Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Gaia*

Gaia*

26-08-2009 om 20:28

Aansluiting met klasgenootjes

Zoon (8) had tot vorig jaar eigenlijk altijd wel iemand om mee te spelen. Het leek hem makkelijk af te gaan. Ook vrienden thuis. Nu, na de vakantie lijkt dat helemaal weg. Hij vind het allemaal saai wat ze spelen. Zijn beste vriend is wel naar een andere school gegaan. Maar ik had verwacht dat hij wel met al die andere kinderen zou spelen.

Hij lijkt er wel voor te kiezen om niet mee te doen. Hij wordt denk ik wel gevraagd, maar hij vindt het gewoon 'dom' wat ze aan het doen zijn (sorry, dat zijn zijn eigen woorden).

Vandaag kwam zijn beste vriendje weer spelen en het viel me op dat hij dat jongetje eigenlijk best in zijn spel trekt. Jongetje had enorm veel plezier ermee maar gaf op een gegeven moment aan dat hij een andere keer verder wilde, maar zoon ging gewoon door (hij heeft ADHD en is ook best impulsief, houdt geen rekening met de ander dus).
Om een idee te geven. Ze waren bezig met het schrijven van songteksten voor een bandje. Zoon krijgt sinds kort gitaarles en maakt zelf liedjes. Hij gaat daar zo in op. Hij kan dat niet meer los laten. Hij heeft in de avond nog een cd-hoes ontwerp gemaakt en nog een tekst voor een liedje. Nu is hij er ook weer een aan het maken (voor het slapen gaan ipv lezen).

Ik zal zo te bedenken dat dat waarschijnlijk niet echt iets is wat de kinderen in zijn klas aan het doen zijn. Die zitten bij elkaar op voetbal en spelen op straat spionnetje of oorlogje. Daar heeft hij niets mee.

Op zich helemaal geen probleem. Maar zoon heeft er eigenlijk wel last van dat hij nu alleen is als de groep buiten speelt op school. het lijkt erop dat hij de aansluiting mist. Hij is zelf koppig en gaat niet gewoon lekker meedoen. Heeft iemand ervaring hiermee. Het is zo jammer als hij echt geen vriendjes meer over heeft straks.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

27-08-2009 om 10:58

Ik zou zeggen:

Laat los!
Hij moet het zelf ervaren.
Wees blij dat hij lekker zijn eigen ding doet; die aansluiting komt echt wel weer.
Bovendien zou ik als ik jou was blij zijn dat hij zo'n uitlaatklep heeft als het maken van muziek en het schrijven van liedjes, die ontwiukkeling wil je toch niet in de weg staan?

Mijn zoon heeft ADHD. Ik weet niet of het bij jouw zoon ook zo werkt, maar aan mijn zoon merk ik dat hij het meer dan anderen nodig heeft om op zichzelf te zijn. Hij heeft hele periodes waarin hij bijna uitsluitend alleen speelt. Wil hij wel weer met anderen zijn, dan lukt hem dat ook. Volgens mijn filosofie komt dit gewoon door zijn prikkelgevoeligheid (spelen in een groep, met anderen is heel pittig voor hem) en ik ben dit gaan zien als iets wat hij heel goed zelf kan regelen. Daarom denk ik voor jou ook: laat je zoon lekker zijn gang gaan: maak je niet te veel zorgen.

Gaia*

Gaia*

27-08-2009 om 11:29

dat herken ik wel Koentje. Dat terugtrekken enzo. Wat ik wel merk aan hem is dat hij meer prikkelbaar is. Wat huilerig en snel boos. Dat kan natuurlijk ook komen door het wennen na de vakantie. Hij geeft wel zelf aan dat hij er last van heeft dat hij met niemand speelt. Je hebt gelijk dat dat zijn eigen ding is.

Ik laat het maar zo. Houd het wel in de gaten. Heb nog wel even een gesprekje met de nieuwe juf gepland. Gelukkig houdt hij zich thuis leuk bezig. Zolang hij die ruimte maar heeft.

