Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
tisha

tisha

05-12-2008 om 14:58

Advies gevraagd: gedrag zoon van 7 1/2

Hallo,
Ik ben niet zo bekend met dit forum, lees af en toe eens mee, maar nu heb ik zelf eigenlijk advies nodig.
Wij hebben een zoon van 7 1/2, een dochter van bijna 6 en een zoontje van 6 mnd. Nu maak ik me meer en meer zorgen over het gedrag van de oudste. Hij is altijd al wat onzeker geweest, maar de laatste tijd uit zich dat op een niet zo leuke manier. Op school is hij altijd een beetje teruggetrokken, zeker geen haantje de voorste, maar doet op zich wel met de groep mee. Heeft wel vriendjes, maar is niemands beste vriend. Nou ja, zolang dat voor hem geen probleem is, is het dat voor ons ook niet. Het frustrerende is, dat hij zich thuis wel steeds wil 'bewijzen.' Vooral dmv. agressief gedrag tegen zijn zusje. Om het minste of geringste scheld hij haar uit, of slaat/schopt hij haar. Als ze iets verteld, zegt hij altijd meteen iets lelijks enz. Dat loopt echt de spuigaten uit. Bovendien speelde hij eerst altijd buiten wel met leeftijdgenootjes, maar op dit moment is hij weer spelen met het buurjochie van 3! Ik zie dan jongens uit zijn klas met een groepje aan het spelen, duidelijk op school al afgesproken, maar hoe vaak ik ook zeg dat hij ook gerust mag afspreken en voorstel om een bep. kind te gaan vragen of hij kan spelen, hij wil dan niet. Ik weet dat hij het spelen met het veel kleinere kind ook niet echt geweldig vindt, maar hij voelt zich dan schijnbaar toch veiliger dan met leeftijdgenoten.
O ja, hij zit al een paar jaar op voetbal en dat gaat super. Al die jongens zitten in zijn klas en dan voelt hij zich m.i. wèl op zijn gemak. Papa is nl. zijn trainer.
Hoe kan ik hem helpen???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

05-12-2008 om 17:26

Decemberstress?

Hallo
je hebt het over "de laatste tijd". Hoe lang geleden is het begonnen? Als het nog niet zo lang geleden begonnen is, kan het zijn dat je zoontje gewoon last van "decemberstress" heeft. Gaat vanzelf weer over (het wordt vanzelf januari).
succes

Thuis afreageren

Zoals ik het lees denk ik dat hij op school heel erg op zijn tenen loopt om alles goed te doen. En dan moet je je thuis afreageren. Daar is het immers veilig om boos te worden? Onze kinderen hebben allemaal wel eens zo'n fase gehad. En gelukkig zijn ze ook allemaal weer over gegaan. Daarmee wil ik niet zeggen dat het allemaal wel mee valt maar meer dat het mij wel vrij "normaal" gedrag lijkt.
Groeten Lieuwkje.

Dees 68

Dees 68

08-12-2008 om 15:22

Ik herken het....

En volgens mij is er meer aan de hand dan alleen decemberstress (al zal de decemberstress waarschijnlijk ook niet echt helpen...).

Mijn 9 jarige zoon vertoont grotendeels hetzelfde gedrag. Hij heeft wel een beste vriend, maar die zoekt de laatste tijd zijn heil ook vaker wel eens ergens anders. Zoonlief zegt dat hij het niet erg vindt en dat hij geen behoefte heeft om met anderen af te spreken. En als hij wel eens afspreekt komt het initiatief meestal van de ander.En ik heb van de juf gehoord dat hij op school ook vaak in zijn eentje bezig is en dat hij desgevraagd ook aangeeft dat hij het wel goed vindt zo en geen behoefte heeft aan gezelschap. Juf zei er overigens ook bij dat hij toch wel goed ligt in de groep.

En het gedrag naar de jongere zus (hier ook 6 jaar) komt mij ook bekend voor. Omdat zuslief bepaald niet de makkelijkste is heb ik altijd gedacht dat het daarmee te maken had...

Zoonlief is een echte binnenvetter en heeft wel vaker last van onverklaarbare buikpijn etc. En slaapt ook wel eens slecht. Toch blijft hij aangeven dat alles goed gaat. Wat moet je dan nog?

Tips voor je heb ik dus niet echt, want ook ik weet niet goed raad met dit gedrag en maak me er best wel zorgen over. Ik probeer hem te stimuleren om met anderen af te spreken, maar echt succesvol is dit niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.