Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Agressief zoontje


Thy

Thy

12-03-2023 om 22:12

Bijzonder advies van school. Als een kind waar niets mee aan de hand is ineens zó agressief wordt, uit het niets, dan is de oplossing een steungezin? Moet er niet eens gekeken worden hoe dit gedrag ineens zó geëscaleerd is? 
Wat heb jij zelf al gedaan? Sinds een paar weken slaat en schopt hij jou, broertjes en klasgenoten. Ook scheldt hij iedereen uit. Als je zoon hier voor nooit dit gedrag vertoonde, dan is er iets gebeurt. 
Ik zou niet per definitie gaan zoeken naar welke gedragsstoornis hij heeft, maar naar wat er is voorgevallen waarsoor hij dit gedrag ineens laat zien.

Net als velen hier vraag ik me ook af wat er is veranderd dat dit gedrag uitlokt. Het idee om via een huisarts doorverwijzing te vragen naar een orthopedagoog lijkt mij heel zinnig. En als die orthopedagoog geen plek heeft, vraag dan of hij/zij iemand anders kan aanbevelen. Ik denk dat je zo snel mogelijk zou moeten proberen uit te zoeken waar dit gedrag vandaan komt en wat eraan te doen is. 
Ook ik vroeg me onmiddellijk af of er iets ernstigs kan zijn gebeurd met je kind waar jij niet vanaf weet (ernstig gepest?) en waar hij nu op reageert. Hoeft natuurlijk helemaal niet, maar je kan het ook niet uitsluiten op dit moment. 
Maar ook al is het "alleen maar" een reactie op plotselinge veranderingen in zijn leven, dan nog is er reden om hier snel serieus op in te springen. 

Mamavan4schatjes

Mamavan4schatjes

13-03-2023 om 21:46 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties. Morgen gaan we naar de huisarts. 

Vanochtend was man met oudste en jongste 2 naar een speeltuin.
Ik heb toen zoontje van 6 vertelt dat zijn broer het zo jammer vindt dat ze niet meer samen spelen. En dat hij het niet zo leuk vindt dat hij slaat/schopt/scheld. Zoontje van 6 wou een tekening maken voor zijn broer. Ik was van plan hier een afbeelding bij te plaatsen maar weet niet of dat wel kan? Ik beschrijf het wel even, meteen wat leesbaarder 😉
Hij heeft een groot hart getekent met daarin geschreven papa, mama en de namen van zijn broer, broertje en zusje en z'n eigen naam.
 Daarnaast heeft hij geschreven: 'ik vint julli hel lief alemal fan ... (z'n eigen naam).' Daaronder 3 hartjes en dan weer een stukje tekst. 'alemal hazdjes (hartjes) en ook for mijn pop.' En toen schreef hij bebie erbij in het hart, omdat hij zijn pop zovaak geslagen had. Niet wetende dat ik in verwachting ben 🤫 Zijn broer (en natuurlijk broertje, zusje, papa en mama) was super blij met het cadeautje 
Vanmiddag zoontje van 6 naar oom en tante gebracht. Even rust in huis. Ben benieuwd wat de huisarts morgen zal zeggen, ik ga iig met een goed gevoel slapen.

Wat mooi!

Mamavan4schatjes schreef op 13-03-2023 om 21:46:

Bedankt voor alle reacties. Morgen gaan we naar de huisarts.

Vanochtend was man met oudste en jongste 2 naar een speeltuin.
Ik heb toen zoontje van 6 vertelt dat zijn broer het zo jammer vindt dat ze niet meer samen spelen. En dat hij het niet zo leuk vindt dat hij slaat/schopt/scheld. Zoontje van 6 wou een tekening maken voor zijn broer. Ik was van plan hier een afbeelding bij te plaatsen maar weet niet of dat wel kan? Ik beschrijf het wel even, meteen wat leesbaarder 😉
Hij heeft een groot hart getekent met daarin geschreven papa, mama en de namen van zijn broer, broertje en zusje en z'n eigen naam.
Daarnaast heeft hij geschreven: 'ik vint julli hel lief alemal fan ... (z'n eigen naam).' Daaronder 3 hartjes en dan weer een stukje tekst. 'alemal hazdjes (hartjes) en ook for mijn pop.' En toen schreef hij bebie erbij in het hart, omdat hij zijn pop zovaak geslagen had. Niet wetende dat ik in verwachting ben 🤫 Zijn broer (en natuurlijk broertje, zusje, papa en mama) was super blij met het cadeautje
Vanmiddag zoontje van 6 naar oom en tante gebracht. Even rust in huis. Ben benieuwd wat de huisarts morgen zal zeggen, ik ga iig met een goed gevoel slapen.

Lief!

Heeft hij ook iets gezegd over waarom hij steeds zo boos is?

Mamavan4schatjes schreef op 13-03-2023 om 21:46:

Bedankt voor alle reacties. Morgen gaan we naar de huisarts.

