Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Altijd gedoe- balen en twijfel- herkenning? [strijd met tweeling]

Dag allen,

Ik baal, ik ben het zat. Ik moet even spuien. En hoor graag uitspraken van herkenning, zodat ik weet dat ik niet de enige ben. Gedeelde smart is halve smart...

Ik heb de laatste tijd weer zoveel strijd met mijn tweeling. De één wil zich niet aankleden. Na wat (positieve) aandrang blijft meneer mokken, schelden, schoppen en dus ga ik alvast naar beneden met de mededeling dat als hij zich heeft aangekleed ook maar naar beneden moet komen. Als hij even later keurig gekleed beneden verschijnt, complimenteer ik hem en nodig hem uit aan tafel te gaan.

Kont-tegen-de-krib-fase2: het brood is niet goed en dus wil meneer niet eten. Ik zeg dat hij niet van tafel gaat voor hij zijn eten op heeft en dat wij zo van tafen gaan omdat we klaar zijn. Mok, schop, mopper, scheld, huilhuilhuil, dreindreindrein... eindelijk zijn boterham op. Net op tijd want...

...we moeten naar school! En jawel!!!!!! Daar begint numero twee!!!! Juffrouw weigert haar schoenen aan te trekken. Ik geef haar de mogelijkheid te kiezen uit twee paar schoenen en zeg dat als ze nu niet kiest en haar schoenen aantrekt dat mamma het doet. Terwijl zij krijsend, gillend, jammerend over de bank kronkelt, trek ik haar na enige minuten een stel schoenen aan, help haar kordaat in de jas (mamma je doet me pijhijjjjjjn, huhuhuillll) en vertrekken naar school (zoon is nu poeslief...). De hele weg naar school huilt de dame, weeklagend dat ze geen hoestdrankje heeft gehad. Dit heeft ze na driemaal aanbieden niet opgedronken. Helaas pindakaas.

Ik word hier zo moe van. En ik ga ook zo aan mezelf twijfelen. Doe ik het nu wel goed? Ben ik niet een hele chagerijnige mamma met een kort lontje? Waarom luisteren ze niet gewoon en houden ze de boel gezellig; dat vinden zij toch ook leuk? Is dit normaal?

Bahbahbah! Herkent iemand dit? Kan iemand mij even een hart onder de riem steken?

Groeten!
Linda!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

09-12-2008 om 09:49

Oh ja!

Haha Linda, ik ben bang dat iedere ouder zulke scenes wel meemaakt! Het lijkt erop dat het gewoon een stukje geldigsdrang van het kind is....
Wat ik zou doen, is het kind zelf meer confronteren met de consequenties van het gedrag. Wil je niet eten? Dat is pech, zul jij even honger hebben op school! Geen schoenen aan? Dan op je sokken mee. Enz. Ik denk dat het dan snel afgelopen zal zijn met het gedrein.
Het gedrag op zich komt denk ik overal wel voor, maar probeer er geen strijd van te maken.

Mamvantwee

Mamvantwee

09-12-2008 om 09:57

Jawel!

De ochtendspits en trouwens bij ons ook de avondspits. Zeker nu de kinderen moe zijn van zowat een maand Sinterklaasperikelen. Herkenbaar. Ik heb geen tweeling, maar een peuter en een kleuter, en herken het zeker.

Dochter heeft ochtendhumeur. Opstaan, ik zeg: 'kom nou je bed uit.' Geen reactie. 'Kom op, aankleden anders kom je te laat op school.' 'Mama! Je moet me hellupuh!' Ik hij de jongste in luier en kleren. Dochter sleept zich vol gebrek aan energie naar de wc en blijft daar rustig een kwartier zitten als ik haar niet opnieuw aanspoor. 'ik wil niet naar school....zeurzeur'

Als we dan éindelijk beneden zijn, is mijn zoontje bezig om de speelgoeddozen op het kleed om te keren, en dochter zucht zich steunend een weg naar de tafel. Dan begint zoonlief te klagen: 'ik wil geen smeerworst! ik wil geen melk!' en kan ik nog net de langszeilende beker opvangen. Daarna stap ik over de speelgoedberg heen (mopperend) en moeten ze hun schoenen aan ('nee, ik wil mijn laarzen aan!', tanden poetsen, jassen aan ('nee, ik wil mijn wintersportjas aan!', sjaal/handschoenen zoeken, tas inpakken, fietsen naar buiten, en huphuphup opschieten nou! naar school.

