Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Activiteiten met logeetje van 5

Volgend weekend komt ons nichtje logeren. Tot nu toe is zij altijd komen logeren met broer van 8, maar nu vindt ze zich groot genoeg om alleen te komen. Broer mag dan in het najaar ergens in een weekend ook alleen.
Nichtje wil heel graag met de tram naar 'die speeltuin onder de grond'. Ze bedoelt de TunFun in het centrum van Amsterdam. We zijn daar eerder tijdens een logeerpartijtje geweest, maar toen kon zij samen met grote broer spelen. Ik vraag me af of een binnenspeeltuin leuk is voor een kind alleen en of ze daar snel andere kinderen hebben om mee te spelen. De TunFun bestaat uit veel 'kooien' waar je als volwassene niet makkelijk in kan.
Sowieso dacht ik bij mooi weer eerder aan een buitenuitje, zoals naar het Amstelpark en daar spelen en picknicken. Andere leuke tips voor een meisje van 5 in Amsterdam?
Oh ja, we hebben zelf een baby van bijna 10 maanden, maar die hobbelt waarschijnlijk gewoon mee.
Maanve

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Maanve

geen idee waar je nichtje vandaan komt, maar als ze niet uit "de grote stad" komt dan kan wellicht een tramritje, boottochtje ed. erg leuk zijn in Amsterdam. En dan b.v. met de tram naar Taarten van mijn Tante (zo heet die taartenwinkel van Abel toch?) en daar als echte dames een taartje eten.

Geloof namelijk dat een kind alleen toch minder plezier heeft in zo'n speelparadijs en zelf zou ik geen trek erin hebben om daar met baby aan de kant te zitten. Kan je het niet op de toer gooien...we zijn nu lekker als dames onder elkaar, laten we dames dingen gaan doen. Hoedjes passen bij de Bijenkorf, de roltrappen in de Bijenkorf doen, dat taartje eten dus en misschien samen mooie knutselspullen kopen waar ze bij jou al mee kan knutselen.

Kijk maar wat je met de ideeen doet en wat jullie ook doen, veel plezier!

groetjes van Purk

Maanve

geen idee waar je nichtje vandaan komt, maar als ze niet uit "de grote stad" komt dan kan wellicht een tramritje, boottochtje ed. erg leuk zijn in Amsterdam. En dan b.v. met de tram naar Taarten van mijn Tante (zo heet die taartenwinkel van Abel toch?) en daar als echte dames een taartje eten.

Geloof namelijk dat een kind alleen toch minder plezier heeft in zo'n speelparadijs en zelf zou ik geen trek erin hebben om daar met baby aan de kant te zitten. Kan je het niet op de toer gooien...we zijn nu lekker als dames onder elkaar, laten we dames dingen gaan doen. Hoedjes passen bij de Bijenkorf, de roltrappen in de Bijenkorf doen, dat taartje eten dus en misschien samen mooie knutselspullen kopen waar ze bij jou al mee kan knutselen.

Kijk maar wat je met de ideeen doet en wat jullie ook doen, veel plezier!

groetjes van Purk

amk

amk

04-08-2011 om 13:10

Gaat prima

ik ga meestal alleen met mijn dochter van bijna 6 naar zo'n binnen speeltuin. Ze hebben meestal gelijk aanspraak, ook op plaatsen waar ze nooit zijn geweest.
Zeker als ze zelf vraagt nog eens naar TunFun te gaan gewoon doen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

04-08-2011 om 15:23

Op zich

kan een kind van vijf zich prima alleen vermaken in een binnenspeeltuin. Alleen voor jezelf is het niet leuk, zeker niet als je ook nog een baby moet vermaken terwijl je nichtje aan het spelen is. Tenzij het heel slecht weer is zou ik ook iets leuks buiten gaan doen, een grote speeltuin, geitenboerderij, Artis, even gezellig ergens wat gaan eten of drinken, ijsje eten, dat soort dingen.

Maanve

ws. kan je nichtje alleen maar dat tun fun bedenken, omdat ze niet weet wat er nog meer is. Daarom lijkt mij de insteek om iets anders speciaal met haar te doen juist zo leuk is van de solo-logeerpartij.
Daarbij is nichtje ws. niet gewend om alleen in zo'n speelparadijs rond te huppelen, omdat ze daar naar alle waarschijnlijkheid altijd met in elk geval broer heen gaat.

Tja, en my cup of tea is het niet hangen in zo'n paradijs met een boek of tijdschrift, zeker niet met een baby van tien maanden erbij.

groetjes van Purk

liora

liora

04-08-2011 om 20:05

Kan

Het kan zeker, mijn zoon is vaak alleen in zo'n binnenspeeltuin geweest. Hij vindt dat heel leuk.
Maar ik zou eerder kiezen voor het Amstelpark. Daar heb je ook van die leuke kleuterattracties! En die speelkuilen zijn heel handig, eigenlijk een soort box voor de baby.
Geitenboerderij is ook heel leuk, maar erg commercieel.
Ook een aanrader: met het trammetje van het Haarlemmermeerstation naar Amstelveen (en terug).

