of twee, drie. Doen andere peuters dit nou ook? Wel 10 keer dezelfde vraag stellen, ongeacht het antwoord dat er op komt? Of is dat iets wat je toch eerder kunt verwachten bij een ass? Of generaliseer ik dan teveel? Ik twijfel momenteel aan alles wat ik bij mijn zoontje zie.

Picto's

Het van volkomen 'normaal' en gemiddeld zijn en zo is er altijd wat. Je kunt het in elk geval serieus nemen als een vraag naar voorspelbaarheid. Je kunt ook een dagindeling maken in picto's. Kinderen met een ass willen graag weten waar ze aan toe zijn en die kleintjes kunnen nog geen klok kijken. Zelf een vaste dagindeling vasthouden helpt dan ook.
Ik zag in het filmpje dat je stuurde de jongen die met zijn vader terugkwam van een autoritje. Vader had zoon beloofd dat hij bij thuiskomst op de computer mocht. Maar, moeder komt eraan met dochter en die wil met zijn vieren gaan winkelen. Dat zijn nou van die dingen die je niet moet willen. Het kan een keer gebeuren maar je kunt er wat mee te stellen krijgen. Ook met een 'normaal' kind denk ik trouwens.
Wij hadden een kalender aan de muur bij de eettafel. Met alle dagen van de week, de namen, en met een urenindeling met picto's voor ochtend, middag en avond.
Maar ik nam ook steeds vaker al s'avonds de bijzonderheden van de volgende dag door, dat doe ik nu meestal op zondags. De highlights van de week begin ik vroegtijdig aan te kondigen en ik houd me er ook aan.
Maar voorlopig kun je denk ik ook volstaan met gewoon antwoord geven. 'Nee', zien te vermijden. Met name positief formuleren helpt.

Rafelkap

Rafelkap

12-08-2013 om 19:06

Vooruit denken

Suzanne, wat ik wel heb 'geleerd' in de loop der jaren is niet vooruit denken. Je maakt jezelf al helemaal verdrietig om het idee dat z'n toekomst (en die van jullie) zwaar gaat worden. Dit hoeft niet zo te zijn, en ook al zou hij autisme hebben, dat is niet het einde van de wereld. Hij kan nog heel ver komen. Dingen die je schrijft als dingen willen delen en ingewikkelde opdrachten uitvoeren passen hier al niet bij. Laat daarom ook die oren goed nakijken bij een audiologisch centrum of kno arts. En elk kind heeft baat bij duidelijkheid, dus z'n dag duidelijk maken met wat foto's of een timetimer kan hem rust geven, die dingen zijn er ook op reguliere basisscholen. Volgens mij las ik ergens dat je zoontje amper 2,5 is. Dat is nog verschrikkelijk jong, zolang hij vooruit gaat in z'n ontwikkeling is dat een goed teken.
En geniet van hem, niet vergeten!

suzanne74

suzanne74

12-08-2013 om 21:00 Topicstarter

Picto's en vooruit denken

De dag/weekplanner is inderdaad al in de maak. Aantal maanden geleden al aangeschaft, maar plaatjes nog niet ingevuld. Het leek me toen al handig voor een kind om te kunnen zien wat de dag in petto heeft. Met name omdat ik vier dagen per week vroeg weg ben en laat weer thuis, leek het me voor mijn zoontje prettig om te kunnen zien wanneer mama er is en wanneer papa. Ik heb nu plaatjes gezocht voor wakker worden, ontbijten, douchen, aankleden enzovoort. Verder foto's van mijn man en mij, van opa en oma's. Ik had een dergelijke planner al een paar jaar geleden gezien bij vrienden en vond het een geniaal idee, en nu vind ik dat zeker.
En al die herhaalde vragen: ik probeer inderdaad positief te antwoorden waar mogelijk, en anders een beetje ontwijkend. Soms denk ik dat alleen al "een" antwoord voldoende voor hem is.
En dat vooruit denken: je zult wel gezien hebben wat ik de afgelopen dagen op OOL geschreven heb, Rafelkap, dus je zult ook wel doorhebben dat ik niet bepaald een zorgeloos type ben. En dan druk ik me nog zwak uit
Je hebt volkomen gelijk, zoals mijn man dat ook heeft en AnneJ en Karmijn ook. Iedere gek zijn gebrek, ik ben rijkelijk bedeeld met tekortkomingen (vandaar die antidepressiva )
Hoe dan ook, ik wil jullie nogmaals bedanken voor alle wijze raad, bruikbare tips en het luisterend hoor. Ik zal er de komende tijd waarschijnlijk nog wel een beroep op doen ...

