Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mareld

Mareld

13-11-2008 om 11:44

14 boterhammen per dag???? 9 jaar

Mijn zoontje van 9 eet heel veel brood, en dan ook nog gewoon avondeten. Gisteren spande het de kroon wat betreft boterhammen: 4 bij het ontbijt en 10 tussen de middag. Volkorenbrood, en hij moet er van mij altijd 2 per maaltijd beleggen, de rest eet hij droog op. Maar totaal is dat bijna een heel brood!
Nu weet ik dat pubers ontzettend veel kunnen eten, maar een knulletje van 9? Hij doet dit al maanden, maar van een groeispurt valt weinig te merken.
Hij is van gemiddelde lengte en erg dun.
Is dit normaal voor deze leeftijd, zijn er meer die zoveel brood eten? Hij heeft echt trek zegt hij. Hij zit ook niet helemaal lekker in zijn vel op het moment (daar wordt aan gewerkt), kan het daar mee te maken hebben? Ik vind dan brood wel een rare keus, "troost-eten" is toch meestal snoep, koek, chocola en zo?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

13-11-2008 om 11:53

Groeischeut

Zit hij niet gewoon in een groeischeut? En waarom niet beleggen, als hij niet dik is is dat toch verder geen probleem, hij heeft het blijkbaar nodig. Waarschijnlijk schiet hij over een paar maanden de lucht in ofzo

Mareld

Mareld

13-11-2008 om 12:01

Ayla

Van een groeispurt merk ik nog niks. Hij eet al maanden, misschien al een half jaar zo veel brood (ook wel eens een paar dagen wat minder, en dan wer een paar dagen heel veel veel). En hij mag méér dan 2 boterhammen beleggen, maar hij vindt droog brood lekkerder. Ik wil juist dat ie ze belegt, zodat hij een wat normalere hoeveelheid brood binnenkrijgt. Dat was denk ik niet helemaal duidelijk... Maar ook als hij alle boterhammen belegt, dan eet hij er toch nog gauw 8-10 op een dag.
Bedankt voor je reaktie in ieder geval!

10 boterhammen tussen de middag

achter elkaar opeten zou ik denk ik niet toestaan. Zeker omdat je schrijft dat hij niet zo lekker in zijn vel zit lijkt het me meer een vastbijten in iets dan dat hij na bijv. 6 boterhammen nog echt trek kan hebben. Misschien krijgt hij er onbewust toch de negatieve of positieve aandacht door die hij zoekt. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat hij onvoldoende "normale" aandacht krijgt. Soms is oorzaak/ gevolg niet makkelijk boven water te krijgen.

Guinevere

Guinevere

13-11-2008 om 12:50

Is hij gezond?

Ik vraag me af hoe het verder met zijn gezondheid gesteld is? 14 Boterhammen en broodmager blijven vind ik best wel opvallend eigenlijk. En dan ook nog avondeten. Is zijn schildklier in orde?

juno

juno

13-11-2008 om 13:36

Wat!

14 Boterhammen op een dag! Heeft hij wormen ofzo, of is er iets met zijn schildklier? Ik vind het echt bizar, een heel brood op een dag........

Mareld

Mareld

13-11-2008 om 14:05

Nou....

Vandaag heeft ie de 14 boterhammen van gisteren gecompenseerd door nu totaal (ontbijt en lunch) 3 boterhammen te eten, met beleg. Als hij wormen zou hebben of iets met zijn schildklier lijkt mij dat ie dan echt iedere dag zoveel zou eten, en niet zo afwisselend als nu? Het is nu vaak een dag of 3 heel veel, en dan een paar dagen lang een normale hoeveelheid. Vorige week heeft hij ons trouwens verbaasd door na zijn normale warme maaltijd nog een flink bord vol aardappels te eten. Net of hij af en toe een paar dagen heel veel eten nodig heeft, en dan een paar dagen weer normaal. Ik kan daar ook niet echt een lijn in ontdekken, of hij bijvoorbeeld veel eet als hij een rotdag heeft, en weinig als hij zich goed voelt, of andersom. Daar zie ik geen verband tussen.

