Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
guera

guera

12-09-2011 om 17:40

Afzwemmen, ze wil niet

Dochter bijna 6 mag bijna afzwemmen. Ze mag deze week voor zwemmen. Maar ze wil niet. Ze heeft het snel gedaan want ze houdt van zwemmen. Ze zwemt oogluikend met ons al tijdje zonder bandjes. Zwemles doet ze met veel plezier. Wat is dit nu ? Waarschijnlijk omdat het nieuw is en dus spannend. Wat doe ik ? Wel doorzetten en huilend kind bij voorzwemmen afleveren of uitstellen ? Is niet nodig qua zwem vaardigheid .... tuttebel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

12-09-2011 om 20:03

Ordinair omkopen

Ik zou in dit geval mijn toevlucht zoeken tot omkopen. En anders paar maandjes doorzwemmen en volgende keer proefzwemmen?

amk

amk

12-09-2011 om 21:13

Omkopen en chanteren

echt een prima opvoedmethode bij dit soort zaken.

amk

amk

13-09-2011 om 09:52

Nee

zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde echt dat omkopen en chanteren een prima opvoed methode is bij dit soort situaties. Ik doe het zelf ook en het heeft een naam:
De methode Deckers, Daphne Deckers heeft het eens beschreven in 1 van haar collumns

P: het diploma is de beloning

P, dit lijkt op de discussie over intrinsieke motivatie die geloof ik in 'ouders en school' liep. Als kind niet geïnteresseerd is in het diploma kan jij als ouder nog zo hard roepen dat dat toch de werkelijke beloning is, maar het kan het kind niet boeien. Kind wil niet.

Dus dan moet je kiezen: wil je dat het kind snel het diploma haalt, of wacht je tot het inzicht doorbreekt?
Scenario B is prima als je er de tijd en het geld (ze moet wel regelmatig blijven lessen) voor over hebt.
Als A, dan kan je kiezen: goedschiks (omkopen) of kwaadschiks (dreigen, straf, vuist op tafel). Natuurlijk roep jij nu dat er een derde weg is, namelijk overreden, maar tegen veel kinderen kan je aankletsen tot je blauw ziet, maar dat helpt maar matig. Die derde weg is dus feitelijk ook scenario B: wachten tot kind het zelf wil.

Ik zou het wel weten.

Groeten,

Temet

Wortel voorhouden

Nu afzwemmen en je diploma halen en je mag door naar het volgende level.
Of over een maand afzwemmen en geen zwemmen meer.

Als ze echt van zwemmen houdt, dan kiest ze toch voor het doorzwemmen?

Dirksmama

Ik ken het kind niet, maar die gok zou ik dus zelf niet durven nemen. Alleen dreigen met iets wat je ook waar kunt maken. Als jij wilt dat kind blijft zwemmen en blijft kunnen zwemmen zal je met de lessen door moeten gaan vermoed ik, en dan zou ik de gok niet nemen dat ze voor stoppen kiest.

Wortel voorhouden heeft alleen zin als je zeker weet dat ze 'm lust, zogezegd.

Groeten,

Temet

guera

guera

13-09-2011 om 13:37

Spannend

het is met kleren (nieuw), het is met kinderen die ze niet kent (nieuw), buiten de structuur van de zwemles. (nieuw). Genoeg reden voor haar om het eng te vinden en dus met de kont tegen de krib. Maar ik denk dat ik de wortel heb gevonden: spelen.
Geen diploma = langer lessen = weer op maandag geen tijd om te spelen. Diplomas = geen les dus tijd over om te spelen. Daar is ze wel gevoelig voor. We gaan doorpakken inderdaad. Maar zocht ff naar de manier en herkenning. Het is zo n tutje Ze kan het hartstike goed (maar 9 maanden over gedaan)

Een keer oefenen?

Kun je niet een keer gaan oefenen, met haar samen met haar kleren aan? Dus echt met zijn 2 tjes.

En ja, de wortel I guess..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rembrand

Rembrand

15-09-2011 om 09:13

Leugentje op bestwil

Ik zou gewoon zeggen dat ze niet hoeft af te zwemmen, maar mee doet voor de gezelligheid omdat de andere kindjes dat leuk vinden.
Dat haalt de druk eraf en de verrassing is des te grotere als ze na afloop wel een diploma krijgt.
M.

Rembrand

Rembrand

15-09-2011 om 09:13

Bedoel natuurlijk "om bestwil".

M.

guera

guera

15-09-2011 om 22:13

normaal gesproken doen ze met kleding tegen het einde van de lessen dus tegen het diploma zwemmen aan. Dat is het probleem op zich niet. Het is gewoon dat dochter zich als een speer heeft ontwikkeld en ineens buiten de rest van het groepje valt. Ik vind het wel sympathiek dat ze willen kijken of ze af kan zwemmen en dus kan proefzwemmen, omdat ze anders 2 maanden langer moet lessen (en betalen). Terwijl dat op zich niet nodig is. Na ja ze is geweest. Ze moest huilen maar we hebben doorgezet. Daarna nog een gesprekje gehad dat ik snap dat ze moest huilen maar dat we toch door gingen zetten omdat we weten dat ze het kan en dat het goedkomt. Ze weet dat zelf eigenlijk ook wel. Dat geeft ze ook wel aan. Ze zegt dan ook: maar ik moet toch huilen. Nou dat mag. Helemaal prima. Ze ging als een dolle. Ze mag afzwemmen.

Goed zeg!

Knap hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.