Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

4 jaar en zwemles

Had op mijn werk een enorme discussie over een (net) vier jarige die op zwemles gaat.

Wat zijn jullie ervaringen?

Mijn zoon gaat vanaf a.s. vrijdag dus op zwemles. Vandaag had hij zijn kennismakingsles en dat ging heel goed. Ze gebruiken hier de methode met een swimsuite. En dus ook gelijk het diepe in.

ik ben benieuwd.

groetjes lisa


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kan best

Het ligt een beetje aan het kind.Sommigen kunnen prima met 4 op les en anderen zijn er nog niet aan toe. Als de eerste les een succes was zou ik het gewoon even aankijken, je kunt hem er altijd nog afhalen toch?
Een jongetje hier uit de straat is met 3 jaar en 9 mnd gestart en dat gaat ook goed.

Damajo

Hierover

zijn al meerdere draadjes gewest, in het archief zul je dan denk ik er veel over kunnen vinden.

Het blijft lastig, het ene kind is het andere niet. Voor zwemmen moeten ze snappen wat er uitgelegd worden en een bepaalde mate van motoriek bezitten. Het ene kind zal dat met 4 hebben, een ander met 6.

Gr Pham

Linda99

Linda99

06-02-2010 om 16:14

Bij ons

Oudste is met opzet pas met 5 jaar op zwemles gegaan. Vond school enzo al druk genoeg, vandaar. Ook is het zo dat als ze later starten ze sneller diploma's hebben (over het algemeen). Buurjongen begon met 4, is nu 6 en heeft nog geen diploma. Dochter had er in 2,5 jaar tijd 3.

Jongste staat op de wachtlijst en mag van mij gaan zwemmen zodra er plek is. Want het is toch een leuke manier van actief/bezig zijn. Zolang je maar geen haast hebt. Er zijn natuurlijk uitzonderingen dis het met 4 jaar al wel snel doorhebben maar die ken ik persoonlijk niet

En wat betreft de mening van anderen: lekker laten gaan. Primaire zwemlessen zijn vanaf 4 jaar beschikbaar, punt uit

Gaia*

Gaia*

06-02-2010 om 19:10

Tja

Daar kan je wel tig discussies over voeren. Na de eerste twee kinderen dacht ik, bij de derde wacht ik lekker hoor. Maar niets daarvan. Dochter van 4 stond er op dat ook zij op zwemles ging. het is haar heerlijkste moment van de week.
Okee, voorwaarde was wel dat het om haar pleziertje gaat en niet om dat diploma. Heerlijk hoe ze er van geniet en hoe trots ze er op is dat ze al zoveel kan (ahum).
Gewoon doen wat je zelf ingeeft en wat je kind je vertelt (op welke manier dan ook). Geen discussie waard wat ons betreft.

Hier al veel eerder

In Engeland gaat de zwemles van babyzwemmen over in peuterzwemmen en vanaf 3 jaar is het steeds meer echt les. Ik ga nu nog het water in maar de bedoeling is dat zoon binnenkort helemaal zelf kan. Hier gaan er dus al 3-jarigen zonder ouders het bad in.

Ik vind het eigenlijk nog best vroeg, en ga nog graag met mijn zoon mee. Gelukkig vind zoon zwemmen leuk want om hem er nu een paar jaar af te halen lijkt me ook niet handig.

Linda99

Linda99

06-02-2010 om 19:50

Petal

Bij ons ging het ook precies zo. Eerst zwemmen met baby, dan als peuter doen ze steeds meer zelf met papa of mama in het water en met 3 was het de bedoeling dat de kids alleen in het water gingen. Daar trapte mijn oudste dus echt niet in en toen zijn we gestopt.

