Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuterpraat

Het regent behoorlijk hard en op de dakkoepel in de badkamer kun je het kletteren van de druppels goed horen. Dochter (3j10m), die tijdens de afgelopen vakantie een keer wakker werd van knallend vuurwerk: "ik hoor allemaal regenknalletjes!"

Na een heel verhaal verteld te hebben: "en toen kreeg ik een snoepje!" Broer vraagt: "Dat was zeker het enige?". "Niet, dat was het twee-nige!"


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sunja

Sunja

17-08-2010 om 21:20

Nog een

Mijn zoontje (2 jaar, 3 maanden) vindt molens erg leuk, we komen ook altijd langs een ouderwetse die soms draait als we naar opa en oma gaan. En hier in de buurt staan een paar windmolens. Gisterenavond aten we taco's, ik zet een paar bakjes op tafel en zeg: 'en dit is de guacamole'. Intens beledigd zegt hij met nadruk: 'mama, neeeeee'. Ik vraag: 'wat is er?' Zegt-ie: 'molen? neehee! molen ZO' en hij pakt het bakje op en draait het boven zijn hoofd! (met alle knoeigevolgen van dien, maar daar moest ik al zo lachen dat dat niet meer uitmaakte)

S@s

S@s

17-08-2010 om 21:21

Muntje

er loopt een hondje langs et een hondenpenning aan zijn halsband. Zoonlief (3,5jr) zegt: Kijk, dat hondje heeft ook een muntje voor de kar!
hihi..

m ik

m ik

18-08-2010 om 08:43

Ook regen

we waren aan het kamperen en het regene al een poos. Bah, wat een vies weer is het zei ik. Dochter (net 3) zei "nee mama is niet vies, is nat"

Uit de regen

jongste (3,5) komt met mij van de kdv uit de stromende regen, naar huis op de fiets, is binnen en zegt: "he, wat een opluchting zeg..."

Guinevere

Guinevere

18-08-2010 om 10:41

Ook regen dan maar

We lopen met zoon (3 jaar 4 mnd) in de regen. Vol overtuiging doet hij zijn paraplu dicht. "Maar het regent toch nog?", vragen wij. "Nee mama, het regent niet meer, het drúppelt alleen maar!".

Sunja

Sunja

18-08-2010 om 10:50

Nordic walking

Ik loop met mijn neefje (ruim 3 jaar) op de stoep, lopen er aan de andere kant 2 mensen die bezig zijn met nordic walking - met van die wandelstokken. Roept hij (hard): 'hee, kijk, twee blinden!'

Kiki

Kiki

18-08-2010 om 21:57

Wijze peuter

Ik parkeerde de auto aan een drukke straat, haal mijn peuter eruit, zeg nog tegen hem 'blijf staan' terwijl ik de baby uit de auto haal.

Maar mijn zoontje heeft ineens een aanval van ondeugendheid en loopt weg richting drukke straat.
Ik ren erachter aan en trek hem op het nippertje (hard) aan zijn arm omdat hij zo wilde oversteken. Ik helemaal in shock, want zoiets heeft hij nog nooit gedaan, zat te bedenken dat ik voortaan eerst de baby en dan de peuter uit de auto ga halen

Stopt er een auto en een mevrouw stapt uit. Dus ik, nog natrillend, denk dat ze me (terecht) wilde aanspreken op het feit dat mijn peuter bijna de drukke straat overstak en bijna een ongeluk had gekregen.

Maar nee hoor 'mevrouw, ik moet het toch even kwijt. Zoals u uw kind aan zijn arm trok vind ik regelrechte kindermishandeling. Ik vind het echt niet kunnen'

Dus ik hap naar adem en wilde ironisch vragen of wat ze nou liever had. Mijn peuter onder haar auto of een peuter die nog net op tijd aan zijn arm teruggetrokken kon worden.

Maar voor ik de kans had zegt mijn zoontje boos tegen die mevrouw 'mamma wel aan trekken, anders ikke boem auto'

Tink

Tink

18-08-2010 om 23:35

Kiki

Ik zie het voor me, wat een geweldige opmerking van je zoontje

Hier ook een adremme dochter. Ze is bijna 3 en was van de week met haar knuffellap aan het spelen. Die deed ze over haar gezicht, trok 'm weer weg en riep BOE! Ik deed natuurlijk of ik me een hoedje schrok en toen zei ze: "Ik ben niet eng hoor mama."

