Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jannet

Jannet

25-01-2011 om 13:57

Alleen met de trein

Even een vraag: vanaf welke leeftijd vinden jullie dat een kind alleen met de trein kan? Het gaat om het volgende: Kind wordt op station A op de trein gezet en een half uur later op station B van de trein afgehaald. De trein stopt tussendoor niet en het is een rustig traject (ik bedoel: niet een soort bezemtrein in de randstad zeg maar, maar ongeveer half gevulde trein met grootdeels ouderen en wat studenten).


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

25-01-2011 om 14:02

Hangt van het kind af

Mijn kind ging met 11 jaar op deze manier op reis, maar dat was dan een rit van 2 uur. Maar ik zou dat niet met ieder kind van 11 aandurven.

Is je kind redelijk koelbloedig in onverwachte situaties? Of is het een kind dat makkelijk in paniek raakt. Kan je kind goed met een mobiel omgaan en kan hij/zij iemand bellen? Dat soort dingen zijn belangrijk te bedenken.

Wij hadden alle scenario's doorgesproken die we konden bedenken, inclusief het scenario dat zijn tas met mobiel gestolen zou worden. Onze zoon kon daar prima mee omgaan, is ook een type wat niet gauw in paniek raakt, dus wij durfden dat wel aan. Inmiddels heeft hij het een keer of 6 gedaan. (Is nu 13).

Margje

Lou

Lou

25-01-2011 om 15:02

Hoe oud?

Jannet, hoe oud is het kind waar het over gaat dan? De situatie die je schetst komt mij niet heel gevaarlijk over. Mijn dochter van 9 zou dat zelfs nog wel mogen, maar ze durft het zelf niet. De voorwaarden die Margje noemt zijn wel heel belangrijk.

Lou

Lou

25-01-2011 om 16:01

Pelle

Ja, ik weet wat de vraag was Maar ik dacht dat ze misschien vergeten was de leeftijd van het kind in kwestie erbij te zetten. Maakt niet uit.

Mag je zonder kaartje nog op het perron? Zou ik inderdaad ook eerst willen uitzoeken.

Henriette123

Henriette123

25-01-2011 om 16:26

Hangt van het station af

Dat hangt van het station af.Op de meeste station mag het, of wordt het in ieder geval toegestaan.Op sommige stations, en tijden, is het verboden, en word je door de beveiling tegengehouden. Dit geldt vooral voor grotere stations.
Als je twijfelt is het denk ik goed om eerst eens samen met je kind met de trein te gaan.Uit je vraag of je wel of niet zonder kaaertje het perron op mag, maak ik op dat je kind weinig met de trein gaat.Het is moeilijk om te zeggen vanaf welke leeftijd een kind alleen kan reizen, hoeveel ervaring heeft zij, en wat voor een kind is het?

dihanne

dihanne

25-01-2011 om 16:26

Problemen oplossen

tsja, als alles goed gaat, dan kan bv. een 10-jarige dit natuurlijk prima.
het lastige is inderdaad als er een probleem is (trein krijgt pech, kind is kaartje kwijt)

probleem-oplossend-vermogen is op die leeftijd nog zo gering

onze dochter heeft op 10-jarige leeftijd haar eerste treinreisje alleen gemaakt (8 minuten) en vond het berespannend. het ging goed

Vraag me trouwens af of de NS een minimumleeftijd heeft, dat zou best eens kunnen.

groet
Dihanne

Mona

Mona

25-01-2011 om 16:51

11 jaar

Zoon van mijn vriendin was 11 jaar toen hij voor het eerst dat soort treinreizen maakte. Het was bij hem zelfs een reis van 2 uur, zonder overstap en inderdaad hij wilde het zelf graag en is niet zo snel bang.

Hoe zelfstandig is je kind?

