Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Garfield

Garfield

15-07-2009 om 11:10

Ben ik een slechte moeder?

Toen ik vanochtend wat aan het uitslapen was is mijn dochtertje van 4,5 naar de kamer van mijn zoontje gegaan, heeft een stoel bij het raam gezet, heeft het raam open gezet en is (volgens haar zeggen "op haar knieen") op de vensterbank gaan staan.
Schijnbaar heeft de achterbuurman dit gezien en heeft mijn man opgebeld op zn werk. En hij heeft bij ons op het raam geklopt. Dit heb ik wel gehoord en heb mijn dochtertje geroepen en haar verteld dat zij niet op de ramen mocht bonken (want dat dacht ik te horen)
Mijn man belde mij op toen we ondertussen al opgestaan waren en aan het ontbijt zaten.

Hier ben ik heel erg van geschrokken. Ik heb mijn dochtertje verteld dat dat heel gevaarlijk was en dat ze daar gewond of dood van had kunnen gaan (op een rustige manier maar ik zat met tranen in mijn ogen).
Toen moest zij ook huilen (groot woord, want het waren maar een paar tranen) want ze had niet dood willen gaan.

Even geknuffeld en ze heeft beloofd om het nooit meer te doen.

Maar nu? Ik voel mij schuldig dat ik lag te slapen terwijl zo iets gevaarlijks aan het doen was. Ik ben wel wat bang voor de reactie van mijn man straks als hij thuiskomt. En ik durf de achterbuurman ook al niet onder ogen te komen.

Hoe zouden jullie omgegaan zijn met de situatie? En slapen jullie nooit uit terwijl de kinderen al wakker zijn? (Mijn zoontje is trouwens pas 1,5 dus die is niet in gevaar geweest, die kan zijn bed nog niet eens uit)

Hoe zorg ik ervoor dat ze het inderdaad ook echt nooit meer doet? Ik weet niet wanneer een boodschap ook echt bij haar blijft hangen. Ze zegt nog wel eens ja, terwijl het nee is.

Graag jullie bijdrage

Garfield (die alleen maar even ongestoord uit wilde slapen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou....

..naar de winkel rennen vandaag & een beveiliging kopen waardoor de kinderen de ramen niet verder open kunnen krijgen dan op een kiertje.

Ik snap dat je je erg schuldig voelt dat je lag te slapen, maar dit had je ook kunnen gebeuren terwijl je beneden de was in de machine stopte.

Ik kan me niet helemaal meer herinneren op welke leeftijd ik de oudste 's morgens alleen beneden liet rondrommelen terwijl ik nog even bleef liggen, maar ik weet wel dat ik er destijds voor zorgde dat de 'obvious' gevaarlijke dingen niet echt mogelijk waren (dus geen lucifers of aanstekers voor de grijp, geen enge ramen die ver open konden, geen sleutels in het slot zodat er ongezien naar buiten geglipt kon worden, geen messen op het aanrecht, dat soort dingen.

Maar een (bijna) ongeluk zit altijd in een klein hoekje, je kunt niet altijd alles voorkomen.

Haal een paar keer diep adem, regel die raambeveiligers, en ga de komende week voor je eigen gemoedsrust lekker met een dekentje op de bank als de oudste naar beneden wil.

Ingrid

Mathilde

Mathilde

15-07-2009 om 13:31

Nee hoor

Je bent een heel menselijke moeder, denk ik . Maar het was wel een doodenge actie en je kunt er niet van op aan dat ze het niet nog een keer doet. Dus inderdaad, raambeveiligers erop. En daarna even je buurman bedanken dat hij zo oplettend was .
Ik slaap nooit uit als de kinderen al wakker zijn, wel neem ik de jongste (3) bij mij in bed als ik nog wat langer wil slapen (tot kwart voor zeven, hij is om zes uur wakker, oudste is bijna altijd later wakker dan ik). Ik zou hem nooit alleen laten, want hij heeft wel eens geprobeerd om uit een raam te klimmen terwijl ik ernaast de was in de kast aan het leggen was. Gelukkig had ik het op tijd door en kon het ook niet zo'n kwaad, want het raam kwam op een balkon uit. Op de andere ramen zitten sloten.

