Nick90
11-10-2025 om 19:46
Wanneer stop je met een speentje?
Een korte vraag? Wanneer zijn jullie gestopt met de speen?
Dochter is nu bijna 27 maanden, maar ze wil nog vaak haar speentje, ook gewoon overdag dus.
Nu hamert het consultatiebureau erop dat die speen weg moet en eigenlijk al een jaar geleden. Maar als we hem niet geven gaat ze langdurig hard huilen, of ze word boos en dan gaat ze met dingen gooien.
Hoe deden jullie dat? Zoon verkoos trouwens z'n duim boven een tut en is daar vanzelf mee gestopt nadat vrouw een of ander goedje op zn duimnagel smeerde als hij sliep.
Kersje
12-10-2025 om 13:05
Anoniemvoornu schreef op 12-10-2025 om 10:50:
[..]
Dit keer 100 , en dan gaat het hier ook nog om een hond die letterlijk in staat is een kind dood te bijten..
Dat doet deze hond niet, is zo’n goedzak…….*sarcasmemodus uit
Ellori
12-10-2025 om 17:03
Nick90 schreef op 11-10-2025 om 20:17:
Ze vraagt m dus ook nog vaak overdag of onderweg. Op het kdv krijgt ze m alleen als ze wil slapen. Cold turkey hebben we geprobeerd maar dat resulteert in een boze peuter, en vooral de hond is dan vaak het slachtoffer helaas. Waarschijnlijk omdat ze weet dat een onmiddellijke reactie oplevert.
Dan zorg je toch als ouders ervoor dat kind de kans niet heeft om bij de hond te komen? Is niet zo moeilijk hoor... Ik heb zoonlief nooit alleen gelaten met huisdieren (honden en katten) toen hij jonger was. Maar ik heb hem dan ook geleerd dat dieren geen speelgoed zijn en respect verdienen. Overigens moet je niet gaan piepen als de hond hap doet omdat die het zat is.
Ik gok dat dit gewoon een gevalletje ballen kweken is en even door de zure appel heen bijten. Laat peuter maar even boze peuter zijn, daar is niet zo heel veel mis mee hoor.
Izza
12-10-2025 om 19:15
Anoniemvoornu schreef op 12-10-2025 om 09:23:
[..]
Hoezo is de hond hiervan het slachtoffer?! Hoezo laten jullie dat gebeuren?
En dit betreft ook nog geen standaard hond maar een gevaarlijke vechthond die op de lijsten staat.
Morgan-Salander
12-10-2025 om 23:54
Een tijdje geleden zag ik op Instagram dat een ouder het speentje van haar dochter kapot had geknipt en tegen haar dochter had gezegd dat het speentje kapot was. Het antwoord van dochter was een: "Oh, oké" en toen was het goed. Kind was zo jong dat het nog geen begrip had van het feit dat je ook een nieuw speentje kon kopen. Misschien dit eens proberen?
Broadway
13-10-2025 om 10:08
Izza schreef op 12-10-2025 om 19:15:
[..]
En dit betreft ook nog geen standaard hond maar een gevaarlijke vechthond die op de lijsten staat.
en als correctie. ik snap wat je bedoelt en ja, dat is een extra risico, maar: er zijn geen lijsten in NL dus ook geen honden die daarop staan.
MamaE
13-10-2025 om 10:32
Wat voor type huisdier het is vind ik eigenlijk niet eens relevant; een peuter die agressief wordt naar dieren zodra die zijn/haar zin niet krijgt daar moet je als ouders écht op ingrijpen.
Misschien helpt het nog als grote broer een rol speelt, aangezien die heilig voor haar is. Als grote broer dan zegt dat speentjes écht niet cool en voor baby's zijn, dat ze het dan wel aanneemt. Niet zijn taak om de peuter op te voeden, maar invloed aanwenden kan altijd.
HelloKitty123
14-10-2025 om 07:12
Volgens mij hebben wij de speen in de schoen gedaan voor babypiet en kreeg hij de volgende ochtend een leuk cadeautje voor een groot kindje. Maar wel na de babytijd de speen alleen in bed of evt auto.
Temet
14-10-2025 om 10:44
MamaE schreef op 13-10-2025 om 10:32:
Wat voor type huisdier het is vind ik eigenlijk niet eens relevant; een peuter die agressief wordt naar dieren zodra die zijn/haar zin niet krijgt daar moet je als ouders écht op ingrijpen.
Misschien helpt het nog als grote broer een rol speelt, aangezien die heilig voor haar is. Als grote broer dan zegt dat speentjes écht niet cool en voor baby's zijn, dat ze het dan wel aanneemt. Niet zijn taak om de peuter op te voeden, maar invloed aanwenden kan altijd.
