Zeespiegel
10-07-2026 om 03:17
Binnenspeeltuin
wanneer je met een verjaardagsfeestje, met kleuters, naar een binnenspeeltuin gaat, hoeveel uur blijft dan leuk? (Voor de kleuters, niet de ouders.)
En heeft iemand goede tips om het leuk te houden?
Peiling
wanneer je met een verjaardagsfeestje, met kleuters, naar een binnenspeeltuin gaat, hoeveel uur blijft dan leuk? (Voor de kleuters, niet de ouders.)
Kampeerder
10-07-2026 om 12:58
Nick90 schreef op 10-07-2026 om 12:49:
[..]
Ja dan zeggen we af, tis geen verplichting he. Vind 14,00 per kind trouwens ook best duur voor een feestje van 2 uurtjes.
En nee, meestal kies je iets wat de meeste kinderen leuk vinden, niet perse wat de jarige leuk vind. Anders komt er niemand.
Zo zeg, dat klinkt verwend. Twintig jaar geleden zeiden we niet wat we gingen doen en iedereen kwam gewoon. Alleen toen we gingen schaatsen hebben we gevraagd of iedereen schaatsen mee wilde nemen. (Die schaatsen had, voor de rest werd er gehuurd)
Nick90
10-07-2026 om 13:05
Kampeerder schreef op 10-07-2026 om 12:58:
[..]
Zo zeg, dat klinkt verwend. Twintig jaar geleden zeiden we niet wat we gingen doen en iedereen kwam gewoon. Alleen toen we gingen schaatsen hebben we gevraagd of iedereen schaatsen mee wilde nemen. (Die schaatsen had, voor de rest werd er gehuurd)
Ja vroeger moesten kinderen die het niks aan vonden maar doen alsof ze het leuk vonden, kinderen van tegenwoordig zijn wat mondiger.
Decembermamma
10-07-2026 om 13:06
Kampeerder schreef op 10-07-2026 om 08:21:
Ik heb gestemd voor twee uur.
20 minuten cadeautjes, taart en limo.
30/40 minuten spelen.
30 minuten friet en snacks
Misschien nog even spelen.
Tip: vraag of de ouders de kinderen daar komen halen. Wegbrengen na zo'n drukke dag is voor de jarige vooral wachten tot het voorbij is.
Sorry maar 2 uur? Die kinderen spelen echt veel langer! Bij mijn zoon zijn feestje was het echt wel 4 uur en kon zelfs langer doorgaan.
MRI
10-07-2026 om 13:06
Ik heb ooit aan een binnenspeeltuin gevraagd of de harde doef doef doef uit mocht omdat op ons feestje een aantal hypersensitieve (spectrum) kinderen waren. Ja hoor prima. Kinderen hadden niets van de stille zaal en voor de ouders was het heerlijk.
Zeespiegel
10-07-2026 om 13:23
FruitMoeder schreef op 10-07-2026 om 09:46:
Met kleuters bedoel je hopelijk 6+. 4 jarige hebben naar mijn mening ontzettend veel begeleiding nodig. Zeker als het een zo'n enorme speeltuin is. Ik had trouwens gestemd voor 3 uur (een uurtje thuis en dan 2 uur spelen), ben bang dat als je het langer doet al die kindjes (en misschien jij ook) oververmoeid gaan raken.
5 en een half jaar tot 6 en een half jaar ongeveer.
Bakblik
10-07-2026 om 13:32
Nick90 schreef op 10-07-2026 om 13:05:
[..]
Ja vroeger moesten kinderen die het niks aan vonden maar doen alsof ze het leuk vonden, kinderen van tegenwoordig zijn wat mondiger.
Maar dat hele gedoe met feestjes is toch ook een opvoedings/leermoment?
Dat je soms iets doet dat voor een ander leuk is maar niet per se voor jezelf? En daar heeft mondig zijn niks mee te maken. Sommige dingen moeten gewoon, omdat de jarige jou gekozen heeft voor een partijtje waar maar 4 kinderen uit de klas mochten komen. Je bent dan voor de jarige een hele speciale gast.
Ik heb hier wel een kind in tranen naar een manegefeestje gebracht. Monter zeggend dat ze maar moest kijken of ze wel of niet op het paard wilde en dat niemand haar ging dwingen als ze echt niet durfde. Zelf had ik thuis 3 zeer onaangename uren, want ik vond het hele idee niks maar goed. Toen de hele optocht bij mij door de straat reed naar het huis van de jarige kon ik pas een beetje ontspannen.
