Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bellefleur

Bellefleur

17-12-2008 om 09:16

Axenroos

Mijn dochter van 9 is op internet de axenroos tegengekomen. Het is een manier om mensen te typeren. Ze heeft zichzelf gevonden in types als de schildpad en de leeuw. Ze heeft het haar vriendinnetje ook laten zien, en nu hebben ze gesprekken als: ik vind dat wel wat pauwerig van je. En vroeger was ik nogal leeuw, maar nu ben ik meer kameel.
Ik vind het zo bijzonder dat mijn dochter daar zo mee bezig is. En dat ze zo haar gedrag en karakter kan duiden. Wie is meer bekend met de axenroos?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

17-12-2008 om 10:12

Roos van leary

Ik ben zelf erg fan van de Roos van Leary, en de axenroos is daar losjes op gebaseerd.

Overigens is de meest gemaakte fout bij de Roos van Leary dat je het gebruikt om _mensen_ te typeren. Daar is het beslist niet voor bedoeld. Ik kan me haast niet voorstellen dat de axenroos wél bedoeld is om mensen te typeren.

Zulke modellen zijn bedoeld om bepaalde interacties beter te begrijpen. Het gaat over gedrag en over actie-reactie.
Het is het verschil tussen "wat je nu doet is agressief"(gedrag) en "jij bent een agressieveling"(typeren van mensen).

Groet, Ellen

Jesse_1

Jesse_1

17-12-2008 om 11:44

Axenroos (o.t.)

"De axenroos is een manier om de gedragingen van mensen te ordenen. In die roos is niet alleen de plaats belangrijk ( pauw, uil, ...) maar vooral ook de onderlinge relaties. ( wisselwerking pauw/ wasbeer - leeuw/kameel ...)
Iedereen heeft eigenschappen van àlle dieren in zich of zou die althans moeten hebben, want mensen zijn pas sociaal-vaardig als ze alle axen kunnen bewandelen, m.a.w. als ze zich kunnen aanpassen aan ‘de andere’."
van: http://www.sintrochus.be/de_axenroos.htm
Jesse

Typisch voor bijna pubermeisjes

Die interesse zie je bij veel bijnapubermeidjes tot aan volwassen vrouwen. Vandaar al die meerkeuzetesten in tijdschriften "Ben je een ABC (weetikveelwat) of een XYZ (weetjijveelwat)?", "Pas je wel bij je ouders?", "Is je man een tijger in bed?"

Bellefleur

Bellefleur

18-12-2008 om 09:06

Geen pubermeisjesgedrag

Zo zie ik het helemaal niet. Dit heeft niets met kwisjes te maken. Mijn dochter is sociaal niet altijd even handig, en is daar soms ongelukkig door. Nu ze bezig is met de axenroos, kan ze haar gedrag en gedrag van anderen beter duiden. Ik vind dat inzicht in haar gedragingen en de respons daarop van anderen heel speciaal. Ze kan bijvoorbeeld zeggen dat ze wel wat meer wasbeer wil zijn. Vooral het idee dat iedereen alle dieren in zich heeft is voor haar goed om te weten.

Prulletje

Prulletje

18-12-2008 om 10:49

Eens met dirksmama

Ik ben het eens met Dirkmama. Ik vind het helemaal niet bijzonder, en het werkt erg op mijn lachspieren. Je karakter uitdiepen, jezelf analyseren is prima. Maar niet bijzonder en van die dieren word ik dus nogal lacherig. Maar dochter van negen hier zou het ook heel interessant vinden!

Prulletje

Ik vind het juist heel nuttig

Het is niet altijd makkelijk om vat te krijgen op je eigen gedrag. Dit kan een hulpmiddel zijn.

Maylise

Maylise

18-12-2008 om 13:40

Ook eens met dirksmama

Ik denk inderdaad dat het typisch gedrag is voor meisjes van die leeftijd. Jezelf leren kennen, de ander leren kennen. Een beetje amateur psychologie en dergelijke. Is ook leuk om te doen natuurlijk. Het geeft je toch een bepaalde kijk op dingen op die leeftijd is dat vaak een hele nieuwe ontdekking.