Suzanne

PS: het baasje heeft vandaag een goede dag gehad op het kdv, zelfs binnen heeft hij lekker gespeeld. In zijn eentje weliswaar, maar dat doet er even niet toe. Toen ik thuis kwam was hij heerlijk Zandkasteel aan het kijken met papa. Tja, dat was even wat belangrijker dan mama: Staza mama (Staza is Zandkasteel), Staza! Hmm, prioriteiten stellen...

suzanne74

suzanne74

12-08-2013 om 21:03 Topicstarter

Luisterend oor

Luisterend oor bedoel ik dus, ipv luisterend hoor.

suzanne74

suzanne74

12-08-2013 om 21:07 Topicstarter

Tip

Hoi Anne,

Nog even een andere vraag: heb jij zelf meegemaakt dat de informatie die je over jezelf had gegeven, later door hulpverleners aan je is tegengeworpen? Wat erg als dat zo is, en wat opportunistisch ook.

Tip

We hebben met nogal dramatische gevolgen een zorgmelding gehad van de Bascule, derdelijns instelling op het gebied van autisme. Niet eens op grond van wat ik zelf gezegd zou hebben hoor. Maar sinds die tijd heb ik me er wat in verdiept en ben inmiddels veel mensen tegengekomen die juist door het vrijgeven van persoonlijke informatie in de problemen zijn gekomen.
Juist ook ouders met een kind met autisme kunnen in de problemen komen omdat deze kinderen zo eerlijk en rechtlijnig zijn, en het gedrag tussen hun oren zit en nogal eens versleten wordt voor foute opvoeding door de ouders, en je komt niet voor je zweetvoeten bij de hulpverlening. Als hulpverleners dan uit de opties lopen of ze beginnen er hun eigen sores op te projecteren, allemaal aangemoedigd door de overspannen campagnes tegen kindermishandeling, dan ben je voor je het weet geen hulpvrager maar een kindermishandelaar. En zie maar eens van dat stigma af te komen. Daar gingen hier wel een paar onderzoeken en rechtzaken overheen. Achteraf heb ik begrepen dat de kinderrechter direct al door had dat er weer zo'n gevalletje 'hulpvrager' gemeld was en daar heb ik ook wel steun van ervaren. Maar de dames van de kinderbescherming hebben me heel wat angst aan weten te jagen al die jaren. Al die tijd bang geweest dat ze mijn kinderen uit huis gingen plaatsen, dat was namelijk de nogal dwingende eis van de dames van de Bascule. Niet eens voor mijzelf maar kinderen die voor hun rust afhankelijk zijn van een vaste omgeving, vaste routines en begrijpelijke communicatie wil je niet naar een paar pleegouders hebben die er niets van snappen. Voor je omgeving ben je ineens een verdachte. Nou, zie dan nog maar eens fatsoenlijk iets aan echte hulp voor elkaar te krijgen voor je kinderen. Dus het is verstandig om daar rekening mee te houden. Altijd een man meenemen, nooit je prive delen en er is thuis verder niets aan de hand. Je komt voor de interactie met je kind.

Aanleiding

Ik weet nog steeds niet goed wat de aanleiding was. Misschien bestaat die ook wel niet dan alleen in het hoofd van de meldende dames. Dochter heeft hier nog een hele tijd gedacht dat het kwam door iets wat zij gezegd had. Feit is wel dat ze de angst en het autisme van mijn dochter weten aan misbruik door vader of zoon. Natuurlijk bij een onmachtige moeder. We hadden net nieuwe hulpverleners die mij helemaal niet zo goed kenden maar er hun eigen ideetjes op geplakt hebben.

Rafelkap

Rafelkap

13-08-2013 om 06:33

Suzanne

Kinderen van die leeftijd spelen nog niet samen, dat hij veel alleen speelt is normaal. Je kan jezelf ook helemaal gek maken door wat je leest, doordat je denkt dat hij 'iets' heeft. En zo kan je wel bij iedereen 'iets' zien.

