Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ans67

Ans67

23-04-2012 om 22:04

Afscheid basisschool

Dit jaar zit onze oudste in groep 8. Er ligt nog van alles in het verschiet maar de datum voor de eindmusical is bekend. Nu lijkt het mij leuk om ook namens de ouders iets te doen, een lied bijvoorbeeld. Dit is echter (nog) niet de gewoonte op 'onze' school.... En ja, hoe doe je dat dan, wat is leuk, wat is een leuke melodie. Zat zelf te denken aan foto's verzamelen en die via de beamer projecteren wat volgens mij al voor heel wat hilariteit zorgt en dat 'begeleiden' met een soort smartlap hoe snel de tijd toch gaat. Wel met een vrolijke (eind)noot uiteraard Wie heeft hier ervaring mee? En hoe heb je dat aangepakt? Bedankt alvast weer voor je reactie!
groeten,
Ans


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

24-04-2012 om 07:35

Niet doen

Dit is het moment van de kinderen, als ouder heb je de bescheiden taak daar leuk naar te kijken, en echt niet zelf ook wat willen doen. Het is niet jouw moment.

Evanlyn

Evanlyn

24-04-2012 om 10:04

ik zou niet graag voor het blok gezet worden om "gezellig mee te moeten doen".

koentje

koentje

24-04-2012 om 10:54

Hou nou toch op...☺

die begin-pubers schamen zich toch rot voor hun ouders???

Evanlyn

Evanlyn

24-04-2012 om 11:01

Dat schept misschien juist een band!

Want iedereen zit zich dan samen rot te schamen. Tja, behalve mijn kinderen dus, want ze zullen mij echt in de boeien moeten slaan en het toneel op moeten duwen. En zolang ze dat niet doen, kunnen mijn kinderen vol leedvermaak kijken hoe andere ouders hun kinderen voor schut zetten...

Marjolein

Marjolein

24-04-2012 om 11:45

Helemaal eens met kaatje

Die avond is speciaal voor de kinderen.
Ouders moeten zich daar niet op de voorgrond willen dringen. Niet doen dus.

Brianna F

Brianna F

24-04-2012 om 11:47

Iedereen reageert anders

Hier was het elk jaar een "verrassing" als de vaders wat deden in de pauze van de musical. Iedereen verwachtte het ook na een aantal keren. Hilarisch, vaders die zongen of een dansje deden. Het was elk jaar een tophit. (Niet meneer F trouwens, die sprong nog liever uit een rijdende auto, dan dat hij het toneel opging), maar de meeste vaders deden er wel aan mee. En het werd hogelijk gewaardeerd.
De laatste keer was een klompendans

Fiorucci

Fiorucci

24-04-2012 om 11:53

Nee

Hier duurt de avond al met al al lang zat, en is er als verrassing een groep leraren die de leerlingen toezingt. De avond is voor de leerlingen, laat mij maar lekker kijken.

Feest

Hier organiseren de ouders van de lln van groep 8 een avond voor de leerkrachten. Leerkrachten weten van niets. Het begint vaak met een spel en eindigt vaak met een bbq

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Even geheugen opfrissen

Mag ik even de talloze "nu moeten we voor school x en y doen"-draadjes op dit forum in herinnering roepen?

Niemand zit tegenwoordig op dit soort extra verplichtingen te wachten, ook niet als ze als gezelligheid zijn bedoeld. Dit soort nieuwe tradities in het leven roepen is denk ik dan ook af te raden.

