Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Avondvierdaagse, dag missen door ziekte

Goeiemorgen! Maandag en dinsdag heeft ons zoontje (4) fanatiek mee gedaan aan de avondvierdaagse. Vanochtend werd hij flink ziek wakker met koorts en hoofdpijn, dus lijkt me niet verstandig te gaan lopen. Hij had er zoveel zin in, en is nu bang dat hij zijn medaille niet krijgt en dat hij er morgen bij het feest (laatste dag) niet bij kan zijn. Hij heeft er veel verhalen van gehoord van muziek, klein cadeautje en nog meer. Ik kan zijn afkruisbriefje wel meegeven aan zijn broers, maar vroeg me toch af of hij een medaille zou krijgen als hij 1 dag mist. Moet hij ook gewoon leren omgaan met zo'n teleurstelling, of zouden jullie wel medaille enz geven?


Hier krijgen ze bij 3 dagen wandelen ook een medaille hoor! En soms zelfs wel bij 2, maar dat ligt een beetje aan de omstandigheden geloof ik. Door slecht weer viel er wel eens een dag uit en kreeg de hele groep er 1 voor 3 dagen. En als iemand een keer niet kon was het ook geen probleem.

Ik heb jarenlang de avondvierdaagse voor de school van mijn kinderen georganiseerd binnen de organisatie in onze woonplaats. Kinderen die ziek waren en keurig afgemeld bij mij of bij mijn collega organisator kregen wel hun medaille, inschrijven en alleen de 4e avond lopen vanwege het feestje dan kreeg je geen medaille.  De grote organisatie vond dat ouders de medaille kochten voor hun kind en dat je die gewoon moest geven. 
In overleg met de leerkrachten hebben wij vastgehouden aan het idee dat je geen medaille krijgt als je echt niet loopt, tenzij je weet niks aan kon doen dat je niet hebt gelopen zoals ziekte,  en overleden oma of iets anders uit het rijtje noodgevallen. Wij vonden het medaille uitdelen aan kinderen die niet lopen geen goed voorbeeld. 

Edit:

Een keer mochten we een avond niet starten vanwege code geel voor regen, onweer en mogelijke windhozen. Toen heeft iedereen na 3 avonden lopen een medaille gekregen. 

Geen idee, ik zou er niet zo'n heisa van maken eerlijk gezegd. Ik vind ziek zijn wel een goede reden er niet te zijn, maar ik weet niet wat daar bij jullie de regels voor zijn.
Stel een kind is heel de week ziek, krijg je dan even goed een medaille?
Hier moet je wel elke dag meegelopen hebben. Maar er zijn ook genoeg mensen die niet elke dag meedoen omdat ze bijvoorbeeld nog een andere sport of verplichting hebben. 
Als hij het krijgt, leuk en zo niet, niks aan de hand. Volgend jaar weer een kans.

2 pcm er in vanavond en laten lopen geen optie ????
Ik zou het vanavond even aankijken en anders heen laten gaan.

Roos55 schreef op 24-05-2023 om 11:01:

2 pcm er in vanavond en laten lopen geen optie ????
Ik zou het vanavond even aankijken en anders heen laten gaan.

Dat zou ik alleen doen als je als ouder zelf meeloopt.  Als er groepjes kinderen vanuit school lopen met 1 ouder te begeleiding vindt ik niet dat je dit kunt maken.  Als het dan toch niet gaat zadel je een heel groepje op met een ziek kind dat niet kan doorlopen. 

Als een kind niet naar school kan omdat het ziek is, zou ik het in de avond ook niet allerlei dingen laten ondernemen. Ziek is ziek, heel jammer, maar kan gebeuren.

klopt maar ik ga er vanuit dat moeder meeloopt met 4 jarige 

MamaE schreef op 24-05-2023 om 11:33:

Als een kind niet naar school kan omdat het ziek is, zou ik het in de avond ook niet allerlei dingen laten ondernemen. Ziek is ziek, heel jammer, maar kan gebeuren.

