Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Thuisblijfmoeder en nogsteeds aan veel niet toekomen en bovendien geen tijd voor de kids


Wellicht moet je het idee loslaten, je kinderen de hele dag te vermaken. Je bent de hele dag bij ze, als er iets is, ben je beschikbaar.  Er gebeurt altijd wel iets met kinderen....ze vallen, moeten naar de wc, maken iets kapot, maken ruzie, vinden iets heel spannend, zijn ziek en ga maar door. Dan ben je er wel en dat telt.
Huishouden gewoon op een lager pitje zetten...je kinderen zullen zich later niet hun opgeruimde kast herinneren, wel dat je er altijd voor ze was.
En wees niet onzeker over hoe andere moeder/ ouders het doen...jij wil graag bij je kinderen thuis blijven....maak er iets van!! Het is ook gewoon heel leuk.....je kinderen zijn maar kort kind, carriere maken kan altijd nog.  

bieb1963 schreef op 07-07-2023 om 10:19:

Op zich kan ik me wel voorstellen als de 1 ft werkt en de ander ft thuis is, dat de taken toch voor een groot deel voor de thuisblijver zijn. Voor mij echt wel een soort logica en eerlijk (voor zover TO zélf voor thuisblijven kiest). En volgens mij deed man ook het e.e.a. Maar mij lijkt het zinvoller én beter voor het hele gezin, als man wat meer met de kinderen doet i.p.v. nog meer huishoudelijke taken op zich nemen. M.i. heeft TO daar feitelijk (maar dan wel wat georganiseerder en losser) alle tijd voor.

Eens met Bieb, deel de zorg van de kinderen met je man door tijd te maken voor jezelf zonder steeds aan je kinderen te moeten denken en hun ruzies voor te willen zijn of te stoppen. Haal boodschappen voor week of kook zonder bij hen te hoeven stilstaan omdat hij bij de kinderen is. Dat werkt zo bevrijdend.

Of schaf een Zwiffer aan en veeg in de ochtend e aan eind van de middag even snel de huiskamer schoon. Berg de speelgoed in opbergbakken naar hun slaapkamer zodat de huiskamer er overzichtelijker uit ziet. Mensen hebben vaak te veel spullen op de vloer waar ze amper mee spelen.

Doe elke dag iets, maar niet besteedt niet meer dan bv 2 uur aan het huishouden. Was draaien valt daar ook onder. Zo creëer  je meer tijd voor 1:1 activiteit met elk kind. Denk bv aan lezen uit prentenboeken. Maar een dreumes kan ook zelf spelen en ontdekken, als het maar in een veilige omgeving is. Zo kan het kind op een speelkleed spelen waar jij zicht op hebt, terwijl je voorbereidingen doet voor avondeten.


Als je de oudste naar school brengt, kan je op de terugweg met de jongste in de buggy even langs de winkel voor simpele boodschap. Dat levert tijdwinst op.

Je hoeft geen dure schoonmaakster aan te schaffen; planning op de koelkast met activiteiten, en je daar aan houden. Valkuil is snel dat je meer tegelijk wilt gaan doen.

bieb1963 schreef op 07-07-2023 om 10:19:

Op zich kan ik me wel voorstellen als de 1 ft werkt en de ander ft thuis is, dat de taken toch voor een groot deel voor de thuisblijver zijn. Voor mij echt wel een soort logica en eerlijk (voor zover TO zélf voor thuisblijven kiest). En volgens mij deed man ook het e.e.a. Maar mij lijkt het zinvoller én beter voor het hele gezin, als man wat meer met de kinderen doet i.p.v. nog meer huishoudelijke taken op zich nemen. M.i. heeft TO daar feitelijk (maar dan wel wat georganiseerder en losser) alle tijd voor.

