Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tango

Tango

02-06-2009 om 12:58

Bedankt, pelle [fietsen zonder zijwieltjes]

Hoi Pelle, ik wilde je even bedanken voor de tip die je hebt gegeven voor het leren fietsen zonder zijwielen (na het eten oefenen zodat het kind later naar bed mag). Ook bij Tangozoon (4,5 jr) heeft het gewerkt. De eerste paar dagen liet ik hem kiezen tussen of oefenen met fietsen of in bad en dan naar bed. Hij wilde natuurlijk oefenen. Dit hebben we een week gedaan nu en hij fietst helemaal los. Hij kan ook zelf opstappen en afstappen. Na een paar dagen gaf hij gewoon zelf aan dat hij wilde oefenen, 'chanteren' was toen dus niet meer nodig.
Voor het loslaten van het stuur, wat we dus niet mochten bij hem hebben we ook een trucje gebruikt. Ik ben begonnen met 4 tellen loslaten en toen steeds langer. In 1 avond zaten we al op 30 tellen. Ik hield toen wel nog zijn vlag vast die hij achterop heeft zitten, maar dat geeft vnl. denkbeeldige steun.
We zijn helemaal trots op hem en hijzelf ook. Nog even oefenen en hij mag een grotere fiets hebben we gezegd. Hij rijdt nu op een 12,5 inch en dat vind ik niets om samen mee te fietsen. Veel te instabiel.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wilma

Wilma

02-06-2009 om 14:13

Hier gebruiken we de loopfietstip van ool

Was die ook van jou, Pelle? Nu loopfietst dochter dus zonder zijwieltjes op d'r gewone fiets en gister wilde ze al proberen op de stoep om echt te fietsen. Ik heb goeie hoop .

Wat zouden we toch moeten zonder OOL.

Groetjes,

WIlma

Tango

Tango

02-06-2009 om 15:12

Ja, loopfiets werkt geweldig

Tangozoon heeft naast zijn fiets ook een loopfiets en je merkte echt dat hij daardoor een goed evenwicht had. Veel beter dan Tangodochter destijds, die heeft er vele malen langer over gedaan om los te leren fietsen.
Toch had Tangozoon nog net even een extra zetje nodig om op een gewone fiets te fietsen. W.s. zat die trapbeweging er gewoon iets te weinig in door al dat loopfietsen...

lukke

lukke

02-06-2009 om 22:05

Wauw

Wat goed gedaan zeg (van ouders en kind. Gefeliciteerd!

Salie

Salie

03-06-2009 om 11:26

Wat goed en hier ook gelukt.

Tango, wat goed zeg.
Hier zijn we verplicht 10 minuten per dag gaan oefenen. Na 3 dagen kon ze los fietsen. Weet niet of het is dat ze er ineens aan toe was of zo. Wel heb ik zo'n speciaal hesje gekocht met zo'n handvat eraan. Misschien was dat het.
In ieder geval kan ze nog net voor haar zesde verjaardag los fietsen. (ze is inmiddels zes).
We moeten wel blijven oefenen, want ze slinger nog erg en moet iets harder fietsen, maar we zijn trots.
Gr. Salie

Tango

Tango

03-06-2009 om 21:50

Fijn, salie

Dat het bij jullie ook gelukt is. Of het kind nou 4 of 6 is, het blijft knap. Wij merken dat ook wel hoor, dat je moet blijven oefenen. Tangozoon pakt ook nog niet echt uit zichzelf zijn fiets, neemt nog steeds liever zijn loopfiets. Vanavond mocht hij echter niet fietsen, want hij had heel vervelend gedaan aan tafel en echt heel slecht gegeten. Dus sloegen we een avond over (maar eens wat vroeger naar bed kan ook geen kwaad). Vond hij helemaal niet leuk.

Salie

Salie

04-06-2009 om 10:06

Tango

Nou het feit dat hij het helemaal niet leuk vondt om niet te mogen fietsen zegt al genoeg toch? Zorg minder voor de mama's toch? Niet dat het uitmaakt wanneer ze zonder zijwielen gaan fietsen, maar het moet toch niet te lang duren.)
Hier blijven we oefenen. Komt vast helemaal goed.
Gr. Salie

Wilma

Wilma

04-06-2009 om 12:11

Pelle

Ons bangeschijterdje probeert nu al wel ook op de trappers te gaan, dus 't is meer proberen-te-fietsen, dan puur loopfietsen. En de trappers kregen we er niet af, dus misschien is dat in dit geval maar goed.

En nee, ik ben ook geen fan van sommigen op loopfietsen, sommige kinderen maken er al behoorlijke snelheid mee, terwijl ze de vaardigheid van dingen ontwijken soms nog niet onder de knie hebben. Erg gevaarlijk.

Groetjes,
Wilma

mirreke

mirreke

04-06-2009 om 12:45

Grappig

Hier in duitsland in het deel waar wij nu wonen heeft ten eerste bijna elk kind eerst een loopfiets. Ten tweede MOETEN tot en met 7 jaar alle kinderen op de stoep fietsen, ook als ze hard scheuren. Tussen 8 en 10 jaar MAG het op de stoep, daarna moet het kind op straat. Iedereen is er aan gewend, er wordt door iedereen rekening mee gehouden. In de stad is het gewone fietspad ook vaak op de stoep. Op de stoep is er dan een rode baan waar de fietsers fietsen. Ik moest wel even wennen, maar vind het nu ook normaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.