Vriendin met zoon op diezelfde babyzwemles die wel doorging had pas een jaar later dezelfde diploma's als mijn oudste. Dus ook dat zegt niks

Jesse_1

Jesse_1

06-02-2010 om 20:32

Sport

Je moet het meer zien als een uurtje sport cq ontspanning, dan zwemles, want kinderen doen er op jonge leeftijd nu eenmaal langer over dan kinderen op oudere leeftijd!
Hier kunnen kinderen vanaf 3 jaar op zwemles. Ze zitten dan in groepen van max. 8 kinderen (ipv 10) en gaan gelijk in het diepe (klein instructiebad), onder schooltijd. Als ik zo'n groepje zie ben ik altijd blij dat ik geen zwemjuf ben. Er zitten altijd wel één of twee drukke jongetje bij die niet luisteren en één of twee iele kleine meisjes met nog flink krachttekort.
Afzwemmen gaat per kwartaal. Gemiddeld 6 kwartalen, kinderen die met 3 jaar beginnen doen er 7 of 8 kwartalen over. B dan in één kwartaal, voor C meestal 2 kwartalen, jongeren kinderen vaak weer een kwartaal extra. Voor een ABC ben je dan dus zó 3 jaar verder.
Echter: als je kind het leuk vindt en je vindt het niet erg om er geld in te steken is het natuurlijk lekker om kinderen al jong met een diploma te hebben.
NB er zijn ook groepen na schooltijd, kinderen moeten dan 5 jaar, of bijna 5 zijn.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

06-02-2010 om 20:33

Pfff

sorry voor de spelfouten

Kadonaj

Kadonaj

06-02-2010 om 22:04

Als ze er plezier in hebben, doen...

onze zoon zat er ook met 4 jaar op, maar was echt teveel bezig met spelen en was daardoor ook niet handig in de les. Aangezien het zwembad in een ander plaatsje was, hebben we hem eraf gehaald en 3 maanden later bij het zwembad om de hoek laten zwemmen, sindsdien gaat het beter...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-02-2010 om 23:36

Onderzoek

Toen mijn oudste als vierjarige maar niet vorderde met zwemles, ben ik eens op zoek gegaan naar informatie. Ik kwam steeds weer terecht bij onderzoeken die hier naar zijn gedaan. Daaruit blijkt dat tussen 4 en 5 jaar niet de meest geschikte periode is om te leren zwemmen. Wat ik ervan heb onthouden: kinderen komen rond die tijd in hun asysmetrische ontwikkelingsfase. En die zorgt er bij een deel van de kinderen voor dat ze dan niet goed in staat zijn om de zwemslag goed te leren. Het schijnt zelfs zo te zijn dat sommige kinderen die al voor die tijd hebben leren zwemmen, dat in die fase niet meer goed kunnen. Voor sommige zwembaden schijnt dit dan ook de reden te zijn dat zwemles pas kan als kinderen vijf jaar zijn.
Maar dit betekent natuurlijk helemaal niet dat zwemles bij vierjarigen geen zin heeft. Er zijn genoeg van ukkies die helemaal geen last hebben van die 'asymetrische fase' en gewoon vlot leren zwemmen. En ook al gaat het niet zo vlot: als ze er lol in hebben, prima toch?

angel3

angel3

08-02-2010 om 09:37

Kracht

OOk al hebben ze de methode van het swimsuite. iteindelijk moeten ze vrij ver en veel los zwemmen voor het diploma a. Ik zie dat veel kinderen simpelweg die conditie en kracht niet hebben. Zoon van vriendin begon met 4 en heeft 2 jaar over a gedaan.
Mijn zoon was ruim 5 en heeft 14 maanden over a gedaan (regulier tijd die er hier voor staat).
Als je kind het leuk vindt en je hebt geld over dan kan het natuurlijk prima. Ik zou me denk ik het geld besparen en later starten.
Dat is een keuze. Alles kan en mag.

amk

amk

08-02-2010 om 11:08

Hier ook met 4+4d begonnen

maar vooral omdat ze al bijna goed zwom.
Vanaf 10 weken zijn we gaan baby-zwemmen. Ik ga er dan ook niet vanuit dat we sneller het diploma hebben. Maar het grote voordeel is dat ik nu gelijk met dochterlief zwem. Zij heeft les en ik trek baantjes.

Ik zie het vooral als 2x een half uur lekker bewegen in het water voor ons beiden. Dat ze er dan ook nog een diploma mee haalt is mooi meegenomen.
En met die instelling is beginnen met 4 helemaal niet zo gek. Als je snel een diploma resultaat wilt kun je beter even wachten tot ze 5 of ouder zijn.
Ik denk dat wij wel tot de zwemvaardigheidsdiploma's zullen blijven hangen, en dan over gaan op onderwaterhockey of waterpolo of zo.

