Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Avondvierdaagse avond overslaan?

De eerste twee avonden van mijn zoon zijn allereerste avondvierdaagse zijn achter de rug alleen heeft hij nu heel veel last van zijn voeten. Hij heeft gevraagd of hij vanavond niet hoeft mee te lopen maar ik weet eigenlijk niet eens of dat mogelijk is. Kan dat zomaar en krijgt hij zijn medaille dan nog wel ??? Wie kan me hier meer over vertellen ??

Groetjes,

Biancka


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kan wel

Hier is het zo dat je van de vier avonden er drie moet hebben gelopen om in aanmerking te komen voor een medaille. Als je zoon echt zo'n last heeft van z'n voeten zou ik hem een avondje thuishouden.

Misschien kun je het voor de zekerheid even navragen op school?

Chris

biancka

biancka

25-05-2011 om 14:49 Topicstarter

Chrish

Bedankt voor je reactie. Ik heb FitKids net gebeld en ze waren niet verbaasd dat hij vanavond niet meeloopt (hij had het gisteravond al erg moeilijk) en ze vonden het een goed idee om hem een avondje rust te geven. Volgens de mevrouw die ik aan de telefoon had krijgt hij gewoon zijn medaille Dus vanavond maar lekker rusten & verwennen en morgen nog een avondje lopen

Vera*

Vera*

25-05-2011 om 16:01

Masseren

Als je zoon erge last heeft van zijn voeten kan een massage op en van zijn voetzolen heel fijn zijn.

Vera

liedewij

liedewij

25-05-2011 om 19:37

Waarom een medaille?

Sneu dat je zoon zo'n last van z'n voeten heeft. Ik kan me mijn eigen 4daagse ellende van de basisschool nog herinneren.
Maar ik vind het raar dat hij z'n medaille nog krijgt. Je krijgt een medaille als je de vierdaagse uitloopt. Als je 'm nu ook krijgt als soort van troostprijs wat stelt het dan nog voor? Vorig jaar waren ouders bij ons op school boos omdat hun kind 'm niet kreeg (ook 1 avond niet gelopen).
Ik vind het zo onsportief om hem een medaille te geven. Hij moet toch leren dat tegenslag erebij hoort?

amk

amk

25-05-2011 om 21:58

Nou

eerlijk gezegd ben ik het wel eens met liedewij.

Kinderen worden om het minste of geringste beloond. Vaak zonder tegen prestatie. Bij de dokter even stil zitten en hup daar is weer die kadodoos, bij de tandarts is alleen in de stoel zitten al voldoende. Ik wordt er gek van.

Als je de avondVIERdaagse loopt, loop je ze ook allemaal als je een medaille wilt. Daarom is er meestal ook een inhaaldag. Ik zou mijn dochter haar medaille zelfs afnemen als ze niet alle dagen gelopen heeft en 'm toch krijgt.

Ik krijg mijn medaille die ik wel betaal ook niet als ik de 7^^ niet uitloop.

Guinevere

Guinevere

25-05-2011 om 22:10

Ach

Ach, wij kunnen wel 4 avonden thuis blijven zitten, want school zorgt voor het afstempelen van de kaarten. De avondrelax4daagse krijg je dan.

Puck

Puck

26-05-2011 om 08:51

Hier ook 4 dagen

Ook hier is het de bedoeling dat je pas een medaille krijgt als je alle 4 de dagen loopt. Er staat iets van:
"Je krijgt een medaille als je ook alle avonden gelopen heb. De sportieve verantwoordelijkheid hiervoor lit bij de ouders."
MAar volgens mij is er hier geen haan die er naar kraait las Guin alle 4 de avonden thuis blijft zitten en dan toch een medaille krijgt.

Guinevere

Guinevere

26-05-2011 om 09:34

Hoho puck

Natuurlijk blijven wij geen 4 avonden thuis zitten. Dat zou onze eer te na zijn. Maar het kán wel.
Zoon hoeft officieel trouwens maar 3 avonden te lopen, want hij moet één avond de muzikale omlijsting verzorgen samen met zijn orkest. Zijn we toch nog lekker lui.

Puck

Puck

26-05-2011 om 11:41

Guin

Het was als voorbeeld bedoeld, ik verwacht zeker niet dat jij dat zou doen. Het zou ook mijn eer te na zijn. Maar toen Puckdochter vorige week ziek was tijdens één dag begon ik toch te twijfelen of ik haar dan maar 3 avonden zou laten lopen. Die avond heeft ze toch half ziek samen met papa als extra begeleiding en maar 1x kotsend onderweg toch gelopen dus eigenlijk vind ik dat ze een eremedaille verdiend heeft.

amk

amk

26-05-2011 om 12:01

Pelle

waarom een stropop bij de dokter. Ik word er echt gek van, ze hoeven niks en hup daar komt weer een kadootje.
Dat snoep bij die avondvierdaagse vind ik ook belachelijk. Doe ik dan ook niet aan mee. En gelukkig de groep ouders van de vriendinnen ook niet.

