Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Bedplassen en logeren

Hoi,
Mijn 8 jarige dochter heeft komende vrijdag een verjaardagsfeestje waarbij ze ook blijft logeren.
Nu plast ze nog steeds in bed en ziet er erg tegen op om bij haar vriendinnetjes te blijven slapen.
Op dit moment gebruiken we een plaswekker, maar dat is sowieso geen goede optie.

Luiers draagt ze alleen als ze dat zelf wilt, en als ze dan met een luier wil slapen, pak ik dan meestal een kruidvat luier van haar jongste zus. En als een wat langere periode een luier wil dragen haal ik van die luierbroeken voor haar. Dus voor komend weekend wil ik haar een luierbroek meegeven voor de nacht.

Ze is zo bang dat de andere kinderen kunnen zien dat ze een luier onder haar pyjama draagt. Ik vind dat het allemaal wel mee valt. Alleen als ze 's ochtends (nat) wakker wordt, ja dan is de luier goed opgezwollen en dan zie je het inderdaad.

Heeft er iemand verder nog tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

08-12-2008 om 08:54

Die van mij gaat dus niet naar slaapfeestjes om die reden

Hoi,

Mijn zoon gaat om die reden dus niet naar slaapfeestjes. Bij een vriendje durft hij wel te slapen omdat hij heel lang hetzelfde probleem heeft gehad maar bij de rest niet.
Wel is het denk ik zo dat ze waarschijnlijk erg laat gaan slapen en meestal weer vroeg wakker zijn bij slaapfeestjes, dus amper tijd om lekker door te slapen en dus in je bed te plassen is er niet. Misschien kan je proberen dat je wel de moeder inlicht zodat ze in ieder geval vóór het slapengaan nog goed plast.

Merel

Is ze echt de enige?

hier hebben we meermalen logeetjes gehad die nog luierbroekjes droegen.....zeker tot een jaartje of 10. tot verbazing van oudste trouwens die dat helemaal niet kende. maar er ook niet 'raar' over deed ofzo. toen ze jonger was en met kamp ging waren er zelfs meerderen. en ooit hield ze een slaapfeestje (groep 6) en waren er ook nog 2 uit haar klas met een luierbroekje. en dan die logeetjes nog dus. ik heb het idee dat het zó bijzonder nu ook weer niet is.....misschien is er nog wel een logee die een luierbroekje draagt en weten jullie dat niet eens. ik zou die moeder bellen en je 'probleem' voorleggen en 's kijken wat die zegt.ik denk ook dat meespeelt wat voor 'groep' dat is....kent ze die kinderen goed? voelt ze zich veilig in dat groepje? of wordt er veel gepest? of juist niet? is het een erg close groepje?
maar grote kans dus dat het een feest van herkenning is, dat ze er achter komt dat ze helemaal niet de enige is...
groeten albana

Wiesje

Wiesje

08-12-2008 om 09:50

Ze is niet de enige

Hier hetzelfde *probleem*. Dochter is bijna 9 en plast in moeilijke tijden ook nog in bed. Voor haar heb ik dus ook nog de pyama broekjes. Nu ze in deze leeftijd is gaat ze inderdaad ook wel eens logeren. De eerste keer dat ze bij een vriendinnetje ging logeren wilde ze perse zonder broekje, en helaas nou ja. We hebben toen afgesproken dat ze een broekje aantrekt en dat we de moeder inlichten dat ze die draagt. Het vriendinnetje vertellen we niks. Aan en uittrekken doet ze op het toilet (tasje mee!)
Succes ermee

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-12-2008 om 19:08

Bij

het kruitvat verkopen ze pyjamabroekjes. Een soort dry-nites, maar ze zien er veel neutraler uit. Is zoiets een optie?

Dendy

ano9

ano9

08-12-2008 om 19:31

Pilletjes van de huisarts

mijn zoontje van bijna 8 jaar plast ook nog in bed. vanalles al geprobeerd. niks helpt. nu zei onze huisarts dat je daar pilletjes voor hebt. niet voor altijd, het probleem gaat er niet van over, maar het is wel handig als je kind een keer wil gaan logeren. heb het zelf nog niet geprobeerd maar het schijnt echt te helpen. misschien is het wat voor jullie kind. succes ermee.

Roos

Roos

09-12-2008 om 01:47

Hier ook pillen

WIj gebruiken voor dit soort situaties ook medicatie van de huisarts. Minrin heet het. Het is inderdaad niet voor altijd, maar helpt gelukkig heel goed.
Roos

myra1973

myra1973

09-12-2008 om 07:24 Topicstarter

Luierbroek

Hoi,

Allereerst probeer ik haar juist wel te motiveren om naar slaapfeestjes te gaan, juist om haar jeugd niet door het bedplassen te laten verpesten.