De zoon van mijn vriendin ging op 6 jarige leeftijd alleen met de bus. Maar mijn jongste van 6 zou ik niet met de bus doen..dan komt zij niet aan..haha
Mijn oudste is bijna 9 en zij zou het goed kunnen zo'n traject dan wat u beschrijft. Maar het ligt aan je kind of die dat aankan.

cqcq

cqcq

25-01-2011 om 19:31

Niet de volle mep

De NS heeft nog steeds kinderkaartjes (met 40 % korting) voor kinderen die zonder begeleiding reizen.

http://ns.nl/cs/Satellite/reizigers/regelen-en-kopen/welk-treinkaartje

En hier zou ik dat traject verantwoord vinden voor al mijn kinderen 8, 11, en 13. Die van 13 kon toen ze 12 was ook moeilijker reizen aan (inclusief een overstap op een groot station). Officieel mag de begeleider niet meer op het perron (ook daar heb je een kaartje voor nodig), maar daar wordt meestal niet moeilijk over gedaan.

Jannet

Jannet

25-01-2011 om 19:33

Leeftijd

Kind is 12 jaar, zit op VO, heeft mobiel (en weet daar heel goed mee om te gaan) en vind het reizen per trein zelf geen probleem (juist wel leuk). Ex vindt kind echter veel te jong en vindt reizen met trein reuze gevaarlijk. Om even te checken of ik nou zo gek ben was ik benieuwd naar de reacties hier. Vandaar ook dat ik er bewust geen leeftijd bij gezet had....

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-01-2011 om 20:10

Jaar of 9

Uitgaande van mijn eigen kinderen, vind ik zo'n ritje vanaf een jaar of 8 of 9 wel verantwoord. Oudste zoon ging toen hij 11 jaar was voor het eerst alleen met de trein: een rit van twee uur. Heeft hij daarna geregeld gedaan, ook met onverwacht overstappen en omleidingen door de sneeuw etc.
Stations waar je zonder kaartje niet op het perron komt, zijn zeldzaam hoor. Ik reis veel met de trein (en door heel Nederland) maar ik zou geen station weten waar je je kind niet op de trein kan zetten. Rotterdam misschien?

Jesse_1

Jesse_1

25-01-2011 om 21:03

Echt van perron tot perron...

Als het kind echt op het perron in de trein 'wordt gezet' en bij het volgend station op het perron wordt opgehaald, zou ik zeggen: een jaar of 8. Ik zou het zelfs overwegen voor onze jongste van 6,5 (indien het niet de eerste keer is dat hij met deze trein gaat). Onze Middelste van 8 zou ik dit nu nog niet laten doen, als er het kleinste dingetje mis zou gaan zou hij al in paniek kunnen raken.
Mobiel mee vind ik trouwens in het algemeen (voor kinderen die zelf nog geen mobiel hebben) een mooie tip.
Jesse

cqcq

cqcq

25-01-2011 om 22:09

't mag niet

Zonder kaartje mag je niet op het perron:
http://ns.nl/cs/Satellite/reizigers/service/reisregels#onze-huisregels-id

('t wordt volgens mij niet heel vaak gecontroleerd, maar als er gecontroleerd wordt kun je dus beboet worden voor zwart reizen zonder dat je in de trein zit).

Qua verschil in opvoeding tussen jouw en ex. Is het bij jou, dan bepaal jij. Daar zou ik niet moeilijk over doen, hij heeft vast ook regels waar jij het niet mee eens bent. Gaat het om tijd dat je zoon bij ex doorbrengt dan bepaalt hij, en daar moet jij je bij neerleggen. Het lijkt me geen ruzie waard.

Vic

Vic

25-01-2011 om 22:41

Er zijn 12-jarigen die 15 km moeten fietsen naar school. Een ritje met de trein, zonder overstappen, lijkt me 100x veiliger. Vanaf een jaar of 8 lijkt me dat prima te doen. Hangt natuurlijk ook een beetje van het kind af.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-01-2011 om 23:36

Cqcq

"Zonder kaartje mag je niet op het perron"
Je hebt regels en je hebt de praktijk. En die komen duidelijk niet overeen. Dat er uitzwaaiers op het perron zijn, is echt de normaalste zaak van de wereld, ik zie ze dagelijks... Dus dat dat niet zou mogen, is echt het laatste waar je je zorgen over moet maken.