Ik heb het al vaker tegen je gezegd geloof ik maar de wereld is niet maakbaar je moet soms ook dingen doen waar je geen zin in hebt. Dan is een paar uurtjes ballenbak/manege/karten echt zo voorbij en een goed leermoment voor je kind in een gezellige sfeer.
De begrafenis van oma is echt niet leuk dan is het een fijn idee als je het concept begrafenis al hebt leren kennen met de oude buurvrouw. Mijn kinderen zaten dus als 3 en 6 jarige al een uitvaart in de katholieke kerk helemaal uit. In het kader van dingen doen voor een ander die je zelf eigenlijk niet zo leuk vindt om te doen.
Kampeerder
10-07-2026 om 13:37
Nick90 schreef op 10-07-2026 om 13:05:
[..]
Heel goed dat ze dat leerden. De mondigheid van tegenwoordig kan best wat minder. Ik was pas mee met een sportkamp, die mondige kinderen houden de boel hier en daar nogal op.
Valeria
10-07-2026 om 13:42
Bakblik schreef op 10-07-2026 om 13:32:
[..]
De begrafenis van oma is echt niet leuk dan is het een fijn idee als je het concept begrafenis al hebt leren kennen met de oude buurvrouw. Mijn kinderen zaten dus als 3 en 6 jarige al een uitvaart in de katholieke kerk helemaal uit. In het kader van dingen doen voor een ander die je zelf eigenlijk niet zo leuk vindt om te doen.
Dat is wel weer het andere uiterste. Normaal weet je nog helemaal niet wanneer oma overlijdt, dus om dat nou met 3 en 6 jaar al te gaan 'oefenen' terwijl de kinderen misschien 17 en 20 gaan zijn, vind ik wel iets té.
Daarbij mag je ook wel verwachten dat degene die de begrafenis van oma organiseert weet dat er bijvoorbeeld een 3-jarig kleinkind is, dus dat ofwel de duur wordt aangepast ofwel het logisch wordt gevonden als de 3-jarige die dienst niet bijwoont.
Niet te vergelijken met een kinderfeestje.
Bakblik
10-07-2026 om 13:47
Valeria schreef op 10-07-2026 om 13:42:
[..]
Dat is wel weer het andere uiterste. Normaal weet je nog helemaal niet wanneer oma overlijdt, dus om dat nou met 3 en 6 jaar al te gaan 'oefenen' terwijl de kinderen misschien 17 en 20 gaan zijn, vind ik wel iets té.
Daarbij mag je ook wel verwachten dat degene die de begrafenis van oma organiseert weet dat er bijvoorbeeld een 3-jarig kleinkind is, dus dat ofwel de duur wordt aangepast ofwel het logisch wordt gevonden als de 3-jarige die dienst niet bijwoont.
Niet te vergelijken met een kinderfeestje.
Nou niet bewust gaan oefenen maar voor Nick90 moet je het soms heel zwart wit brengen om het hem te laten snappen.
De uitvaart van de oude buurvrouw was kennismaken met wat dat nou is een uitvaart. Deze oude dame was voor de kinderen meer een gezellige oma dan hun ene echte oma. Heb ze bewust meegenomen om er een leermoment van te maken. Als het echt niet was gelukt had ik weg kunnen gaan maar dat was gelukkig niet nodig.
Nick90
10-07-2026 om 14:00
Bakblik schreef op 10-07-2026 om 13:32:
[..]
Maar dat hele gedoe met feestjes is toch ook een opvoedings/leermoment?
Dat je soms iets doet dat voor een ander leuk is maar niet per se voor jezelf? En daar heeft mondig zijn niks mee te maken. Sommige dingen moeten gewoon, omdat de jarige jou gekozen heeft voor een partijtje waar maar 4 kinderen uit de klas mochten komen. Je bent dan voor de jarige een hele speciale gast.
Ik heb hier wel een kind in tranen naar een manegefeestje gebracht. Monter zeggend dat ze maar moest kijken of ze wel of niet op het paard wilde en dat niemand haar ging dwingen als ze echt niet durfde. Zelf had ik thuis 3 zeer onaangename uren, want ik vind het hele idee niks maar goed. Toen de hele optocht bij mij door de straat reed naar het huis van de jarige kon ik pas een beetje ontspannen.
Ik heb het al vaker tegen je gezegd geloof ik maar de wereld is niet maakbaar je moet soms ook dingen doen waar je geen zin in hebt. Dan is een paar uurtjes ballenbak/manege/karten echt zo voorbij en een goed leermoment voor je kind in een gezellige sfeer.
