Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-04-2010 om 20:18

Bedtijd 9 jaar

Zoonlief van 9 heeft een hele geschiedenis van (in)slaapproblemen. Met melatonine en wat andere hulpmiddelen gaat het nu weer even beter, maar ik vind nog steeds dat hij te laat slaapt, zeker omdat ik hem 's ochtends wakker moet maken ipv dat hij uit zichzelf wakker wordt. Door al die toestanden is hij nu gewend pas tegen 21.30 in bed te liggen en dat lijkt mij wat laat op die leeftijd. Dus mijn vraag: hoe laat gaan jullie kids naar bed? En dan specifiek de 9 jarigen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Dochter van 8,5 gaat om 20.00 naar bed en mag dan nog tot ongeveer 20.30 lezen. En dan moet ik haar 's morgens wel met moeite wakker maken maar eerder slaapt ze niet.

Heeft er ook mee te maken dat mijn stuiterbal van 4 rond 19.15 naar bed gaat en ik daar nog wel even mee bezig ben. Dus pas daarna geef ik de oudste een gooi richting bed.

Bibi72

Bibi72

14-04-2010 om 20:54

En hier...

Gaat de jongste (8) om 20.30 uur naar bed, en leest dan nog even. De oudste van 10 gaat om 21 uur naar bed, en leest dan ook nog even. Jongste moet ik vaak 's-morgens wakker maken, de oudste niet.

Niny

Niny

14-04-2010 om 21:02

Ook een zoon van 9

Mijn zoon is 9 en heeft twee zussen van 11 en 12. We lezen ze alledrie tegelijk voor en daarna mogen ze nog even spelen/lezen/huiswerk maken. Meestal doen we tussen 9 en half 10 het licht uit, zoon gaan dan slapen (mijn dochters hoor ik dan vaak nog een tijdje, even water drinken of plassen, stiekem lezen en zo).

Niny

Nienke*

Nienke*

14-04-2010 om 21:07

Mijn 9 jarige

Die van mij gaat meestal rond 20.00 uur naar bed en mag dan nog wel even lezen. Ik denk dat hij rond 20.30 uur gaat slapen. Hij is s' morgens wel gewoon wakker, maar wel moeilijk uit bed te krijgen, klaagt dat ie nog moe is

Marjoleine64

Marjoleine64

14-04-2010 om 22:50

Zoon van 10

gaat samen met zijn grote broer van 12 om 9 uur 's avonds naar boven. Tanden poetsen en naar bed (pyama's hebben ze dan al aan). Daarna mogen ze nog even lezen tot half 10. Jongste is vaak om 7 uur al weer wakker, bij oudste gaat tegen half 8 de wekker. Dat is al zeker een jaar zo, en het gaat goed. Jongste heeft af en toe inslaapproblemen en kan dan tot ruim na 10 uur aan het spoken zijn...
Marjoleine

Aïda

Aïda

14-04-2010 om 23:46

Wat laat

Hier ging de oudste met 9 jaar om 19.45 naar bed. Ze mocht altijd nog wel even lezen.

De middelste is nu bijna (in mei) 9 en zij gaat om 19.30 en mag dan nog een half uurtje tv kijken.
Oudste is nu 10 en ga om 20.00 en mag ook nog een half uurtje tv kijken

Ik ben erg gehecht aan mijn vrije avond..

Pelle

Ach, iedereen heeft wel eens een moment van onzekerheid of twijfel en wil dan weten hoe anderen het doen. Niks mis mee toch En zo te lezen geeft iedereen er aanvullende info bij over naar bed en opstaan.

Zus

Zus

15-04-2010 om 10:09

9 jaar

Mijn dochter van net 9 gaat om 20.15 uur naar bed en mag lezen tot 21.00 uur. Ze wordt soms wel en soms niet uit zichzelf wakker om 7.15 uur als we moeten opstaan, maar ze is dan wel altijd makkelijk wakker te maken en nooit moe.

Jolanda123

Jolanda123

15-04-2010 om 10:11

Mijn 12 jarige

Gaat door de weeks om 20.45 naar bed, op vrijdag en zaterdag mag hij opblijven tot 22:00 - 22:30 en op zondag gaat hij om 20:30 naar boven.

's morgens staat hij om 7.55 op. Dan heeft hij voldoende tijd om te wassen, te eten en om 8:22 gaat hij naar school, zodat hij om 8:23 op school kan zijn

Guinevere

Guinevere

15-04-2010 om 13:13

10 uur slaap

En mijn zoon krijgt ongeveer 9,5 a 10 uur slaap per nacht. Alleen is hij nog 7 jaar. Zo informatiever, Pelle?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-04-2010 om 14:02

Bedtijd

Dank voor jullie reacties! Ik ga idd de bedtijd van zoonlief vervroegen want het is gewoonweg te laat voor hem. Ik moet hem regelmatig na 8.00 wakker maken terwijl hij eerst zelf spontaan om een uur of zeven wakker werd en opstond... Ik was kwijt wat nou een redelijk normale bedtijd is voor die leeftijd door al die slaapproblemen. Ik heb heel veel aan die info hoor Pelle. Natuurlijk is ieder kind anders maar daarnaast is het toch ook gewoon leuk om te lezen hoe laat al die kids nou naar bed gaan? Guinevere: zoonlief heeft nu al vijf nachten achter elkaar goed geslapen!!! Ik kan weer genieten van mijn avond

Hier een 9-jarige

die om 20.00 uur op bed moet liggen. Hij mag dan lezen tot 20.15 uur. Hij wordt uit zichzelf meestal ergens tussen 07.00 en 07.30 uur wakker dus volgens mij een prima bedtijd voor hem.