Hij eet per dag:
ontbijt: brood met chocopasta, en droog brood, beker chocomel (het aantal boterhammen varieert van 1 tot 5 stuks)
tussendoor: pakje sap, halve appel
lunch: brood met kaas of salami, en droog brood, beker chocomel (het aantal boterhammen varieert van 2 tot 10 stuks, meestal is het wel zo: 's morgens weinig, 's middags ook weinig, 's morgens veel, dan 's middags ook veel)
tussendoor: glas frisdrank of siroop, koekje of snoepje. Vaak ook nog een banaan
avondeten: stuk vlees, 1 á 2 scheppen groente, 1 á 2 scheppen aardappels
rond half 8: glas siroop/sap oid, koekje

Volgens mij is hij kerngezond. Dun is hij altijd al geweest, zit in de familie. Alle kinderen in de familie, ook die van mijn zus, zijn erg dun, wij waren dat zelf ook. Maar wij aten nooit zoveel.

Jessy69

Jessy69

13-11-2008 om 15:28

Brood

Ik ben nét vanmorgen bij de dietiste geweest. Zoon heeft dan wel overgewicht (daarom gingen we heen) en qua brood staat een hoeveelheid van 3-5 op een dag! (zoon is 10 jaar). Zoon moet dus ook afkicken van 8 sneetjes per dag naar max 5.

Maar goed, nou heeft mijn zoon overgewicht en hoor ik dat dat bij jou niet zo is, dus tja ik weet niet of je je er verder zorgen om moet maken.

Puck2

Puck2

13-11-2008 om 16:19

Is wel veel

14 sneetjes brood op een dag is wel erg veel voor een kind van 9. Kinderen (10 en 7) hier eten er meestal een stuk of 4 op een dag. Heel soms als ze bij de oppas eten (die haalt altijd vers brood van de warme bakker, bij mij moeten ze het doen met supermarktbrood) dan willen ze wel eens eenu boterham of 7 bij de lunch eten, maar dat is echt uitzondering.
En juno: 14 sneetjes is bij ons echt geen heel brood hoor, brood van onze appie is erg dun gesneden en dan gaan er 24 sneetjes in een brood. Maar neemt niet weg dat 14 sneetjes wel veel is.

Gina v.d. Scherm

Gina v.d. Scherm

13-11-2008 om 18:53

Ook veel

Hier ook een dunne (bijna mager)broodeter.
Brood, voornamelijk bruinbrood, vind zoonlief heerlijk. Liefst met appelstroop. Ik heb er nooit zo van op gekeken, ging enga er eigenlijk vanuit dat zoon een snelle stofwisseling heeft.
Als ontbijt eet zoon een kom (dikke) brinta en 2-3 snee brood of 4 snee brood.
Ochtendpauze school: 2-3 snee brood
tussen de middag: 4-5 snee brood
na schooltijd: banaan en kom vla of 2-3 snee brood.
Kapjes die ik op de verwarming heb liggen voor de dieren een hij graag zo op. Gewoon even tussendoor.
Avondeten normale portie en dan savonds voor het slapen gaan heeft hij weer honger en eet nog eens 2 snee brood.
En toch komt hij geen grammetje aan, is goed gezond en heeft dit altijd al zo gedaan.
Hij is bijna 12.
Nooit bij stilgestaan eigenlijk dat dit een oorzaak zou kunnen hebben, zoals ik al schreef ga ik ervan uit dat hij een snelle stofwisseling heeft. Wel een keer zijn bloedsuikergehalte opgemeten.Was goed.
Zou het schelen dat zowel bij zoon van juno als hier de jongens geen snoepers zijn, maar juist bij trek een (of meer) snee brood pakken?

Jolijt

Jolijt

13-11-2008 om 22:02

In hoeveel tijd?

Hoelang doet hij er over om die boterhammen naar binnen te werken? Als het korter is dan 20 minuten dan zou ik een pauze inlassen na een boterham of vier. Het duurt nl zo'n 20 minuten voor je hersenen het seintje "verzadigd" krijgen; alles wat je daarvoor 'extra' eet is dus eigenlijk niet nodig.

Mareld

Mareld

13-11-2008 om 22:43

Brood

Gina: mijn zoontje (niet die van Juno pakt tussendoor juist geen boterhammen, maar ook niets anders. Hij eet alleen een koekje, snoepje of wat fruit bij zijn drinken tussendoor. Verder niks tussen de tussendoortjes door (snappen jullie het nog?

