Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Krin

Krin

11-07-2011 om 10:20

Bang voor groep 3

Zoon van 6 ziet met nog vijf weken vakantie voor de boeg vreselijk op tegen groep 3. Hij is al twee keer nog voor het opstaan in huilen uitgebarsten, komt 's avonds slecht in slaap, wordt 's nachts een of twee keer wakker en is overdag snel kwaad. En dat allemaal, volgens hemzelf, omdat hij het eng vindt om naar groep 3 te gaan. Vooral omdat hij nog niet (goed) kan schrijven. Verder heeft hij naar mijn onbescheiden mening cognitief weinig uitdagingen te verwachten in groep 3, hij leest en rekent al prima. Schrijven is inderdaad niet zijn sterkste kant; dat krijg je ervan als je nooit van tekenen hebt gehouden. Maar goed. Wat zeg je tegen zo'n bang jochie? Zo laat hij het zijn hele vakantie verpesten. (En ik ben inmiddels bijna een grotere zombie dan in zijn eerste levensjaar, met al dat gespook 's nachts.)
Overigens is hij vziw een NADH, niet HB maar GS kind (of een OP'ende HB'er, natuurlijk , ligt redelijk in de groep, en hij zit in een 2/3 combi, dus de juf en de gang van zaken zijn al bekend.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

11-07-2011 om 12:20

Ik zou

proberen te achterhalen waar hij concreet bang voor is.
Als het inderdaad om het schrijven gaat en de andere meer leertaakjes zou ik mmet hem schooltje spelen.
We spelen groep 3 vandaag. Dan geef je hem een paar simpele taken, met schrijven en rekenen en lezen waarvan je zeker weet dat hij dat kan. Laat hem tussendoor ook spelen, want dat doen ze op school natuurlijk ook nogf steeds. (sommige kinderen denken dat ze alleen maar met moeilijke en serieuze taken bezig zijn)
Vertel hem dan dat de juf (jij) an het eind van de dag zal vertellen wat ze ervan vond hoe hij het in groep 3 gedaan heeft. Misschien levert dit nog iets op in de zin van dat hij beter aan kan geven wat hem nog meer dwars zit.
Vertel hem verder ook stomweg dat het nu voorlopig vakantie is en dat we nog even niet aan school gaan denken verder. Afleiding!

Vic

Vic

11-07-2011 om 12:39

Leren

Ik zou zeker herhaaldelijk benadrukken dat je niet alles hoeft te kunnen voordat je naar groep 3 gaat. Je zit daar namelijk om iets te leren. Verder maak ik altijd korte metten met nachtelijk spoken. Voor je het weet, is er een patroon gecreëerd en blijf je daar maanden in hangen.

krin

krin

11-07-2011 om 12:52

Korte metten

Vic: Hoe zien jouw 'korte metten' er uit? Ik laat hem zeker geen feestje bouwen, en het duurt ook geen uren, maar er even naar toe, gerust stellen en weer in slaap zien te komen is al vervelend genoeg.
Schooltje spelen valt te proberen. Al is dat niet zijn lievelingsspel, dat begrijpen je. Ik roep al vanaf groep 1 tegen hem dat het voor de juf snel saai zou worden als niemand meer iets hoefde te leren op school, maar ja. Hij blijft volhouden dat hij alles al wil kunnen. Een lastige combinatie van luiheid en faalangst die me onrustbarend bekend voorkomt. Tenzij ik nu te veel projecteer, natuurlijk.
Dank jullie wel, alvast.

Vic

Vic

11-07-2011 om 15:01

Korte metten

Het is hier ook wel eens voorgekomen dat jongste 's nachts ineens van alles had of bang was ergens voor. Ik ga er dan 1 keer uit, vertel dat ze 's nachts moet slapen, ik zeker, en dat ik niets meer wil horen. Die angsten zijn nergens voor nodig, en ze mag van mij ook een boekje lezen o.i.d., als ik er maar geen last van heb. De avond erna vertel ik bij het naar bed gaan vast dat ik haar niet wil horen.
Jongste heeft trouwens ook een tijd heel erg opgezien tegen groep 3. Daarom is ze vorig jaar niet door gegaan Nu kwam ze er niet meer onderuit, maar ziet het nu ook wat positiever tegemoet. Ik blijf maar benadrukken dat ze echt nog niet alles hoeft te kunnen, dat ze naar school gaat om te leren. Zoals ook de juf van groep 2 zei 'van proberen kun je leren'. Dochter wil namelijk nogal eens afhaken als iets er ingewikkeld uit ziet. Dan begint ze er niet eens aan en zegt 'oh, dat kan ik niet. Veel te moeilijk.' Het kind loopt minstens 3/4 jaar voor qua leerwerk, dus die angst zit echt alleen in haar eigen hoofd.

Primavera

Primavera

11-07-2011 om 16:25

Gevalletje fa + gs of fa + ophb?