Bedankt voor je reactie.

Guinevere

Guinevere

27-08-2009 om 12:29

Ook niet spelen

Tot mijn stomme verbazing wilde mijn 7-jarige ADHD-er deze eerste schoolweek ook niet afspreken om te spelen met zijn klasgenoten. Hij zit liever een beetje suf te zitten na schooltijd, ook bij de BSO vonden ze hem merkwaardig stil. Ik denk dat het weer even mega-wennen is aan alle prikkels op school en aan de inspanningen van het de hele dag moeten opletten. Wat ie onder schooltijd heeft gedaan weet ik niet, misschien hetzelfde.
Over de afwijkende interesses van je zoon: die zijn juist wel leuk! En wie weet gaat hij als hij weer aan school is gewend toch wel meespelen met de anderen?

Guinevere

Guinevere

27-08-2009 om 17:37

Hahaha

Nu moet ik wel even vreselijk lachen, vooral na mijn vorige bericht: stond zoon net met 2 vriendjes tegelijk voor de deur. Hij is zeker genoeg gewend aan school, op de 4e schooldag.
Wel was het zo dat zijn vriendjes eilandje wilden spelen. En wat zat zoon de hele tijd te doen.......: keyboard te spelen, tot ergernis van zijn vriendjes. Een parallel dus met de gitaarspelende zoon van Gaia. Misschien moeten ze maar samen in een band?

Gaia*

Gaia*

27-08-2009 om 21:58

Guinevere

Ha ha, ja zal je net zien. Wie weet wat zoonlief morgen mee neemt
Ja, zou mooi wezen he als ze samen kunnen spelen hihi. Nu nog een zanger(es)

koentje

koentje

28-08-2009 om 13:36

Maar toch

hebben kinderen die zo hun eigen ding doen(mijn zoon heeft dat in de vorm van grote fantasie/spel) hun aantrekkingskracht op anderen. Daarom zitten ze niet gauw zonder vriendjes hoor!

Gaia*

Gaia*

29-08-2009 om 10:56

Koentje

Ja dat is zeker zo. Maar dat is nu ook eigenlijk wel wat lastig is. Zoon staat dus niets te doen op het schoolplein. Echt een beetje rondlopen, zitten. Niets dus. Dat heeft dus niet veel aantrekkingskracht. Mijn zon houdt ook enorm veel van fantasiespel, maar het is er blijkbaar even niet.

Maar we kijken het, zoals gezegd nog aan. Heb wel een gesprekje met de juf hoor dinsdag. Even horen wat haar indruk is.

Guinevere

Guinevere

29-08-2009 om 14:25

Band/zangeres

Gaia, dan moet het natuurlijk wel een zanger(es) met ADHD zijn he! En dan noemen ze zich het ADHD-trio. Mweuh, wel een erg oubollige naam trouwens.

Pippin

Pippin

29-08-2009 om 14:33

Compleet ot

Fast Forward (als bandnaam dan..)

Bikkel

Bikkel

29-08-2009 om 15:38

Bandnaam

Er is een rapgroep met oa Brainpower met de naam ADHD, dat betekent in hun geval Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Dopeness.
Hier trouwens ook een ADHD-zoon die overigens geen instrument bespeelt. Hij heeft wel voldoende aansluiting in de klas en hij heeft een stel goede vrienden met wie hij meestla wel speelt. Soms heeft hij het op zijn heupen en dan praat hij constant en erg snel, maar gelukkig zeggen zijn vrienden daar iets van of heeft hij zelf zijn gedrag door (hij is 10). Op vreemden (bv op de camping) stapt hij gemakkelijk af en hij legt gemakkelijk contact. Hij heeft een vrolijke inborst. Moeilijke jongens gaat hij gelukkig uit de weg, hij gaat niet de confrontatie met hen aan.
Zijn voornaamste probleem is concentratie en het moeilijk stil kunnen zitten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.