Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Bedtijden ( en slaapproblemen) kind van 8

Beste allemaal.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar bedtijden van andere kinderen.

Tot voor kort brachten we het hele spul samen naar bed, tussen 19.00 en 19.30. Wel beginnen we met de jongste van 2 (die ligt rond 19.10), dan de middelste van 5 (die ligt rond 19.20 en al laatste de oudste.

Met die oudste hebben we de meeste bed problemen. Sinds zijn 8ste verjaardag mag hij dan nog even lezen/knutselen tot kwart voor 8. (half 8 slapen lukte hem ook nooit)

Dat hij kwart voor 8 gaat slapen, is echter een illusie Hij slaapt eigenlijk niet 1 avond voor 10 uur / half 11. Tot die tijd blijft ie spoken, uit bed komen enz. En tja... s ochtends kan ie natuurlijk niet opstaan. Op zaterdag blijft ie gerust tot half 10 in bed liggen.

Behalve dat we hem nu dus wat later op bed laten gaan hebben we ook andere dingen geprobeerd, zoals langer buitenspelen, s avonds nog een rondje met hem rennen, om hem wat vermoeider te laten worden. Helaas... dit werkt tot op heden niet. Ook opblijven tot 8 uur/ half 9 bleek niet effectief.

Het is extra problematisch als het zo warm is, maar eigenlijk speelt dit bed probleem al een paar maanden.

We zijn nu met een 'beloningssysteem' begonnen. Als ie s avonds in bed blijft en er niet uit komt, mag ie de volgende dag om 8 uur naar bed. Dit werkt soms... maar helaas lang niet altijd.

Ik ben benieuwd of hier meer kinderen last van hebben, en wat voor tips en trucks jullie dan gebruiken.Enne uberhaupt ook wel benieuwd wat de bedtijden van andere leeftijdsgenoten hebben.

Groetjes,
Petty

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Paula B

Paula B

12-07-2009 om 00:03

Rond acht uur

Die van acht is hier de jongste. Zijn officiele bedtijd is half acht, maar het is meestal rond acht uur dat zijn licht uit of zijn gordijnen dicht gaan. Ook hij heeft regelmatig periodes dat 'ie uit bed komt. Maar hij heeft z'n slaap op dat tijdstip wel nodig; dat lees ik bij jou anders. Als je kind niet voor tienen slaapt, dan heeft het voor die tijd gewoon nog geen slaap - weet ik uit ervaring met middelste, nu 11. Haar stopte ik op achtjarige leeftijd wel rond acht uur in bed, maar dan mocht ze nog een tijdje zelf lezen. Als ze moe werd deed ze zelf het licht uit; anders kwamen wij haar na een half uur, drie kwartier waarschuwen en het licht uitdoen.

Wat bij jongste nu goed werkt, zijn de 'droomverhaaltjes'. Een soort kleine geleide meditaties, waarbij ik 'm in gedachten naar een mooie, rustige plek laat gaan waar hij kan ontspannen. In het verhaal bouw ik dan soms iets in waarbij hij dingen uit de dag verwerken kan. Hij vindt veel van die plekken zo fijn dat hij er in gedachten graag wil blijven, zodat 'ie in bed blijft liggen! Werkt niet bij elk kind, maar bij hem prima.

En verder: heel duidelijk zijn dat hij best wakker mag blijven, maar wel zijn lijf moet laten rusten en dat kan alleen als 'ie in bed blijft liggen. Belonen als hij dat doet lijkt me een prima idee, maar of je dat nou moet doen met een half uurtje later naar bed? Je bevestigt dan toch enigszins het idee dat naar bed moeten negatief is.

Succes, het gaat weer over!

Guinevere

Guinevere

12-07-2009 om 09:55

Vroeg hoor

Ik vind dat ie nogal vroeg naar zijn bed moet, zeker omdat hij aangeeft nog geen slaap te hebben. Hier een 7-jarige die ongeveer om 21.00 moet gaan slapen. Ook zijn vriendjes gaan vrij laat in bed (ongeveer half 9 heb ik begrepen).
Een kind naar bed laten gaan dat nog niet moe is werkt volgens mij niet, dan liever fors later en wel een goed resultaat. Tenminste, zo werkt het hier.

mamavogel

mamavogel

12-07-2009 om 10:02

Herkenbaar

Hier ook een acht jarige met slaapproblemen. Maar vooral in de zomer maanden. Mijn dochter moet ook om acht uur naar bed en dat lijkt mij een normale tijd. Ze ligt ook vaak nog tot een uur of tien wakker. Maar ze moet er s'morgens wel weer om zeven uur uit en dat kost haar toch veel moeite.
Gisteren is hier de zomervakantie begonnen dus nu mag ze wel later.
Eigenlijk hebben we dit probleem elke zomer en meestal gaat het een paar weken na de scholen weer zijn begonnen vanzelf over.