Hmm

Bij mijn zoon op zwemles zit een meisje van net 4 en zij let echt niet op, luistert niet, gaat haar eigen gang. Duidelijk nog niet aan toe. Nou geldt dat vast niet voor alle kinderen van 4, maar ik reageer eigenlijk even op anderen die zeggen: het maakt niet uit, als ze maar lekker bezig zijn.
Dat zie ik toch anders. Het houdt nl de klas ontzettend op. De zwemleraar moet haar steeds tot de orde roepen, haar extra in de gaten houden. Dat gaat wel ten koste van de andere kinderen.
Misschien ook iets om in je overweging mee ten nemen.

Hanne.

Hanne.

08-02-2010 om 14:27

Kind of leeftijd

Maar je kan je natuurlijk afvragen of het aan het kind of aan de leeftijd ligt.

Je beschrijving past ook helemaal op mijn zoon. Maar die is echt al ruim 5.

Volgens mij snijd je wel een fundamenteel punt aan. Is zwemles alleen maar om te leren zwemmen, of is het ook sport. Zou je het ook jammer vinden als er bij (noem maar wat) judo een kind zou zitten dat minder oplet en vaak tot de order geroepen moet worden?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-02-2010 om 15:07

Sharon

Tja, dat is jouw interpretatie: 'het kind er er duidelijk niet aan toe'.
Ik heb er inmiddels heel wat jaren zwemles-kijken op zitten, en ik kan alleen maar concluderen dat dit meestal niets met leeftijd te maken heeft. Er zijn heel brave kindertjes van net vier, en donderjagers van zes jaar. Dat is nu eenmaal zo, net als op school, of muziekles of voetbal.
Als jouw kind aandacht tekort komt, dan stap je naar de leerkracht. De leerkracht heeft er namelijk voor te zorgen dat alle kinderen voldoende aandacht krijgen. Ik word er altijd een beetje kriegel van als de beschuldigende vinger direct richting een druk kind wordt gestoken. Mogen soms alleen maar lieve en zoete kindertjes op zwemles? Misschien bedoel je dat helemaal niet zo hoor, maar zo komt het op mij over.

Linda99

Linda99

08-02-2010 om 21:26

Inderdaad

Het ligt ook absoluut aan het karakter van een kind of er extra aandacht nodig is van een zwemjuf/meester. Ik ben bang dat mijn stuiterende, temperamentvolle kleuter zo'n kind is. En later op zwemles doen lost dat niet op Eerder is dan misschien zelfs beter, dan hebben ze ook eerder door dat zwemmen een serieus iets is.

Wel jong

dochter ook met 3 jaar op zwemles, leek me handig, ze kon in dezelfde groep als broertje van 4,5. Ging prima, ze leerde lang niet zo snel zwemmen, maar ze heeft een heerlijk half uurtje ontspanning in het water. Diploma's doen ze hier (Engeland) niet aan, als je kind bepaalde dingen kan gaan ze naar een hogere groep. Broertje zit nu (jaar later) 2 groepen hoger, maar dochtertje begint behoorlijk goed te zwemmen (ze is net 4). En wat belangrijker is: ze vind het erg leuk.
Dus inderdaad: wil je een diploma of lol!

100%mama

100%mama

10-02-2010 om 09:57

Met 4

Hier vanaf baby af aan elke week inhet water gelegen, met 4 jaar mocht hij op les zwemmen. Hier hebben we voor het diepe 2 badjes ondiep (1 echt ondiep, 1 net aan te staan) daarna komt het diepe. 1 jaar gedaan over de 2 badjes (normale tijd) en nu sinds september in het heuse diepe water. Hier is het direct zonder bandjes of kurk. Wij zien het niet alleen als "noodzakelijk kwaad", maar ook als een uurtje beweging en dus sport. Wel vinden wij dat het kind het leuk moet vinden hoor! Anders hadden wij gerust een jaartje gewacht. Het maakt mij niet uit wanneer hij zijn 1e diploma haald, hij moet het zelf leuk vinden om naar zwemles te gaan!

