Tureluur
06-07-2026 om 15:03
Peuterspeelzaal noodzakelijk
Wat zijn jullie (liefst recente) ervaringen met de peuterspeelzaal? Mijn peuter zit nu in de peuterspeelzaalleeftijd, maar tot nu toe hebben we het uitgesteld. Ik heb het idee dat er tegenwoordig vooral veel doelgroepkinderen naar de peuterspeelzaal gaan. Herkennen jullie dat? Of juist niet? Mijn peuter loopt behoorlijk voor, dus een gericht vve programma zou waarschijnlijk niet zo passend zijn. Of is het toch vooral spelen?
We bieden thuis vanalles aan, maar ik voel veel druk vanuit mijn omgeving om mijn peuter toch te sturen. Ervaringen (als ouder over leerkracht) over de overgang naar school zonder eerst naar de peuterspeelzaal/het kdv te zijn geweest zijn ook welkom!!
yasmijn27
07-07-2026 om 08:03
Ik snap de vraag een beetje. Hier in de wijk zijn de 'gewone' psz dicht, vanwege geen vraag. Alleen die waar vve wordt aangeboden is open en wordt druk bezocht.
En dan krijg je misschien toch het idee dat daar ander publiek komt, niet het simpele spelen van een psz. Misschien al wat meer kinderen met rugzak. Wat trouwens ook een voordeel kan zijn, meer materiaal bijv.
Persoonlijk zou ik het wel doen, ik vond de uurtjes zonder peuter best lekker. En de wereld van een kind wordt groter.
Maar ik denk niet dat je m voor de rest van zijn leven verpest als je het niet doet.
Valeria
07-07-2026 om 08:15
Dweedledee schreef op 07-07-2026 om 02:19:
[..]
Mijn ervaring (langdurig werkzaam geweest in het onderwijs) is dat veel ouders die dat soort dingen roepen over hun kind, het kind nogal overschatten.
Mijn ervaring als ouder is dat vooral leerkrachten met hooguit havo het niet wilden aannemen en het ook niet wilden zien, terwijl de leerkrachten of stagiaires met een vwo-achtergrond het wél meteen zagen en er iets mee deden.
Het zal vast, dat er veel ouders een verkeerde aanname doen, maar dan is het aan de leerkracht om te kijken wat er van klopt, in plaats van dingen te zeggen als 'nee, dat is een groep 2 puzzel, dat hoef jij nog niet' terwijl die puzzel 480 stukjes minder heeft dat wat je thuis maakt.
Dat ontmoedingsbeleid deed mijn jongste geen goed. Maar je komt er niet doorheen, want het is pas je tweede kind en de leerkracht heeft al 40 jaar ervaring met kleuters, en alle ouders zeggen dat over hun kind, bla bla bla.
Due-scimmie
07-07-2026 om 08:16
Dweedledee schreef op 07-07-2026 om 02:19:
[..]
Mijn ervaring (langdurig werkzaam geweest in het onderwijs) is dat veel ouders die dat soort dingen roepen over hun kind, het kind nogal overschatten.
Terwijl onderzoek uitwijst dat ouders die vermoeden dat hun kinderen hoogbegaafd zijn in de meeste gevallen gelijk hebben.
Due-scimmie
07-07-2026 om 08:18
Zit er een toevallig een peuterspeelzaal in hetzelfde gebouw als de basisschool waar kind heengaat?
Bakblik
07-07-2026 om 08:30
Mijn oudste vond het geweldig op de psz. Ze had 2 leuke leidsters en een hele sliert "vriendinnen" daar. Iedere zondag een dinsdag als ik haar naar bed bracht was ze blij dat ze morgen weer mocht.
Mijn jongste vond het er vreselijk. Een juf die er geen zin in had en ook niet echt een klik met andere kinderen. Hij begon met 2 ½ jaar en na bijna een jaar heb ik hem er weer afgehaald. Hij had het voordeel dat ik inmiddels in de ouderraad van de school van dochter zat en hij regelmatig in zijn toekomstige kleuterklas kon meedoen als ik op school klusjes deed.
Bakblik
07-07-2026 om 08:36
Valeria schreef op 07-07-2026 om 08:15:
[..]