Liora

Kan maar toch...

Voor jezelf is de Tun Fun in je eentje met een baby echt geen reet -excusez le mot- aan: enorm veel herrie (moet je baby ook maar trekken), je moet haar toch een beetje in de gaten houden (die van mij vergiste zich nog wel eens in willen en kunnen dus moest er hulp geboden worden) dus echt ongestoord een boekje lezen is -los van de herrie- er niet bij, het eten is er bar slecht en je mag geen eigen consumpties meenemen. Maar als je opofferingsgezindheid groot is geef je haar wel een hele leuke tijd.

Buiten met mooi weer zijn er vele leuke alternatieven: een hoop zijn al vermeld. Amstelpark, Artis, maar ook bv. Amsterdamse bos met kinderbadje, Blijburg op IJburg, rondvaartboot, of pak een leuke grote speeltuin buiten in de stad. Volgens mij maak je een kind van 5 prima blij als je 1 op 1 aandacht kan geven, ijsje eten, pannenkoeken na afloop en thuis samen een filmpje kijken of een kleurplaat kleuren. Dat de dag helemaal in het teken van haar staat (en de baby maar in ieder geval niet een grote broer erbij) is toch al bijzonder genoeg?

Leuke alternatieven voor een regenachtige dag:

Kijk eens onder het kopje 'jeugd' op amsterdamse uitburo.nl. Daar vind je vaak voor heel weinig geld hele leuke voorstellingen. Een ritje met de tram er naar toe is al een uitje op zich.
Naar de Openbare Bibliotheek: kinderafdeling harstikke leuk voor kleintjes,met de roltrappen naar de 6e verdieping voor wat eten, uitzicht op de stad en ook daar vaak voorstellingen.

Maanve

Maanve

05-08-2011 om 09:09 Topicstarter

Reactie

Ha allemaal, dank voor de reacties en het meedenken! Ik denk dat ze zelf kiest voor TunFun omdat we daar vorige keer zijn geweest en ze inderdaad niet goed weet wat we verder in de buurt kunnen doen. Vorige keer (nog zonder baby) hebben man en ik in de TunFun koffie zitten drinken en de krant lezen terwijl neefje en nichtje speelde. Het was voor hen heel leuk, maar zelf hadden we er weinig plezier aan. De TunFun wordt het wat mij betreft dus niet.
Iets echt 'damesachtigs' lijkt me ook niet heel geschikt. Nichtje is een wat stoerder meisje en best druk. Ergens stil zitten om een taartje te eten kan ze best, maar vindt ze niet heel leuk. Ik denk dat het het Amstelpark gaat worden. Ben ik zelf nog nooit geweest, terwijl ik al jaren in Amsterdam woon. Ik merk dat ik het zelf leuk vind om met kinderen de stad door heel andere ogen te zien!
Ik hoop op lekker buitenspeelweer volgend weekend!
Maanve

Henriette123

Henriette123

05-08-2011 om 10:52

Ponten

met de (gratis) ponten over het ij varen, en naar de cruiseschepen kijken. Vanaf Sloten met de pont over het Nieuwe meer varen, en dan bij Meerzicht pannenkoeken eten,,

buzz

buzz

05-08-2011 om 11:33

Dierentuin misschien.

ons meisje maakt trouwens razendsnel vriendjes voral als ze ergens zonder haar broer is. Ligt aan het kind maar hier is dat nooit een probleem.
Kinderen vragen altijd of je nog een keer met ze naar....gaan. Dat is gewoon wat ze weten waar ze al geweest zijn, ze weten niet wat er nog meer is, en het is ook wel een veilig gevoel, de herinneringen zijn goed enz enz.

Aggie

Aggie

08-08-2011 om 10:50

Parade!

Hoi Maanve,
De parade is deze week gestart in het ML Kingpark (Zuideramstel.) tussen 15 en 18 uur is dat speciaal voor kinderen, met gratis toegang. Kun je naar een korte voorstelling, ijsje eten, ritje in de zweefmolen (tantes mogen meezweven), lekker rondkijken, poffertjes bakken en eten. Soms wat druk, maar ik vind het wel gezellig en mijn dochters ook.

en verder : Amstelpark inderdaad, pierenbadje in het beatrispark bij mooi weer, dikke pret, Mirandabad (wel even de openingstijden checken), kinderboerderij in De Pijp (Lizzy ansingsstraat). Het Westerpark is ook heel leuk met kinderen: buurtboerderij, het woeste westen (rondrennen, water, hutten bouwen, zelf broodjes bakken), kinderboerderij, en dan wat eten bij De Bakkerwinkel.
Nemo als het regent. Tropenmuseum is ook leuk voor deze leeftijd.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

09-08-2011 om 00:04

Ja, zweven!

In de zweefmolen, op de Parade dus. Het liefst zweven we dagelijks, heeerlijk! Als ze nog nooit geweest is dan neem je haar gewoon op schoot. Tot 16:00 is entree voor de Parade gratis.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.