Ik ben ooit geen zorgeloos type, dus ik herken het wel. Zat te googelen op allerlei ziekten en daar word je niet vrolijk van. Ook was er nog sprake dat mijn kind een ziekte kon hebben waarbij hij jong overlijdt en dan zat ik al in tranen. Dit kan nog steeds, maar gek genoeg ben ik wel gestopt met me in te denken hoe hij is als hij groot is. We weten niet wat er gaat gebeuren (misschien gelukkig maar) dus we genieten van hem en handelen ermee zoals hij nu vandaag is. Je kan jezelf wel oefenen in je gedachten te sturen. Misschien is mindfulness wat voor je.

suzanne74

suzanne74

13-08-2013 om 11:45 Topicstarter

Mindfulness

Heb ik ook aan gedacht, om de één of andere reden kost het me alleen heel veel moeite om er ook echt iets mee te doen. Mijn man zegt wel eens: jij bent verslaafd aan piekeren! En dat is nog niet eens zo'n gekke uitspraak...Pas als dat piekeren me echt dwars gaat zitten en me meer kost dan oplevert, ben ik denk ik pas echt bereid iets te doen. Raar he, want wat dat piekeren me nu daadwerkelijk oplevert: geen idee.
Dit even geheel off topic natuurlijk.

Rafelkap

Rafelkap

13-08-2013 om 12:35

Doen

Het zit je al een hele tijd duidelijk dwars. Dus ik zou zeggen: doe er iets mee. Niet denken maar doen
Heb je al andere opvang voor je zoontje geregeld?

suzanne74

suzanne74

13-08-2013 om 13:59 Topicstarter

Andere opvang

Hoi Rafelkap,

Nee, ik heb nog geen andere opvang geregeld. Donderdag hebben we een gesprek met Integrale Vroeghulp (IVH), ik vermoed dat ze ons zullen adviseren om ons zoontje gedurende een aantal maanden te laten observeren op een speciaal kinderdagverblijf. De afgelopen weken heb ik, als ons zoontje weer een slechte dag had gehad, op het punt gestaan onmiddellijk te stoppen met het kdv. Maar dat zou een overhaaste actie zijn geweest waar hij waarschijnlijk ook niet gebaat is. Daarom hebben we hem één dag minder dan gebruikelijk naar het kdv laten gaan (2 ipv 3), en is mijn moeder komen oppassen. Groot feest, zowel voor oma als ons baasje. Mijn moeder is werkelijk zo gek als een deur als ze met hem speelt, ons zoontje is dan alleen maar aan het schateren van de pret. Voor mijn man en mij dus ook een feest om te zien.
Maar om terug te komen op je vraag: afhankelijk van wat ze ons adviseren gaan we beslissen. Ik hoop dat het lukt met wat extra coaching en evt. speltherapie, maar ik denk dat er een wat zwaarder middel zal worden geadviseerd. Erg moeilijk. Het beeld dat ons zoontje laat zien is zo divers dat ik geneigd ben om te denken: hij reageert wat anders dan andere kinderen, ja, maar is dat wel een plaatsing in een ander kdv waard? Mijn gevoel zegt nu, op dit moment: eerst met lichte middelen beginnen en pas als dat niet helpt verder kijken. Maar ja, dat denk ik nu he, dat kan later vandaag al weer anders zijn. Wat schreef je ook al weer over mindfullness?

suzanne74

suzanne74

13-08-2013 om 14:00 Topicstarter

Mindfulness

Rafelkap, heb je zelf een training mindfulness gedaan?

Rafelkap

Rafelkap

13-08-2013 om 14:37

Snel

nee toevallig niet. Wel ooit therapie.
Donderdag is al snel.
Hoe goed de opvang ook is: let ook goed op wat voor kinderen er zitten. Mijn kind kwam met veel niet pratende kinderen op het kdc en binnen de kortste keren ging hij ook gillen, imitatie dus.
Maar een mkv is natuurlijk van heel andere orde. Twee is ook wel een leeftijd waarop nog heel veel kan gebeuren, goede begeleiding (kleinere groepen, gespecialiseerd personeel) kan veel goed doen. En als hij een taalachterstand heeft: kentalis, heb je daar al naar geinformeerd? Breng dat evt. ook zelf ter sprake.