Vanochtend was man met oudste en jongste 2 naar een speeltuin.
Ik heb toen zoontje van 6 vertelt dat zijn broer het zo jammer vindt dat ze niet meer samen spelen. En dat hij het niet zo leuk vindt dat hij slaat/schopt/scheld. Zoontje van 6 wou een tekening maken voor zijn broer. Ik was van plan hier een afbeelding bij te plaatsen maar weet niet of dat wel kan? Ik beschrijf het wel even, meteen wat leesbaarder 😉
Hij heeft een groot hart getekent met daarin geschreven papa, mama en de namen van zijn broer, broertje en zusje en z'n eigen naam.
Daarnaast heeft hij geschreven: 'ik vint julli hel lief alemal fan ... (z'n eigen naam).' Daaronder 3 hartjes en dan weer een stukje tekst. 'alemal hazdjes (hartjes) en ook for mijn pop.' En toen schreef hij bebie erbij in het hart, omdat hij zijn pop zovaak geslagen had. Niet wetende dat ik in verwachting ben 🤫 Zijn broer (en natuurlijk broertje, zusje, papa en mama) was super blij met het cadeautje
Vanmiddag zoontje van 6 naar oom en tante gebracht. Even rust in huis. Ben benieuwd wat de huisarts morgen zal zeggen, ik ga iig met een goed gevoel slapen.

Ontroerend. Blijf dát jongetje zien als het moeilijk is. Sterkte bij de huisarts

Ah, wat lief...
Goed op passen, op die tekening, en bij zijn trouwdag oid nog eens tevoorschijn halen

Mamavan4schatjes

Mamavan4schatjes

14-03-2023 om 17:28 Topicstarter

Temet schreef op 14-03-2023 om 07:34:

Ah, wat lief...
Goed op passen, op die tekening, en bij zijn trouwdag oid nog eens tevoorschijn halen

Gaan we zeker doen

Mamavan4schatjes

Mamavan4schatjes

14-03-2023 om 17:36 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 13-03-2023 om 22:45:

[..]

Lief!

Heeft hij ook iets gezegd over waarom hij steeds zo boos is?

Hijzelf heeft niets gezegd. Vandaag wel bij de huisarts geweest, was heel fijn. Huisarts denkt aan verschillende oorzaken.

Jaloezie, omdat hij denkt dat z'n grote broer veel vriendjes heeft en hij niet. Z'n broer zegt ook vaak bij ruzie: 'Jij hebt niet eens vrienden.' Hij is er wel zo'n eentje die daarin gaat geloven. (Voor de duidelijkheid, ze zijn allebei super sociaal, en beiden dus veel vriendjes) Als zoontje van 6 boos is roept hij ook vaak dat hijzelf geen vriendjes heeft...
En hij kan ook aanvoelen dat ik (ongepland) zwanger ben.

We hebben tips gekregen en een vervolgafspraak. We hebben ook een gesprek gepland staan met zijn juf.

" Z'n broer zegt ook vaak bij ruzie: 'Jij hebt niet eens vrienden.' "

Daar zou ik meteen wat van zeggen geloof ik: "Pietje, ik snap dat je boos bent op je broertje, maar dat is nog geen reden om onzin te verkopen. Broertje heeft wel vriendjes, en dat weet je best"

Mamavan4schatjes

Mamavan4schatjes

14-03-2023 om 18:16 Topicstarter

Temet schreef op 14-03-2023 om 17:51:

" Z'n broer zegt ook vaak bij ruzie: 'Jij hebt niet eens vrienden.' "

Daar zou ik meteen wat van zeggen geloof ik: "Pietje, ik snap dat je boos bent op je broertje, maar dat is nog geen reden om onzin te verkopen. Broertje heeft wel vriendjes, en dat weet je best"

Inderdaad, vaak genoeg gezegd. Probleem is dat hij z'n vriendjes wel is kwijtgeraakt door zijn gedrag...

Maar heeft hij op dit moment nou wel vriendjes of niet? Eerst zeg je van wel, nu zeg je dat hij ze inmiddels is kwijtgeraakt. Als dat laatste zo is, zegt je oudste dus iets wat wel degelijk klopt, alleen moet hij het nog steeds niet zeggen omdat het kwetsend is.

Temet schreef op 15-03-2023 om 07:29:

Maar heeft hij op dit moment nou wel vriendjes of niet? Eerst zeg je van wel, nu zeg je dat hij ze inmiddels is kwijtgeraakt. Als dat laatste zo is, zegt je oudste dus iets wat wel degelijk klopt, alleen moet hij het nog steeds niet zeggen omdat het kwetsend is.

En wat was er eerst, de vervelende uitspraken van oudste waar je andere zoon op reageert, of reageert je oudste zo omdat jongste zo agressief doet? Als dat laatste zo is, dan is het gedrag van oudste dus geen verklaring voor het gedrag van je zoon.

Heeft de huisarts ook fysieke oorzaken uitgesloten?

een zeer moeilijke situatie

FrancisSandoval schreef op 15-03-2023 om 09:49:

een zeer moeilijke situatie

Een zeer zinloze flutreactie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.