Groeten,

Temet

Freez

Freez

24-04-2012 om 12:49

Foto's en rappen

bij dochter werd dat ook gedaan. Oude foto's op de achtergrond vond ik trouwens heel erg leuk, waren door de ouders bij elkaar gesprokkeld en werden op de beamer vertoond.
Ouders hadden een rap in elkaar gedraaid, compleet met rapgedrag. Ik heb heel erg staan te lachen maar mij hebben ze het podium niet op gekregen. Stonden erg voor paal maar dat was net de grappige gedachte erachter. Leuk, maar niet voor mij

Ach

Ons jongste kind neemt dit jaar afscheid van de basisschool. En eerlijk gezegd ben ik ook wel klaar met die periode. Ik heb geen puf om van alles te organiseren cq aan mee te doen. Ik denk dat dat wel het verschil is met Ans67. Het gaat om haar oudste kind. Dan heb je nog die basisschool-afscheids-emoties. (of ik ben zo'n ongevoelige nuchtere moeder, dat kan ook).

dorle

dorle

24-04-2012 om 13:01

Oh nee

Dacht je nou werkelijk dat iedere ouder die geweldige band met de klas en de basisschool voelt als jij die voelt?

Ely

Ely

24-04-2012 om 15:34

Oei en oei

Oei 1: mij niet gezien en volgens mij zitten niet alle prepubers erop te wachten, is mijn inschatting. Nou is er hier op school sowieso een aantal ouders die de schooldingen naar zich toe trekken, dan is er een kerstdiner oid en lijkt het feestje meer voor de hulpouders en de kinderen het decor. Maar da's mijn allergie

Oei2; momentje van zelfconfrontatie, dat verhaal van de vaders leek mij grappiger dan van de moeders/alle ouders.... Oeioeioei wat zegt dit over mij.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Olivia

Olivia

24-04-2012 om 16:15

Krijg er weer spontaan opvliegers van

Een ouder had een tekst in elkaar geflanst op een melodie van Grease. De tekst had iets van jullie zijn nu groot, nemen afscheid van de basisschool en veel succes op het VO.
Op de avond zelf werden een paar vaders en een paar moeders gevraagt op het podium, daar werd niet bij vertelt dat het de bedoeling was om om de beurt te zingen (moeders als Olivia Newton John en vaders als John Travolta). Mijn zoon wilde dolgraag dat ik ook op dat podium ging, dat heb ik na een aantal van zijn smeekbedes uiteindelijk gedaan. Daar kreeg kreeg een stencil met tekst in mijn handen geduwd, de muziek werd ingestart en begin maar met zingen. Mijn zoon vond het fantastisch. Mijn zangtalent staat ongeveer gelijk aan die van een valse kraai, dus het kostte nogal wat moeite om er toch nog wat van te maken.
Dit jaar staat er weer een afscheidsfeest op het programma. Ik hoop dat nu niemand van de ouders met zoiets op de proppen komt, want dan ben ik natuurlijk weer de pineut. Mijn andere zoon zal het namelijk ook helemaal geweldig vinden, om zijn moeder zo te zien zweten voor hem op dat podium.

May

May

25-04-2012 om 08:53

Duh

het antwoord van dochter toen ik vroeg of ze het leuk zou vinden als de ouders ook een lied ofzo zouden doen 'Doe normaal mama'

Nee zeg...

Onze oudste zit in groep 8 en de musical is in aantocht. Verder gelukkig geen enorme afscheidstaferelen qua collages of herinneringsboeken of weet ik wat. Een gezellige feestdag met alleen de groep en de leerkrachten en die avond met de musical. Verder helemaal niets en ik voel me ook totaal niet geroepen om daar als ouders "extra cachet" aan te geven. Het is een groep8-dingetje en wij kijken braaf toe (en troosten desnoods thuis nog wel wat na).

Anne

Anne

25-04-2012 om 12:22

Hier dus wel

Hier hebben we het wel gedaan, het was geheel vrijblijvend en de tekst is gemaakt op het belangrijkste musicallied. Mijn kind en ook alle anderen hadden er echt geen probleem mee.

Mollekey

Mollekey

25-04-2012 om 13:37

Anne

Het gaat er niet zozeer om dat de kinderen er geen problemen mee hebben maar dat je het uberhaupt doet. Het is toch een afscheid van de kinderen, groep 8. Toch niet van de ouders? Wie bedenkt zoiets eigenlijk. Een wat bescheiden opstelling in deze lijkt me meer dan gepast. Waarom de voorgrond zoeken en niet gewoon die kinderen het middelpunt laten zijn.