suzanne74

suzanne74

13-08-2013 om 14:52 Topicstarter

Kentalis

Hé, dank je wel voor de tip! Ik had er nog nooit van gehoord, maar heb meteen gekeken op de website van Kentalis. Ik zal het donderdag zeker aankaarten. Ik merk nu niet zoveel van een taalachterstand, volgens mij heeft hij die niet, maar goed, ik ben geen deskundige. Drie weken geleden heeft hij ineens een sprong gemaakt met praten: veel meer twee woord-zinnetjes en ook zinnen met drie of vier woorden. Ik weet ook niet precies wat bij de leeftijd van 2 jaar en vijf maanden hoort. Volgens de medewerksters van het kinderdagverblijf hoef ik me wat taal- en spraakontwikkeling betreft geen zorgen te maken. Ik kaart het overmorgen gewoon aan en vraag dan ook aan de consulente van IVH wat haar indruk is.
Wat haar overigens opviel is dat ons zoontje niet met herkenning reageerde toen ze vorige week bij ons was. Het was de derde keer dat ze bij ons thuis kwam, en ze is een aantal uren op het kdv geweest. Het gekke is dat ons zoontje wel vol herkenning reageert op een vriendin die we maar sporadisch zien, en regelmatig naar haar vraagt. Pff, als die consulente er niets van gezegd had, was het mij niet eens opgevallen om eerlijk te zijn.

Rafelkap

Rafelkap

13-08-2013 om 16:54

Gemoedsrust

Ik denk dat het voor jouw gemoedsrust heel goed is om meer te weten hoe de ontwikkeling is van peuters/kinderen. Lezen dus. En ook met het besef dat deze ontwikkeling op deze leeftijd heel erg uiteen kan lopen. Nog geen 2,5 is piepjong en dingen waar je je nu zorgen over maakt kunnen volgende week/maand alweer voorbij zijn. Het is ook je 1e kind meen ik?
Die consulentes denken ook te zien wat ze willen zien, wie weet mocht hij haar niet en jouw vriendin wel Als mijn oudste in een bokkige bui is kijkt hij ook niemand aan. En jij misschien ook niet Blijf nuchter!
Zo te lezen gaat de spraak/taalontwikkeling prima (mijn 1e was ook laat, met 2,3 pas 2 woordzinnen en daarna in sprongen), dan zal Kentalis waarschijnlijk geen optie zijn, maar je kan het altijd ter sprake brengen.

peuterjuf

peuterjuf

14-08-2013 om 11:56

Apart

dat ze dat zegt. Voor kinderen van die leeftijd en ouder(!) hoor je namelijk in het kinderdagverblijf thuis en woon je daar gewoon. Je bent interieur zeg maar. Ze koppelen jou als persoon alleen aan het kinderdagverblijf/speelzaal.
Als ik peuters tegenkom in de stad en moeders zegt; kijk daar is juf huppelepup dan kijken ze me wereldvreemd aan en hebben vaak geen idee over wie moeder het heeft. Kinderen van 4 die net naar de basisschool gaan hebben mij (in de meeste gevallen) heel snel uit hun geheugen verbannen en dat is niet omdat ik zo'n snertjuf ben Toen ik aan een heel voorlijke peuter vroeg: waar woon ik, wees ze naar het plafond van de klas. Hierboven, met jouw mamma. Toen ik vertelde over mijn kind, vroeg ze of die ook bij mijn mamma woont. Een juf is geen mamma, die is juf en woont in school.
De 2 a 3 woordzinnetjes is op de leeftijd van jouw zoontje heel normaal. Meisjes zie je vaak iets sneller gaan, maar dat trekt vanzelf bij. Wij vrouwen praten nog steeds met meer woorden dan mannen
En onthoud dat kinderen in rust vaak hele grote ontwikkelingssprongen maken. Hoeveel kinderen er niet in een vakantie zindelijk zijn geworden of na een vakantie meer zijn gaan praten is ongelofelijk. Zelfs groeien doen ze in die periodes meer dan normaal, zo lijkt het.
Het gedrag dat jij thuis van je zoontje ziet is mijns inziens het gedrag dat bij hem hoort. Kinderen zijn in andere omgevingen vaak veel gereserveerder, zeker als ze zich ergens niet op hun gemak voelen.
Mijn dochter weigerde haar kennis te laten zien, zo vaak dat de schoolarts zich afvroeg of wij haar wel iets leerden. Welnee, het is gewoon een eigenheimer die doet wat ze wil en wanneer ze het wil.
Vanaf hier is het niet te zeggen of je zoontje (wat extra) hulp behoeft of iets mankeert. Maar het gedrag dat beschreven wordt vind ik niet heel extreem moet ik zeggen. Ik heb 18 unieke peuters rondbanjeren en er is er niet eentje volgens het boekje.
Zo had ik een peuter met extreme verlatingsangst die het perfect doet op de basisschool en een peuter die zo bijdehand was dat je dacht: dat wordt een bolleboos. Zij heeft begeleiding nodig op de basisschool bij lezen en rekenen.
Nog niet te druk maken, niet verdrietig zijn om wat nu nog niet is. En zelfs al zou er iets zijn, dan blijft hij, zoals al gezegd, jouw knulletje en jouw liefde en inzet is hetgeen hem zover zal brengen als mogelijk is.