Dat zou ik juist niet voorstellen. Dan heeft man het wel helemaal relaxed en echt alleen maar lusten. Sorry maar huishoudelijke taken horen er gewoon bij hoor. Ik weet niet wat voor werk man doet maar op kantoor heb ik het vele malen relaxter dan op m’n vrije dag thuis. Hoe gaat het dan in het weekend, ben jij dan ook diegene die dan ook de hele tijd in touw is? 
Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon gaan werken, 3 dagen bijvoorbeeld. Ook gewoon voor later, nu heeft man wel pensioenopbouw en jij niks? 
Het is ook belastingtechnisch voordeliger als je man 4 dagen gaat werken en jij 2 of 3 dan houdt je netto meer over. 
Wat bij ons veel scheelt in tijd is ook groot boodschappen doen met de basisdingen. Moet je wel de ruimte voor hebben. Scheelt ook veel geld omdat regelmatig in de aanbieding is
-Wc papier, ik koop gelijk 80 rollen.
-Brood, ik koop 4/5 tegelijk en vries in.
-Luiers, koop ik ook groot in.
-Vaatwastabletten, zo nu en dan bij Kruidvat megadoos in de aanbieding.
-Bier en drinken koop ik ook groot in.
-koffie, ik koop dan gelijk 5 kilo
-wasmiddel laat ik 6 van die literflessen tegelijk bezorgen. 
Als je hier de deur van de voorraadkast open doet is het net een klein winkeltje maar ik vind het heerlijk, zijn ook van die dingen die je altijd nodig hebt op moment zelf en heel irritant als je die dan niet hebt op dat moment

Waarom ben je thuisblijfmoeder met de kinderen fulltime thuis?

Rozi schreef op 07-07-2023 om 11:08:

[..]

Dat zou ik juist niet voorstellen. Dan heeft man het wel helemaal relaxed en echt alleen maar lusten. Sorry maar huishoudelijke taken horen er gewoon bij hoor. Ik weet niet wat voor werk man doet maar op kantoor heb ik het vele malen relaxter dan op m’n vrije dag thuis. 

Dit vind ik nou echt heel raar.... Niet de lasten, wel de lusten. Volgens mij werkt man ft, dus sowieso 5 dagen in de week ft aan het werk. Wie zegt dat man op 'kantoor' werkt, wie zegt dat dat relaxt is? Mij lijkt dat je 's avonds en weekend de zorg/aandacht voor kinderen samen doet. En alleen de huishoudelijke klussen die op dat moment moeten (denk aan afwassen, of opruimen enz). De andere huishoudelijke taken kan TO door de weeks overdag doen. Lijkt mij vrij normaal.

Mevrouw75 schreef op 07-07-2023 om 07:52:

[..]

Vast niet zo lullig bedoeld als ik het lees, maar aan de ene kant zeg je: maak je niet zo druk om wat je allemaal moet en vervolgens komt er een poch-verhaal over wat je allemaal! doet na je werk en je moeder was ook altijd druk met niks….

Nee ik Poch niet ik geef juist aan dat het allemaal als heel veel klinkt maar dat als je jezelf een uurtje even laat gaan in huis je al een heel eind komt met je wekelijkse taken. Het klinkt altijd super veel maar een kamer stoffen is in 10 minuten gedaan zuigen ook (en dan heb je alles aan kant geschoven).

Decembermamma schreef op 07-07-2023 om 13:06:

[..]

Nee ik Poch niet ik geef juist aan dat het allemaal als heel veel klinkt maar dat als je jezelf een uurtje even laat gaan in huis je al een heel eind komt met je wekelijkse taken. Het klinkt altijd super veel maar een kamer stoffen is in 10 minuten gedaan zuigen ook (en dan heb je alles aan kant geschoven).

Nou, time het eens echt zou ik zeggen, zelfs in mijn vrij spaars ingerichte en kleine woonkamer ben ik langer dan 10 minuten bezig met stofzuigen, zeker als ik ook nog alles aan de kant wil zetten. Als je alleen de looppaden mee neemt zou het kunnen lukken. Moet je niet de stofzuiger nog willen pakken of op willen ruinen.

