Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
angel3

angel3

26-04-2009 om 20:51

Alles-mag-dag

Zoon van 6 vraagt regelmatig waarom hij nou nooit es de baas mag zijn... niet dat we autoritair zijn maar goed
We hebben nu afgesproken dat het volgende week 1 dagje 'alles mag dag' is. Doet iemand van jullie weleens zoiets? Zijn zusje is 3 en dus heb ik wel enige randvoorwaarden gecreeerd, zoals: we gaan niet iets doen wat veel geld kost. En de reguliere fatsoensnormen blijven gelden (hij vroeg zich af of slaan dan ook mocht (was bang door zusje geslagen te worden hi hi)
Hebben jullie dan nog enige randvoorwaarden of mag echt alles?
Ben benieuwd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Elke vakantie inmiddels

hebben we een alles-mag-dag (noemden het niet zo maar dit is een mooie naam . Eigenlijk sinds vorige zomer, oudste van ruim 6 klaagde ook regelmatig over relaxen in de vakantie en hij kunnen bepalen. Hier was er een regel nl dat het wel een 'gewone' dag moest zijn maw dat iedereen ook gewoon de dag zijn eigen ding kan/mag doen, net zoals als wij de baas zijn. Ik was anders bang dat ik 8 uur lang mee moest kijken naar buurman en buurman en spongebob

Hier inmiddels redelijk vast patroon: uitslapen, croissantjes eten voor de televisie, aankleden voor de tv . Daarna achter de computer, spelletjes doen. Daarna lunchen buiten de deur (betekent in lievelings cafe een witte boterham met oude kaas en een brownie als toetje), daarna het allerliefste weer filmpjes kijken op tv of dvd en het avondeten is pizza. Daarna samen slapen nadat er heel veel boeken zijn gelezen (maximum is leeftijd van beide kids samen). Hier gaat het zonder ruzie, jongste doet of mee of gaat iets anders doen (want dat mag ook als wij de baas zijn).
Ik verbaas me elke weer over de volslagen luiheid van onze zoon en het feit dat het 1 dag is. Het contrast is erg groot met andere dagen.

Sjocola

Sjocola

28-04-2009 om 08:15

2e kerstdag

is hier al een paar jaar alles-mag-dag.
Is ontstaan als tegenhanger voor alle verplichte nummers rond die dagen. Het bevalt ons geweldig, kan me er ieder jaar weer op verheugen. Wij hebben er echter maar eentje dus geen strijd met kinderen onderling. In de praktijk komt het bij ons vaak neer op hele dag pyjama, tapas eten en tv-kijken/wii-en/snoepen zonder dit te hoeven vragen. Verder eigenlijk geen gekke dingen.
Veel spelletjes doen maar het speelt zich juist allemaal thuis af, het komt niet eens in hem op om iets buiten de deur te gaan doen.

Heel veel plezier met jullie dag
Groetjes,
Sjocola

Leuk!

Wat een leuk idee, zo'n alles-mag-dag! Zal het er eens met ze over hebben want dat wil ik ook wel invoeren!

lukke

lukke

28-04-2009 om 23:03

@janeausten

Zo'n dag van pyama, tv hangen, buiten de deur lunchen hebben wij geloof ik wekelijks.
Een alles mag dag zou hier geloof ik een snoep dag worden. Alhoewel ik wel benieuwd ben hoeveel ze dan uiteindelijk zou snoepen als ze minder beperkt zou mogen...

Snoepen

Lukke volgens mij is het inderdaad dat het nu allemaal mag en daarom hoeft het ook veel minder (heb ik zelf ook zodra ik me voorneem om op gewicht te letten de hele dag honger . Ik moet eerlijk zeggen dat ik net dat ene kind heb dat niets om snoep geeft. Ik heb vandaag zijn nog altijd gevulde paasmaandje weggegooid. Onze jongste daarintegen lijkt meer op jouw kind, ik hou mijn hart ook meer vast voor zijn alles-mag-dag

Wat ons juist zo verbaasd is dat onze zoon normaal nooit stil zit, altijd aan het sporten, spelen, rennen.