suzanne74

suzanne74

14-08-2013 om 12:58 Topicstarter

(veel) praten

Hoi peuterjuf,

Mijn man zegt wel eens gekscherend: Ein Man ein Wort, ein Frau ein Wörterbuch. Haha, hij is nu zelf net degene bij ons thuis die meer omhaal van woorden nodig heeft dan ik! Maar goed, dat terzijde.
Dank je voor je steun in de rug, ik ben blij dat je schrijft dat je 18 unieke kinderen onder je hoede hebt, en dat die (zo lees ik tussen de regels door) ook uniek mogen zijn bij jou. Dat mis ik namelijk wel eens, het lijkt wel alsof kinderen in een mal worden geperst en niet een beetje mogen afwijken. Maar eerlijk is eerlijk, ik ben zelf ook vaak aan het vergelijken nu we in dit traject zitten. Ik heb collega's met kinderen van de leeftijd van mijn zoontje, allemaal meiden toevallig en ook enorm bijdehand: vroeg praten in correcte volzinnen, extravert, zeer geïnteresseerd in andere mensen/kinderen, bouwen prachtige blokkentorens (heeft mijn zoontje nog nooit uit zichzelf gedaan). Nou, dan is een vergelijking snel gemaakt, ook al doe ik mijn zoontje daarmee enorm tekort.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet zo goed wat bij deze leeftijd hoort, qua ontwikkeling. Ik heb wel gezocht op internet, maar de info die ik heb kunnen vinden blijft steken in algemeenheden. Als je tips hebt hoor ik het graag.

Groeten, Suzanne

suzanne74

suzanne74

14-08-2013 om 13:00 Topicstarter

Lezen over ontwikkeling

Hoi Rafelkap,

Welk boek/welke internetsite kun je me aanraden voor wat betreft de ontwikkeling van peuters? Tot nu toe heb ik alleen vrij algemene informatie gevonden op internet, en ik ken het boek van Ewald Vervaet, maar ik zou graag meer lezen. Ik hoor het graag!

Groeten, Suzanne

peuterjuf

peuterjuf

14-08-2013 om 13:46

Suzanne

http://www.ggdzeeland.nl/doelgroepen/kindercentra/ggdwijzer04/?s=ggdwijzer0-4_Normale_groei_en_ontwikkeli.htm
Hier staat halverwege de pagina een ontwikkelingsschemaatje. En daar zijn er vele van.

Ik heb een peuter gehad die een terugval kreeg die 8 mnd heeft geduurd. In overleg met de ouders haar eerst thuisgehouden, daarna met moeder alleen eens langsgeweest, vervolgens met moeder een kwartiertje gespeeld, zij en ik samen koffie gemaakt voor moeder die ze dan weer in de personeelskamer opdronk terwijl peuter en ik koffie aan de andere juf brachten (eerste scheiding weer van moeder) en zo bouwden we dat verder uit tot ze een ochtend kon blijven. Zo is alles zonder traumatische ervaring en spelenderwijs gegaan. Eerst rust, dan een vertrouwensband creeren en dan pas voorzichtig scheiden. Dit enkel om te laten weten dat een team er tijd in kan steken. Ik noemde die kindjes altijd mijn schaduw voor vandaag. Nam ze op sleeptouw en was er de hele tijd bij. Als je als team/ouders een beeeeetje communiceert en samen een plan opstelt kan er echt een hele hoop.
Boeken heb ik niet zo snel bij de hand voor je, maar als je bij google ontwikkeling peuter of sociaal- emotionele ontwikkeling peuter intypt krijg je redelijk wat hits.
En die algemeenheden zijn zo algemeen, omdat er geen kind hetzelfde is
Ik moet altijd terugdenken aan mijn peuter Pietertje (natuurlijk niet zijn naam). Rood haar en een eeuwige snottebel, met zijn 4e nog niet zindelijk, praten deed ie alleen thuis en contact met leidsters daar had meneer geen behoefte aan, zijn familie thuis was genoeg en knutselen daar zag hij het nut niet van in, puzzelen ook niet trouwens en de kring was enkel acceptabel omdat je er iets te eten kreeg. Wat een zalig kind. Omdat ik vaak op zijn basisschool moet zijn, weet ik dat hij inmiddels vrienden bij de vleet heeft, als hij het nodig vindt de oren van je hoofd praat, geen problemen heeft op welk gebied dan ook, met 10 jaar gewoon zindelijk is geworden. Zijn moeder zei altijd: bij ons in het gezin oefenen de kinderen wat langer. Ik heb er 3 uit dat gezin gehad en moeder had gelijk, zij kent haar koters het beste.
Allemaal zijn ze uniek en op elk kind zou je een stempel kunnen plakken als je diep zou graven. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die perfect is. Wel uniek.
En uiteraard...wordt er iets gevonden dan ga je met je schouders eronder het traject in als dat nodig is. Als hij zijn eigenheid maar niet hoeft te verliezen doordat een ander vindt dat hij uit de maat loopt en als hij maar niet vast hoeft te lopen in een maatschappij waar hij zich niet kan aanpassen.
Houd je taai, hopelijk kunnen andere je boeken adviseren