Mijn ervaring als ouder is dat vooral leerkrachten met hooguit havo het niet wilden aannemen en het ook niet wilden zien, terwijl de leerkrachten of stagiaires met een vwo-achtergrond het wél meteen zagen en er iets mee deden.
Het zal vast, dat er veel ouders een verkeerde aanname doen, maar dan is het aan de leerkracht om te kijken wat er van klopt, in plaats van dingen te zeggen als 'nee, dat is een groep 2 puzzel, dat hoef jij nog niet' terwijl die puzzel 480 stukjes minder heeft dat wat je thuis maakt.
Dat ontmoedingsbeleid deed mijn jongste geen goed. Maar je komt er niet doorheen, want het is pas je tweede kind en de leerkracht heeft al 40 jaar ervaring met kleuters, en alle ouders zeggen dat over hun kind, bla bla bla.
Dit ja, juffen/leidsters die de zoektocht naar uitdagingen afpakten. Ik moest een keer komen voor een gesprekje. De leidster vroeg zich af of mijn kind alles wel begreep/ goed hoorde. Hij ging van de stukjes van een knopjespuzzel proberen een toren te bouwen. Ze gaven alle kinderen en puzzel voordat het eet en drinkmoment begon.
Dat hij thuis al en puzzel van 250 stukjes jig saw maakte dat wilde ze niet geloven.
Kampeerder
07-07-2026 om 09:08
Stimpie schreef op 07-07-2026 om 07:34:
Ik zie hier dat doe peutergroep zorgt voor een wat zachtere landing op school. Kinderen die nog nooit naar opvang/peutergroep/gastouder geweest zijn hebben het de eerste weken (over het algemeen) duidelijk zwaarder.
Daarnaast zie ik dat de kinderen er (wederom: over het algemeen) met veel plezier naartoe gaan! Ze komen huppelend binnen (niet iedereen meteen vanaf het begin natuurlijk, maar omdat het niet meteen 5d pw is niet zoveel druk).
Ik ben zelf van mening dat 2;0 jr wel héél jong is, maar tegen de 3 vind ik het wel echt meerwaarde hebben.
Voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben gebruikt de peutergroep op onze school ook wel eens materialen uit mijn kleutergroep of komt de peuter (als die hierna naar onze school gaat) regelmatig een uurtje 'op bezoek'.
Wat is hetgeen waardoor je denkt dat het jouw peuter geen plezier zal doen?
En dat is erg omdat?
tsjor
07-07-2026 om 09:12
Tureluur schreef op 06-07-2026 om 20:15:
[..]
We hebben er geen onderzoek naar gedaan als je dat bedoelt, maar dat merk je toch gewoon? Peuter praat in complexe volzinnen, maakt woordgrapjes, rekent spontaan als we bijv iets bakken (we hebben er nu twee eieren in gedaan dus jij moet er nog twee eieren bij doen mama), heeft een super goed geheugen, is bovengemiddeld voor rede vatbaar, tekent gedetailleerd, speelt samen in plaats van naast elkaar, kan zo een half uur geconcentreerd met iets bezig zijn. Dat soort dingen.
Consultatiebureau benoemt het ook wel trouwens.
Dat kan, maar ik denk dat de mensen druk op je uitoefenen omdat het wel bijzonder is als een kind 4 jaar lang alleen maar volwassenen om zich heen heeft die op het kind georiënteeerd zijn. Het kind neemt veel van die volwassenen over, maar ik zou bang zijn dat het kind een verkeerde ontwikkeling doormaakt door al die aandacht op zichzelf en nauwelijks tot geen contact met leeftijdsgenoten. Ik zou bang zijn dat mijn kind uitgroeide tot een kind dat op zichzelf georiënteerd is en gewend is aan een enthousiaste omgeving die hem/haar geweldig vindt.
Tuinfluiter
07-07-2026 om 09:21
Tureluur schreef op 06-07-2026 om 23:28:
[..]
Nee dat hoeft niet, maar ik schat om allerlei redenen in dat ik mijn peuter er geen plezier mee ga doen, dus dan doe ik het liever niet tenzij er zwaarwegende redenen zijn om het wel te doen.