Irene

Irene

19-08-2010 om 13:58

Bijdehand

Dochter Lemoni blijkt bloemen geplukt te hebben in de tuin. Geschrokken zeg ik haar dat dat niet mag. Zegt ze "oh mag wel, is uitbloeid!" Argh! Ze is pas 21 maanden oud! Ze vraagt nu bijvoorbeeld ook al telkens als iets niet mag ofzo: "w'rom niet?"

elsje78

elsje78

19-08-2010 om 14:25

Ook erg bijdehand

We zijn voor de laatste keer bij het cb, dochter is 3 jaar 10 maanden. Ze moet een rondje tekenen met een pen en doet dat braaf. De cb arts zegt tegen haar: dat is een O en dat is de letter van jouw naam. (zit er wel in maar is niet de beginletter)

Geirriteerd kijkt ze de arts aan, zucht een keer, pakt de pen weer op en schrijft doodleuk een L (de beginletter) en zegt: Dát is mijn letter...

mond vol tanden...

groetjes

Asa Torell

Asa Torell

21-08-2010 om 21:24

Kiki

Man en ik hebben hier allebei ontzettend moeten lachen om jouw verhaal! Wat een bijdehante opmerking van je zoontje. Dochter rent trouwens met enige regelmaat bijna de straat op en inderdaad, dan grijp ik haar vaak ook precies zo stevig bij de arm. Gelukkig nog nooit commentaar op gehad, maar ik zal de goede reactie al vast even gaan repeteren met haar .

Uhhh oke

Ik doe het haar van mijn zoontje altijd met de tondueze (9mm) ik zei net zal mama jou haartjes weer kort maken kijkt hij me aan en zegt....

"nee joh"

uhhhh

Kiki

Kiki

21-08-2010 om 23:40

Nou asa, ik was vanmorgen wat minder gecharmeerd

Het kind riep keihard door de tram vanmorgen, toen er een gezellige Surinaamse big mamma binnenstapte.

"zooo hee, da's een gjote mefrouw"

Negeren was geen optie omdat heel de tram dubbel lag Gênant gewoon

Kiki

Kiki

23-08-2010 om 23:09

Eigenwijze druif

Niet aan mijn toetsenbord komen, dan gaat mamma's laptop stuk.
tiktiktiktiktik. Liefje, mamma zei nee.

tiktiktiktik, Ok kom nu maar achter mamma's laptop vandaan, want je maakt de toetsen kapot.

Helemaal woest was hij. 'Ikke mailtje turen, nog niet klaar'

mmm zou ik misschien op mijn vrije tijd ook wel eens werken?

Merel78

Merel78

24-08-2010 om 09:58

Laptop

hahaha kiki, grappig...hier ook een laptopsituatie, maar dan niet met de echte
hier ging dochterlief (3 jr, 3 mnd) een dvd-doosje van boven halen, dat moest opengeklapt worden, dan kon ze typen net als papa En ja hoor, ze ging net zo zitten als papa achter de laptop

Merel

Sunja

Sunja

24-08-2010 om 16:59

Kiki

Ja de plaatsvervangende schaamte is erg he. Dat had ik ook met die 'blinden', vooral omdat het ondanks dat het zo grappig is en uit zo'n klein mondje komt, toch zo luid gezegd wordt! Maar achteraf lig ik echt in een deuk.

Hier is het trouwens erg lastig geworden thuis te werken (en dat is maar goed ook eigenlijk) sinds www.nijntje.nl ontdekt is. Zodra ik mijn laptop openklap hoor ik trip trip trip en dan 'nijn' variërend van 'nijn?' (en dat 1000 keer) tot 'nijhijn' en 'NIJN'!

Kiki

Kiki

24-08-2010 om 20:23

O ja, hier ook hoor

Mamma, Barbapappa kijken. Mamma diertjes kijken, mamma youtube kijken.