Henriette123

Henriette123

26-01-2011 om 00:08

Ijsvogeltje

Toch geregeld meegemaakt dat wegbrengers door de beveiliging/controleurs worden tegengehouden. Dochter mocht vaak s`avonds niet het het perron/roltrap op bij station Duivendrecht, om vriendje uit te zwaaien.Zelf ook tegengehouden op station Amstel, kind had toen ontzettend veel spullen bij zich.

Fraz

Fraz

26-01-2011 om 08:54

Wel

hier zou kind van 11/12 wel met de trein mogen. Ook als het om meerdere haltes gaat. Volgend jaar gaat ze al naar het vo dus moet ze toch wel wat zelfstandigheid aan. Sommige kinderen van haar bassisschool gaan dan elke dag met de trein naar amsterdam en dan met de metro(in de spits dus beredruk). Ik was ook 12 toen ik alleen naar de beugeltandarts in Amsterdam ging (mobieltjesloze tijdperk) en daar ook nog eens de tram moest nemen.

Maar een rustige trein zonder haltes lijkt mij geen probleem voor een kind van 12.

Fraz

Fraz

26-01-2011 om 08:55

Henriette123

op ons station kun je niet eens mensen weren van het perron. Is dus erg stationsafhankelijk.

Henriette123

Henriette123

26-01-2011 om 09:45

Fraz

Klopt, ik zie dit geregeld bij stations waar roltrappen zijn. Ze houden dan onderaan de roltrap controle.Je moet alleen zeker weten, dat het afhaalstation niet zo`n station is. Overigens zou ik mijn kind van 12 ook alleen met de trein laten gaan.

liora

liora

26-01-2011 om 15:34

Negen

Ik denk dat ik dat bij een rustig kind wel vanaf negen jaar goed zou vinden.

Liora

angel3

angel3

26-01-2011 om 19:43

Tienertoer

Jee is de wereld zo veranderd ? Tja open deur maar ik ging met 12 op tienertoer het hele land door. Wel met vriendin maar tig keer overstappen. Zelf alles uitzoeken met zon spoorboek en wat belkwartjes in mijn zak. Met zelfde leeftijd naar vo .20 min bus dan nog metro daarna nog lopen. Hoe doen kids dat dan als ze naar vo gaan ? Zon ritje als genoemd zou ik wel eerder dan met 11 aandurven, maar alleen als hij zelf ook enigszins wil.

treinrijder

treinrijder

26-01-2011 om 20:21

Scholieren

Leeftijdsgenoten van je kind moeten geregeld met het openbaar vervoer zoals bus,trein,en metro naar school.Die kinderen moeten in de drukte naar school,en ook nog vaak overstappen. Die reden zich toch ook? Lijkt mij dus dat jouw kind het zonder problemen, misschien na een keer meerijden,prima moet kunnen.

Hibiscus

Hibiscus

26-01-2011 om 22:11

Prima

Zeker als je kind het zelf ook graag wil.

Ik denk dat zo'n ritje wat jij beschrijft vanaf een jaar of 10 kan.

Hibiscus

Buitenlandse reis

Toevallig speelt dit bij ons ook. Mijn kinderen hebben 2 weken paasvakantie en een bezoek aan oma in Nederland staat natuurlijk op het programma. Ik kan helaas alleen maar 1 dag vrij nemen, en mijn moeder zou de kinderen graag wat langer bij zich hebben. We praten over een reis van 300 kilometer. In principe is er een directe verbinding, maar er gaat nog wel eens iets mis in Duitsland. Mijn dochter is 13,5, heeft een mobieltje en is zeer goed in het vinden van de weg. Mijn zoon is 10,5. Beide spreken ze vloeiend Nederlands en Duits. Ik denk eraan om ze hier in Duitsland op de trein te zetten en ze in Nederland op het internationale perron af te laten halen door mijn broer en/of mijn moeder. Met Pasen kom ik dan ook en reizen we met mijn auto weer terug. Maar ik ben nog wat huiverig. De reis duurt ongeveer 3 uur. Ze kunnen in principe heel goed met elkaar overweg.