Jolijt: hij doet er wel lang over, gisteren tussen de middag heeft hij zeker 40 minuten over die 10 boterhammen gedaan. Hij zegt ook dat hij écht trek heeft, dat hij zoveel nodig heeft.

Ik stond er zelf ook nooit zo bij stil, dacht altijd dat er een groeispurt aan zou komen. Maar die blijft uit (hij groeit wel! Maar geen spurt), en het worden langzaamaan steeds meer boterhammen per dag.

Ik ken groeispurten wel

van oudste herken ik wel periodes dat de ze ongeloofelijke hoeveelheden at in kort tijdsbestek en dat waren wel groeispurten. eerst 'wist' ik dat niet, maar na een 'vreetbui' of wat merkten we aan haar broeken dat ze ongelovelijk aan het groeien was.....maar ze was toen wat ouder (12) én een meisje, misschien moet je eens uitzoeken hoe groei bij jongens verloopt....
in die periodes (die ook ong. 3 dagen duurden) at ze werkelijk alles wat er maar voorhanden was...áls het maar enigzins gezond was, trek in zoetigheid of chips e.d. werd niet anders dan anders.....hier zijn de kinderen ook broodeters dus dat was erg geliefd, maar 14 op een dag heeft ze (denk ik)nooit gehaald. haar maaltijden werden iets ruimer dan normaal, maar tussendoortjes veranderde ze in ook maaltijden op die dagen. (dus 6 maaltijden i.p.v. 3) ze heeft dat best lang gehad, zeker een jaar of 1,5. en zo kon het maanden weg zijn en dan opeens weer 8 keer achterelkaar in 3 maand ofzo. je kon er geen peil op trekken eigenlijk.
volgens mijn schoonmoeder heeft oudste dat eet-groei-gedoe van d'r vader. hij en z'n broers en zussen schijnen allemaal zo te groeien in 'stukken' met bijbehorend eetpatroon dus. dus misschien moet je eens in je schoonfamilie navragen? wij hebben 3 neven van die kant die nu de 2 meter halen en die hebben ook jaren zo van die eetbuien gehad. maar ook die begonnen daar rond hun 12-de mee.
bedenk ook 's hoe lang jouw en zijn familie is en hoe groot is je zoon nu? is de kans aanwezig?
en wormen is ook iets wat ik toendertijd gedacht heb bij dochter.....maar dat komt w.s. ook omdat ik als klein kind (rond de 7 jaar) ooit een lintworm heb gehad (ik weet het komt bijna niet voor bij mensen) en toen ook vréselijk véél at en broodmager was en niet groeide. en gemerkt heb ik (of mijn ouders) daar nooit iets van....ja, ik at veel en ik blééf maar zo mager, maar verder niks. dus het kán wel dat hij wormen heeft.
ik heb dochter toen voor de 'zekerheid' in het begin nog een wormenkuur gegeven....voor je weet maar nooit....
dan ben je wat dat betreft i.e.g. zeker en als die eetbuien dan blijven kun je verder zoeken.
groeten albana

niemie

niemie

15-11-2008 om 11:51

Zekerheid

Ik zou voor de zekerheid is even langs de huisarts gaan met 'm. Dan kan een lichamelijke oorzaak uitgesloten worden. Mocht blijken dat er niets aan de hand is dan zou ik toch proberen om er een beetje een rem op te zetten, want het kan ook een gewoonte van 'm geworden zijn. 14 boterhammen lijken me niet nodig voor een 9- jarige.

Mareld

Mareld

15-11-2008 om 15:11

Bedankt voor jullie reakties!

Wij zijn inderdaad wel een lange familie Albana, maar zoon is gewoon gemiddeld. Was ik ook op de basisschool, ik schoot op het voortgezet onderwijs de lucht in. De groeispurt voor jongens komt 2 jaar later dan bij meisjes, heb ik opgezocht. Denk niet dat ie er nu al mee begint dus.....

Niemie: als ik weer eens bij de dokter kom zal ik het eens vragen. Ik vind het nu niet iets om er speciaal mee naar de dokter te gaan. Ik ga hem wel beperken in ieder geval! De laatste dagen eet hij overigens weer normaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.