Geen wonder dat ik op mijn werk eerst moet bijkomen! Dit was nog maar de ochtendspits, die ik niet eens elke ochtend doe (mijn man meestal). Maar de avond verloopt ongeveer hetzelfde, alleen met meer ruzie...

judiths mama

judiths mama

09-12-2008 om 10:44

Hier maar 1 draakje

Maar de rollen behang zijn af en toe niet aan te slepen! Als de pet goed staat, dan geniet ik er maar even extra van... want voor je het weet is het weer mis. Echt van het ene op het andere moment slaat het om. Grrrr.

Als ik je verhaal lees, heb ik ook geen echte tips voor je. Tot 10 tellen, en bedenken dat je echt niet de enige bent. (Hoewel het soms lijkt of sommige kinderen altijd engeltjes zijn!)

Lucht hier vooral je hart, dat helpt!

Mathilde

Mathilde

09-12-2008 om 11:14

Hier ook hoor

Hier peuter van bijna drie en kleuter van 5,5. En die kunnen er af en toe ook wat van. De oudste is niet vooruit te branden 's morgens en kan werkelijk niks zelf, de jongste maakt overal een probleem van (ik wil pindakaas, nee ik wil geen pindakaaaaaaas, nee ik wil....). Verder heeft jongste er een handje van om zich bovenop mij en tussen mij en oudste in te dringen als ik met haar bezig ben (jaloers natuurlijk). Er valt altijd iemand op het verkeerde moment, we zijn van alles kwijt of vergeten of het is op. Op goeie ochtenden trek ik me er niks van aan, op slechte (als ik moe ben of gespannen) vertrekken we hier met drie rooie en twee betraande hoofden naar kdv en school. Ach ja, als ze dan 's avonds in hun bedjes liggen te slapen, zien ze er zoooooo lief uit... De monsters .
Mathilde

Tweeling van 12

En nog steeds wisselen ze elkaar naadloos af.
Als zij heftig in de hormonenstroom zit, is hij overdreven lief en behulpzaam, wanneer zij lekker in dr vel zit, is hij niet te genieten.

daarbij kunnen ze geen dag zonder elkaar, maar als ze bij elkaar in de buurt zijn, staan ze elkaar bijna naar t leven.

Jij bent GEEN slechte moeder, een kort lontje is zo gek nog niet hoor, en ik denk dat je het heel goed en duidelijk aan pakt.

LindaJ

LindaJ

09-12-2008 om 15:32 Topicstarter

Fijn

Dank jullie voor jullie verhalen en reacties! Daar kikkert een mens van op.

Wat fijn om te horen hoe het er bij jullie aan toe gaat (net zo...). Dat daar ook weleens harde woorden vallen en er met betraande gezichten op pad wordt gegaan.

Vaders vindt dat ik ook veel te snel medelijden met de kinderen heb, dat ik ze té snel zielig vindt, en mezelf dus een verschrikkelijk secreet. Ik denk dat het probleem dus meer bij mij ligt, dan bij hen. Zij doen heeeeeeel gewoon voor hun leeftijd

Ik ga met opgeheven hoofd de avondspits in (want daar had ik het nog niet eens overgehad...haha)

Nogmaals dank,
Linda

Nasha the first

Nasha the first

09-12-2008 om 22:08

Maak het hun probleem

niet het jouwe.....Hier heeft Sint 2 wekkers gebracht dit jaar.....om 7 uur loopt nu de wekker af, en moeten ze zelf aangekleed naar beneden komen.....het was ook altijd strijd hier, en dan op het laatste moment nog rennen en vliegen.....en ja, wil je geen schoenen aan? prima, dan ga jij lekker op je sokjes.....nou, dat alleen al zeggen is hier voldoende om ze in actie te krijgen, want ze weten dat ik het doe (heb zoon weleens op sokken en zonder jas buiten gezet......) oh ja, dus ook een tweeling hier, ook j/m

