Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
2-ling

2-ling

05-07-2010 om 23:25

Angstig voor mascottes / poppen

Wie herkent dit en heeft DE gouden tip? Onze zoon van 6 is altijd al angstig en bang geweest voor die grote verkleden poppen die je vindt bij pretparken en vakantieparken. Bijvoorbeeld bollo de beer. Nu kun je dus bijna nergens maar naar toe gaan of er is wel zo'n pop te vinden. Onze zoon maakt zich dan al dagen/weken bang. Hij wil nu zelfs niet eens mee op vakantie. Bij het boeken wist ik nl. niet dat daar een pop was. Niet te zien op de site. Natuurlijk was het vermoeden er wel en onze zoon wist het al helemaal zeker, dacht hij. Maar nu, na een mailwisseling, is er dus wel degelijk een pop. We hebben hem een aantal jaren terug bij Landal al eens apart in een kamertje genomen en toen heeft bollo de beer zich de kop afgezet. Dus hij weet dondersgoed dat er een gewoon mens in zit. We proberen altijd al deze poppen te ontwijken, maar het zit dieper... Wie heeft tips of ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Henriette123

Henriette123

06-07-2010 om 00:03

Herkenning

Een van onze kinderen was ook panisch voor die poppen.
Wat een beetje hielp was vooraf duidelijk afspraken maken.Zw hoefde de poppen geen handje oid te geven, en ze mocht altijd samen met een van ons snel langs de poppen lopen. De ander ging dan met haar broertjes naar de pop oid toe. Zij keek dan vanuit de verte toe.
Ook waarschuwden we haar zoveel mogelijk als we die poppen zaten. Uiteindelijk is het langzaam aan gesleten. Ze was overigens ook bang voor clowns, en zwarte piet. Zelfs de zwaar opgemaakte juf van de speelzaal vond ze eng.
Pas rond een jaar of 8 a 9 werd het minder.

Helemaal eens met pelle

Ik denk ook dat als je jaren terug ooit zo'n ontmoeting hebt gehad het maar een kortdurend effect of helemaal geen effect heeft..zeker op die leeftijd.
Mocht je nog 's een uitleg willen geven...er zijn ook zulke pakken te huur bij allerlei bedrijven die kleding verhuren, misschien kun je 'm eens meenemen of huur er 1 en laat papa die samen met hem aantrekken etc.
Wat afspraken lijkt me ook inderdaad nuttig. En houd je daar dan ook aan...zodat hij ondanks z'n angst vertrouwen houd dat jullie hem wel zullen beschermen.
groeten albana

Henriette123

Henriette123

06-07-2010 om 09:27

Aanvulling

Wij hebben onze (vakantie)activiteiten overigens nooit af laten hangen van het wel of niet aanwezig zijn van poppen ed. Ik denk dat als een kind weet dat je ergens niet heen gaat omdat er poppen ed zijn, het steeds erger wordt.

LaMama

LaMama

06-07-2010 om 11:14

Ik had het ook

Ik was vroeger ook doodsbang van dat soort poppen, maar mijn ouders besteden daar niet zoveel aandacht aan. Ik hoefde er niet dicht naartoe en ze zeiden dan wel tegen zo'n figuur dat ik het niet wilde, maar we bleven er zeker niet voor weg bij een park.
Ik denk dat controle over de situatie belangrijk is voor je zoontje. Weten dat je gewoon weg mag lopen en dat jullie ingrijpen als er zo'n figuur op hem afkomt. En verder gewoon doen en zelf juist wel met zo'n pop kroelen enzo. Veel contact ermee maken zodat hij ziet dat jullie dat overleven en zelf niet eng vinden. Want het IS niet eng, maar hij VINDT het wel eng.
En eerlijk gezegd vind ik dat soort dingen nog steeds niet heel leuk. Eng dat je hun gezichtsuitdrukking niet kan zien en je dus geen idee hebt wat ze denken/willen/gaan doen...
Sterkte!
LaMama

Hadewich

Hadewich

06-07-2010 om 11:19

Inderdaad

Precies, probeer ze niet te ontwijken. Je hoeft ze ook niet op te zoeken maar je kind zou er in principe toch zonder problemen langs moeten leren lopen.

Hier hetzelfde met honden. Mijn zoon is bang voor honden (paar keer omgeduwd door een hond), maar als je campings moet zoeken waar geen honden mogen komen, of lekker een eind wil wandelen maar geen hond tegen wil komen, dan is dat toch erg lastig. Dus wij gaan gewoon overal naar toe. Als zoon een hond ziet dan komt hij wel dicht bij ons lopen, soms ook wel wat paniekerig, maar honden kun je gewoon niet ontlopen. Vorig jaar was er op de camping iemand die zijn hond los liet lopen (terwijl dat eigenlijk niet mocht). Maar die hond was zó enorm goed afgericht, luisterde zó goed dat zoon het zelfs een leuk dier begon te vinden. Al ging hij niet met hem spelen, dat was nou weer wat te veel gevraagd.