Kinderen wisselen nog wel eens in ernst 

MamaE schreef op 24-05-2023 om 10:56:


Als hij het krijgt, leuk en zo niet, niks aan de hand. Volgend jaar weer een kans.

Niet als je vier bent hoor. Dan is een medaille mega belangrijk. Ik zou hem die medaille wel gunnen. Maar als ze er moeilijk over doen, kan een van de andere kinderen zijn medaille misschien in alle stilte gunnen? Als dat lastig is, kan je dan een glimmende chocolade medaille kopen (vroeger zag je die dingen nij de action, blokker etc) en wat extra versieren?

Philou schreef op 24-05-2023 om 11:50:

[..]

Niet als je vier bent hoor. Dan is een medaille mega belangrijk. Ik zou hem die medaille wel gunnen. Maar als ze er moeilijk over doen, kan een van de andere kinderen zijn medaille misschien in alle stilte gunnen? Als dat lastig is, kan je dan een glimmende chocolade medaille kopen (vroeger zag je die dingen nij de action, blokker etc) en wat extra versieren?

Ik snap dat een kind van vier daar verdrietig van wordt en ik zou hem die medaille ook wel gunnen, maar ik zou er ook geen drama van maken als die er niet komt.
Desnoods geef je er zelf een, ook prima. Maar ik zou er geen hele discussie over gaan voeren met de organisatie.

Vorig jaar hier kregen kinderen gewoon hun medaille als ze een dag niet mee konden lopen als ze netjes afgemeld waren. Inderdaad niet als ze maar 1 dag liepen, maar wel als ze 3 van de 4 dagen liepen en een dag geen ouder mee kon oid en ze dus niet konden (hier verplicht dat er een begeleider mee loopt). 
Ook dit jaar zal dat zo zijn, de begeleiding vanuit school geeft door hoeveel medailles ze de laatste dag nodig hebben en die houden bij wie er is welke dag. Ben je met een (geldige) reden afgemeld krijg je hem de laatste dag gewoon. 
Is je kind morgen nou ook nog ziek zou ik de organisatie/begeleiding van school om de medaille vragen en als je kind beter is samen de laatste 2 dagen inhalen en dan de medaille geven en bv een snoepmedaille er bij (Kruidvat heeft er verschillende nu). Het is een 4 jarige geen top sporter, met zulke dingen gaan ze gelukkig meestal soepel om (de organisatie bedoel ik dan, voor kinderen is het een ander verhaal en die medaille natuurlijk mega belangrijk)

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

24-05-2023 om 12:06

Een kind van vier leren omgaan met teleurstellingen is het weigeren van een derde koekje bij het theedrinken. Niet met "één dag niet gelopen, is geen medaille".

Als de organisatie geen medaille verstrekt, moet je proberen iets anders te regelen.
Bijvoorbeeld bij https://vanzandensportprijzen.nl/ of https://www.budgettrophy.com/
Of je verzint in zo'n geval zelf een beloning in de vorm van een zak snoep oid.

Maar als ik de reacties hierboven lees, zal de organisatie begrip tonen en een medaille verstrekken. Goede zaak!

MamaE schreef op 24-05-2023 om 12:00:

[..]

Ik snap dat een kind van vier daar verdrietig van wordt en ik zou hem die medaille ook wel gunnen, maar ik zou er ook geen drama van maken als die er niet komt.
Desnoods geef je er zelf een, ook prima. Maar ik zou er geen hele discussie over gaan voeren met de organisatie.

