Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
dodijnedondon

dodijnedondon

30-07-2009 om 22:05

7 jarige liegt veel

De laatste maanden is duidelijk geworden dat onze 7jarige dochter heel veel liegt. We kwamen daar achter doordat juf haar medeleven aanbood over iets wat helemaal niet gebeurd bleek te zijn. Dochter vertelt op school op serieuze toon allerlei dingen, van heel ernstige tot heel grappige zaken. Ze vertelt over dingen die ze meegemaakt zou hebben, of die haar familieleden meegemaakt hebben, en die zijn vaak helemaal niet waar.

In een gesprek met verdrietige dochter (gelukkig kunnen we wél goed met elkaar praten) begrepen we dat ze het doet omdat op een paar vriendinnen na op school "niemand naar haar luistert" (haar woorden), maar als ze zúlke dingen zegt luisteren ze wel..... Het lijkt dus vooral te draaien om de acceptatie door haar klasgenoten. Juf had dit ook al als mogelijkheid geopperd. Ze is doordat ze versneld is dit jaar in een klas gekomen met kinderen die allemaal 1 a 2 jaar ouder zijn, en kennelijk wil ze graag bij hen in de smaak vallen.

Hoe pakken we dit na de vakantie nu op ?? Duidelijk is dat ik niet wil dat ze liegt, ook al omdat er genante situaties ontstaan als klasgenoten de verhalen aan hun ouders doorgeven. Bovendien heb ik haar ook al betrapt op kleine leugentjes in situaties buiten school, dus het lijkt een gewoonte te gaan worden. Dochter geeft aan zich op haar plek te voelen in de klas - maar kennelijk is ze tegelijk onzeker over die plek. Hoe kunnen we haar het beste hierin begeleiden ? Heeft iemand tips of ervaring ?

Dodijnedondon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa

Elisa

30-07-2009 om 22:46

Geen er varing. maar mischien

ik heb er geen ervaring mee

maar heb je zelf al met haar gepraat?
heb je ook gezecht dat liegen niet goed is. en gevraagd waarom ze het doet, want ze geeft zelf aan dat ze een goed gevoel heeft met de plek in de klas.
want wie liegt is niet altijd te vertrouwen. als je merkt dat ze weer een leugen op school heeft verteld over een familie lid kan je aan je dochter vragen. ik heb gehoord over familie lid ..... klopt dat?
en dan gaat ze van zelf praten. of dat deed mjn neefje als hij loog

ander nikje

ander nikje

01-08-2009 om 15:21

Hier ook

Toen mijn dochter ook 7 jaar heeft ze veel gelogen, heb er hier toen ook "gesproken". Ik herken je gevoel van radeloosheid, het nam hier ook grote vormen aan. Ze had op school verteld dat we gingen verhuizen en dat we een ander huis hadden gekocht (8 ton). Wij wonen in een piepklein dorp en je had de poppen aan het dansen, een jaar lang werden we er op aangesproken, vaak ook waar onze dochter bij was... Eigenlijk was dit de druppel, voor heen had ze al ze heel veel gelogen, maar nu werd ze er steeds weer door mensen op aangesproken zodat ze in zag, dat het ook echt niet kon.( in het dorp werd geroddeld dat wij het wel erg hoog in de bol hadden, mijn man was toen net een eigen bedrijf gestart etc..)
Als mensen het mij na vroegen waar ze bij was, liet ik het haar uit leggen, ze heeft hier echt van geleerd, ze vond het zo genant) Nu is ze bijna 10 en volgens mij doet het ze het niet meer. Succes en vraag haar waarom ze het doet, ik heb van mijn dochter nooit een antwoord gekregen!

Tineke

Tineke

01-08-2009 om 16:48

Ach liegen...

het is ook gewoon verbeeldingskracht, fantasie. Beter leren dat te kanaliseren (goed te gebruiken) dan het verbieden. Een zevenjarige zit ook net in een fase om verschil tussen werkelijkheid en fantasie te leren, het magische denken verdwijnt. Dat kan een (onbewuste) reden zijn om te experimenteren. Hoe vaker je iets vertelt, hoe meer 'waar' het lijkt te worden. En zo kan een kind wat langer blijven 'magisch denken', dat is immers vertrouwd, veilig.
Een idee zou kunnen zijn om bewust tijd te nemen voor fantasie. Bedenk bijv. samen een verhaal, vul de werkelijkheid aan met de meest fantastische dingen. Daar kun je de 'kale' werkelijkheid dan naast leggen. Zo help je je kind, ipv dat je iets afpakt.

"probleem"

beste D,
Het klinkt wel heel erg als een probleem. Mijn dochter gaat in alles opzichten prima, maar ook zij ( bijna 7) fantaseert er soms enorm op los. Ik wil het niet wegredeneren, maar zoals Kaatje zegt het hoort ook echt wel bij de ontwikkelingsfase. Maak het niet te zwaar zou mijn idee zijn.
Succes,
Jonne

dodijnedondon

dodijnedondon

03-08-2009 om 23:03

Okee

Bedankt voor de reacties.... Ik begrijp dat de algemene indruk is dat het niet echt als probleem gezien zou moeten worden. Gelukkig maar, hoewel ik moet zeggen dat ik het ook weer niet echt luchtig kan zien : dochter snap inmiddels erg goed het veschil tussen realiteit en fantasie..... Ik hoop dan maar dat dochter er - liefst zonder al te veel kleerscheuren - achter komt dat ze zulke dingen beter niet kan zeggen. Het zou jammer zijn als het de fijne relatie met de klasgenootjes in de weg zou gaan zitten....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.