Annet

Annet

30-04-2009 om 17:46

Hier zijn ze helemaal klaar voor de allesmagdag!

Bedankt voor deze geweldige tip.
Mijn kinderen zijn 6 en 11. Ik heb ze dinsdagavond aangekondigd dat het vrijdag allesmagdag is.
Ze verheugen zich er enorm op. Geregeld komen ze weer op nieuwe dingen die ze dan zomaar mogen. De eerste ideeën gingen standaard over niet aankleden, veel snoep, veel tv, veel nintendo en veel computer.
Maar zoontje van 6 zei al dat hij niet teveel wilde snoepen want dan word je alleen maar misselijk.
Gelukkig is er niet veel in huis. Dochter wil naar de winkel om cola te kopen want die is bijna op.
Alleen de voorpret is al geweldig.

Astrid

Astrid

30-04-2009 om 23:56

Sorry, maar ik vind het idee alleen al afgrijselijk

Hier 3 kinderen van 10, 8 en 5 en ik moet er niet aan denken! Zo'n dag gebeurt hier dus echt nooit. Geen denken aan. Zou totale chaos worden.

Hier is alles in de vakantie iets losser dan normaal, maar nog steeds moeten ze voor 8.00 opstaan en gewassen en aangekleed zijn voor ze ontbijten. Komt er 1 in pyama ontbijten, dan wordt hi/ zij teruggestuurd. We eten ook gewoon normaal aan tafel op normale tijden. Computer, DS en tv gaan ook in de vakantie na een uur uit.

Ik zou helemaal gek worden van zo'n dag!! Kinderen denk ik ook. Vooral de oudste en jongste zijn erg gebaat bij structuur.

Astrid

in de vakantie voor acht uur gewassen en aangekleed? En wat ga je dan doen? Hier vinden ze het heerlijk om lekker aan te lummelen in pyjama. Er zijn best dagen, omdat we wat gaan doen dat ze wel op tijd aangekleed moeten zijn in de vakantie. Maar als je toch thuis blijft, zie ik eerlijk gezegd de noodzaak niet ervan in om voor achten aangekleed en wel beneden te zitten.

Groetjes van Purk

Vic

Vic

01-05-2009 om 22:37

8 uur?!

Dat vind ik wel heel vroeg voor de vakantie en het weekend. Hier staan we dan zeker niet voor 9 uur op, en liefst nog later. Als je daar kinderen vroeg genoeg aan laat wennen, gaan ze daar prima in mee (vanaf een jaar of 1,5).

Annet

Annet

02-05-2009 om 12:04

Het was een leuke en leerzame dag

De kinderen hebben hun dag inderdaad gevuld met tv, nintendo, computer. Eind van de middag kwam een vriendinnetje logeren van de oudste. We hadden al afgesproken dat zij zelf zouden koken (toen we nog niet wisten dat het allesmagdag zou zijn) en dat was een verademing. Actie in de tent, boodschappen door de meiden, koken, etc. Dochter trok een broek en trui aan over haar nachthemd zodat ze thuis weer verder kon in haar nachthemd.
Ze hebben flink meer gesnoept dan anders maar het viel me mee. Ongeveer evenveel als tijdens een verjaardag van één van beiden.
Zoon ging een uur later dan anders in de vakantie naar bed. Hij was toch wel moe. Dochter ging even laat als anders in het weekend. Maar dit keer mochten ze zelf weten hoe lang ze nog bleef kletsen met logee.
Zoon van 6 had aan het eind van de dag door dat je niet zoveel speelt en andere leuke dingen doet. Hij zei: telkens als ik denk: wat zal ik gaan doen? denk ik als eerste aan de tv/ds/computer. En dan ga ik dat maar doen. Dus zo was het ook een leerzame dag.....