De tijd ligt al ver achter me, maar ik ben er ook tegenaangelopen toen het na nr 3 niet meer lukte om weer terug aan het werk te gaan (lang verhaal, ga ik hier niet doen) Het huishouden is nooit klaar, met kleine kinderen zit je er de hele dag in, en de maatschappelijke waardering die je er voor krijgt is 0,0. Bij mij blijft huishoudelijk werk ook nog eens aan mijn handen plakken - ik heb wel eens verzucht dat ik dat ik beter de huishoudschool had kunnen doen inplaats van vwo. Aan tips als van handige henny's "dan doe je toch even snel of zo" had ik geen moer, die lieten me alleen maar slechter voelen.

Ik werd zo sombertjes dat ik naar de huisarts ben gestopt. Vervolgens kreeg ik een doortastende mevrouw aan huis, die met me rond de tafel ging zitten en een ander op een overzichtelijk in een rijtje zette in een weekagenda . Het volgende hielp echt, niet in de zin dat mijn huis spic en span werd, maar wel dat ik me minder overweldigd voelde.

Allereerst denk in tijdblokken, niet in een klussenlijst die perse af moet. Stel je prioriteiten: wat moet echt, wat kan wachten of minder. ZIe de kinderen niet als sluitpost , iets waar je pas aan toe komt als het andere af is. Als de kinderen thuis zijn plan 's ochtends een vast koffiemomentje in tussen twee poetsblokken door. Destijds waren dat de teletubbies, kinderen kregen dan een een koekje en wat drinken, en ik zat ook even op mijn pond zuurkool. Maak het gezellig met de kinderen, weersta de verleiding snel iets te gaan doen in de illusie dat je je handen vrij hebt. Met op vaste momenten gericht aandacht aan de kinderen geven voorkom je een hoop gedonder.

Betaald werken ging destijds niet, geen opvang, geen netwerk, maar ik had wel vrijwilligerswerk waarbij ik de kinderen mee kon nemen.Dat was een uitkomst.  En ik ging ook met ze naar ouder/kindzwemmen  's Middags als de oudere kinderen thuiskwamen, deed ik in principe alleen nog maar koken en een was opvouwen.

En vast al te laat: maar houd de box (totdat ze eruit klimmen ) en het middagslaapje zolang mogelijk in ere . En als je het kunt veroorloven, ontzeg je niet uit valse schaamte een huishoudelijke hulp. Ok, heel verhaal. Maar zo'n fijne dame die mij toen weer in het spoor heeft gezet bestaan vast niet meer, of je komt op een wachtlijst en bent net aan de beurt voor de diplomauitreiking van de jongste. Dus vanuit de 'pay it forward'gedachte dit verhaal opgeschreven. ALs  je je maar niet door de lengte hebt laten afschrikken.

Decembermamma schreef op 07-07-2023 om 13:06:

[..]

Nee ik Poch niet ik geef juist aan dat het allemaal als heel veel klinkt maar dat als je jezelf een uurtje even laat gaan in huis je al een heel eind komt met je wekelijkse taken. Het klinkt altijd super veel maar een kamer stoffen is in 10 minuten gedaan zuigen ook (en dan heb je alles aan kant geschoven).

Ja hoor...echt niet.

Valeria schreef op 07-07-2023 om 07:36:

Ik heb het gedaan tot de jongste naar school ging en had alle tijd, maar ik deed weinig aan het huishouden. Ik ging niet iedere dag stofzuigen (bezem werkt ook als er wat ligt), strijken doe ik nog steeds niet, schoonmaken alleen als iets vies is. Luiers verwisselen kost toch geen tijd? Ik bracht ze in ieder geval niet iedere keer naar boven om het daar te doen. Gewoon, even stil staan, een eraf, een erom.

Nou bij mijn kleinkinderen gaat dat toch net even anders.....regelmatig van die heerlijk plakkende poepluiers. Dat is echt niet even uit en even aan.