Balletmama76

Balletmama76

12-07-2009 om 10:47

Ook zo'n expert hier

Op schooldagen moet dochterlief ook om 8 naar bed, om tenminste alvast te rusten, zij mag dan wel nog lezen. Maar ook zij slaapt nauwelijks een keer voor 10 uur s'avonds.
Niet eens haar danstraining maakt haar moe en dat zijn toch echt strakke lessen, ik zal er dood bij neervallen...
Niet eens 4 uur repetitie voor een voorstelling helpt echt, of een voorstelling.
Terwijl de rest van het gezin half in coma op de bank hangt naar een voorstellingsdag, is zij nog steeds fit en vallt niet voor 10 uur in slaap.
Maar meestal komt zij s'ochtens zonder problemen uit bed, dus misschien heeft zij gewoon minder slaap nodig.

Ik weet het niet, ze hebben volgens mij gewoon allemaal een overschoot aan energie op deze leeftijd!

Uitslapen

Een kind van een jaar of 8 moet volgens mij rond 8 uur fris en uitgeslapen kunnen opstaan. Uitslapen op die leeftijd tot een uur of 10 zou ik niet accepteren.
Een bedtijd van half 8 is aan de andere kant wel vroeg. Tussen 8 en half 9 lijkt mij beter passen.
Overigens, is knutselen niet veel te inspannend, zo voor het slapen gaan? Boekje lezen in bed (al tanden gepoetst en in pyjama ed) is dan denk ik beter (rustgevender).

donna

donna

12-07-2009 om 16:44

9 jaar en al om 7 uur naar bed!

Titel klinkt misschien een beetje streng maar ik heb hier dus een 9 jarig jongetje die al om 7 uur naar bed wil! Zodra zijn hoofd het kussen raakt, valt hij gewoon in slaap. Zijn zusje van 5 ligt daarintegen rustig om half 9 nog met de poppen te spelen

Oudere broer van 10 is weer een ander verhaal; die blijft het liefst zo lang mogelijk gezellig beneden en slaapt soms pas om 10 uur om de volgende dag gewoon weer vrolijk en kwiek op te staan als de wekker gaat.

mar-ank

mar-ank

12-07-2009 om 19:21

Uitslapen is toch heerlijk?

Waarom zou je het niet accepteren als je kind tot 10 uur uitslaapt? Is toch alleen maar heerlijk? Mijn dochter van 8 kondigt in het weekend van te voren al aan dat ze de volgende ochtend gaat uitslapen. En dat doet ze dan ook, tot half tien of soms zelfs half 11! En dat vind ze heerlijk. En soms heeft ze het ook gewoon nodig, want door de week om 7 uur eruit is voor haar een ramp. Terwijl ze er ook rond 8 uur in gaat, en meestal binnen een kwartier slaapt. Ze heeft gewoon veel slaap nodig. Dus ik laat haar lekker liggen in het weekend. En soms heeft ze geluk en lig ik ook nog lekker in bed als zij er uit komt om half 10 (tot half 11 hou ik niet vol!) en liggen we nog gezellig samen een half uurtje in bed. Dat zijn voor mij heel kostbare momenten!

Pippie

Pippie

12-07-2009 om 20:07

Wakker liggen is erg

Hier twee kinderen die heel moeilijk in slaap komen. Ik zou ze dan ook zeker niet te vroeg in bed leggen. Dat maakt het alleen maar verschrikkelijk. Ik heb zelf ook periodes dat ik niet in slaap kan komen. Dat is echt om gek van te worden.

Mijn zoon (8) gaat nu om 20.00 uur in bed (schoolperiode) en dan mag hij nog 30 tot 45 minuten lezen. Ik moet wel zeggen dat hij nu melatonine krijgt vanwege adhd.

Dochter (9) slaapt redelijk als we samen een rustige wandeling hebben gemaakt. Tussen 20.00 en 21.00 uur lopen we lekker buiten in de frisse lucht. Het valt op dat ze dan echt sneller slaapt. Wel eerst een half uurtje lezen. Zij gaat nu 21.00 (schoolperiode) naar bed. Vaak roept ze nog om 23.00 uur.