Primavera

Primavera

15-07-2009 om 13:55

Nietjes

Ik ken het gevoel. Eigenlijk heb ik mijn jonge kinderen bijna altijd in het zicht. Toen de oudste bijna 4 was en de tweede 1 jaar zaten ze zo lief samen te spelen op de vloer van de woonkamer, dat ik dacht dat ik wel even rustig naar het toilet kom. Ik kom terug na een paar minuten en zie tot mijn grote schrik dat er een open doosje nietjes op de grond ligt en de dreumes zit vrolijk ergens op te sabbelen...
Met één sprong ben ik bij hem, vis met een haakbeweging van mijn vinger eruit wat hij in zijn mond heeft... en jawel hoor: openstaande nietjes!!! @##@*#!!! Waarom wilde ik ook al weer kinderen? Handenbindertjes zijn het, ik kan niet eens fatsoenlijk naar de wc!
OK. Wat next? De hamletische twijfel: heeft hij nietjes ingeslikt of heeft hij geen nietjes ingeslikt? Ik vraag aan mijn dochter hoe die nietjes daar eigenlijk komen om een idee te krijgen hoe veel doorsliktijd mijn zoon nou eigenlijk gehad heeft. Dochterlief kijkt heel schuldig naar een stoel vlak bij de boekenkast en vervolgens na de plank met kantoormateriaal daarboven. Ze blijkt in de startblokken te hebben gestaan om naar die stoel te sprinten zodra ik mijn rug omdraaide. Het bemachtigde doosje nietjes had ze vervolgens aan haar broertje gegeven omdat ze dacht dat hij dat wel leuk zo vinden. Ja enig.
Ik kijk vertwijfeld naar het broertje dat me vrolijk gorgelend toelacht. hij is van geen kwaad bewust. Ondertussen krijg ik visioenen over hoe op dat moment in zijn binnenwerk eventuele nietjes zich langzaam in de darmwand perforeren.. Aaarch!!! Zo is het genoeg, beter save dan sorry.
Ik laad de kinderen in de auto en bel manlief op met een korte uitleg wat er gebeurd is en of hij NU ook naar het ziekenhuis kan komen, want ik kan daar niet handelen met twee kinderen. Gelukkig komen we bijna tegelijk aan, want ze besluiten daar om een radiografie te maken, waar ik met mijn hoogzwangere buik beter niet aan blootgesteld moet worden. De radioloog wrijft opgewekt in zijn handen. Een makkie, want nietjes zijn van metaal, dus àls ze er zijn, dan zullen ze goed zichtbaar zijn. Helaas, ze waren er. Drie stuks.
Na lang beraad besluit de dokter om hem in observatie te hoeden totdat de nietjes het smalste gedeelte gepasseerd zijn. De volgende dag een mooie reeks van radiografieën waarbij de nietjes steeds een stukje darmweg afleggen zijn ze in de dikke darm aangeland zijn en mogen we naar huis. Wel krijg ik het advies op de volgende dagen poep te zeven om er zeker van te zijn dat ze niet alsnog ergens blijven steken.
Misschien is het de schrik en waarschijnlijk zal ook dat laatste niet zo frisse karweitje meegespeeld hebben, maar ik heb nooit meer doosjes nietjes in huis willen hebben. Soms vraag mijn man wel eens of we toevallig geen nietjes in huis hebben, waarop ik hem vraag of hij de volgende keer de poep zeeft en dan staat hem weer helder bij waarom die allemaal verbannen zijn naar kantoor.

Kortom maak je niet druk. Iedereen overkomt wel eens wat met kinderen. Ik zal wel je man inlichten. Tenminste de vader van mij kinderen wil graag weten wat er gebeurd is en zou het niet op prijs stellen als ik een risico dat ze toevalig gelopen hebben voor hem zou verzwijgen. Natuurlijk schrikt hij ook, maar hij weet wel dat dit soort dingen erbij horen. Hoe je ook je best doet, ze zijn watervlug en dan blijkt er toch nog een gevaar te zijn wat je nog niet uitgesloten had. Gelukkig loopt het in de meeste gevallen goed af.

Groetjes Primavera

Heleentje

Heleentje

15-07-2009 om 14:04

Man weet er van

Misschien had ik het niet duidelijk beschreven maar mijn man belde mij al op toen ik aan het ontbijt zat.
Hij was gebeld door de achterbuurman dat mijn dochtertje daar stond. Hij hoorde de voicemail en belde daarna direct mij op, maar toen was het gevaar gelukkkig al wel geweken.

Dus hij weet er van. Maar ja, ik weet alleen niet of hij vanavond niet alsnog heel boos gaat worden op mn dochter of dat hij bijvoorbeeld boos op mij is.
Maar goed, dat is weer van latere zorg.

Zou het nog zin hebben als hij boos zou worden op mn dochter? Of heeft het geen zin om achteraf nog boos te doen?

Ik heb altijd het idee dat boos worden dan geen zin meer heeft namelijk.

Heleentje

Heleentje

15-07-2009 om 14:05

Ik ben ook niet handig..

met een andere naam aannemen hahahaha

Garfield/Heleentje

Inge M

Inge M

15-07-2009 om 20:29

Raam beveiligen

Ik zou wel zorgen dat de ramen boven niet open kunnen gemaakt door jonge kinderen.
Zo te lezen is dat hoog tijd. En tegen de tijd dat oudste dat niet meer doet, is jongste oud genoeg.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

15-07-2009 om 20:35

Boos worden?