Wat is de leeftijd van de kinderen? Is het een vrijwillige keuze om thuis blijf moeder te zijn? Of spelen er dingen als arbeidsongeschiktheid of psychische klachten mee?

Hoe dan ook de meeste tips zijn al gegeven. Ik vind de belangrijkste tips:
- betrek jonge kinderen bij huishoudelijke taken. Dus samen koken, was vouwen etc.
- zorg voor structuur in de dag. Bijv 7 uur ontbijt, 9 uur fruit, half 12 lunch, 3 uur tussendoortje, half 6 diner. Zo wordt de dag voorspelbaar.
- probeer zoveel mogelijk voor meerdere dagen boodschappen te doen of te laten bezorgen. Dat scheelt je dagelijks enorm veel tijd aan kinderen klaar maken om te gaan, reistijd, energie om kinderen in de supermarkt in het gareel te houden etc.
- leg de huishoud lat lager. Alles wat je doet is mooi meegenomen en het hoeft niet meteen perfect. Dus lukt het vandaag om twee kastjes af te stoffen in plaats van de hele woonkamer dan is dat winst. Doe je morgen gewoon twee andere.
- Verder neem komende maand elke dag een kwartier de tijd om op te ruimen (heeft meer prioriteit dan elke dag stofzuigen). Zorg dat alles een vaste plaats krijgt en gooi dingen die niet nodig zijn weg. Een huis dat vol troep staat is veel lastiger schoon houden dan een opgeruimd huis. 

Zelf ben ik jaren thuisblijfmoeder geweest, ik vond het heerlijk. Een hele, hele fijne tijd met mn gezin. Ik kan niet zoveel meer toevoegen dan de tips die al gegeven zijn als; probeer niet te streng te zijn voor jezelf. Voor jonge kinderen zorgen en een huishouden runnen is gewoon intensief! 
En vergis je niet in 'de andere kant'; jij hoeft nooit te rennen en te vliegen in de ochtend om iedereen op tijd op het kdv te hebben en weer terug. Geen gedoe als iemand ziek is en je naar je werk moet. Geen gekibbel om wie welke huishoudelijke taken moet doen. En vast nog wel meer dingen waar ik nu niet op kom. Voor werkende ouders is er ook stress, drukte en gedoe. Het hoort een beetje bij een jong gezin denk ik. 

Jillz schreef op 07-07-2023 om 15:04:

Wat is de leeftijd van de kinderen? Is het een vrijwillige keuze om thuis blijf moeder te zijn? Of spelen er dingen als arbeidsongeschiktheid of psychische klachten mee?

Hoe dan ook de meeste tips zijn al gegeven. Ik vind de belangrijkste tips:
- betrek jonge kinderen bij huishoudelijke taken. Dus samen koken, was vouwen etc.
- zorg voor structuur in de dag. Bijv 7 uur ontbijt, 9 uur fruit, half 12 lunch, 3 uur tussendoortje, half 6 diner. Zo wordt de dag voorspelbaar.
- probeer zoveel mogelijk voor meerdere dagen boodschappen te doen of te laten bezorgen. Dat scheelt je dagelijks enorm veel tijd aan kinderen klaar maken om te gaan, reistijd, energie om kinderen in de supermarkt in het gareel te houden etc.
- leg de huishoud lat lager. Alles wat je doet is mooi meegenomen en het hoeft niet meteen perfect. Dus lukt het vandaag om twee kastjes af te stoffen in plaats van de hele woonkamer dan is dat winst. Doe je morgen gewoon twee andere.
- Verder neem komende maand elke dag een kwartier de tijd om op te ruimen (heeft meer prioriteit dan elke dag stofzuigen). Zorg dat alles een vaste plaats krijgt en gooi dingen die niet nodig zijn weg. Een huis dat vol troep staat is veel lastiger schoon houden dan een opgeruimd huis.

Is een vast dagschema niet juist niet frustrerender als je al voelt dat je nergens aan toekomt? Raak je dan niet nog meer van slag als je dat schema niet haalt?