Ijsvogeltje

nee joh, nou haal je er dingen bij die ik niet gezegd heb, en niet bedoeld heb. Ik het niet over braaf zijn en als engeltjes gedragen. Kom op zeg, mijn kinderen zijn de grootste donderstenen.
Het is bij dit kind toch wel duidelijk dat het nog te jong is. Ik kan het niet uitleggen, daarvoor moet je haar zien.
Wat dat betreft is er gewoon een groot verschil tussen een net 4 jarige of een 6jarige, dat kun je niet ontkennen, qua speelsheid, qua heel veel dingen.

Lisa76

Lisa76

10-02-2010 om 21:03 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben niet uit op een snel diploma. Gewoon lekker zwemmen en alles wat hij leert is mooi meegenomen.

Het is een echte waterrat dus wie weet gaat het wel snel. We zwemmen ook altijd "vrij" op zondag ochtend dus kan hij ook nog "oefenen".

Vrijdag is het zover, zijn eerste echte les. Ik laat het jullie wel even weten!

liefs lisa

100%mama

100%mama

12-02-2010 om 15:17

Heel veel plezier

vandaag bij de heuse echte zwemles!

Linda99

Linda99

12-02-2010 om 16:40

En?

Hoe ging het Lisa?
Zwemt ie op vrijdag na een hele dag school (jee lijkt me vermoeiend) of is ie 's middags vrij?

Lisa76

Lisa76

12-02-2010 om 20:25 Topicstarter

Geweest

Hij liep gewoon mee met de juf alsof hij al weken gaat. Er waren veel nieuwe kindjes en ze deden het rustig aan. De kindjes die durfden te springen mochten maar het hoefde niet. (Ben sprong!) Verder was het deze les vooral wennen aan de swimsuite.

MAAR Ben vond het erg leuk!

Volgende week weer dus.

Lisa76

Lisa76

12-02-2010 om 20:27 Topicstarter

Linda

Bij ons zijn ze in groep 1 nog vrij op vrijdag. Dus dat is wel fijn.

Vandaag was niet zo handig (dacht ik) want ze gingen deze vrijdag wel naar school vanwege carnaval. (wonen in brabant). Hij kwam als zombie de school uit... maar eenmaal in het zwembad knapte hij helemaal op!

liefs lisa

amk

amk

12-02-2010 om 21:46

Hier ook geen last

wij zwemmen na een lange schooldag. Volgende week zelfs van 5 tot 6. Eerst school, dan met de bso naar zwemles.

We zullen zien hoe dat gaat.

Linda99

Linda99

13-02-2010 om 09:42

Lisa

Super dat het zo goed ging en hij het leuk vond!
En lekker zeg, op vrijdag vrij. Hier gaan ze gewoon de hele dag naar school. Jongste is dan wel echt op en gaat van vermoeidheid stuiteren (ja echt). Wij staan dan ook voor de zondagochtend op de wachtlijst. Ook met oudste gedaan en dat beviel heel erg goed

100%mama

100%mama

13-02-2010 om 13:09

Ook gelijk na school

gelijk op vrijdag middag uit school om 15.45 zwemmen. Hij is begonnen op vrijdag om 16.45, maar ik merk dat deze tijd toch beter is. Bij de andere tijd zat hij vaak in zijn spel of kwam net de vermoeidheid eruit, nu gaat hij in het ritme door en dat gaat een stuk lekkerder voor hem hoor!

Lean1

Lean1

18-02-2010 om 15:33

Hier op de wachtlijst

Bente staat op de wachtlijst, ze is ook net 4. We plannen dat ze samen met haar verloofde kan gaan, dan hebben ze steun aan elkaar.

Lean

Linda99

Linda99

18-02-2010 om 16:27

Lean

Wij hebben destijds oudste ook met d'r vriendinnetje op zwemles gedaan met dezelfde reden. Was ook heel gezellig, tot oudste dus sneller doorstroomde. Ze had anderhalf jaar eerde d'r A. Sneu voor d'r vriendin.......

miranda hendriks

miranda hendriks

18-02-2010 om 20:20

Zwemles vier jarige

Mijn zoon is begonnen toen die net vier was in april 2009 en zijn a diploma gehaald in januari 2010 en mag volgende week af zwemmen voor zijn B diploma en dan is hij nog geen 5 jaar.
Zo een zwempak had mijn zoon ook werk geweldig

groetjes miranda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.