Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Bijna 5 en straf

Vandaag wilde mijn dochter (5)spelen met een vriendinnetje (bijna 5) van school. Papa haalde haar op. Ik vroeg toen ik thuis kwam van m'n werk aan dochter of ze nog met X had gespeeld. Nee, want X had straf en mocht daarom niet spelen. Ik vroeg wat X dan gedaan had dat ze straf had gekregen. Dat wist mijn dochter niet, want dat wist X zelf ook niet meer....

Ik vind dit zo gek, zo'n straf op deze leeftijd. Had er nog nooit aan gedacht voor m'n eigen dochter. Doen jullie dat wel eens? En waarom dan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mees

Mees

10-10-2009 om 16:07

Wel mee gedreigd

Ik heb wel eens geroepen: als je nu niet eens ophoud met zo vervelend te doen dan mag je morgen niet met iemand spelen! Maar het is nooit zover gekomen. Meestal kwam dat voort uit het feit dat dochter dan erg moe was (eind van de week) daardoor vervelend, moe, hangerig en bozig. En dan is zo'n speelafspraakje geen goed idee. Dat zal er misschien meer achter zitten in dit geval, en dan kan ik me voorstellen dat kind de werkelijke rede niet meer weet.

gr Mees

Ja hoor, kwam hier wel voor.

Dat is mijn dochter ook wel eens overkomen hoor. Zij had een periode dat ze altijd moeilijk ging doen op het moment dat ik haar ergens op kwam halen, niet mee willen naar huis, geen schoenen aan willen doen, daar in huis al zeuren over het avondeten wat ze niet lust en zo verzon ze terplekke nieuwe onderwerpen. Op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik haar duidelijk voordat ze naar vriendinnetje toe ging had gewaarschuwd dat als ze weer zo moeilijk zou doen bij het ophalen ze de volgende dag nergens heen mocht. En dat heb ik helaas ook een paar keer uit moeten voeren, maar na een aantal keren viel het kwartje en was het over.

Annet

Annet

10-10-2009 om 19:16

Hier ook

maar net zo als Maggietel eerst een waarschuwing. En niet mogen spelen had altijd te maken met het gedrag tijdens ophalen, wegbrengen of iets anders dat met de speelafspraak te maken had. Dus niet als straf voor andere dingen.
En afspraken die al waren gemaakt, worden nagekomen. Dan geldt de straf gewoon voor andere dagen.

Asa Torell

Asa Torell

10-10-2009 om 20:05

Precies zo als maggietel

heb ik die straf ook wel eens gebruikt bij zoon (toen nog 4). Ook met het idee dat de hoeveelheid speelafspraken kennelijk te veel voor hem was. Daarna heb ik met hem besproken hoe we het afhalen beter konden laten verlopen (de uitkomst was: nog 5 minuten spelen en dan pas mee) en sindsdien was het niet meer nodig.

Asa Torell

Asa Torell

10-10-2009 om 21:25

Wat ik trouwens nooit zou doen

is zo'n straf geven als het niets met het vergrijp te maken heeft. Er moet echt wel het idee achter zitten, dat hetgene dat nu niet mag, ook niet goed gaat/ging en het daarom eventjes niet mag.
Maar goed, ik leg zo'n straf dan wel duidelijk uit aan mijn zoon maar of hij het ook weer kan uitleggen als het hem gevraagd wordt, daarvan heb ik natuurlijk geen idee.

Hier

heb ik nooit een speelafspraak afgezegd vanwege gedrag van mijn kids. Wel heb ik mijn dochter een paar keer gezegd dat ze dordat ze zo tegendraads was niet mocht afspreken, dus geen nieuwe afspraken mocht maken.

Maar afspraken die staan worden nagekomen.

Gr Pham

Asa Torell

Asa Torell

11-10-2009 om 11:32

Pham

Al gemaakte afspraken zou ik ook niet afzeggen. Ik lees de startposting ook niet alsof er al een afspraak was, maar als dat de dochter zelf had bedacht dat ze wel met X wilde afspreken.

Asa torell

Heb de startposting nogmaals gelezen en je hebt gelijk. heb het verkeerd opgevat.
Er was nog geen afspraak, dat maakt het inderdaad anders...

Gr Pham

Jesse_1

Jesse_1

11-10-2009 om 23:35

Vergelijkbaar

Jongste heeft nog wel eens periodes dat hij heel moe is, en hij wil dan toch graag afspreken, maar tijdens zo'n afspraakje is hij te moe om ook echt te spelen. Dan gaat hij liever achter de tv hangen, of meekijken met het computeren of DS-en van zijn broer. Echt erg vervelend (het vriendje interesseert hem dan niet meer, hij wil ook niet iets verzinnen om te spelen met dat vriendje).
Ik heb dus wel eens als 'straf' hiervoor gegeven dat hij niet meer mocht afspreken die week (ja echt, de rest van de week. Hij was toen ook erg vervelend over dat vriendje, waar hij bij was. "ik wilde eigenlijk helemaal niet met hem afspreken" "hij is mijn vriendje helemaal niet" etc).
Het is dus niet zozeer een straf, maar meer om te zorgen dat zo'n potentieel-afspraak-vriendje een leuke middag heeft . Jongste kan zelf thuis in zijn eentje een middagje bankhangen voor de tv.
Jesse

wiggie

wiggie

12-10-2009 om 14:22 Topicstarter

In het kader dat jullie beschrijven snap ik het wel. Als kind heel vervelend is bij ophalen ben je het op een geg. moment wel zat en kan zoiets wellicht werken. Maar dan is de straf dus heel duidelijk verbonden met het spelen. Ik weet niet of dat hier het geval was, maar misschien wel.

Nou, weer wat geleerd. Kijk er nu toch anders tegen aan, vond het echt zo raar. Dat komt misschien omdat mijn dochter met ophalen niet vervelend is. Ze bewaart het voor thuis .

Dank voor jullie reacties!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.