Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Bezig houden met complexe beenbreuk


Nick90

Nick90

18-11-2023 om 22:39 Topicstarter

Flanagan schreef op 18-11-2023 om 15:45:

[..]

De uitdrukking ‘ al een week in zijn nest’ klinkt zo negatief terwijl iemand bezig is te herstellen. Zeker zelf nooit een operatie meegemaakt

Ik hoop dat de breuk zonder complicaties mag genezen en dat de breuk niet leidt tot beetje inkorten van dat been.

Zo benoemd hij het zelf, zijn klas en vrienden doen allemaal leuke dingen en hij ligt in z’n bed, hij baalt er in elk geval stevig van. En ja ik ben meerdere malen geopereerd, heb ook een serieuze ongeluk gehad op m’n 12e omdat ik m’n gehoorapparaten niet echt stoer vond en besloot dat ik wel zonder 10 km op m’n fiets naar school kon kachelen en zodoende geen verkeer hoorde, zoon heeft nu dus door een soortgelijke stommiteit z’n been gebroken. De eerste dagen had hij naast veel pijn ook nog veel boosheid om alle leuke dingen die nu aan hem voorbij gaan, geen school en geen sport. Hij vermaakt zich nu met Disney+ en fortnite. En ja wij hopen ook dat hij zo goed mogelijk herstelt en geen tweede operatie nodig heeft, zolang hij die externe fixatie nog heeft moet hij liggen of half rechtop met z’n beentje op soort brug, ‘s nachts heeft ie zo’n op maat gemaakte schuimrubber houder voor z’n been. Hij mag alleen uit bed om naar de wc te gaan en dan moeten wij hem tillen, hij weigert om in de fles te plassen dus we moeten nu ook steeds dingen regelen met werk en dan is kleine Eva er ook nog. Ik heb echt meer dan genoeg op m’n bordje nu.

Misschien van zijn bed een "echt" nest maken? Met een bedtent/klamboe/hemel en lichtjes?

Of voor het weekend: een beneden matrassen/pyjama/huispakken dag. Dat hebben wij vorig jaar tussen kerst en oud en nieuw gedaan, het grote matras beneden op de grond naast de bank. Filmsnacks en heerlijk animatiefilms kijken. Dan is het meer een "uitje" ipv een moetje. 

Neweve schreef op 19-11-2023 om 08:59:

Misschien van zijn bed een "echt" nest maken? Met een bedtent/klamboe/hemel en lichtjes?

Of voor het weekend: een beneden matrassen/pyjama/huispakken dag. Dat hebben wij vorig jaar tussen kerst en oud en nieuw gedaan, het grote matras beneden op de grond naast de bank. Filmsnacks en heerlijk animatiefilms kijken. Dan is het meer een "uitje" ipv een moetje.

Goeie tip om te proberen van deze tijd iets speciaals te maken. Het is natuurlijk verschrikkelijk onhandig met werk regelen, daar moet je je aan overgeven. Het geeft je de tijd om herinneringen te maken. 
Je zou een mand kunnen maken met kadootjes en/of enveloppen, waar hij elke dag iets uit krijgt. Net als je zou doen als je met een klein kind een verre reis maakt. Dat kan dan een ander computerspel zijn (heeft er iemand misschien nog een oude gameboy liggen?) of een briefje dat jullie samen een film gaan kijken (bijvoorbeeld een klassieker, waar jij goede herinneringen aan hebt). Of je versiert zijn bed. Of je kijkt samen oude foto’s van toen hij (of jij of oma) klein was en vertelt erover. Of iets geks, bijvoorbeeld dat jullie allemaal de hele dag een muts op hebben. En nodig zijn vrienden uit, kunnen ze samen gamen/film kijken.

Je zou ook een whiteboard naast zijn bed kunnen zetten, waarop elke dag iemand iets positiefs schrijft. 

Maar dat hij niet wil plassen in een fles is toch niet de reden dat je niet kan werken. Ik neem aan dat je m anders  als hij dat wel kon ook niet alleen gelaten had? 
Kijk of je zorgverlof kunt krijgen?

Nick90

Nick90

19-11-2023 om 10:52 Topicstarter

Knutselkei schreef op 19-11-2023 om 10:44:

Maar dat hij niet wil plassen in een fles is toch niet de reden dat je niet kan werken. Ik neem aan dat je m anders als hij dat wel kon ook niet alleen gelaten had?
Kijk of je zorgverlof kunt krijgen?