Krin:"Overigens is hij vziw een NADH, niet HB maar GS kind (of een OP\'ende HB\'er, natuurlijk "
Ik denk dat het een gevalletje FA (faalangst) is in combinatie met één van de door jou genoemde opties. Waarschijnlijk loopt hij gewoon voor en is zo gewend dat hij de stof al beheerst voordat het aangeboden wordt dat hij zich nu ernstig zorgen maakt over dat deel van de stof dat hij weet dat hij nog niet beheerst.
Het kan trouwens zijn dat hij niet van tekenen houdt juist omdat dat hem lastiger afgaat. Je hoeft echter niet eerst te kunnen tekenen om letters te kunnen schrijven.
Ook heeft zoon juist door de gemengde groep misschien het niveau van eind groep 3 in zijn hoofd wat hij zou moeten kunnen ipv begin groep 3. Mijn oudste (GS) die verder toen prima leeftijdsadequaat tekende is eens in de gemengde kleutergroepen in crises gegaan, omdat ze merkte dat de tekeningen van eind groep 2 veel beter waren dat die van haar en ze bang was dat ze daar nooit aan zou kunnen tippen zonder dat ze besefte dat die kinderen dat ook maar geleidelijk aan geleerd hadden. Voor haar idee liepen ze een jaar voor toen ze op school kwam en na één jaar liepen ze nog steeds een jaar op haar voor. Doordat ze de relatieve afstand in het kunnen tussen haar en de oudere leeftijdsgenoten niet kleiner zag worden had ze het idee gekregen dat zij te weinig vooruit ging.
Misschien helpt het om hem te laten zien wat zijn vorderingen zijn vergeleken bij vorig jaar en hoe hij dat toch ook allemaal geleerd heeft. Boeken van groep 3 opzoeken en laten zien wat de werkjes aan het begin inhouden. En verder bedenk je gewoon een programma met hem (halfuurtje per dag ofzo) waarbij je met eenvoudige oefeningen met letters zijn zelfvertrouwen sterkt dat het echt allemaal niet zo moeilijk is en ook niet zo perfect hoeft.
Groeten Primavera

Wilma

Wilma

11-07-2011 om 17:12

Is een bekend verschijnsel

Veel kinderen eind groep twee durven ineens niet meer naar groep drie. Dan ineens komen ze met "maar ik kan helemaal niet schrijven,lezen,rekenen". Wellicht helpt het als je zegt dat heel veel kinderen dit hebben en dat ze echt allemaal in groep drie léren rekenen/lezen/schrijven. Als ze alles al zouden kunnen, konden ze meteen naar groep vier.

krin

krin

11-07-2011 om 21:22

Gevalletje fa

Dat zal het idd wel zijn. Maar het komt vaker voor, zo te lezen, en gaat weer over, dat is een geruststelling. Ik ga proberen terloops te oefenen met schrijfdingen, peptalks houden over wat hij allemaal al geleerd heeft en eens bekijken wat hij doet met opdrachten in het algemeen, want dat stond nummer twee op zijn angstlijst: opdrachten die hij niet begrijpt.

krin

krin

11-07-2011 om 21:22

Vergeet ik nog

dank jullie wel te zeggen! Bij deze.

merel

merel

12-07-2011 om 08:19

Betekenis

Krin:"Overigens is hij vziw een NADH, niet HB maar GS kind (of een OP\'ende HB\'er, natuurlijk "
Ik weet van bovenstaande afkortingen alleen dat HB hoogbegaafd is, maar wat betekent de rest eigenlijk?

Primavera

Primavera

12-07-2011 om 08:36

Merel

NADH -> niets aan de hand kind
GS -> gewoon slim
OP -> onderpresteren

Merel

Merel

12-07-2011 om 12:47

Haha primavera

Jee, ik dacht al dat er heleboel meer 'aandoeningen' waren die een kind kon hebben (in de trant van adhd en pdd nos enzo) . Grappig ik lees toch een tijdje mee, maar deze afkortingen had ik nog niet gelezen

Alleen openingsposting gelezen

tegen bange kinderen kan je bijvoorbeeld zeggen:

- nou goed dat je verwoord hoe je je voelt, je bent bang en dan kan het alleen maar mee vallen, ach die groep 3 joh dat komt wel goed, nou dat is gewoon net zoals vorig jaar.

Wat hier ook altijd wel helpt is als een grotere nicht of neef er iets positiefs en geruststellends over zegt. Daar wordt hier bijzonder goed naar geluisterd. Zo wist mijn nichtje eergisteren mijn dochter gerust te stellen dat ze echt niet alles hoeft te weten over paarden voordat ze op les gaat (morgen haar 1e paardrijles en dat kind is al maanden overdreven veel alles aan het lezen over paarden om maar geen flater te slaan, mijn afwimpelingen worden niet op prijs gesteld).

krin

krin

12-07-2011 om 14:47

Manda

Je dochter is net als jij graag goed voorbereid, zo te lezen! En dank voor je tip over een ervaringsdeskundige. Ik kan ons hib-je vragen iets geruststellends te zeggen. Zal wel iets worden als 'groep 3? Makkiekakkie.'

Lol

en het stomme is dat ik die link dus niet eens zelf heb gelegd !! Ja dat doe ik indd ook, haha. Oh ik hoop toch wel dat mijn dochter het nog wat afleert, het kost zoveel energie dat vooruit plannen en voorbereiden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.