Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

4,5 jarige wil overal 'kadootje'

Oudste kleinzoon van 4,5 komt elke week logeren. Natuurlijk zorg ik regelmatig voor ander speelgoed, we hebben een abbo op een binnenspeeltuin enz. Maar als we bij binnenspeeltuin zijn, wil hij (als we weg gaan) iets uit de automaat. Als we in een winkel zijn, wil hij ook iets uitzoeken, als we x bv bij Efteling zijn wil hij lollie/ballon/noem maar op. Natuurlijk ga ik daar niet aan beginnen, maar mijn vraag is eigenlijk: is dit leeftijd gerelateerd? zijn ouders geven bij uitstapjes ook wel eens wat, zeker niet elke keer. Hoe kan ik dit veranderen? Logeren moet leuk blijven


Gewoon nee zeggen.

'nee' accepteren moet ook geleerd worden door een kind.

de meeste jonge kinderen zijn ras opportunisten, dus daarom vragen ze, je weet tenslotte maar nooit. Gewoon nee zeggen, meestal doen ze daar ook niet heel moeilijk over.

Mijn kinderen hebben dat nooit gehad, ook niet in de supermarkt, ook niet toen ze iets mochten uitzoeken om uit te delen. Het klinkt wat hebberig maar misschien is het juist de verrassing waar hij dol op is? Nee is zeggen is goed (kondig het in elk geval aan voor je boodschappen doet). Als een van mij dit had gedaan, denk ik dat ik de afspraak zou hebben gemaakt dat er lekkers komt waar opa, oma en kind samen van eten. Ik zou dus het lekkers (of een verrassing) niet in dienst stellen van "ik" maar van het samen zijn. 

Heel normaal. Natuurlijk willen ze op die leeftijd altijd een cadeautje / extraatje / lolly. Dat is toch ook leuk? Van geld en consumptiemaatschappij hebben ze nog geen enkele notie, en dat hoeft ook niet. Daar hebben ze hun opvoeders voor. Blijf gewoon nee zeggen, eventueel met korte uitleg (uiteindelijk ontstaat er dan wel de beginselen van begrip). Teleurstelling is ook heel normaal, dus laat dat gewoon lekker zijn. Het wordt pas een probleem als ze in de negatieve emotie (teleurstelling, verdriet, boosheid) blijven hangen.

Je kunt kind wel gaan straffen of terechtwijzen om de vraag, maar dan leer je wat mij betreft de verkeerde les (je mag niet ergens om vragen - het onderscheid tussen wat je nodig hebt / wat je wil / hulp maken ze nog niet goed). Niet aan ergeren dus, er zit niets achter, gewoon nee zeggen. 

Inderdaad nee zeggen. Dan houdt het op den duur vanzelf op.
Die automaten enzo zijn natuurlijk ook heel aantrekkelijk. Daar zijn ze op gemaakt.  Wij kopen nooit iets buiten de deur qua snoep/koek maar onze dochters vragen er soms toch om als er zo'n kleurrijk en flitsend apparaat staat. 

Ik zou er niet teveel achter zoeken maar gewoon begrenzen.

Logisch toch? Die winkels of automaten zijn super aantrekkelijk, voor iedereen maar zeker voor jonge kinderen. In mijn herinnering heb ik dat altijd gehad als kind, dat ik graag iets wilde uit de museum-/dierentuin winkel.

Ik bepaal tegenwoordig wel van tevoren of mijn kind iets mag uitzoeken. Zo nee, dan geef ik dat ruim voor die tijd aan, met aanvulling dat het natuurlijk van het eigen zakgeld mag (maar mijn kind is dus iets ouder). 

Dat kan nog steeds lastig zijn (bv. het budget is niet toereikend voor wat kind graag wil) maar aan de andere kant heeft kind het nog steeds over 'je weet wel die dierentuin waar ik Vlekkie van mijn eigen zakgeld heb gekocht'.

Vooraf een paar keer zeggen inderdaad, dat werkte beter. Dan is het niet 'ineens' een teleurstelling.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

18-03-2023 om 16:39

Valt dit niet gewoon onder grenzen verkennen? Lijkt me normaal gedrag voor een kleuter, met al die verleidingen die je tegenwoordig om je heen ziet.

Misschien krijgt hij van zijn ouders wel altijd iets?

Lijkt me logisch dat hij daarom vraagt; de mijne vindt dat ook fantastisch. 

Wat is er mis met: dit keer niet, vandaag niet, wie weet een andere keer, ik heb nu geen kadogeld, nee, maar we gaan zo samen.....
Ik begrijp niet zo goed dat dit logeren minder leuk maakt eigenlijk. 

Gewoon "nee" zeggen.

Maar ik heb makkelijk praten, mijn zoon schooit nooit nergens om. 

Ik heb eens de tip gekregen om niet overal Nee op te zeggen, maar ermee in te stemmen dat het inderdaad supermooi is. En dan weer door te lopen.

Poezenmeisje schreef op 18-03-2023 om 18:22:

Gewoon "nee" zeggen.

Maar ik heb makkelijk praten, mijn zoon schooit nooit nergens om.

Das toch geen schooien, het kind is 4.5 jaar, dat maakt dat het wel heel negatief klinkt, het hoort gewoon bij de leeftijd.

Max88 schreef op 18-03-2023 om 18:45:

[..]

Das toch geen schooien, het kind is 4.5 jaar, dat maakt dat het wel heel negatief klinkt, het hoort gewoon bij de leeftijd.

Nou dit.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.