Feestjes horen geen leermoment te zijn maar gewoon voor de leuk. En wat dat betreft is het wel maakbaar, ik zou nooit mijn kind tot tranen toe dwingen om toch naar een feestje te gaan in het kader van iets voor een ander doen wat je zelf eigenlijk niet leuk/ doodeng vind. Het is geen verplichting ofzo.
Poezenmeisje
10-07-2026 om 14:11
Zoon was 3 jaar toen zijn ene opa overleed en ging toen naar de oppas.
Daarna was het 17 jaar wachten tot er weer iemand overleed die hij kende.
Hij is toen meegegaan en heeft best lang bij de kist gestaan, onderzoekend (met de ogen) hoe een dood iemand er nou eigenlijk uitzag.
Zijn vader en opa bleven in de wachtruimte, die zijn niet van het poppetjes kijken. Daarna de dienst en koffietafel.
Na afloop gingen we winkelen omdat we eigenlijk nooit in die stad komen
Bakblik
10-07-2026 om 14:50
Nick90 schreef op 10-07-2026 om 14:00:
[..]
Feestjes horen geen leermoment te zijn maar gewoon voor de leuk. En wat dat betreft is het wel maakbaar, ik zou nooit mijn kind tot tranen toe dwingen om toch naar een feestje te gaan in het kader van iets voor een ander doen wat je zelf eigenlijk niet leuk/ doodeng vind. Het is geen verplichting ofzo.
Klopt, feestjes horen geen leermoment te zijn maar soms doet de gelegenheid zich voor dat je er wel een leermoment van maakt en die gelegenheid pakte ik dan ook dus echt niet bij elk feestje.
En dat feestjes echt alleen voor de leuk zijn ben ik pertinent niet met je eens. Ook als volwassene heb je soms feestjes waar je echt je gezicht moet laten zien maar waar geen hol aan is. Dan is het echt fijn als je dat al eens geoefend hebt, jong geleerd is oud gedaan.
Volgens mij laat je een vreemde wereld aan je kind zien als alles alleen maar leuk is en dat ze af mogen zeggen voor dingen die niet zo leuk zijn. En weet je: Heel vaak valt een activiteit waar het kind tegenop zag of niet durfde toch mee en komen ze met enthousiaste verhalen thuis.
Fiorah
10-07-2026 om 14:51
Het hangt voor mij af van de dag. Mijn (gevoelige) kind vindt verjaardagen best heftig (als het zelf jarig is dus) en slaapt weken (eerder 6 dan 2 weken) van tevoren al nauwelijks van de spanning. Daar hield ik het feestje graag 'vers', maar wel zeker een uurtje of 3. Maar vooral tot uiterlijk 17u.
Er ontstaat eerder strijd of kleine ongelukjes als ze moe zijn, dat moment ben ik graag voor. Maar 2 is wel héél weinig, dan zijn ze net op gang.
PhilDunphy
10-07-2026 om 15:02
Miepjecody schreef op 10-07-2026 om 12:41:
[..]
De hele middag alleen drinken?
Nee, ze krijgen volop eten tussendoor. Meer dan nodig om eerlijk te zijn ![]()
Valeria
10-07-2026 om 15:38
Bakblik schreef op 10-07-2026 om 14:50:
[..]
En dat feestjes echt alleen voor de leuk zijn ben ik pertinent niet met je eens. Ook als volwassene heb je soms feestjes waar je echt je gezicht moet laten zien maar waar geen hol aan is. Dan is het echt fijn als je dat al eens geoefend hebt, jong geleerd is oud gedaan.
Volgens mij laat je een vreemde wereld aan je kind zouden als alles alleen maar leuk is en dat ze af mogen zeggen voor dingen die niet zo leuk zijn. En weet je: Heel vaak valt een activiteit waar het kind tegenop zag of niet durfde toch mee en komen ze met enthousiaste verhalen thuis.
Ergens tegenop zien is wat anders, vooral als je weet dat je kind het uiteindelijk toch wel leuk zal vinden. (Ik heb er ook zo een.)
Maar als volwassene heb ik écht maar heel weinig gelegenheden waar ik per se moet zijn en waar geen hol aan is. Ik heb er namelijk weinig moeite mee om dan gewoon niet te gaan. Dat is misschien wel een veel handigere les: je hoeft niet overal heen. Tenzij de hele gelegenheid om jou zelf draait, maakt het verder helemaal niets uit of jij er wel of niet bent.