Maar het is de avondVIERdaagse en daar loop je er gewoon 4 van. Klaar. Anders voldoe je niet aan de eis voor de medaille. Dat je die betaald weet je van te voren, dat was mijn punt met de vergelijking met de 7^^. Dat de prestatie daar maar 1 dag is maakt niet uit.

En ja voor kleuters ben ik ook streng, hoe moet ik anders uitleggen dat iets wel leuk is als je 5 bent maar niet meer mag als je 6 bent. consequent vanaf het begin.

Eigen inschatting

Ach ik zie het toch vooral als de inschatting van jouzelf als ouder: vind jij dat je kind een medaille verdiend heeft of niet? Een kind dat echt pijn heeft en daarom niet kan lopen, vind ik nog iets anders dan een kind dat zijn hobbyclubjes niet wil laten schieten en daarom twee avonden niet meeloopt.
Maar nogmaals: ik vind dat ik als ouder het best kan inschatten of mijn kind een medaille 'verdiend' heeft. Pas als ze met de 'echte' vierdaagse dergelijke toestanden gaan uithalen, vind ik het problematisch worden. Tot dat moment zal het mij worst zijn eigenlijk. Zoals gezegd: het zijn maar kinderen.
n@nny

Tijgeroog

Tijgeroog

26-05-2011 om 13:34

Tsja

Ik ben het ook eens met Liedewij. Het is een beloning omdat ze het volbracht hebben, als het niet volbracht is hoort de beloning er voor mij ook niet bij. En ja, het zijn 4 dagen, maar dat is de 4-daagse in Nijmegen ook en daar krijg je ook niets als je het niet afmaakt. Ookal heb je er voor betaald.
En wat betreft "het zijn nog zulke kleine kinderen": misschien moet je ze dan nog niet mee laten lopen.

Puck

Puck

26-05-2011 om 15:46

Ho pelle

"Je ziet wat er van komt: een half ziek kind moet toch mee met de avondvierdaagse omdat ze anders geen medaille krijgt: gevolg nog overgeven ook! DAT vind ik echt zielig en daarmee schiet je je doel mis. "

Er was niets zieligs aan. En van MOETEN ook niet. Kind mocht van mij thuis blijven maar wilde zelf graag lopen. Over het al of niet krijgen van een medaille was ze helemaal niet op de hoogte. De volgende dag is ze ook weer gewoon naar school gegaan en was er niets aan de hand. En dat overgeven: ze had de hele dag weinig gegeten, alleen gedronken en dan krijgen ze bij de avondvierdaagse een gekoeld pakje Wicky en dat klokt mevrouw in 1x achterover. Dat viel dus verkeerd uit.

Eens met pelle

Tjonge, wat zijn jullie streng zeg.

Ik vind dat een kleuter die drie dagen 5 km loopt echt wel een medaille verdiend heeft hoor. Het is hoe dan ook een behoorlijk inspanning die wat mij betreft een beloning verdient, het merendeel is immers volbracht. Het lijkt me dat je er als kind een hele nare herinnering aan overhoudt als je ouders zo op hun strepen gaan staan.

Biancka, je zoon succes gewenst vanavond met de laatste loodjes!

Chris

Puck

Puck

26-05-2011 om 16:48

Pelle (.o.t.) en chrish (on t.)

Nou, dat overgeven is bij Puckjongste iets waar ze haar hand niet voor omdraait en ook niet mee zit gelukkig, dat maakt het ook minder erg natuurlijk. De nacht ervoor had ze de hele nacht lopen spoken en de bikkel maakt mij niet eens wakker als moet spugen.

Chris: "Ik vind dat een kleuter die drie dagen 5 km loopt echt wel een medaille verdiend heeft hoor. Het is hoe dan ook een behoorlijk inspanning die wat mij betreft een beloning verdient, het merendeel is immers volbracht."
Laten we de vergelijking doortrekken. Ik ben 5 km-loper, als ik meer loop krijg ik blessures. Als ik me nu opgeef voor die 7^^-loop van 15 km en ik stap na 13 km uit omdat mijn voeten pijn doen. Dan heb ik een voor mijn doen megagrote inspanning geleverd. Zou ik dan een medaille verdienen, het merendeel is immers volbracht? Ik denk het niet.
Wat dat betreft zou ik eerder zeggen dat als een kind het nog niet aankan om 4 dagen uit te lopen, laat het dan helemaal niet lopen en wacht een jaar.