Dat doet me eraan denken dat er een geweldig boek is over de Kleine Prinses en haar speentje. Steeds verstoppen ze het speentje, maar de Kleine Prinses vindt het telkens weer terug. Maar als uiteindelijk een ander kind roept dat speentjes voor baby's zijn, gooit ze de speen alsnog weg 
rutiel
14-10-2025 om 12:26
Dit lijkt mij toch echt een kwestie van opvoeden. Nee is gewoon nee. Lees anders je eigen adviezen bij problemen van andere ouders nog eens na. Misschien doe je er wat inspiratie aan op.
Izza
15-10-2025 om 11:08
rutiel schreef op 14-10-2025 om 12:26:
Dit lijkt mij toch echt een kwestie van opvoeden. Nee is gewoon nee. Lees anders je eigen adviezen bij problemen van andere ouders nog eens na. Misschien doe je er wat inspiratie aan op.
Eens. En met een gevaarlijke vechthond in huis moet je extra goed opletten!
Max88
15-10-2025 om 12:25
Izza schreef op 15-10-2025 om 11:08:
[..]
Eens. En met een gevaarlijke vechthond in huis moet je extra goed opletten!
Ik zou dat eerder bij de eigenaars neerleggen dan een hond puur om het ras "gevaarlijke vechthond" te noemen.
Het gevaar is de peuter die de hond onbewust kan sarren en geen hondentaal spreekt en het grootste gevaar is een eigenaar die die taal niet spreekt en niet om kan gaan met welk ras dan ook en ook niet inziet wat een kind kan veroorzaken.
Een hond wordt niet als "gevaarlijke vechthond" geboren. Honden zijn conflictvermijdend (!) en zullen zelden uit zichzelf vechten.
Nick90
15-10-2025 om 17:01
Max88 schreef op 15-10-2025 om 12:25:
[..]
Ik zou dat eerder bij de eigenaars neerleggen dan een hond puur om het ras "gevaarlijke vechthond" te noemen.
Het gevaar is de peuter die de hond onbewust kan sarren en geen hondentaal spreekt en het grootste gevaar is een eigenaar die die taal niet spreekt en niet om kan gaan met welk ras dan ook en ook niet inziet wat een kind kan veroorzaken.
Een hond wordt niet als "gevaarlijke vechthond" geboren. Honden zijn conflictvermijdend (!) en zullen zelden uit zichzelf vechten.
Uh de hond is haar maatje, zij is niet aggresief tegen hem maar gaat hard en hartverscheurend huilen en zoekt hem dan op, ze trekt niet aan oren, staart
Anoniemvoornu
15-10-2025 om 17:18
Nick90 schreef op 15-10-2025 om 17:01:
[..]
Uh de hond is haar maatje, zij is niet aggresief tegen hem maar gaat hard en hartverscheurend huilen en zoekt hem dan op, ze trekt niet aan oren, staart
En dat maakt dit ok?
Cold turkey hebben we geprobeerd maar dat resulteert in een boze peuter, en vooral de hond is dan vaak het slachtoffer helaas.
Max88
15-10-2025 om 17:35
Nick90 schreef op 15-10-2025 om 17:01:
[..]
Ik praatte in het algemeen over kinderen en "gevaarlijke vecht"honden hoor, ik kwam feitelijk voor je hond op. Ik zei ook niets over jouw peuter; daar ben ik niet bij. Je noemde alleen wel je hond het slachtoffer, daar gingen wat mensen op aan.
Er bestaan zoveel foutieve vooroordelen over honden, vooral van mensen zonder enige kennis van zaken; dat wilde ik even rechtzetten.
Engeltje
15-10-2025 om 20:56
Max88 schreef op 15-10-2025 om 17:35:
[..]
Ik praatte in het algemeen over kinderen en "gevaarlijke vecht"honden hoor, ik kwam feitelijk voor je hond op. Ik zei ook niets over jouw peuter; daar ben ik niet bij. Je noemde alleen wel je hond het slachtoffer, daar gingen wat mensen op aan.
Er bestaan zoveel foutieve vooroordelen over honden, vooral van mensen zonder enige kennis van zaken; dat wilde ik even rechtzetten.
Los van eventuele vooroordelen en of benamingen als gevaarlijke vechthond nou wel of niet kloppen, en of mensen nou wel of niet verstand hebben van honden: honden en kleine kinderen zijn altijd een potentieel levensgevaarlijke combi. En ik snap er niet veel van als Nick eerst schrijft dat zijn hond helaas slachtoffer is en later dat zijn dochter alleen maar huilend bij hem kruipt. Dat is niet hetzelfde!!