Ik had geen schema en zag wel hoe het liep. Ik kon dus ook probleemloos overal mee schuiven. Had er iemand geen zin om zijn jas aan te doen omdat er lekker gespeeld werd, prima, dan probeerden we het over een half uur nog eens.

De huishoudlat kan zeker lager. Ik liet ook gerust de duplo of de treinbaan een week op de grond liggen. Dan win je alweer vele minuten per dag die je aan iets leuks kan besteden.

kenfan schreef op 07-07-2023 om 14:29:

De tijd ligt al ver achter me, maar ik ben er ook tegenaangelopen toen het na nr 3 niet meer lukte om weer terug aan het werk te gaan (lang verhaal, ga ik hier niet doen) Het huishouden is nooit klaar, met kleine kinderen zit je er de hele dag in, en de maatschappelijke waardering die je er voor krijgt is 0,0. Bij mij blijft huishoudelijk werk ook nog eens aan mijn handen plakken - ik heb wel eens verzucht dat ik dat ik beter de huishoudschool had kunnen doen inplaats van vwo. Aan tips als van handige henny's "dan doe je toch even snel of zo" had ik geen moer, die lieten me alleen maar slechter voelen.

Ik werd zo sombertjes dat ik naar de huisarts ben gestopt. Vervolgens kreeg ik een doortastende mevrouw aan huis, die met me rond de tafel ging zitten en een ander op een overzichtelijk in een rijtje zette in een weekagenda . Het volgende hielp echt, niet in de zin dat mijn huis spic en span werd, maar wel dat ik me minder overweldigd voelde.

Allereerst denk in tijdblokken, niet in een klussenlijst die perse af moet. Stel je prioriteiten: wat moet echt, wat kan wachten of minder. ZIe de kinderen niet als sluitpost , iets waar je pas aan toe komt als het andere af is. Als de kinderen thuis zijn plan 's ochtends een vast koffiemomentje in tussen twee poetsblokken door. Destijds waren dat de teletubbies, kinderen kregen dan een een koekje en wat drinken, en ik zat ook even op mijn pond zuurkool. Maak het gezellig met de kinderen, weersta de verleiding snel iets te gaan doen in de illusie dat je je handen vrij hebt. Met op vaste momenten gericht aandacht aan de kinderen geven voorkom je een hoop gedonder.

Betaald werken ging destijds niet, geen opvang, geen netwerk, maar ik had wel vrijwilligerswerk waarbij ik de kinderen mee kon nemen.Dat was een uitkomst. En ik ging ook met ze naar ouder/kindzwemmen 's Middags als de oudere kinderen thuiskwamen, deed ik in principe alleen nog maar koken en een was opvouwen.

En vast al te laat: maar houd de box (totdat ze eruit klimmen ) en het middagslaapje zolang mogelijk in ere . En als je het kunt veroorloven, ontzeg je niet uit valse schaamte een huishoudelijke hulp. Ok, heel verhaal. Maar zo'n fijne dame die mij toen weer in het spoor heeft gezet bestaan vast niet meer, of je komt op een wachtlijst en bent net aan de beurt voor de diplomauitreiking van de jongste. Dus vanuit de 'pay it forward'gedachte dit verhaal opgeschreven. ALs je je maar niet door de lengte hebt laten afschrikken.

Ik weet niet of het mag of dat het als reclame wordt gezien maar ik weet dat iemand een hele fijne club heeft gemaakt. De "tijd voor mama" club. Zij komt desgewenst ook bij je aan de keukentafel (weet niet of dat via zoom of live is) om je te helpen. Beetje het idee waar jij het hier ook over hebt.

Via een vriendin heb ik er hele goede verhalen over gehoord en ik wil zelf ook haar planner aanschaffen om er mee aan de slag te gaan. Ik kan wel wat extra structuur gebruiken.

https://tijdvoormama.nu/

kenfan schreef op 07-07-2023 om 14:29:

en ik zat ook even op mijn pond zuurkool.

Aduh! Een pond zuurkool?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.