Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Altijd ziek, verkouden etc.

Beste allemaal,

Onze zoon is altijd vaak ziek geweest. Dit jaar valt het me op dat het echt enorm veel is (in mijn ogen).
Sinds augustus heeft hij 7 keer koorts gehad (met vlekjes, hoesten, soms alleen koorts). Verder is hij sinds september non stop verkouden.
In december heeft hij 3 keer een aantal dagen koorts gehad.

We zijn naar de ha geweest en die geeft aan dat er gewoon veel virussen rondgaan.
Mijn Vraag is, is dit “normaal”?

Hij is van november 2018. Altijd naar de opvang geweest en start na de vakantie met school.
Ik ben gewoon bang om dingen te plannen omdat ik weet dat de kans op een ziek kind groot is.


Klinkt in ieder geval als aantal kinderziektes. 

Maar is hij ook echt ziek dat je temperatuur meet of doe je dit al als hij gewoon warm voelt? 

Delfine

Delfine

04-01-2023 om 21:40 Topicstarter

Hmm de ene keer is hij hangerig en voel ik hem, dan is het net een kacheltje en heeft inderdaad koorts. Andere keer speelt hij gewoon en is hoogstens wat rustiger en warm.

Dat lijkt me wel normaal. Je geeft zelf het antwoord op je eigen vraag zie ik. We zijn naar de ha geweest en die geeft aan dat er gewoon veel virussen rondgaan

Op zich is het niet gek dat kinderen regelmatig ziek zijn. Zeker nu er een soort corona-achterstand ingehaald moet worden qua opbouw van het immuunsysteem. Koorts is een afweerreactie van het lichaam waarbij het lichaam werkt aan het immuunsysteem.
Dat is op zich een goed iets, tot op zekere hoogte. Alleen niet te lang en niet te vaak. 
Sommige kinderen hebben het ook gewoon snel warm. Mijn kind is heel vaak net een kacheltje. Ik ga er echter niet met een thermometer achteraan rennen. Zo lang ze gewoon fit is, alert is, speelt etc. is ze in mijn ogen niet ziek, ook al voelt ze warm aan.

Door alle coronamaatregelen hebben veel virussen een lange tijd minder kansen gekregen. Die slaan nu ongenadig toe. Het zou mij niks verbazen als jonge kinderen die normaal gesproken vooral in hun eerste paar jaar veel ziek zouden zijn geweest, daar nu langer over doen. 

Temet schreef op 04-01-2023 om 22:08:

Door alle coronamaatregelen hebben veel virussen een lange tijd minder kansen gekregen. Die slaan nu ongenadig toe. Het zou mij niks verbazen als jonge kinderen die normaal gesproken vooral in hun eerste paar jaar veel ziek zouden zijn geweest, daar nu langer over doen.

Dit idd. 

Maar behalve corona-inhaalslag hoort het er ook een beetje bij vrees ik. Wij hebben ook eens zo'n winter gehad, rond 4e verjaardag van oudste. Van oktober 2018 tot mei 2019 de ene ziekte na de andere, als kind beter was kregen wij iets. Werkelijk elke feestdag en verjaardag afgezegd, en toen we toch op vakantie konden werd ik zelf ziek. Om moedeloos van te worden... op een gegeven moment plande ik idd niets meer.

 De winter daarna was iets rustiger, en daarna coronatijd wat in die zin een verademing was, want 2 winters eigenlijk niet ziek geweest. Dat zijn we nu idd weer aan het inhalen, m.n. jongste kind die dat nog niet heeft doorgemaakt. Zolang het niks ernstigs is zou ik me geen zorgen maken en idd niet teveel plannen. Sterkte iig. 

Ja dat is normaal. Met een jaar of 7 wordt het beter als het immuunsysteem voltooid is.
Idd door corona had mijn kleinzoon ( net ) de 1e 1.5 jaar geen enkel verkoudheidje.
Sinds de kinderopvang voor hem in Juni startte is het continue raak. Koorts, verkouden, hoesten, krentenbaard.
Het gaat over, zorg voor de 3 R's: ritme, reinheid, regelmaat. Genoeg gezonde voeding, frisse neus, daglicht, dan komt het een keer goed. Maar lastig en sneu is het zeker.

Bijtje82

Bijtje82

04-01-2023 om 22:36

Ik weet niet hoe oud je zoon is, maar ik zeg altijd maar. Een kind is tot z'n 5e levensjaar chronisch verkouden of regelmatig ziek. 
Vaak wordt het daarna een heel stuk minder. 
Sommige mensen zijn nu eenmaal vatbaarder voor ziektes en dat kan verschillende oorzaken hebben. Het immuunsysteem werkt niet optimaal of zijn omgeving is te steriel. 
Mensen beseffen soms niet dat kinderen die in een hele steriele omgeving leven en maar weinig in aanraking komen met ziektekiemen, dat die vaker ziek kunnen zijn dan anderen. 
En soms heb je gewoon pech. 

Een vriendin van mij is ook altijd ziek, of een van haar kinderen of allemaal tegelijk. Ze zijn zo vaak ziek dat ik afspraakjes met haar vaker verzet dan dat ze nagekomen worden. Zelfs zo vaak dat je bijna zou denken dat ze het als excuus gebruikt om niet te hoeven afspreken 😁. Maar ik weet gelukkig 100% zeker dat dit niet het geval is. 