Anne

Anne

25-04-2012 om 14:28

Niet van de ouders?

Daar kun je over van mening verschillen. Waarom doen de leerkrachten dan vaak wel een lied, mag dat ook niet? Hier dus twee liederen.

Je kunt het zien als een kadootje aan de kinderen en ze vonden het juist leuk om ons ook iets te zien doen. Het was na de musical en de meisjes waren al grotendeels in tranen en dat kwam niet door ons.

Fiorucci

Fiorucci

25-04-2012 om 18:09

Tja

Musical voorbij, kinderen in tranen, daar hoef je dan toch niks meer aan toe te voegen...

Puck

Puck

25-04-2012 om 19:19

Anne

Anne: "Waarom doen de leerkrachten dan vaak wel een lied, mag dat ook niet?"
Is dat zo? Doen de leerkrachten vaak een lied? Hier in ieder geval niet.
En ik zie toch wel duidelijk verschillen tussen de leerkrachten die de kinderen op school hebben gehad in de klas en de ouders die elkaar in de meeste gevallen eens spreken op het schoolplein en evt. wat hand en spandiensten op school verrichten.
En voor de statistieken: persoonlijk zou ik er geen seconde over denken om ook maar iets met de ouders op de afscheidsavond te organiseren of er aan mee te willen doen. Ik vind dat er ook helemaal niet bijhoren, ik vind het een avond voor school en de kinderen waar je als ouder gast en toeschouwer bent.
OVerigens hadden de kinderen van de klas van oudste wel iets anders georganiseerd. Ze hebben voor de hele klas zelf een afscheidsfeest georganiseerd, buiten school om en de ouders kregen namens de kinderen een uitnodiging om vanaf een bepaald tijdstip het laatste uur mee te feesten. Dat vond ik dus echt een super-initiatief.

Anne

Anne

25-04-2012 om 20:02

Hier doen de leerkrachten een lied ja, dat wisten wij als ouders verder niet maar dat was ook leuk.

Ik vind het prima dat je het niet leuk vindt, ik had het zelf ook nooit bedacht of opgezet maar ik heb wel mee gedaan. De kinderen vonden het leuk, de ouders die meededen vonden het leuk, de ouders die niet mee wilden doen vonden het leuk. Prima toch.

Iedereen roept maar dat je het niet moet doen, dat de kinderen het niet leuk vinden maar je kunt toch ook alleen vanuit je zelf spreken in plaats van voor het hele land?

Hier was het leuk en vonden de kinderen het leuk. Prima toch? Waarom meteen alles afkatten?

Ans67

Ans67

25-04-2012 om 22:50

Oeps

Goh, wat een andere invalshoeken.... Het is zeker niet bedoeld om als ouders op de voorgrond te treden! Dat het een avond voor de kinderen is staat vast, ik denk dat met een lied of wat dan ook hen nog meer het gevoel kan geven dat het om hén gaat.. Maar goed, ben wel erg an het twijfelen geslagen, ook omdat het misschien hangen en trekken wordt, en om nu met een handvol ouders iets te doen. Een BBQ is dan misschien wél zo veilig.... Bedankt in ieder geval!
groeten,
Ans

Ely

Ely

26-04-2012 om 00:34

Voorgrond

Ans, jij schrijft:
'Het is zeker niet bedoeld om als ouders op de voorgrond te treden! '
Maar dat is toch letterlijk wat je doet als je een lied gaat zingen? Op de voorgrond treden bedoel ik? Of zingt men vanuit de zaal?

Weet je, zo alles lezend zijn er twee dingen die mij zouden weerhouden:
1) wie doet wel mee en wie niet en waarom wel en waarom niet?
2) het gaat om de kinderen, het is hun afscheid van die school, als zij en masse zouden vragen om iets leuks van de ouders, oké. Eigenlijk vind ik in de zien het nog gepaster als leerkrachten iets doen, die zijn lid van de scheidende partijen zeg maar, de ouders niet.