Vrijdag en zaterdag is het meestal rond 21.30 uur voor hij in bed ligt en dan slaapt hij ook echt uit tot een uur of 09.00.

Als hij 10 is (volgende maand) schuift de doordeweekse-bedtijd naar 20.15 uur en dan tot 20.30 uur lezen.

Wat zijn jullie strak georganiseerd

Wij hebben niet echt vaste bedtijden. Jongste, net 10, gaat zo ongeveer rond 20:00-20:30 naar bed door de week. Maar als hij moe is eerder, en meestal kijken we niet zo precies op de klok, of moet hij nog vanalles doen, of even iets afkijken en wordt het wat later. Daarover doen we niet moeilijk, en hij doet vervolgens niet moeilijk als wij vinden dat hij er eens op tijd in moet liggen. Goed beschouwd heeft niemand hier behoefte aan vaste tijdstippen, denk ik.
In het weekend wordt het later. Vrijdagavond x-factor/ Uri Geller afkijken, en 's zaterdags afhankelijk van waar we zijn, wat we doen. Zondags proberen we iedereen echt goed op tijd op bed te krijgen, inclusief onszelf

Bastet

Bastet

16-04-2010 om 18:36

Hier ook

Ik ben geen mens van de klok,wat betreft opvoeden.
Dus de ene avond wordt het later dan de andere.Mijn kinderen zijn echte avondmensen,dus het is een utopie te verwachten dat ze vroeg naar bed gaan.
groetjes,Bastet

Die van ons

middelste van 8 gaat rond 8 uur naar boven en ligt er tegen half 9 in. En oudste van 11 gaat rond half 9 naar boven en rommelt nog wat. Meestal doet ie rond 9 uur zijn licht uit. Allebei worden ze rond kwart voor 8 weer wakker. Als jongste wat later naar bed gaat, wordt ze ook rond die tijd wakker, maar dan met een ongelooflijk ochtendhumeur.

Vroeger ging ze trouwens ook pas na half 10 slapen. Dat was toen ze een jaar of 6 was. En dan was er 's morgens dus echt geen land met haar te bezeilen. Tegenwoordig krijgt ze rond kwart over 7 4 tabletjes melatonine en gaan om half 9 echt de luiken dicht bij haar. Wonderspul!

Vader

Vader

17-04-2010 om 06:54

Ook inslaapproblemen

Als lagere schoolkind had ik ook veel last van (in)slaapproblemen. Ik weet niet of bv. melatonine toen ook al werd gebruikt (voor kinderen) of dat onze huisarts/mijn ouders geen voorstander waren. Maar in ieder geval is het uiteindelijk opgelost nadat mijn ouders besloten, op advies van de ha toentertijd, dat ik mijn eigen bedtijd moest bepalen. Ofwel ik moest niet meer om een bepaalde tijd naar bed, laat staan slapen. Gevolg was dat ik gedurende een periode erg laat naar bed ging (voor mijn leeftijd toen) maar dat dit vervolgens weer normaliseerde. De druk was van de ketel en ik was zelf verantwoordelijk gemaakt hoe jong ik daarvoor ook leek te zijn.
Bij mijn eigen kinderen (waarvan 1 ook lastig inslaapt) zal ik dus ook nooit zeggen dat zij moeten slapen. Maar ik wil ze wel op een 'normale' tijd in bed hebben! Dus: het is tijd om naar bed te gaan en daar kunnen ze dan fijn lezen, uitrusten, wat dan ook....
Vader

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-04-2010 om 09:22

Melatonine

Ik hanteer een strikt avondritueel met consequent op dezelfde tijd naar bed omdat zoonlief ADHD heeft. Uiteraard wordt daar weleens vanaf geweken in het weekend en in de vakantie maar ik probeer zoveel mogelijk een vaste tijd aan te houden. Anders gaat zoonlief de boel rekken en ondanks het feit dat hij moe is doorspoken Hij krijgt ook melatonine, en sindsdien slaapt hij beter en eerder in. Hij gaat nu om 20.30 naar bed; ik lees dan nog een verhaaltje voor of hij mag zelf even lezen en om 9.00 is het grote licht uit, nachtlampje aan, muziek aan en lekker slapen. Hij wordt nu ook steeds vaker uit zichzelf wakker op een normale tijd. Het gaat nu al een week goed zo dus ik ben erg blij! Zoonlief voelt zich ook fitter...

Hier ook....

Zoon van 9 kan al sinds zijn geboorte niet goed in slaap vallen. Hij slaapt meestal pas na 22.00 uur. Dat is natuurlijk veel te laat. Vaak is hij ook nog eens al eerste wakker, om 6.15 uur. Het is niet zo dat hij die slaap niet nodig heeft. Integendeel, als het een paar avonden achter elkaar erg bont is geworden ( tot na 23.00 uur!) merk je dat heel erg aan zijn humeur. We hebben van alles geprobeerd. Ik had zelf als kind ook altijd moeite met in slaap vallen dus ik begrijp heel goed hoe mijn zoon zich voelt. Ik verveelde mezelf altijd kapot, voelde me alleen maar mocht mijn bed niet uit, mocht niet lezen, lag daar maar in het donker te staren, vreselijk. Daarom heb ik in ieder geval besloten dat hij mag lezen. Dat gaat redelijk goed tenzij het een erg goed boek is, dan kan hij niet stoppen met lezen en moet ik echt even ingrijpen.
Een echte oplossing hebben we niet kunnen vinden, het hoort schijnbaar bij hem. Hij is in ieder geval zoet met het lezen, en dat vind ik voor hem wel zo prettig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.