Boos worden op je dochter? Je dochter is pas vier en een half en gewoon gezond nieuwsgierig. Ze kan het gevaar/gevolgen van zoiets nog niet overzien. Wat je moet doen is, zoals al gezegd, zorgen dat er een beveiliging op de ramen komt zodat ze niet verder dan een kier open kunnen. En er zijn nog meer maatregelen die je kunt nemen. Er loopt net een campagne http://www.valwijzer.nl/, daar staat meer op.

Nietjes enzo

Primavera, jouw nietjesverhaal zet mij wel aan het denken! Voor mijn oudste van bijna 5 ben ik niet zo bang, maar de jongste stopt nog alles wat hij tegenkomt in zijn mond. De nietjes liggen in een laatje in de kantoorruimte boven in ons huis, maar als de tijd daar is dat jongste erbij kan (en waarschijnlijk is dat eerder dan ik denk), zal ik er ladebeveiligers op zetten.

Garfield, inderdaad het had ook kunnen gebeuren als je net even naar de wc was geweest. Je kinderen kunnen dingen bedenken waar jij in de verste verte zelf niet op zou komen. Een 'slechte' moeder, nee dus. Hoe reageerde je man trouwens toen hij thuis kwam?

Chris

Boos?

Waarom zou je man boos worden op dochter?? DIe was zich al van geen kwaad bewust, is geschrokken van jou reactie, en snapt niet waarom papa s avonds ook nog es zo boos wordt.
Boos op jou?? waarom? net als wat eerdere reacties al schreven, je had ook op het toilet kunnen zitten, de fles aan t geven zijn (of bv) en ga zo maar door.

ALs je man al boos wil zijn...mag hij dat op zichzelf zijn omdat hij de ramen , die dus vanaf een kruk of stoel makkelijk te beklimmen zijn , na 4 jaar nog niet beveiligd heeft!

Kwala

Polly Shearman

Polly Shearman

17-07-2009 om 09:56

Hier 2 knullen

middelste en vriendje, stonden in hun superman/spiderman pakjes OP HET DAK!!!!
waren door de beveiligde ramen van de dak kapel door gewrongen, en stonden dus gewoon op de schuine dakpannen.
Overbuuf zag het en liep naar buiten, bleef onder hun staan en stuurde ze terug naar binnen, pas toen ze binnen waren belde ze aan. Ik in paniek naar boven.... heb ze helemaal doodgeknuffeld.. ben op die middag 10 jaar ouder geworden.
We begrijpen nog niet hoe ze met die grote peuter hoofden door die beveiliging gekomen zijn, raam kon maar x aantal cm open, en ik dacht als het hoofd er niet door kan is het veilig...
dus niet...

groet, polly

Polly

Als hun hoofden er écht niet doorheen gepast hadden was het wel veilig geweest, als ze zich er tenminste niet eerst achterstevoren doorheen hadden geperst om vervolgens aan hun hoofd te blijven hangen. Je vergist je altijd in waar ze blijkbaar toch nog wel doorheen kunnen. Zo heeft mijn neefje een keer aan de buitenkant van hun balkon (één hoog) gehangen. Ouders wisten zeker dat zijn hoofd er niet door kon. Dat klopte, dus vervolgens had hij zijn lijfje er doorheen geperst en hield zich stevig met twee handjes vast terwijl de spijlen achter zijn oren bleven steken. Dikke paniek want ze kregen zijn in paniek verkerende lijfje er bijna niet meer doorheen om hem terug te trekken.

zon

zon

18-07-2009 om 10:46

Raam beveiligen

Ik denk inderdaad dat je niet boos moet zijn op je dochter en je man al helemaal niet. Natuurlijk kan je haar uitleggen dat het gevaarlijk is maar jullie moeten zorgen voor raambeveiliging.
Je kan van die sluitingen kopen waardoor de ramen niet of maar een klein stukje open kunnen maar het probleem daarvan vind ik dat je in de zomer het raam gewoon vaak open hebt staan en je je kinderen dan nooit alleen naar boven kan laten. Mijn man heeft voor alle ramen vier latjes getimmert zodat ze ookal staat het raam open er niet uit kunnen vallen. Helemaal omdat jullie nog een jonger kindje hebben zou ik dit echt doen.

Leandra

Leandra

24-07-2009 om 16:52

Deurketting

Wij hadden op de ramen een deurketting. Zo kon het raam niet te ver open. We zijn net verhuisd en nu moet het nog bedenk ik me nu....

Garfield

Garfield

25-07-2009 om 11:24

Bedankt voor de reacties

Bedankt voor de reacties.
Ik ben er flink van geschrokken en gelukkig mijn dochtertje ook.
We zijn actief op zoek naar beveiliging die past op onze ramen (we hebben geen standaardramen) en ze mag niet meer alleen bij de kleine op de kamer.
Waarschijnlijk dat een deurketting een oplossing zou kunnen brengen.

Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.