Ik denk dat je er weinig aan kunt doen. Probeer wel als hij ziek is om zijn lichaam het voor zover mogelijk, zelf op te laten lossen. Gebruik zo min mogelijk medicatie, tenzij de koorts echt veel te hoog is. 

MamaE schreef op 04-01-2023 om 22:04:

Op zich is het niet gek dat kinderen regelmatig ziek zijn. Zeker nu er een soort corona-achterstand ingehaald moet worden qua opbouw van het immuunsysteem. Koorts is een afweerreactie van het lichaam waarbij het lichaam werkt aan het immuunsysteem.
Dat is op zich een goed iets, tot op zekere hoogte. Alleen niet te lang en niet te vaak.
Sommige kinderen hebben het ook gewoon snel warm. Mijn kind is heel vaak net een kacheltje. Ik ga er echter niet met een thermometer achteraan rennen. Zo lang ze gewoon fit is, alert is, speelt etc. is ze in mijn ogen niet ziek, ook al voelt ze warm aan.

Dit is dus waarom ik mijn vraag stelde. Onze kleuter gloeit bijna iedere avond, maar ik temperatuur zeer zelden want hij komt dan niet ziekig over.

Bijtje82

Bijtje82

04-01-2023 om 22:38

Temet schreef op 04-01-2023 om 22:08:

Door alle coronamaatregelen hebben veel virussen een lange tijd minder kansen gekregen. Die slaan nu ongenadig toe. Het zou mij niks verbazen als jonge kinderen die normaal gesproken vooral in hun eerste paar jaar veel ziek zouden zijn geweest, daar nu langer over doen.

Dat vrees ik ook. Zelfs ik heb de griepjackpot gewonnen. De griep was snel voorbij, maar ik blaf nog harder dan een troep zeehonden op pieterburen.

Delfine

Delfine

04-01-2023 om 22:49 Topicstarter

bedankt voor het reageren. Wij worden er soms moedeloos van😏. Misschien moet ik gewoon niet temperaturen wanneer hij warm is behalve wanneer hij echt ziek is inderdaad. Ik heb nu al snel zoiets van, nee he, niet weer en meet hem dan maar.

vind het een opluchting te horen dat meer kinderen hier inderdaad last van hebben, hoe rot het ook voor ze is.

Delfine

Delfine

04-01-2023 om 22:50 Topicstarter

gebruiken trouwens alleen een zetpil wanneer hij echt ziek is. Dus zich ook echt ziek gedraagt.

Bijtje82

Bijtje82

04-01-2023 om 23:03

Delfine schreef op 04-01-2023 om 22:50:

gebruiken trouwens alleen een zetpil wanneer hij echt ziek is. Dus zich ook echt ziek gedraagt.

Inderdaad. Richtlijn is pas vanaf 39,5. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

04-01-2023 om 23:37

Bijtje82 schreef op 04-01-2023 om 22:38:

[..]

Dat vrees ik ook. Zelfs ik heb de griepjackpot gewonnen. De griep was snel voorbij, maar ik blaf nog harder dan een troep zeehonden op pieterburen.

Wat naar. Uit m’n omgeving merk ik ook dat de hoestje lang blijven hangen. Ik ken er al een paar die 7 weken!! Hoesten. 

Mn eigen kind hoest ook al 3 weken. Er zit geen stop op. 

Hier zijn ze overigens ook aan de lopende band ziek zwak en misselijk geweest dit schooljaar. We moeten er even doorheen vrees ik. En als de school begint gaat influenza ook door vrees ik. Er gaan drie types rond  we zijn nog lang niet klaar vermoed ik. 

Bijtje82

Bijtje82

04-01-2023 om 23:45

Epic88 schreef op 04-01-2023 om 23:37:

[..]

Wat naar. Uit m’n omgeving merk ik ook dat de hoestje lang blijven hangen. Ik ken er al een paar die 7 weken!! Hoesten.

Mn eigen kind hoest ook al 3 weken. Er zit geen stop op.

Hier zijn ze overigens ook aan de lopende band ziek zwak en misselijk geweest dit schooljaar. We moeten er even doorheen vrees ik. En als de school begint gaat influenza ook door vrees ik. Er gaan drie types rond we zijn nog lang niet klaar vermoed ik.

Gelukkig zijn mijn kinderen van hetzelfde kaliber als ik. Vrijwel nooit ziek. Toevallig zoon een paar weken geleden voor het eerst corona sinds de uitbraak. Maar was ook met een dag of 2 weer opgeknapt. 

Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst ziek was. Denk dat dat toch echt in 2018 was op de laatste 4 weken van mijn zwangerschap. 3,5 week echt heel heel ziek geweest. 

Dan was dit griepje van nog geen 2 dagen peanuts. 😁 

Maar dat jonge kinderen tussen 0 en 7 regelmatig ziek zijn,  hoort er nu eenmaal bij. Sommige ouders (zoals ik) hebben mazzel en andere ouders lijken wel fulltime verpleegsters. 

@TO hoe is de gezondheid in de rest van het gezin? Is hef alleen jullie zoon die steeds de smaak is, of jullie zelf ook. En hoe is de staat van jullie huis? In vochtigere / oudere woningen zijn vaak meer schimmels etc waar je ook ziek van kunt worden. En die schimmels hoef je echt niet altijd te zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.