En daar wordt de mamma van haar computer afgeschopt

Kaas

Net naar de winkel gelopen zegt zoontje (2,5jr) "mama mijnkaas op" Ik zei nee hoor de kaas is niet op roept hij heel hard "NEEEEE MIJNE-KAAS" (=Komijnekaas)

guinevere

guinevere

27-08-2010 om 11:35

Naar school

Oudste zoon (8) heeft een terrarium met zelfgevangen tuinbeesten. Broertje (3.4) keek belangstellend naar het geheel en wilde weten wat de bedoeling was. "Die gaan we morgen mee naar school nemen". "Nee! Dat mag niet! Pas als ze 4 jaar zijn!".

Hier ook een eigenwijze

Mijn zoontje'(21 mnd) komt met de afstandsbediening van de dvd-speler naar mij toe en zegt: bob bouw, boub bouw! Net zo lang tot ik reageer met: wil je bob de bouwer kijken? Antwoord: Nee!

(hij bedoelde wrs; kijk mama hiermee kun je bob de bouwer aanzetten, maar ja verwoord dat maar eens als je 21 mnd bent!)

Ov chip

Papa zit met dochter (2.10 jaar) in de sneltram. Dochter luistert naar de automatische stem die o.a. de haltes opnoemt. Na een tijdje kijkt dochter papa aan en zegt serieus: leist u met een ov-chipkaart? Vergeet dan niet uit te checken als u het voertuig verlaat!

Irene

Irene

31-08-2010 om 12:47

Knap

Anders (3) dreunt uit zijn hoofd een heel stuk op uit een boek dat we vaak voorlezen (het boek zelf is hierbij niet eens in de buurt). Vervolgens stelt hij tevreden vast: "mam! Ik kan lezen!"

Irene

Irene

31-08-2010 om 12:56

Disanimali

Vraag aan dochter: "wat voor dier is dit?"
Lemoni (22mnd): "een mol!"
Ik: "nee joh, kijk eens goed"
Lemoni: "een muis?"
Ik: "nee, een beer!"
Lemoni: "oh, beer"
Ik: "en weet je wat dit is?"
Lemoni: "ik weet t niet" (zegt ze letterlijk zo)
Ik: "een paard"
Lemoni: "oh, paard"
Ik: "en dit?"
Lemoni: "een paard!"
Ik: "nee, een varken"
Lemoni: "oh, varken"
Ik "en wat zegt een varken?"
Lemoni: "ik weet t niet"
Haha, en dit eindeloos door he. Ook al kijken we iedere dag dierenboekjes (wat ze wel leuk vindt overigens) ze weet er echt nooit eentje. En vraag je: "waar is de koe?", dan wijst ze vrolijk een kip aan...

Irene (ot)

Dat heb je of dat heb je niet, kennelijk. Heb een tijdje na de geboorte van eerste nog contact gehad met een aantal dames van het zwangerschapsgymclubje. Onder hen eentje wier zoontje geloof ik al voor zijn eerste jaar meerdere diersoorten uit elkaar kon houden. En toen mijn zoon net een hond en een poes kon benoemen kende dat jochie al iets van 20 diersoorten bij naam en geluid.
Vader en moeder zijn allebei leraar biologie. Dat lijkt me dan toch geen toeval meer.

Groeten,

Temet

Malihu

Malihu

01-09-2010 om 12:21

Irene en temet (ot)

Ha, ha, mijn zoontje van 17 maanden zegt nog vrijwel niets. Maar als je vraagt: "Wat doet een varkentje?". Dan gaat hij wel knorren als een varkentje, erg schattig!