suzanne74

suzanne74

14-08-2013 om 16:14 Topicstarter

Lieve aanpak

Wat een lieve manier om een kind er weer bij te betrekken! Ik zal aan de pm-ers zeker eens vragen of dat misschien een idee is.
En bedankt voor de tip, ik zal zo eens op de site van de GGD gaan kijken.

suzanne74

suzanne74

14-08-2013 om 16:20 Topicstarter

Ik-zeggen

Even een vraag, uit pure belangstelling en niet in relatie tot mijn zoontje: wanneer ongeveer beginnen kinderen zichzelf aan te duiden met "ik" of met hun eigen naam? Zo van: Pietje heeft bah, of: Pietje wil lezen, waarbij Pietje dus eigenlijk "ik" is.

Het lijkt mij voor een kind heel lastig om het woord "ik" te gaan gebruiken. Hoe weet je nou als peuter dat hij/zij met "ik" zichzelf kan aanduiden? Ik ben altijd weer verwonderd over hoe kleine kindjes zich ontwikkelen.

peuterjuf

peuterjuf

14-08-2013 om 17:08

Suzanne

"25 – 36 maanden
Tussen twee en drie jaar oud groeit de vocabulaire van je kind met 300 woorden en begint hij goed opgebouwde zinnen te maken met simpele woorden, zoals ‘ik ga nu’. Wel praten kinderen van deze leeftijd vaak te hard, omdat ze het moeilijk vinden om het juiste volume te vinden. Dit verandert allemaal als je kind rond de drie jaar oud is. Dan kan hij een normaal gesprek voeren waarin hij ook zijn toon en spraakpatroon aanpast.

Ontwikkeling verschilt
Niet iedere kind ontwikkelt zich natuurlijk precies zoals in de boekjes beschreven staat. Maak je dus geen zorgen als je kind volgens deze praatlijn ‘achterloopt’. Heb je het idee dat je kind fors achterloopt, vraag er dan eens naar op het consultatiebureau of bij je huisarts."

Dit komt van deze site:
http://www.mamaenzo.nl/baby/leren/praatschema-wanneer-zegt-je-kind-wat

Hier staat hetzelfde
http://kindentaal.logopedie.nl/site/taalontwikkeling

Mijn ervaring (na 7 jaar verschillende peuters, soms uit dezelfde gezinnen) is dat dit meestal dichter rond het 3e jaar of erna ligt dan rond de 30 maanden en dan bij meisjes eerder dan bij jongetjes (niet altijd uiteraard)
Nu zal hij nog eerder uit een zin de belangrijkste 2 woorden nemen: mamma fiets, mamma pakken, zelf doen.
Ik zie de kinderen vanaf leeftijd 28 maanden en heb er in die 7 jaar denk ik 1. maar 5 gehad die al 3 a 4 woordzinnen spraken op die leeftijd en dat waren meisjes en 2. kinderen die zich zo vrij voelden dat ze sowieso volledig laten zien wat ze bedoelen/willen. Ze zijn bijna altijd gereserveerder dan thuis. Niet qua energie, maar wat ze willen of laten zien wat ze kunnen. De ontwikkelingssprongen bewaren ze thuis voor pappa en mamma

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.