Wat vinden jullie?
Fély

koentje

koentje

27-01-2011 om 11:24

Fely,

Luister naar je eigen gevoel. Is je dochter het type grote zus die haar broertje onder haar hoede neemt of zal ze bij een meningsverschil hem in de steek laten of vervelend doen zo dat hij zich onveilig voelt?

Ander heeeeeeel belangrijk punt: denken zij dit zelf samen aan te kunnen en te willen?

Pas als bovenstaande vragen met ja beantwoord worden, kun je gaan kijken naar allerlei situaties (niet overdrijven☺)die zich kunnen voordoen en doorpraten hoe ze zouden moeten handelen. Ik zou bijv. altijd zorgen dat zoon ook een mobieltje heeft voor als ze elkaar om welke gekke reden dan ook uit het oog verliezen.

Koentje

Moeilijk. Ja, dochter is echt een grote zus en zal haar broertje niet uit het oog verliezen. Zoon heeft ook een mobieltje. Ik heb het wel met hun besproken, maar niet dat het dit jaar al zou gebeuren. Mijn gevoel? Poeh, ik heb alle vertrouwen in die twee, ze zijn ook vaak alleen thuis (wel ben ik of hun vader in de buurt). Maar ik ben ook iemand die al onrustig wordt als ze niet smsen dat ze goed bij tennis, vriendjes of thuis zijn aangekomen.

Ik moet het trouwens ook nog met hun vader bespreken. Als er twijfels zijn van hem of de kinderen, gaat het gewoon niet gebeuren.

Fély

Maylise

Maylise

27-01-2011 om 12:26

Fely

Ik zou het wel aandurven met mijn dochter en zoon van ongeveer dezelfde leeftijd. Als de kinderen redelijk verantwoordelijk zijn, de taal en de route goed kennen en een telefoon hebben dan lijkt me het wel kunnen. Ik zou van te voren wel de noodscenario's met hun bespreken. Verder inderdaad mobiel mee en bij problemen kunnen ze natuurlijk ook de conducteur om hulp vragen.

Maylise

Fely

Ik heb het wel gedaan op die leeftijd, ook alleen. Eerst tot Köln, later met overstappen. Daar hielp de Bahnhofsmission dan bij, dat zal zo wel niet meer kunnen.

Verder kun je reserveren voor het Mutter und Kind Abteil, dan hebben ze zeker aanspraak.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

27-01-2011 om 16:53

Nou ja!

Túúrlijk kan hij alleen met de trein als hij twaalf is. Ik ging naar de brugklas toen ik elf was: een dik half uur in de bus en tien minuten lopen naar school. In diezelfde bus zat altijd een meisje van een jaar of negen met het syndroom van Down. Toen ik twaalf was ging ik liever met de trein, dat was stoerder. Route was vanaf toen: eerst met de bus naar het treinstation, daar de trein pakken. Geen enkel probleem, het ergste wat me is overkomen is dat ik de bus of trein weleens miste en op de volgende moest wachten. En oja, ik had geen mobieltje, die bestonden nog niet. Op elk station is toch wel een telefoocel te vinden?

Henriette123

Henriette123

27-01-2011 om 17:37

Als ze zelf willen

Als je kinderen gewend zijn om met de trein te reizen zou ik het denk ik wel aandurven,maar alleen als ze het zelf echt durven en willen.Wat bedoel je met er gaat in Duitsland vaak wat mis? Vertraging is lastig; maar geen echt probleem als ze niet over moeten stappen.
Treinen die opeens niet verder rijden zou ik wat anders vinden.Als ze allebei een mobiel bij zich hebben, kunnen ze altijd in geval van nood iemand bereiken. Zorg wel dat ze allebei ook het nummer van de afhalers in hun mobiel hebben staan.

Henriette123

Dat is dus vaak het geval in Duitsland. Gaat de trein opeens niet verder en moet iedereen uitstappen. Het personeel weet vaak niet eens hoe of wat. Maar mijn dochter is een soort van menselijke TomTom. We zijn al in diverse Europese hoofdsteden geweest met de meest ingewikkelde metrosystemen en zij is altijd onze gids. Ik heb er over gesproken met ze en ze glunderden bij het idee.

Maar even rustig overleggen met het hele gezin.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.