Maar goed, het is en blijft persoonlijk (en dat zou dus voor mij een reden zijn om het niet te doen, zie punt 1 )

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Brianna F

Brianna F

26-04-2012 om 09:16

Maar

ik lees overal dat ouders niet op de voorgrond moeten treden. Het is bedoeld als ludieke actie naar de kinderen toe.
En het is voor de ouders toch ook min of meer een afscheid van die school, vooral als je er zelf erg bij betrokken bent geweest, als leesouder, knutselouder, chauffeurende ouder, klasse-ouder. En bij het afscheid zou je dan opeens niet meer mogen meedoen?

Ans, de kleur van dit forum

Ans, ik weet niet of je al langer op dit forum zit, maar hier is 'men' over het algemeen geen fan van ouderparticipatie op school. Dit moet je misschien meenemen in je beoordeling van de reacties hier

Chris

Chris

Enige nuancering: men is op dit forum iha geen fan van 'verplicht vrijwillige' ouderparticipatie.

Ik heb niet gemerkt dat mensen hier tegen ouderparticipatie zijn als de bewuste ouder dat geheel op eigen initiatief doet. Ze zijn eerder tegen de "het is toch leuk/dat heb je toch wel over voor je kind"- ouderparticipatie

Groeten,

Temet

*hoest, kuch* chrish

Geen ouderparticipatie? 't Is maar net hoe je het definieert natuurlijk, maar als ik van kinderen op school de vraag krijg of ik nu wel echt op school werk, dan heb ik toch al het gevoel dat er ik teveel loop te participeren Maar samen een lied zingen valt bij mij niet zo onder participatie. Leesmoederen en ouderraderen en MR-en dan weer wel.
Weet je, wat liederen betreft heb ik nog wat andere puntjes dan alleen maar "op voorgrond treden" oid. Zo'n lied komt vaak minder goed over dan je zou willen. Je kunt beter met minder mensen of zelfs solo zingen om het verstaanbaar te houden, je kunt maar beter van tevoren goed oefenen om het verstaanbaar en mooi te houden, je kunt beter niet de tekst op papier zetten en van tevoren uitdelen, omdat iedereen dan de clou al gelezen heeft vóór je halverweg het eerste couplet bent - van die dingen. Daar ontbreekt het bij bruiloften en partijen en ook op dit soort schoolavonden nog wel eens aan, waardoor zo'n lied de mist in gaat en zijn doel voorbij schiet. En buiten dat vind ik het afscheid van groep 8 toch nog steeds het afscheid van groep 8. Als ik afscheid wil nemen van ouderraad of MR of andere participeeractiviteiten, dan moet ik dat voor mezelf regelen. Vind ik.

Als je het doet, houd het dan heeel vrijwillig

Er zijn vast ouders die dit een leuk idee vinden en er zijn er ook die het verschikkelijk vinden. Als je je plan wil uitvoeren, houd het dan vrijwillig en laagdrempelig. Dus geen mailtjes aan alle ouders met: "jullie moeten allemaal minstens drie oude foto's digitaal aanleveren en graag voor overmorgen. Het zou leuk zijn als iedereen een oranje/paars t-shirt draagt en koffie met wat zelfgebakken lekkers voor alle brainstormvergaderingen wordt verplicht bij toerbeurt verzorgd".

skik

Annet

Annet

26-04-2012 om 18:31

Toezingen als alternatief

Ik kan me voorstellen dat het leuker is om alle kinderen op het podium te zetten en dat de ouders vanuit de zaal de kinderen toezingen. Dan staan zij in de belangstelling en gaat het over bijvoorbeeld dat jullie als ouders er zo aan moeten wennen dat ze al zo groot zijn, en nog wat meer van die dingen.
Zoiets is makkelijk te organiseren door de tekst te maken, melodie kiezen en ouders de tekst mailen. Uiteraard een makkelijke melodie. Ter plekke zie je dan wel wie er meedoen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.