Brianna F

Brianna F

26-05-2011 om 18:46

Tja

Waarom is dat toch zielig allemaal, leer kinderen ook eens met teleurstellingen omgaan. Het is een avondvierdaagse, geen driedaagse. Loop je ze niet alle vier dan is er de inhaal avond of anders geen medaille.
Kun je niet elke avond en weet je dat van te voren, dan doe je gewoon niet mee.
Wat een gepamper allemaal.

Puck

Puck

26-05-2011 om 18:50

Pelle

Pelle: "Het gaat om kinderen die een avondje ziek zijn of kinderen die echt een verplichting hebben op één van de avonden. Moet je die groepen echt uitsluiten van drie avonden gezellig wandelen? "
Ik ben er toch iets genuanceerder in. Een kind dat plots ziek wordt of dat een andere verplichting heeft: oke, daar moet een mouw aan te passen zijn.
Maar een kleuter die na 2 avonden DOOR die avondvierdaagse zere voeten heeft, tja, daarvan kan je je afvragen of die niet beter nog een jaar had kunnen wachten. En nee, ik geloof niet dat ik zo'n kind een medaille zou laten krijgen. Het heet tenslotte avondVIERdaagse, niet gezellig-wandelen-zie-maar-hoe-ver-je-komt-daagse
Ik bedenk me nu trouwens dat wij vroeger altijd op ma, di en wo liepen, do was een inhaalavond en dan was vr de intocht.

amk

amk

26-05-2011 om 20:27

Streng

zeker, maar ook rechtvaardig.

Je geeft je op voor iets en dat doe je dan ook volledig.
Anders had je je niet moeten opgeven. Geldt niet alleen voor de avondvierdaagse, maar ook voor andere hobbies.
En wordt je ziek bij dag 3 en je kunt niet inhalen, loop je dag 4 ook niet.

Life sucks en dat mogen kinderen best wel optijd leren van mij. Ze worden tegenwoordig wel erg gepampered.

Annet

Annet

26-05-2011 om 21:04

Eens over die 4 dagen en medaille

Ik zou niet willen dat mijn kind (al is het een kleuter) een medaille krijgt voor een prestatie die niet geleverd is. Als mijn kind de 2e of 3e avond afwezig zou zijn, dan zou ik nog wel de 4e avond lopen met kind als die het wil. Kind mag best de intocht meemaken, dat mag jongere peuter in buggy immers ook. Maar de medaille hoort er niet bij. Die krijgt peuter in buggy immers ook niet.

Een vaantje bij een toernooi vind ik wat anders. Dat krijg je ter herinnering aan het toernooi, niet als beloning voor de prestatie.

Guinevere

Guinevere

26-05-2011 om 21:06

Pamperen

Van mij mag je een jong kind best pamperen. Je kunt de eisen naarmate ze ouder worden heus wel bijstellen.
Mijn verse kleuter gaat in elk geval niet meelopen. Dat trekt hij niet, zeker niet nu hij net op school zit en toch al doodop is elke middag. Misschien laat ik hem de laatste avond meelopen, dan zorg ik ervoor dat hij ook een ketting krijgt met eh... worteltjes. En anders mag hij langs de kant staan bij de intocht om de massa voorbij te zien schuifelen.

Altijd 4 avonden gelopen.

Mijn dochter was nog net geen 3 toen we voor het eerst gingen lopen. Zij heeft nooit geweten dat we 1 avond over mochten slaan en het kwam niet in me op om dat ook te vertellen. Ze was moe, ze had ook wel spierpijn de volgende ochtend, maar aangezien ze ook weer 's middags spelen kon, gingen we 's avonds ook weer lopen. Alleen als ze echt ziek zou zijn zouden we een avond opgeven, maar verder altijd volhouden, door regen en hoosbuien. Vorige week hebben we hem weer gelopen. Ze is nu 7 en heeft haar 4e medaille. En daar is ze heel trots op!

Vic

Vic

26-05-2011 om 21:31

Och

Oudste heeft ook wel eens een avond gemist (ziek en koortsig) en heeft toen toch een medaille gekregen. Daar hadden we niet op gerekend, dus dat was een mooie meevaller. Ik denk trouwens dat er maar weinig kleuters zijn die moeite hebben met de afstand. Het is voornamelijk het vier dagen rennen met bso, eten, weer door, en dan na bedtijd pas naar bed, wat ze opbreekt. Mijn jongste zou dat trouwens fluitend doen, maar ik trek het nog even niet. Dit jaar slaan we dus nog over, en dan mag ze volgend jaar wel meedoen als ze wil.
Dan ga ik een manier vinden om het logistiek rond te breien zonder overspannen te raken. Je kunt er toch moeilijk een week vrij voor nemen...