Asa Torell

Asa Torell

09-12-2008 om 23:23

Ja vreselijk

Hier ook behoorlijk wat strijd met zoon van 4 en wat word ik daar moe van... gisteravond ook echt heel boos geworden. Na zo'n uur van alleen maar geklaag, weigeren op te ruimen, toetje niet lusten, pyjama niet aan willen doen... was het weigeren van tandenborstel afgeven voor napoetsen me ineens te veel en moest zoon aan een arm meegesleurd zonder verhaaltje naar bed. (Schuldgevoel achteraf! Vreselijk).
Ik maak me er ook wel zorgen over, vooral ook omdat zoon toch eigenlijk altijd erg braaf is geweest, dit opstandige is met ups en downs pas sinds hij op school zit. Dus dan vraag ik me wel eens af of er iets speciaal niet goed gaat met hem, of dat ik iets verkeerd doe ineens... de herkenning hier stelt me wel gerust!
Alleen s ochtends gaat het hier wel behoorlijk goed sinds ik een maand geleden een schema met vaste tijden heb ingevoerd. Zoon krijgt nu precies 5 minuten voor douchen, 5 minuten voor afdrogen, etc. Doordat de klok zegt wat er moet gebeuren in plaats van ik, kan ik de overgangen veel neutraler aankondigen en accepteert hij het. Ook ben ik zelf minder gestresst omdat ik weet hoe de ochtend gaat verlopen. Er hoort helaas wel bij dat zoon aan het eind van de 5 aankleedminuten even geholpen moet worden maar dat heb ik er graag voor over. Het is ook zo heerlijk om op tijd op school te zijn! Sinds we dit schema gebruiken zijn we elke dag ruim op tijd. We hebben dit schema trouwens samen gemaakt, althans de volgorde van de handelingen overlegd en er tekeningetjes bijgemaakt. Kan dit dus enorm aanbevelen, het werkt echt heel erg goed!
Dus ik ben van plan om dit soort vaste schema's ook voor de avondroutine, en de ophalen-bij-bso routine, te gaan invoeren. Ik moet nog wel even een drempel van 'het zou toch vanzelf moeten kunnen gaan' nemen bij mezelf, maar ik doe het toch maar, want het schiet anders niet op.

Guinevere

Guinevere

10-12-2008 om 21:50

Geen stress bij naar bed gaan

Hier met een al 6-jarige (ja, sorry, foute rubriek) sinds enige tijd geen stress meer bij het naar bed brengen. En hoe komt dat? Ik begin gewoon alvast met voorlezen....
Hij weet dan niet hoe snel hij zich in zijn pyjama moet hijsen om ernaast te komen zitten, stel je voor dat hij een plaatje in het boek mist!

Asa Torell

Asa Torell

10-12-2008 om 23:08

Oja jij was dat!

Ik dacht er vandaag nog aan, dat ik dat ook ga doen, alvast voorlezen, omdat ik het hier op OO heb gehoord dat dat werkt.
Want ik ga nu ook vaste tijden toepassen s avonds. 10 minuten tv, 5 minuten pyama, 5 minuten tandenpoetsen, en dan begint gewoon het voorlezen.
Bij BSO afhalen met 5 minuten-nog-spelen ging vandaag alvast goed!

Toe aan vakantie?

Hoi mede-Linda,

Mijn kabouter van vier is nu ook erg narrig, vermoeid en zeurderig. Ik denk ook dat het tijd is dat ze weer vakantie hebben, ze zijn er echt aan toe. Toestanden rondom 5 december gaat ze ook niet in de koude kleren zitten.

En op andere dagen is er geen vuiltje meer aan de lucht. We leggen hem maar gewoon op tijd in bed en hopen dat het de volgende dag beter gaat.

Liefs,
Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.