Ze komen niet uit bed. Roepen wel. Dochter dan. Nou, dan gaat ze gewoon nog wat lezen. Ik weet hoe erg het is om zo lang wakker in bed te liggen.
Gelukkig slaap derde kind wel makkelijk in.

Pippie

Grappig

Op een ander forum was ook een dergelijk soort vraag. Probleem daar was dat kind dat om 7 uur naar bed ging om 5 uur al wakker was.
De suggestie 'later naar bed' werd afgebrand. Vrijwel iedereen vond dat kinderen om 7 uur in bed horen te liggen en dat die van mij zelden voor 9 uur gaan werd HEEL raar gevonden.
Wat kan het toch verschillen, als ik hier lees dat er dus meer laterds zijn!

Pippie

Pippie

13-07-2009 om 10:04

Dirksmama

grappig. Zelf denk ik dat er gewoon niet een algemene regel voor te bepalen is. Elk kind is anders. Hoe kan je dan zeggen dat ze al om 19.00 uur in bed moeten? Tja, als ze dan om 5.00 uur wakker worden kijk ik niet raar op

Ik moest als kind ook altijd (ook in de zomervakantie) al om 19.00 uur in bed liggen. Samen met broer en zus gingen we op een gegeven moment klieren. Gewoon om dat je hondsdol wordt van het wakker liggen. Helemaal in de zomer. dan is het nog gewoon 'dag'. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat ik naar bed moest zodat mijn ouders lekker een lange avond voor zichzelf hadden. Ook geen leuke gedachte en misschien ook helemaal niet waar.

Pippie

Vast wel waar

Want die ouders schreven allemaal namelijk dat ze de 'avond voor zichzelf wilden hebben'.

MaximeM

MaximeM

13-07-2009 om 11:30

Luisterboeken

Hoi,

Voor mijn zoon hebben we rond die leeftijd de luisterboeken gekocht. Hij vond het erg leuk om de verhalen te luisteren en bleef zo in bed liggen en werd vanzelf slaperig. Veel hoef je er niet van te kopen, mijn zoontje luisterde regelmatig dezelfde boeken (die van luistervink zijn leuk) en uitslapen tot 10 uur zou van mij gewoon mogen hoor. (als hij een vrije dag heeft natuurlijk)

Maxime

suus36

suus36

13-07-2009 om 15:01

Langer opblijven

Mijn oudste van 9 kan ook echt niet slapen als ik haar om 20.00 uur op bed leg. Mijn middelste van 7 wel. Ze mag van mij gewoon opblijven tot een uur of 21.00 uur. Dan wil ik dat ze in bed ligt. Ik zeg erbij dat het niet erg is als ze niet slaapt, maar ze moet rusten.

ze gaat al een halfjaar denk ik pas om 21.30 uur slapen en staat gewoon om 7.30 uur op.

Ik weet dat ik als kind inderdaad ook perse om 19.00 uur in bed moest liggen. Verschrikkelijk!! Ik vind het ook echt raar als je dat alleen doet om een avond voor jezelf te hebben (hadden mijn ouders nl). Wat ga je doen dan waarbij ze tot last zijn? Ik vertel mijn dochter wel dat als ik last van haar heb, dat ik haar dan eerder naar bed stuur (last bedoel ik als ze constant tegen me aan zit te tetteren terwijl ik een boek lees bijv. ). Maar als ze zelf rustig een spelletje doet, zt te kleuren of te lezen vind ik het prima hoor.

Groetjes,
Suus

Pippie

Pippie

13-07-2009 om 15:11

Ah dirksmama

zo zie je maar.
Tja, de prijs voor een lange avond is dan... een lange ochtend ha ha.

Stiekem wens ik mijn kinderen ook wel eens vroeger naar bed. Maar het idee van tig keer geroepen worden.. ha. En inderdaad, als ze lekker voor zichzelf bezig zijn is het gewoon lekker gezellig.

Pippie

Guinevere

Guinevere

13-07-2009 om 20:45

Dirksmama

Wat een grap! Welk forum was dat eigenlijk?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-07-2009 om 21:00

Avond voor jezelf willen hebben

Mijn dochter wil ik toch wel graag om 8 uur in haar bed hebben. Of ze dan in slaap valt moet ze zelf weten, kan je ook niet dwingen. Maar ik wil graag de avond voor mijn man en mij hebben. Overdag is voor de kinderen en de avond voor de volwassenen is hier de regel en dat is een regel die dochter best begrijpt.

Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-07-2009 om 21:01

volgens mij was het gewoon hier op Ouders Online dat dit werd gezegt door andere ouders.

Monique D*

Monique D*

13-07-2009 om 22:31

Avond voor jezelf hebben

Suus36:
"Ik vind het ook echt raar als je dat alleen doet om een avond voor jezelf te hebben (hadden mijn ouders nl). Wat ga je doen dan waarbij ze tot last zijn?"
Wat dacht je van:
- een goed gesprek voeren met jouw partner (of telefoongesprek met goede vriendin) zonder de kleine potjes met grote oren erbij?
- een goed boek lezen;
- een televiesieprogramma bekijken of radioprogramma beluisteren die niet voor kinderen bestemd zijn;
- elkaar liefhebben;
- de dag voor jezelf doornemen zonder gestoord te worden door gezeur van kinderen;
- administratie bijwerken;
- andere zaken doen waarbij je echt tot rust kan komen voordat de nacht begint?
Als de kinderen de puberleeftijd hebben bereikt zullen ze wat later naar bed gaan (bij mij tussen 9 en 10 uur) en dan zijn de avonden voor jezelf wel wat korter. Maar meestal zijn de pubers op hun eigen kamer, zodat je toch toekomt aan je eigen avond.

Nee, ander forum

Het was op een ander forum (met blauwe achtergrond).

De dingen die Monique noemt doe ik op andere momenten of gewoon niet.

suus36

suus36

17-07-2009 om 08:17

Monique

Kun je dat dan niet als je kinderen erbij zijn? Doe ik gewoon ook als ze erbij zijn. Bepaalde gesprekken en sommige andere dingen wachten gewoon tot na tienen.

Balletmama76

Balletmama76

17-07-2009 om 12:24

Avond voor jezelf hebben

Ook ik stuur dochterlief op een bepaalt tijd naar bed. Nu in de vakantie om half 10, op schooldagen tussen 8 en half 9. Er zijn uitzonderingen, maar een bepaalte regelmaat is echt niks slechts voor een kind. Het houdt ook de "vakantie-over-blues" naar de vakantie in grenzen in mijn ervaring.

En, ook ik wil niet, dat dochterlief denkt, dat ik alleen maar voor haar vermaak op deze wereld ben, maar een mens met eigene behoefdes. Noem het maar respect aanleren voor de behoefdes van andere mensen, dus ook je ouders. Het is maar een kleinigheidje in het geheel, maar maakt kinderen wel duidelijk, dat ook hun ouders nog eigene wensen hebben.

Ik ken enkele gezinnen, waar het kind de leidersrol overgenomen heeft en bepaalt, wat er gebeurt. En als het dan eens niet zo gebeurt als kindlief het wil, krijgt ie een woedeaanval, dat het huis beeft... Ben er al enkele keren getuige van geworden. En het gaat hier over kinderen rond de 8/9 jaar, geen peuters.

Misschien ben ik ouderwets, maar mijn persoonlijke mening is, dat ouders toch over dit soort dingen het laatste woord moeten hebben. En ook gerust mogen zeggen, dat ze s'avonds ff willen bijkomen, op welke manier dan ook.

tonny

tonny

17-07-2009 om 21:17

Een kind van negen pas zo laat naar boven?

Bij mij waren kinderen van negen jaar écht om acht uur op hun kamer hoor!! Half negen was een tijd voor kinderen van een jaar of 10,11 (al moet ik bekennen dat ik bij de jongste lui werd. Het hele idee van 'de avond voor jezelf' was toen immers allang geschiedenis!)

Tonny

Vic

Vic

18-07-2009 om 15:25

Tonny

Mijn 10-jarige gaat om 20.00 uur naar boven en moet om 20.45 uur in bed liggen. Ze mag dan nog tot 21.30 uur lezen. Vaak ga ik rond 23.00 uur nog even kijken, en soms zie ik dan door de kieren van de deur het licht uitfloepen. Dochter ligt dan in bed te doen of ze slaapt, soms met haar bril nog op En toch staat ze 's morgens fris en (redelijk) vrolijk om 7 uur naast haar bed, 07.15 uur gewassen en gekleed.
Ze heeft blijkbaar weinig slaap nodig, maar ik heb toch wel behoefte aan de avond voor mezelf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.