Nee dat kan ik niet doen, ik heb een jaarcontract dat in januari hopelijk verlengd worden maar ik heb ook al ouderschapsverlof opgenomen, en ik heb nog maar 18 uren over tot het einde van het jaar, ik kan wel gedeeltelijk thuis werken maar dinsdag en donderdag moet ik wel aanwezig zijn op m’n werk, op die dagen is de vrouw ook aan het werk dus dan komt m’n pa of z’n vriendin oppassen op zoon, maar zoon is niet zo vertrouwd met pa z’n vriendin om zich door haar naar de wc te laten helpen. Maar op donderdag kan m’n pa niet dus dan komt zij. 

Wow, je zoon heeft  het zwaar, geen twijfel, maar hij heeft weinig reden om zo moeilijk te doen wat betreft plassen in een urine fles. Als hij de plas urine in de fles afstotend vindt, pak je de fles in met aluminium folie. Hij doet m.i. wel moeilijk; hij mag blij zijn dat hij thuis kan blijven ipv paar weken revalidatiehotel, waar ook onbekende verpleegsters hij op een steel zetten of de fles in zijn handen stoppen.

Flanagan schreef op 19-11-2023 om 17:16:

Wow, je zoon heeft het zwaar, geen twijfel, maar hij heeft weinig reden om zo moeilijk te doen wat betreft plassen in een urine fles. Als hij de plas urine in de fles afstotend vindt, pak je de fles in met aluminium folie. Hij doet m.i. wel moeilijk; hij mag blij zijn dat hij thuis kan blijven ipv paar weken revalidatiehotel, waar ook onbekende verpleegsters hij op een steel zetten of de fles in zijn handen stoppen.

Misschien gewoon een bakje proberen ipv een urine fles. Misschien vind hij het een eng ding om in te plassen. Een vierkant bakje / potje is in dat geval minder eng/raar en heeft meer kans

Of een  pot augurken...
Tijdens vakantie kreeg man acute spit en opstaan uit bed was gelijk aan een zware bevalling. Om te voorkomen dat hij te laat was, keerde ik de grote pot augurken om. Zo’n pot kan je met deksel afsluiten zodat heten afgesloten is in geval de pot na gebruik omvalt.
Mijn man was zo blij met de augurken; geen vrees meer voor ongelukken.

Nou op die leeftijd is het best lastig om te plassen bij een vreemde.  Mijn dochter heeft ooit een ongeluk gehad waarbij ze haar schaamstreek bezeerd heeft.  Ze moest toen geopereerd worden maar mocht pas naar huis als ze kon plassen. Na 3 keer een catheter opnieuw omdat het niet lukte,  gevraagd of ze het thuis mocht proberen. Daar lukte het meteen.  De schaamte om te plassen bij anderen was te groot.  

Maar de jongen is al thuis. Alleen de vriendin van zijn opa houdt hem gezelschap als hij iets nodig heeft. Ze zou bij wijze van spreken op de gang kunnen staan en een muziekje draaien tot hij klaar is.

Hij doet niet moeilijk, hij hééft het moeilijk.
Pijn, verveling, niets kunnen, aldoor afhankelijk zijn, er zijn volwassen die om minder bloedchagrijnig worden.

Vraag wat hij zelf kan verzinnen zodat het wél lukt.

Flanagan schreef op 19-11-2023 om 17:16:

Wow, je zoon heeft het zwaar, geen twijfel, maar hij heeft weinig reden om zo moeilijk te doen wat betreft plassen in een urine fles. Als hij de plas urine in de fles afstotend vindt, pak je de fles in met aluminium folie. Hij doet m.i. wel moeilijk; hij mag blij zijn dat hij thuis kan blijven ipv paar weken revalidatiehotel, waar ook onbekende verpleegsters hij op een steel zetten of de fles in zijn handen stoppen.

Hij mag blij zijn dat het niet nog veel erger is? Hij doet moeilijk? Dit is een jongetje van negen dat opeens aan bed gekluisterd is en volledig afhankelijk van anderen, ook mensen die hij niet goed genoeg kent. En hij krijgt het niet voor elkaar om in een fles te plassen en dat is maar lastig voor de omgeving. 

Natuurlijk heeft je zoon het moeilijk en daarom vertoont hij waarschijnlijk ook moeilijk gedrag. Dat is heel normaal. Toch heeft hij wel de leeftijd dat hij kan begrijpen dat niet altijd alles kan worden aangepast aan wat hij wil. Wat hier vaak de sleutel blijkt, is regie geven. Zelf oplossingen laten verzinnen, zelf verantwoordelijkheid geven. Niet in het wat, wel in het hoe. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.