Diploma

Hier kregen de kinderen die niet 4 avonden liepen een heel mooi diploma. Ik vind ook dat een medaille echt hoort bij de prestatie van 4 avonden uitlopen.

Helaas pindakaas, door gestuntel bij de gemeente is er bij ons helemaal geen avondvierdaagse. Vanavond had de feestelijke intocht moeten zijn. Niet dus. Alleen maar een week teleurgestelde kids omdat het niet doorging.

Ziek of zere voeten

Ik vind dat er een groot verschil is tussen een kind dat echt ziek is en een kind dat zere voeten heeft.

Puck

Puck

27-05-2011 om 13:22

Precies dirksmama

Na 2 dagen zere voeten, tja, dan ben je niet in staat kennelijk om 4 dagen te lopen. Dat is dus wel degelijk A4D-gerelateerd. Een kind dat ineens een dag ziek wordt, tja dat komt niet van die avondvierdaagse. Ik vind daar ook een verschil in zit.
Pelle: Ik zag eigenlijk altijd alleen maar kinderen die het ontzettend leuk en gezellig vinden." Die gezelligheid kunnen ze ook krijgen door andere dingen, het primaire doel van een avondvierdaagse zie ik toch het leveren van een prestatie en niet het gezellig samen wandelen, dan kan je ook iedere middag na school een middagje samen gaan wandelen.
En natuurlijk zijn kinderen vast teleurgesteld als ze geen medaille krijgen als ze niet 4 dagen lopen, maar aan de andere kant: dat weten ze dan ook van te voren. Vind dat wat overdreven om dat te betitelen als levenservaring opdoen of sterker maken.

amk

amk

27-05-2011 om 13:42

Nee

die beloning is de medaille, dat snoep hoort er helemaal niet bij.

Heintje Davids

Heintje Davids

27-05-2011 om 15:22

Prestatie

Dit is wel een opmerkelijk citaat: "Het gaat niet om het gezellig samen wandelen maar om de prestatie. Ik heb het nooit zo gezien eigenlijk."

Waarom hang je dan zo aan die uiteindelijke medaille? Mijn kinderen lopen in de vakantie vaak wel 3 of 4 x 5 km op een dag, zonder dat ze daar een medaille voor krijgen. Noch een andere beloning. Louter prachtige uitzichten, bospaden, kwetterende vogeltjes en frisse lucht. En gezelligheid.

Als je een medaille gaat uitreiken die bestemd is voor 4 avonden wandelen aan kinderen die slechts 3 avonden hebben gewandeld, dan devalueert die medaille. Niet alleen glanst die medaille dan minder voor kinderen die wél 4 avonden hebben gelopen, maar natuurlijk ook voor degene die er maar 3 liep. Want die weet drommels goed dat die medaille niet écht verdiend is.

De Avondvierdaagse loop je in de eerste plaats voor de gezelligheid, en slaag je erin om dat vier avonden achter elkaar te doen, dan verdien je nog een medaille ook. Als extraatje.

Puck

Puck

27-05-2011 om 15:26

Verschil sporttoernooi en a4d

Pelle als jij geen verschil ziet tussen de A4D en een sporttoernooi dan snap ik het al helemaal niet. Bij een sporttoernooi heb je altijd winnaars en verliezers (en is er lang niet altijd voor ieder kind eenu vaantje oid), maar in jouw beleving moeten ook de "verliezers" van de A4D de hoofdprijs (=medaille) ontvangen.
En dat het in mijn beleving om de prestatie gaat wil niet zeggen dat het niet heel erg gezellig mag zijn. Dat kan heel goed samen gaan natuurlijk.

Life's a bitch

and then you die. Wat een bittere insteek zeg.

Die medaille is natuurlijk symbolisch. Als je hem niet krijgt, word je uitgesloten van de groep (hetzelfde trouwens met snoep). Dat is voor veel kinderen denk ik een grotere straf dan dat ze nou zoveel waarde hechten aan die medaille an sich.

Zoals Guinevere zegt, je kunt die eisen waaraan je kinderen in dit leven allemaal moet voldoen heus nog wel bijstellen naarmate ze ouder worden, dat gebeurt ook trouwens gewoon of je nou wilt of niet.

Chris

Heintje Davids

Heintje Davids

27-05-2011 om 16:54

Niet jouw citaat....?

Ik refereer aan jouw berichtje van Vr, 27 Mei 2011 13:26. Dat waren toch jouw woorden....? Zie je de Avondvierdaagse nou als prestatie of als gezelligheid?

In het eerste geval: dan lijkt het me logisch dat het beloning naar prestatie is (bij een voetbaltoernooi gaat er ook maar één club naar huis met de beker).
En in het tweede geval: wat maal je dan om zo'n medaille, als je maar lol hebt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.