Ik heb ook al contact gehad met de moeder van het kind die het verjaardagsfeestje geeft, dus die weet er van. Tot zover bekend is zij wel de enige, maar het jarige meisje heeft tot haar 6de 's nachts ook in bed geplast en luiers gedragen, dus misschien wel wat begrip van haar kant uit.

Zelf een (pamper) luier omdoen in een slaapzak kan ze ook en zo'n luierbroek is nog makkelijker. Het uitdoen van de luier wil ze het liefst op de wc doen in haar slaapzak vind ze vies en eng. Ik heb haar ook wat pyjama tips gegeven, dus dat ze niet haar broek te hoog optrekt, over haar pyjama trui en in plaats van een pyjama trui een lang nachthemd te dragen (wel met een pyjama broek er onder)

Die kruidvat pyjamabroekjes heb ik inderdaad ook al gezien, deze zijn ook een stuk goedkoper als drynights:

http://www.kruidvat.nl/domains/default/pages/content/S2/folder-kruidvatbabypyjamabroekjes.aspx

Maar of zo'n luier er discreet er uit ziet of niet, het verschil tussen een onderbroek en een luierbroek is altijd wel duidelijk te zien, ook een kind kan dat zien.

Minrin ken ik ook, maar dat wordt nu een beetje kort dag om daar mee te proberen of dat werkt. Dus ik denk dat we het gewoon bij luiers houden.

Groet,

Myra

MaximeM

MaximeM

09-12-2008 om 19:44

Pilletjes werkten hier niet

Hoi,

Wij hebben die pilletjes ook gebruikt (minrin), maar hier werkten ze helemaal niet helaas,dus ik zou er niet meteen van uit gaan dat ze met die pilletjes droog blijft.

Maxime

myra1973

myra1973

11-12-2008 om 07:53 Topicstarter

Pelle

Pelle,

Net voordat ze 7 werd wilde ze op eens geen luier meer 's nachts aan, maar als ze dan nat was moest ze wel 's ochtends zelf haar bed verschonen. Ze heeft op haar bed natuurlijk wel een matras beschermer. En toen zijn we gestart met de plaswekker.

We proberen de plaswekker nu voor de 3de keer. De eerste keer zijn we gestart na haar 7de verjaardag en dan 2 maanden geprobeerd, daarna een half jaar even niet geprobeerd, dan weer 2 maanden geprobeerd enz. En nu proberen we het weer, alleen nu wil ze soms die plaswekker niet en pakt ze zelf een luier van haar 3,5 jarige zus en doet ze zelf dan aan. Ze vraagt het natuurlijk wel eerst of ze het mag.

Ze is gemiddeld 3 à 4 keer nat per week, dus zo vaak gaat de plaswekker af.

myra1973

myra1973

14-12-2008 om 20:29 Topicstarter

Je hebt gelijk

Pelle, je hebt ook gelijk, alleen is ze er op dit moment niet door gemotiveerd en met een ziekenhuis opname in het vooruitzicht heeft ze er niet veel zin om mee te werken.

Misschien ook een nieuwe vraag, heeft er hier ervaring met een ziekenhuisopname en een bedplassend kind? Ik verneem wel aan dat ze daar wel luiers gebruiken.

Verder is het logeerfeestje geslaagd, die luierbroeken van de kruidvat zijn echt geweldig, alleen had ik de grootste maat gekocht en die zijn net iets te groot voor haar. Ze had het resultaat per ongeluk mee naar huis genomen want de loodzware luierbroek zat in nog in haar slaapzak (gelukkig wel in een plastic zak). Een ander vriendinnetje had het niet droog gehouden en die werd niet gepest, dus voor haar is de drempel nu een stuk lager om te logeren

(overbezorgde)moeder

(overbezorgde)moeder

18-12-2008 om 19:03

Goed broekje

Is een DryNites broekje van Huggies. Dat is speciaal gemaakt voor wat oudere kids die nog bedplassen!
Kijk op www.drynites.nl daar kan je een probeerverpakking aanvragen.
Ze zijn er speciaal voor meisjes en jongens en zijn bedrukt met een speciale print en lijken op onderbroekjes. Ja best wel prijzig maar voor dit soort "uitjes" goed!

myra1973

myra1973

19-12-2008 om 07:32 Topicstarter

(overbezorgde)moeder

Bedankt voor de tip, maar we hebben de broekjes van Kruidvat geprobeerd en we vinden die beter bevallen als Drynights. Zie http://www.kruidvat.nl/domains/default/pages/content/S2/folder-kruidvatbabypyjamabroekjes.aspx

En daar in tegen laat ik haar vrij in de keuze of ze 's nacht een luier aan doet (ze is immers al 8) en ze pakt dan vaak geen luierbroek, maar een luier van haar zus, die vind ze beter. Tot nu toe gebruikt ze nog sinds vorige week de Kruidvat pyjama broekjes.

Hier ook een dochter die bedplast

ze is ruim 8.