Vic

Vic

02-05-2009 om 14:17

Pelle

Ik kan ze natuurlijk niet verplichten om tot 9 uur te slapen. Ze mogen er op een normaal tijdstip (8 uur) ook wel uit, maar dan stil naar beneden en mij niet wakker maken. Oudste is inmiddels oud genoeg om ontbijt te maken, maar toen ze beiden nog klein waren stond ik altijd wel even op om ze eten te geven. En dan weer snel terug naar bed

Pelle

grappig om te lezen dat jullie ook een kamerschoonmaakdag hebben!hier is het al zeker 16 jaar een *traditie*,elke schoolvakantie worden alle kinderkamers door de kinderen zelf uitgepakt en helemaal gesopt ,gestofzuigt en opgeruimt.tot een jaar of 9 kregen ze daarbij hulp van mij,vanaf die leeftijd regelen ze het zelf.de oudste twee doen niet meer mee,de jongsten van 15 en bijna 12 doen het nog steeds.

Pelle

inderdaad,het geeft mij ook rust,vooral in mijn hoofd,als ik het even niet meer aan kan zien,denk ik al gauw,ach het is bijna vakantie!
gelukkig hebben de kinderen ook vaak vakantie

lukke

lukke

04-05-2009 om 21:51

8 uur aangekleed?

Jemig Astrid, ik neem aan dat jullie in de vakanties en in het weekend ook om 8 uur aangekleed aan het ontbijt zitten?
Hier gaat op vrije dagen het nachthemd pas uit als we naar buiten gaan (behalve 's winters dan, als er echt iets anders aan moet tegen de kou).
Heerlijk samen spelen, krant lezen, een wasje in de machien. Is ook een structuur trouwens, die van mij zou pas van slag zijn als we om acht uur samen aan tafel zouden eten.

Bedankt pelle en sus-anne

voor de geweldige opruimtip! De vakantie is inmiddels dan wel in volle gang maar ik heb juist onze terugkomst van weg zijn aangegrepen om de kinderkamers op te ruimen. Juist omdat we weg gingen had ik snel alles in de eerste de beste bakken gestopt om nog even voor de vorm te kunnen stofzuigen
Ook zonen zijn om, ineens is er weer genoeg kapla om een toren te bouwen en de ander is blij met alle nieuw hervonde knex. Zelfs manlief is mee gaan doen en is nu bezig met zijn eigen studeerkamer (dat heb ik nog niet eerder gezien).
Ik verheug me nu al weer op de zomervakantie

Prakje

Prakje

05-05-2009 om 19:47

Hier ook ...

wij hebben regelmatig 'pyjama-dag' dan mogen de jongens (en wij ook ) in pyjama blijven en de hele dag heerlijk spelen/rommelen/Tv kijken/computeren en vooral... nergens naartoe. Dit is bij voorkeur op een druilerige zondag..

Met dank aan Pelle hebben we nu ook een nieuwe traditie... het leegmesten der kamers. Al was het alleen maar om het nieuw verworden Koninginnedag-speelgoed kwijt te kunnen .

Niets leukers dan een paar euro stukslaan op een kleedjesmarkt, en met een hele berg nieuwe knuffels (want die hadden we nog niet...) terug te komen.

Onze vakantie zit er op... op naar de zomer!

groene specht

groene specht

06-05-2009 om 16:02

Dat was nou eens een goed plan

Eerst een alles-mag-dag georganiseerd. Beide Spechtjes al na anderhalf uur in een filosofische bui, met vragen of ze dan ook álles echt moesten doen wat ze van plan waren. Moeten we dan ook alleen maar snoepen of mogen we ook gewoon pindakaas op brood? Mogen we dan nog wel gewone dingen doen? Ja hoor, alles mag, ook alle gewone dingen mogen.
Dag erna: opruimdag. En dat was wel nodig, bovendien gingen we toen nog een paar daagjes op vakantie.
Ik dank jullie voor de inspiratie, heb de Spechtjes heerlijk zien nadenken en overwegen, ik ken ze weer beter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.