Jammer dat jij je bij voorbaat laat leiden door je gevoel. Het kan best dat je kind intellectueel niet gaat worden uitgedaagd, maar een hb kind is meer dan zijn intellect. Op sommige gebieden bijvoorbeeld de motorische maken ze een zelfde ontwikkeling door als andere kinderen. Op de pz waar mijn kinderen heen gingen hadden ze het juiste speelgoed om dat te stimuleren en dat waren toestellen die je in een normaal huishouden niet hebt.
Als je kind het niet leuk vindt kan je na een paar weken altijd weer stoppen. Je maakt nu een hele risico analyse terwijl je alleen het echte antwoord krijgt als je het uitprobeert.
Vind dit typisch een gevalletje mama is er nog niet aantoe en verzint redenen om het niet te doen.
Damoontje
07-07-2026 om 09:41
Mijn broertje wilde per se niet bij mama weg en per se niet naar school, psz etc. Op zijn 3e kon hij nog niet begrijpen waarom dat moest en op zijn 4e wel.
Hij heeft op de kleuterschool geen achterstand gehad en had meteen veel vriendjes.
Maargoed dat is dus als het kind niet wil. Beetje offtopic.
Dweedledee
07-07-2026 om 10:00
Valeria schreef op 07-07-2026 om 08:15:
[..]
In de regel bestaan er geen “leerkrachten met hooguit havo”. Maar projecteer vooral lekker verder.
Dweedledee
07-07-2026 om 10:01
Due-scimmie schreef op 07-07-2026 om 08:16:
[..]
Terwijl onderzoek uitwijst dat ouders die vermoeden dat hun kinderen hoogbegaafd zijn in de meeste gevallen gelijk hebben.
Volgens mij hebben we het hier niet specifiek over hoogbegaafde kinderen, of wel? Het lijkt me weinig representatief om het juist over de uitzonderingen op de regel te hebben.
Daarnaast gaat ontwikkeling zeker niet alleen over intellect.
MMcGonagall
07-07-2026 om 10:07
Op zich is het wel waar dat ouders vaak hun kind overschatten, evenals zichzelf. Wat dat betreft neemt intelligentie een unieke rol in in het scala van eigenschappen en competenties. De meeste mensen hebben er totaal geen moeite mee om zichzelf niet zo sportief of creatief te noemen, maar maar weinig mensen zullen toegeven dat ze niet zo intelligent zijn. Haha ik doe dat zelf ook alleen maar als ik mensen benoem die heel intelligent zijn. Ik ben geen genie, maar doe leuk mee. Ik weet ook niet hoe je naar jezelf en anderen kijkt als je een gemiddeld iq tussen de 90 en 110 hebt. Dat soort mensen heb ik niet in huis 
Ik ken wel iemand wiens moeder vindt dat hij koppie koppie heeft. Dat is gemeten voor toelating tot het praktijkonderwijs, waarvoor hij dus te intelligent bleek. Het is maar waar je mee vergelijkt.
MMcGonagall
07-07-2026 om 10:09
On topic, als je zulke sterke negatieve gevoelens hebt t.o.v. de psz, moet je het niet doen. Je kind loopt er geen onherstelbare schade door op. Het is echter veilig om het gewoon uit te proberen. Vindt hij het niet leuk na een paar keer, dan stop je er weer mee.
Izza
07-07-2026 om 10:32
Als op de psz in jullie buurt alleen doelgroepkinderen lopen met taalachterstanden en ouders van laag niveau en met sociale problematiek zou ik mijn kind daar ook niet naar toe brengen. Dan zou ik kijken naar peuteropvang of vve dat bijvoorbeeld onderdeel is van de basisschool waar jullie kind straks heengaat. Of naar een kinderopvang. Daar tref je de kinderen van werkende ouders dat is vaak al wat anders. Ik neem aan dat jullie bij het uitzoeken van een basisschool ook goed kijken naar het niveau van de kinderen en ouders daar. Hele ladingen ouders fietsen hier in de ochtend naar de "goede " school (lees wit en hoogopgeleid met hoge cito eindscores). Ook de vrije school hier in de stad voldoet aan die beschrijving. Maar dat type onderwijs moet je liggen. En dan is er nog (semi) privé onderwijs. Als je nu al twijfel hebt over doelgroepen wil je je dochter daar vast niet bij in de klas hebben.