Merel78

Merel78

01-09-2010 om 22:22

Grappig

grappig met die dieren. mijn dochter (nu 3 jr 4 mnd) kende ze juist van binnen en van buiten, die heeft een dierentic (van mij heeft ze het niet, want ben niet zo'n dierenmens). maar tis wel maf om een peuter van 2 te horen zeggen: dat is een dromedaris want die heeft maar 1 bult.

wat grappig was hier vanavond:
dochter ging haar puzzel van minney mouse opruimen, die worden in een grote doos opgeborgen, maar omdat het meerdere puzzels zijn zit elke puzzel in een afzonderlijk diepvrieszakje.
zegt ze: dahag minney mouse, ga maar lekker slapen in het zakje! we lagen dubbel, vooral door de toon waarop ze het zei.

en nog 1, bijbelverhaalverwarring
We lazen uit de kinderbijbel het verhaal waarin Jezus de storm stil maakt en daar waren we een beetje over aan het praten. Op een gegeven moment zegt ze: toen was de storm ja, en toen kwam de walvis.
ik zeg huh, walvis (man lachen, bij hem begon het al te dagen). ja zegt ze, die gaat me opeten.
ik: opeten? ja...net als jona! oefffffffffffff ja...mooie associatie natuurlijk, want Jona werd ook bij een storm overboord gegooid en door een walvis ingeslikt. zo logisch mam

groetjes, Merel

Regen en dieren

mijn dochtertje 1jr 5mnd kende al met een maand of 10/11 hondje zegt waf (en dan hijgen erna) en koetje zegt boe. nu kent ze al een heel arsenaal aan dieren met hun geluiden. Het grappgige is wel dat ze dus niet de dieren kan benoemen maar wel de geluiden die ze maken. Ze wijst ze wel aan en maakt dan het juiste geluid

Nog een grappige over de regen. wij waren op vakantie met de caravan en helaas regende het nogal eens. mijn dochtertje zei heel overtuigend, mama douche! Dus als het nu regent dan douched het bij ons.

groetjes,
Miek

Guinevere

Guinevere

02-09-2010 om 11:57

Vogelexpert

Hier ook een situatie hedenmorgen die goed in het dierenkennisrijtje thuishoort.
Zoon (3.4) en ik zaten op de fiets en zagen een prachtige grote V-formatie voorbij vliegen. "Kijk, ganzen!" riep zoon, en ik glom van trots over zoveel dierenkennis. Iets verderop zat een mooie zwart/witte vogel op het fietspad. Ja, die wist hij ook wel: "Een pinguïn!". Eh, nou, nee, een ekster...

Irene

Irene

02-09-2010 om 12:53

Ah! (ot)

Mevrouw houdt de boel voor de gek! Ik heb het eens op een andere manier geprobeerd, door bijvoorbeeld een kip aan te wijzen en dan te zeggen: "kijk een poes". En wat blijkt? Dan weet ze het dus wel ("nee, kip!"). Althans de eerste paar keer, en toen dacht ze 'neem je grootmoeder in het ootje!' en beaamde ze gewoon maar wat ik zei. Hmm.....

Sunja

Sunja

02-09-2010 om 23:20

Dieren en pijnstillers

Mijn zoontje (2) kent zelfs allerlei verschillende vogelgeluiden, heel apart! (en heel leuk)

En vanavond heeft hij zijn vader voor de gek gehouden, ik kwam niet meer bij! Hij is heel erg verkouden, dikke snottebellen, verstopte neus, etc. Zijn kleine broertje van net 2 maanden ook, dus daarmee zat ik op schoot en werd de peuter door zijn vader naar bed gebracht. Ik had nog duidelijke instructies gegeven: Luuf smeren op zijn borstje, zoutoplossing in zijn neusje, beetje vaseline rondom zijn neusje. Komt mijn man naar beneden zegt hij;
'tja, wat ik nou had. Hij zat helemaal in zijn slaapzak, begon hij over 'mol'. Dus dacht ik: hij zal van jou wel een paracetamol hebben gekregen gisteren omdat hij zo ziekjes is. [nee dus] Dus heb ik hem weer helemaal uitgekleed en een zetpilletje gegeven. [nouja!] Maar hij bleef maar doorgaan met 'mol' en toen zei hij 'poep', dus ik nog gezegd: ja, de paracetamol zit in je billen! Maar hij bleef maar wijzen en toen heb ik hem opgetild en zijn kamertje rondgedragen, bleek hij het boek 'Wie heeft er op mijn kop gepoept?' te bedoelen!! Ja, dat gaat dus inderdaad over een mol en over poep... En dat lezen we elke avond.
Haha!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.