Discussie voeren is lijkt me ook niet nodig, maar je kan een organisatie best op dingen attenderen als ze er niet bij stil staan. Mijn kind heeft een keer een medaille gekregen ipv een beker omdat hij de enige was in zijn klasse en hij dus de klasse er boven ingedeeld werd. Prima, heb ik uitgelegd aan kind want dan wordt je standaard eerste en dat is ook niet eerlijk voor anderen. Keer daar op waren er meerdere in zijn klasse en had hij weer geen beker gekregen omdat hij opnieuw in de klasse er boven in gedeeld werd, toen heb ik er wel wat van gezegd en hij kreeg die beker alsnog. Ze konden hem natuurlijk niet meer terug vragen aan het kind die nu als 3e te boek stond maar hebben er een extra besteld voor hem en hun excuses gemaakt naar kind die toen best ontdaan was dat hij ondanks zijn goede punten geen beker kreeg terwijl hij juist het hele seizoen/toernooi de punten bij hield en wist dat hij 3e stond na zijn laatste wedstrijd. Heeft niemand nare gevoelens aan over gehouden hoor, ook de organisatie niet.

Het kan best dat een organisatie een fout maakt of niet na denkt over bepaalde situaties. Het is geen topsport met klassement en belangrijke grote prijzen. Het gaat om basisschool leerlingen en nu een 4 jarige die een medaille krijgt voor deelname. Daar hebben mensen meestal wel oog voor als ze zulke dingen organiseren voor deze leeftijdsgroep.

Philou schreef op 24-05-2023 om 11:50:

[..]

Niet als je vier bent hoor. Dan is een medaille mega belangrijk. Ik zou hem die medaille wel gunnen. Maar als ze er moeilijk over doen, kan een van de andere kinderen zijn medaille misschien in alle stilte gunnen? Als dat lastig is, kan je dan een glimmende chocolade medaille kopen (vroeger zag je die dingen nij de action, blokker etc) en wat extra versieren?

Medailles bij de avondvierdaagse tellen door dus andere kinderen zullen hun eigen medaille ook willen. Die van mij lopen dit jaar op een andere locatie dus krijgen allemaal weer een 1e keer mee gelopen medaille ondanks dat ze al eerder gelopen hebben. Er staat een cijfer op van welke keer het is en bepaalde zijn vaak een andere kleur (bv brons tm 4 keer lopen, daarna zilver tm 9 keer lopen en dan goud kleurig. Die kleur verschilt per organisatie maar de cijfers staan er dacht ik altijd op)

Die chocolade medailles of snoep medailles hangen overigens nu bij de kruidvat en is zeker een leuk alternatief. Ik had ze vorig jaar ook gehaald omdat we niet zeker wisten of iedereen er een kreeg ivm gemiste een dag. Gelukkig kregen ze hem wel gewoon, maar die snoepmedailles zijn heel blij ontvangen en opgegeten.

Daddy_gijs schreef op 24-05-2023 om 12:06:

Een kind van vier leren omgaan met teleurstellingen is het weigeren van een derde koekje bij het theedrinken. Niet met "één dag niet gelopen, is geen medaille".

Maar als ik de reacties hierboven lees, zal de organisatie begrip tonen en een medaille verstrekken. Goede zaak!

Inderdaad, geen derde koekje bij de thee is leren omgaan met teleurstelling voor een vierjarige. Dat leren omgaan met teleurstelling bouw je op in de opvoeding,  zowel thuis als op school. 

Bij vierjarigen was ik redelijk coulant met missende eindstempels op de kaart werd er wel een medaille gegeven als de stempel van halverwege wel gehaald was. Hoe ouder de kinderen werden hoe eerder we ze aanmoedigden om toch vooral de hele route te lopen en bij consequent niet lopen kreeg je dus echt je medaille niet. Dan was de "teleurstelling" groter. De directeur hield dan wel even een gesprekje met de leerling over eerlijk en echt verdiend hebben.  De 10 jarige die maar 1 avond de hele afstand had gelopen en dan de laatste avond naar het plein kwam om de medaille te krijgen met een stempelkaart met maar 2 eindstempels en 1 halverwege stempel had die medaille niet echt verdiend. Dat ouders de medaille zelf betaalden maakte voor ons niet uit, hadden we een medaille over een kon er volgend jaariemand meedoen uit en kansarm gezin. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.