Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Welke woorden verhaspelen jullie kids?

TO trapt af: tompouce is betonpoes.


Mamajome schreef op 31-05-2022 om 22:42:

rontonde = sironde
Ruitenwissers = ruimtewissers

Maar jij verhaspelt ook! Rontonde= rotonde (het woord "rontonde"  gebruiken is trouwens typisch  Noord Hollands!)

“Mam, kijk je eerst even op ruienbadar voordat we naar het bos gaan?”

Waar ik nu even op kom:
viesetielie = televisie
teletoon = telefoon
sproeien = douchen
donder = dokter

Dochter vond de k en de r het lastigst om uit te spreken. Die liet ze ook wel eens weg. Mijn zwager heet Koen. Die noemde ze oom Oen. Ook lekker aardig.
Ze was overigens erg snel met leren praten dus deze fase duurde niet zo heel lang.

Mijn tweeling had een eigen taal en zelfs hun namen hadden ze veranderd. Behalve die nieuwe namen, kon ik geen enkel woord thuisbrengen maar tegen mij gebruikten ze die taal niet. Ik had het moeten opnemen. Die smurfenstemmetjes van ze 

ToetieToover schreef op 31-05-2022 om 23:30:

Mijn tweeling had een eigen taal en zelfs hun namen hadden ze veranderd. Behalve die nieuwe namen, kon ik geen enkel woord thuisbrengen maar tegen mij gebruikten ze die taal niet. Ik had het moeten opnemen. Die smurfenstemmetjes van ze

Ik had vroeger met mijn zus een periode dat we A-taal spraken. Veranderden we (bijna) alle klinkers in een A. Geen idee wat ons bezielde, blijkbaar vonden we dat cool of zo.

Slietouw. Dat was een vliegtuig. 
Abbestiening dat is de afstandsbediening.
Inmiddels zijn we 15 jaar verder en heten die dingen nog zo. 

Naam van mijn broer kon ze ook niet uitspreken. Niet eens een hele moeilijke naam, denk aan Joris of zo iets. 
Die noemde ze Dopie, geen idee hoe ze daar nou bij kwam 

Dochter riep vroeger graag om sprookjes;
Sleewitje
Plokkio
asjepoetsen

Er zijn een nog steeds een heleboel volwassenen die het woord kinderen verhaspelen tot kids.

willem1959 schreef op 01-06-2022 om 09:09:

Er zijn een nog steeds een heleboel volwassenen die het woord kinderen verhaspelen tot kids.

En het woord vriendin tot dinnetje.

Hubby! Vergeet die niet. En de duizend variaties op sowieso.

Een handwasje = washandje en pakhandjes = wanten. Verder was oudste heel erg snel met praten en juist heel erg goed in correct (na)praten, die verhaspelde opvallend weinig. Ook wel grappig. Jongste vond praten niet zo nodig, kreeg met gebaren, uitdrukkingen en klanken ook wel wat ze wilde. 

Pleegkind van bijna 8 heeft er heel lang bij een aantal woorden een extra 'r' ingegooid; pRaprika, bRibberen, probReren, frambRoos en zo waren er nog wel wat. Dat is grotendeels over, maar de praprika is gebleven en dat stomme ding noemen wijzelf inmiddels dus ook zo.
Een verrekijker noemt hij een verderkijker en hij wil er ook niet aan dat het eigenlijk niet zo heet. 

watertoren schreef op 31-05-2022 om 21:14:

Mijn zoon zei vroeger onderstekop.

Heeft mijn dochter ook een tijdje gedaan.

En toen ik een keer had verteld dat ik naar een crematie moest " je gaat vanmiddag toch naar die begrafenis...o nee, verbrandenis"

Wij eten hier ook nog regelmatig praprika.

Verderkijker
Mimonade
Slijmbo (slijmbal)
Het zoontje van een vriendin ging elke week naar de speuterpeelpaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.