Maar doordat hij dus toch om moet leren gaan met honden omdat je ze overal tegen komt, wordt zijn angst de laatste tijd toch wat minder. En ik denk dat dat met zo'n popfiguur op den duur ook zou moeten lukken. Maar niet als je ze altijd probeert te ontlopen.

Moek

Moek

06-07-2010 om 23:57

Boerka-verbod voor bollo de beer!

Waarom denken volwassenen toch dat kinderen zoiets leuk vinden? Mijn oudste was er bang voor en mijn jongste rende zo panisch weg dat je hem echt niet meer kon bijhouden. Wegwezen! Ook wij lieten hem kijken bij het aankleden (waar nog heel moeilijk over werd gedaan), maar het hielp niet echt.

Eén troost: het slijt wel, ze zijn er allemaal niet bang meer voor. Dus ik weet niet of je hier echt aan exposure therapy moet doen. Tenslotte zijn Bollo's te vermijden: RCN heeft zoiets niet, bijvoorbeeld. En je blijft gelukkig geen 6, dus het gaat vanzelf over (tenzij er ook getraumatiseerde volwassenen de benen nemen als ze Bollo zien, maar daar heb ik nog nooit van gehoord). Je laat een zesjarige tenslotte ook geen enge film kijken.

vlinder72

vlinder72

07-07-2010 om 16:22

Goh

Ik wist eigenlijk niet dat meer kinderen die mascottes vreselijk eng vinden. Mijn oudste zoon was/is ook panisch voor die dingen. Hij noemde ze trouwens meneer Beer. Hij wist ook wel dat er een mens in zat (hoewel wij hem dat nooit getoond hebben). Het liefste ging hij een blokje om als hij zo'n mascotte tegenkwam en weigerde hij erlangs te lopen. Net zoals meer tips hierboven hebben wij hier korte metten mee gemaakt. Die dingen doen niets. Je hoeft geen handje te geven. Je hoeft er niet naar te kijken maar je loopt er wel gewoon langs. Ook hebben wij ze nooit vermeden maar wij zochten het ook niet op. Dus niet Landal vermijden omdat Bollo er zou kunnen rondlopen. Maar ook niet naar het "Bollo-zegt-hallo-tegen-de-kinderen-uurtje". En het lijkt erop dat het over gaat. Onze zoon is net 8 jaar geworden en pas geleden bij het afzwemmen van zijn broertje was er ook zo'n mascotte bij. Hij hield die mascotte niet continu in de gaten. Hij deinsde niet meer achteruit. Ging niet huilen. Hij keek wel stuurs voor zich uit toen de mascotte kinderen handjes kwam geven. Ach, dat mag van mij. En het valt ook bijna niet te vermijden. Bijna alle dierentuinen hebben zo'n mascotte. Campings, vakantieparken, pretparken, speeltuinen, winkelcentra etc. Je gaat straks toch niet elders je boodschappen doen omdat ergens een mascotte rondloopt. Dus niets meer aantrekken van dat paniekerige gedoe gewoon zelf normaal doen en negeren maar. En ik weet best dat dat moeilijk is. Ik kreeg vaak al zweethanden en hartkloppingen als ik ergens zo'n mascotte zag terwijl zoon nog niets door had. Gewoon omdat ik wist dat hij zou gaan flippen als hij die mascotte zou zien.

vlinder72

vlinder72

07-07-2010 om 16:28

Oja, nog vergeten

Je geeft aan dat je zoontje zeker wist dat er een pop zou zijn en dat je toen bent gaan mailen om het te controleren. Kijk, dat had ik nou nooit gedaan. Ik zou tegen mijn flippende zoon hebben gezegd. Tja, er kan zo'n pop zijn maar wat maakt het uit. Je hoeft er niet naar toe. De pop loopt gewoon rond en gaat alleen naar kinderen toe die het leuk vinden. Als jij het niet leuk vindt dan loop je gewoon even de andere kant op. En verder geen woorden meer aan vuil maken. Waarschijnlijk was hij na aankomst al glurend de auto uit gekomen maar dat negeren wij. Gewoon normaal blijven doen. Is bij binnenkomst zo'n pop. Gewoon negeren, niets zeggen en er langs lopen. Hoe meer je erin mee gaat hoe paniekerig je kind wordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.