We hebben bij de hulpmiddelenwinkel een matrasbeschermer gekocht die alles absorbeert, als het mis gaat.
Verder slaapt zij heel af en toe met een luierbroekje. Maar dat wil ze liever niet meer.

Wij zijn er achter dat ze, wanneer we haar uiterlijk om kwart voor 11 laten plassen, ze eigenlijk structureel droog is. Dat weten we pas sinds kort.
Het zit hier in de familie, dus we verwachten ook geen wonderen van een plaswekker. Nog niet geprobeerd ook.

Ik zou in onze situatie dus aan de moeder van het kindje vragen of ze haar wil laten plassen. Ik heb het net even aan mijn dochter gevraagd en zij zou een luier aan doen, met een wijdere pyamabroek en ruim shirt. De kans dat iemand ziet dat zij er eentje aan heeft is wel heel klein. Even rustig naar het toilet in de ochtend en hupsakee. (redenering van mijn dochter

Succes ermee!

Annet

Annet

24-12-2008 om 16:52

Hier zit het ook in de familie

maar die plaswekker hielp bij mijn dochter uitstekend. Ik wou dat ik die gehad had vroeger....

Pelle,

Dat vind ik wel interessant.

Het zit in de familie, dat wil zeggen dat mijn moeder (ruim in de 50) het nog doet, en mijn zus (30) het ook nog steeds doet.
Moeder veeeeeel nare onderzoeken gehad, zus 6 weken in ziekenhuis gelegen met veel onderzoek. Ook een plaswekker gehad, goed gedaan (in het ziekenhuis onder begeleiding) en niet gewerkt.
Wat ik bedoel is dat ik dus geen reden heb om op wonderen te hopen.
Overigens ook nog 2 neven en een nicht... alle drie volwassen....

Overigens heeft toch niet iedereen 90% kans om ervan af te komen? Dat ligt toch aan de oorzaak?
Het probleem wat in onze familie speelt is duidelijk niet een die zomaar verdwijnt.
Overigens gaat het nu erg goed, dus hebben we nog geen noodzaak voor een plaswekker gezien.

Pelle

je hebt gelijk. Onze situatie is ook niet heel gangbaar.
Dat is overigens wel de reden dat wij gewoon niet zoveel aandacht vestigen op het verhelpen, maar des te meer op het ermee leren leven.
Het moet voor onze dochter zo normaal mogelijk zijn en goed mee te leven.

Maar zoals ik al schreef, ze is de laatste 1,5 maand droog. Dit dus sinds wij haar structureel voor 23:00 laten plassen. Hopen dat dit aanhoudt.

Verder heb ik nog een dochter van 4,5 die ook elke nacht in haar luier plast, maar daar ben ik helemaal nog niet mee bezig.

Zoals je zult begrijpen hebben wij iets andere verwachtingen en dus een andere aanpak.

Mocht mijn oudste "terugvallen", is er altijd de plaswekker nog. Maar juist omdat het in mijn directe omgeving geen oplossing was (en echt, de plaswekker werd goed gebruikt) is het voor ons zinvol om een zekere terughoudendheid te betrachten.
Dit is ook beter voor onze dochter, aangezien zij uiteraard het meest hoopt op een oplossing.

Maar het gaat nu goed, en zij moet er gewoon goed mee om leren gaan en het niet alleen maar zien als een drama.
Onze taak is ook om het voor haar acceptabel te maken en haar te leren hoe ze er het beste mee om kan gaan.

De kans is namelijk aanwezig dat ook zij er de rest van haar leven mee te maken krijgt....

myra1973

myra1973

29-12-2008 om 07:43 Topicstarter

Ziekenhuis

Over 2 weken moet mijn dochter het ziekenhuis in voor een zware operatie. Dus proberen de plaswekker over een maand of 2 wel weer. Tot die tijd lossen we het op met luiers. In het ziekenhuis zal ze waarschijnlijk ook een luier moeten dragen.
Ook bij ons zit bedplassen in de familie, zowel mijn vader, mijn oudste broer en ik hebben tot ons 10 jaar in bed geplast.

Cindy Bakker

Cindy Bakker

31-12-2008 om 13:50

Andere luiers

Gebruiken ze in het ziekenhuis niet andere luiers {grotere plastic luiers} dan jouw dochter gewend is?

myra1973

myra1973

31-12-2008 om 15:33 Topicstarter

maar volgens mij hebben ze daar ook gewoon van die luierbroeken.

Sanne van Doorn

Sanne van Doorn

01-01-2009 om 17:23

Klopt

Ze hebben daar ook gewone pampers en drynights hoor, en die mag ze ook gewoon zelf aandoen, tenzij ze bedlegerig is, dan zal ze waarschijnlijk zo'n grote tena-luier krijgen, maar als het goed wordt dit bij het intake gesprek wel doorgenomen, en jou dochter heeft ook recht om daar mee in te stemmen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.