Maylise

Bellefleur

Bellefleur

18-12-2008 om 14:02

Prulletje,

Ik ben blij dat ik je aan het lachen hebt gemaakt Prulletje. Ik ben nog blijer dat mijn dochter zichzelf en andere mensen er wat beter door begrijpt. De Roos van Leary is een managementtool, volwassenen gebruiken het in communicatiecursussen. De axenroos is hetzelfde maar dan inzichtelijk gemaakt voor kinderen.

Sancy

Sancy

18-12-2008 om 14:37

Grappig

mijn dochter zei laatst dat ze een kameel was. Weet ik nu tenminste waarom.

Tirza G.

Tirza G.

18-12-2008 om 15:07

Bellefleur

Je schrijft: Vooral het idee dat iedereen alle dieren in zich heeft is voor haar goed om te weten.
/////////
Eh........Misschien is het zo: vooral het idee dat er een meneer een schemaatje heeft bedacht en daar dierennamen aan heeft gekoppeld en dan óók nog bedacht heeft dat iedereen al zijn bedenksels in zich verenigt, is voor haar goed om te weten.
Heb je al eens iets verteld over astrologie? Ook heel interessant. En Myers-Briggs? Ook een heel leuk management-tool

Tirza

Ellen Wouters

Ellen Wouters

18-12-2008 om 17:01

Tirza

Ken je de Roos van Leary eigenlijk? Het heeft namelijk niks met astrologie te maken, of met een typering
van personen a la enneagram ("jij bent een 4").

Ik vind het zelf een van de nuttigste manieren om interacties te bekijken en te begrijpen. Die axenroos ken ik niet goed genoeg om er veel over te zeggen, maar het is jammer als een prima concept gedevalueerd raakt door damesblaadjesschrijverij. En met simplificaties als 'jij bent een kameel en ik ben een wasbeer' dreigt dat te gebeuren.

Groet, Ellen

Tirza G.

Tirza G.

18-12-2008 om 18:33

Jawel

Ik ken de Roos wel een beetje. Net zoals ik Myers-Briggs ook wel een beetje ken. Ik doe wel eens een management-cursusje

Tirza

Annet

Annet

18-12-2008 om 20:54

Waar vind ik uitleg over de axenroos voor kinderen?

Ik heb al gegoogled maar de info die ik tegenkom is meer bedoeld voor scholen en ouders.
Bestaat er een leuk boekje dat leesbaar is voor kinderen? Het zou wel wat zijn voor mijn dochter van 11.

Ach ja managementcursussen

Ik heb ze gevolgd, ik heb ze gefaciliteerd, dus ja, Leary en Myers-Briggs ik ken ze hoor.
En alle 'left hand columns' en 'ballonnetjes' en ga maar door.

En soms zit er wat in, maar toch, veel dingen (en de mensen die ze erg serieus nemen als ze ze geven) werken ook bij mij wat op de lachspieren hoor.

't Zijn maar gereedschapjes, geen geloofjes...

Tirza G.

Tirza G.

19-12-2008 om 14:51

En wat zo leuk is (dirksmama, licht ot)

Is dat je er helemaal iebelig van kunt worden. Ik heb een aantal Amerikaanse collegae die helemaal into MB zijn (hier is het niet zo populair). Als je geen eenvoudig vragenlijstje in wilt vullen om je te karakteriseren, zijn ze al een soort van teleurgesteld. Als je vervolgens ook nog wat negatief doet over dergelijke dingen, beginnen ze in hun hoofd zélf een analyse af te werken. Ah ja, verzet tegen het onbekende, da's typisch dit-of-dat. Ah ja, negativiteit, da's typisch dit-of-dat.
Eh, nee. Het is gewoon nuchterheid en jetlag. En bovendien zijn zulke testjes in een andere taal helemaal moeilijk om te nuanceren.

Tirza

Finding nemo (voor thirza)

Doet me denken aan de haaienvergadering in Finding Nemo: DENIAL! DENIAL!

Ik ben steeds iets ander op MB...zal wel erg instable zjn...

Tirza G.

Tirza G.

22-12-2008 om 10:27

Ai ai ai

Als je er over wilt praten....kan altijd he. Dat moet zwaar zijn, zo'n zwabberende persoonlijkheid. Als je wat stabiliteit in je leven aan wilt brengen, mag je áltijd naast me op de bank komen zitten. Naast mijn ego is altijd nog wel een stukje ruimte over

Tirza

Dankjewel

Maar ik vind het wel lekker zo
Voor werkgevers ook erg belangrijk: k ben multiinzetbaar...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.